Poster: Tekhead
Dat weet ik zo zeker nog niet. Ik denk dat ze zoals eerder al aangehaald, beter de 800 kunnen upgraden, dan hem eruit te bonjouren en te vervangen door een volledig nieuw produkt, en produktnaam. Je neemt hierbij ook 2 niet te verwaarloze risico's mee: 1-Als? produkt niet aanslaat, en je moet teruggrijpen naar het suc6 nr, de 800 in dit geval, en moet je produktie terug opstarten, heb je een gigantisch fin. kater ! 2- Door steeds nieuwe ipv update's op de markt te gooien en de prijzen steeds hoger gaan, zijn je potentieele kopers steeds talrijker in de groep van niet willen/kunnen betalers, en gaat de verkoop een probleem worden, alsook de club standaardspeler wel eens kan kwijtraken aan een ander merk, want ik denk nooit dat je marktleider kan blijven, als 80% van je doelgroep je produkten niet kan betalen, waardoor je juist dan, de concurrentie de kans geeft om het gat dicht te rijden, en je van de troon te stoten.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind concurrentie niet erg, dat is alleen maar in het financiele voordeel van de consument. Als der een beter alternatief is, dan zal dat vanzelf wel steeds meer opduiken.?
Je eerste punt is niet helemaal waar, er is niet gezegd dat deze de djm800 gaat vervangen. Dus blijft hij voorlopig in productie. Mocht deze mengpaneel niet aanslaan, kunnen mensen altijd nog draaien met een djm800. Goed voorbeeld is Technics, die in 2006 de mk5 en de m3d op de markt bracht. De mk2 bleef toch het populairst, alleen begon toen de CD het vinyl in hoog tempo te vervangen.?
Maar ik hoop dat het voorbeeld duidelijk maakt, dat als de 2000 flopt de 800 nog steeds favoriet blijft, en dus niet verdwijnt.?
Maar inderdaad in dat scenario kan het zijn dat een ander merk wel een revolutionaire mixer produceert, die de nieuwe wensen van de djs doet vervullen. Maar dan zullen die denk ik ook met een goed alternatief voor de cdj2000 moeten komen, want het slimme is, dat djm2000, Rekordbox en de cdj2000 elkaar in combinatie goed aanvullen.?
Op je tweede punt.
Pioneer heeft genoeg producten in het lagere segment, dat gericht is op de particuliere doelgroep. Voor circa 1600 euro heb je een leuke booth voor thuis. Voordeel van deze producten is dat ze een hele leuke restwaarde overhouden, als je ze verkoopt krijg je een leuk bedrag terug, zelfs na een jaar of 3. Wil je als particulier dit segment betreden, dan kan het verstandig zijn om 2 jaar te wachten tot mensen het spul willen verkopen. Wanneer je het dan koopt, kan je het 2 jaar later, voor ongeveer de zelfde prijs weer ?verkopen. Dus wat dat betreft is een andere merk op lange termijn duurder.?
Het zakelijke segment heeft te maken met de vraag van de klant, in dit geval de bezoekers van bijvoorbeeld een club. Wanneer deze bezoekers bijvoorbeeld Dj Laidback Luke willen zien draaien, en hij een djm2000 op zijn rider heeft, moet de club hier aan voldoen. Nu kunnen ze nog een andere dj boeken, maar als steeds meer djs, die het publiek wil zien draaien, deze mengpaneel op hun rider hebben, moeten ze het aanschaffen. Anders moet je nee aan je publiek gaan verkopen, en dat kost klanten en dus geld. En sowieso, wanneer je 3000 euro per week aan dj's betaald, ga je niet op 3000 euro meer of minder kijken op een volledige nieuwe booth, waardoor je alle populaire djs kan laten in je club. Sterker nog, de meeste kosten zitten in het onderhouden van de cue en de play knoppen, dan in de afschrijvingen van de speler, bij de cdj1000's.
?