Ableton vs FL Studio vs Pro Tools vs Cubase
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

niiicola    posted on 05-03-2010 07:24
Hey DJR,

Ik lees in verschillende topics veel over deze vier producer programma's. Die komen er wel als beste uit als producers progje. Maar welke is nou echt de beste? Ik heb van?Ableton, FL en Cubase?een keertje de demo gehad, FL Studio snapte ik meteen maar Ableton heb ik nooit gesnapt, Cubase was half te begrijpen, maar dat komt omdat m'n keyboardleraar het?ook had en daar heb ik het een beetje van geleerd?Tongue
Kom wel met goeie argumenten en niet dingen als: Ableton is het best.
Brand er maar op los!

fl
abl

cub
pro
Greetz.
Gewoon.
User edit by niiicola on 05-03-2010 @ 07:59:01 (42%)

What do you think about Ableton vs FL Studio vs Pro Tools vs Cubase ??

Vote :   

Estacy    posted on 05-03-2010 07:27
met Ableton kun je ook nog eens lekker mixen! dat gaat met FL studio niet. Ableton is gewoon een extreem veelzijdig alles in een programma.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
niiicola    posted on 05-03-2010 07:29
Zit er in ableton dan ook een functie om gewoon te mixen met een bcd3000 ofzo? Zoiets als Traktor?
Gewoon.
JeBoyKie    posted on 05-03-2010 07:33
Goedendag,
FL en Ableton zijn als producers programma zeker niet het best... Met echte kwaliteitsprogramma als Cubase, Pro Tools of Logic kunt u veel verder komen... Niet voor niets zijn deze programma's ook het meest gebruikt onder de pro's, persoonlijk maak ik al een tijdje me muziek met Logic na jaren lang trouw zijn geweest aan FL Studio van versie 5 tot 8 daarmee gewerkt. Voor mij persoonlijk is het wel een vooruitgang geweest, ik heb het gevoel dat ik in Logic zoveel meer opties heb dan in FL en alle VST plugins die er toe doen zijn tegenwoordig ook in AU te verkrijgen dus voor mij was dit ook geen probleem.
Groetjes,
Viktor
niiicola    posted on 05-03-2010 07:35
Cubase is toch een stuk duurder en Logic werkt alleen op de mac. Ik heb deze 2 gekozen omdat deze toch wel erg vaak genoemd worden!
Gewoon.
niiicola    posted on 05-03-2010 07:59
Zie m'n startpost edit, ik heb er wat meer van gemaakt!
Gewoon.
bambamstudio    posted on 05-03-2010 08:13
Fl is een leuk starters programma. Audio opnames maken van bv zang is niet echt eenvoudig.
Live is een mooi programma voor mashups en mixen maken, en LIVE, zoals de naam al doet vermoeden. Nadeel van Ableton is de mixer die er NIET in zit. HEt maken van een goede eindmix is een hel. Positief is wel dat dat als je de suite versie neemt je er veen bruikbare pug-ins en instrumenten bijkrijgt.
- Protools is niet echt bdoeld voor muziek compositie, de software maakt niet de kracht van dit programma maar de hardware. Ik hoop dat je een groot spaarvarken hebt. En nee, niet de gratis LE versies die je bij m-audio producten of digidesign audio interfaces krijgt. Beetje protools set (alleen mac) begint bij 25.000 euro
En cubase tja....de keuze van vele producers, ik werk r zelf ook mee. Het programma is niet zo ingewikkeld als het lijkt. ?
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
qntr0l    posted on 05-03-2010 08:57
Ik heb altijd begrepen dat het eigenlijk minder van belang is welke sequencer je gebruikt maar dat het? veel belangrijker is welke VST's of AU's (bij Mac) je hierbij hebt en wat je dus uit het programma haalt. Kan jij dit bevestigen BamBam, of praat ik nu onzin?

Ik werk?met Logic, en vind dit persoonlijk erg goed werken met de nodige AU's. Ik vind persoonlijk Logic, en ook Cubase makkelijker in gebruik dan bijvoorbeeld Ableton en FL studio. In Logic zitten zo'n beetje alle functies op de plek waar je ik ze verwacht had. Maar ik denk dat dit meer gewenning is.

Ik moet er wel bij zeggen dat ook ik nog maar een noob ben op dit gebied. Je kan het beste op BamBam's advies afgaan, daar hij een professional is Happy, laughing.
Down_Town    posted on 05-03-2010 09:25
Ieder hier genoemd programma is op zijn eigen manier goed en heeft ook zijn eigen doelgroep. Ik heb met alle programma's wel eens gewerkt maar ben uiteindelijk op Ableton Live gevallen. Het is voor mij het meest veelzijdige programma. Ik vind het leuk om er mixen en mash-ups mee te maken en produceren gaat er ook goed mee en je kan er live mee mixen ( wat ik overigens niet gebruik ). Binnenkort komt er een brug tussen Ableton en Serato in de vorm van een programma dat "The Bridge"heet. Dan worden de mogelijkheden van Ableton nog verder uitgebreid. Voor mij is dat een allround programma wat mij het best bevalt. En ik vind het helemaal niet zo moeilijk. Veel mensen worden afgeschrikt door Live als ze het de eerste keer opstarten omdat het dan opstart in session view. Dat is juist om in een live omgeving te gebruiken. Als je omschakelt naar arrangement view gaat er ineens bij de meeste mensen een belletje rinkelen.
Maar voorop staat dat het voor het grootste deel een persoonlijke voorkeur is waar je het lekkerst mee werkt.
bambamstudio    posted on 05-03-2010 10:03
Poster: qntr0l
Ik heb altijd begrepen dat het eigenlijk minder van belang is welke sequencer je gebruikt maar dat het? veel belangrijker is welke VST's of AU's (bij Mac) je hierbij hebt en wat je dus uit het programma haalt. Kan jij dit bevestigen BamBam, of praat ik nu onzin?

Ik werk?met Logic, en vind dit persoonlijk erg goed werken met de nodige AU's. Ik vind persoonlijk Logic, en ook Cubase makkelijker in gebruik dan bijvoorbeeld Ableton en FL studio. In Logic zitten zo'n beetje alle functies op de plek waar je ik ze verwacht had. Maar ik denk dat dit meer gewenning is.

Ik moet er wel bij zeggen dat ook ik nog maar een noob ben op dit gebied. Je kan het beste op BamBam's advies afgaan, daar hij een professional is Happy, laughing.

Onzin il ik het niet noemen, maar extra tools, hoe de plug-in (effecten) klinken, routing mogelijkheden, aansturen van hardware etc heeft ook invloed op het eindresultaat
Cyspoz    posted on 05-03-2010 10:47
Ik mis Reason en Record van Propellorheads in de lijst. Ik moet zeggen dat ik er tegenwoordig minder over hoor, maar laatst zag ik een demo van Record en dat ziet er wel uit als een mooie oplossing.
Bouncy    posted on 05-03-2010 10:47
Ik heb met alle 4 de pakketten gewerkt, en ik zal even een korte toelichting geven van wat IK vind van de pakketten.

Cubase: Tsja, is al op de markt sinds computers bestaan, kan ook vrijwel alles, en word veel gebruikt door pro's. Cubase is vaak ook de eerste met nieuwe technieken.

Pro Tools: Zo ongeveer de standaard voor OPNAME! MIDI is echt een hell in Pro-Tools (als je het uberhaupt al aan de gang krijgt). Maargoed, daar is protools ook niet voor gemaakt.

FL Studio: Zoals hierboven al word gezegd: een instap D.A.W, welke wel behoorlijk veel kan. Ik heb met FL gewerkt toen het nog bij versie 6 was, en wat ik nogal handig vond was de Mixer, welke echt veel lijkt op een hardware mixer.. Maargoed, ik ben ook begonnen in FL Winking my eye

Dan als laatste Ableton:

Echt, SUPER software! Meer kan ik er niet over zeggen eigenlijk. Ableton maakt gebruik van een wat wennige G.U.I, maar dat gaat zeker NIET ten koste van de gebruiksvriendelijkheid en vooral snelheid. Ableton werkt erg inspirerend.

Wat ik zelf momenteel doe is ableton gebruiken om het arrangement te maken, zodra dit klaar is, maak ik de 'sound' in Logic, ik doe dit altijd door te rewiren aan ableton, maar mocht je computer dit niet trekken kun je ook de losse sporen exporteren en weer inladen in Logic.

Wat op windows (in mijn ogen) de ideale combo zou zijn, is Cubase + Ableton op dezelfde manier als ik Logic + Ableton gebruik...

Nogmaals, dit is hoe IK er over denk!
JuniorDDP    posted on 05-03-2010 11:09
Poster: bambamstudio
Fl is een leuk starters programma. Audio opnames maken van bv zang is niet echt eenvoudig.

Live is een mooi programma voor mashups en mixen maken, en LIVE, zoals de naam al doet vermoeden. Nadeel van Ableton is de mixer die er NIET in zit. HEt maken van een goede eindmix is een hel. Positief is wel dat dat als je de suite versie neemt je er veen bruikbare pug-ins en instrumenten bijkrijgt.

- Protools is niet echt bdoeld voor muziek compositie, de software maakt niet de kracht van dit programma maar de hardware. Ik hoop dat je een groot spaarvarken hebt. En nee, niet de gratis LE versies die je bij m-audio producten of digidesign audio interfaces krijgt. Beetje protools set (alleen mac) begint bij 25.000 euro

En cubase tja....de keuze van vele producers, ik werk r zelf ook mee. Het programma is niet zo ingewikkeld als het lijkt. ?

M-box mini of gewoon de memory stick versie kosten tegenwoordig rond de 200 bij pro tools, maar zoals je zegt --> protools is niet geschikt voor muziek, het is ideaal voor opname en post productie in film, maar bij muziek zou ik naar cubase gaan!
qntr0l    posted on 05-03-2010 11:34

Onzin il ik het niet noemen, maar extra tools, hoe de plug-in (effecten) klinken, routing mogelijkheden, aansturen van hardware etc heeft ook invloed op het eindresultaat

Hmm kijk aan, weer iets geleerd. Met de laatste twee zaken heb ik weinig te maken omdat ik alleen Logic met een midi boardje en af en toe met een Korg Triton Extreme gebruik. Bedankt voor deze informatie!

BamBam, mag ik vragen waarom je specifiek voor Cubase hebt gekozen en niet voor bijvoorbeeld Logic i.c.m. een Mac?
bambamstudio    posted on 05-03-2010 11:57
ik ben ooit begonnen met Cubase op Atari, en altijd Cubase trouw gebleven, zeker nu ik ook beta tester ben van Steinberg producten. Ik ben ook geen Apple fan, dus vandaar ook Cubase.
User edit by bambamstudio on 05-03-2010 @ 11:58:03 (46%)
niiicola    posted on 05-03-2010 13:20
Dus als ik een programma zou aanschaffen, is het het beste om voor ableton of?cubase te gaan?
Gewoon.
bambamstudio    posted on 05-03-2010 14:39
je zou denken van wel ja
JuniorDDP    posted on 05-03-2010 14:51
ik ben ooit begonnen met Cubase op Atari, en altijd Cubase trouw gebleven, zeker nu ik ook beta tester ben van Steinberg producten. Ik ben ook geen Apple fan, dus vandaar ook Cubase.

Waarom geen apple fan? Cubase draait toch ook op apple?
niiicola    posted on 05-03-2010 14:53
Hij hoeft geen Mac software die alleen op mac draait Happy, laughing
Gewoon.
bambamstudio    posted on 05-03-2010 16:38
Poster: JuniorDDP

dat weet ik, maar ik werk in de studio niet met een Mac maar met een stabiele XP bak. Maar ik heb wel een Macbook Pro met Cubase, alleen gebruik ik die voor beta testen niet voor producties en of opnames.
JuniorDDP    posted on 05-03-2010 18:29
Poster: JuniorDDP

dat weet ik, maar ik werk in de studio niet met een Mac maar met een stabiele XP bak. Maar ik heb wel een Macbook Pro met Cubase, alleen gebruik ik die voor beta testen niet voor producties en of opnames.

Ahzo! Leuk!

LilQuint    posted on 05-03-2010 19:05
Offtopic : Is Rob Gebroegs jou Keyboard leraar?
Ontopic : Ik zelf vind Ableton fijner werken als FL.
Logic is ook lekker!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

34 Users online: 6 Guests (28 Unknown)
Pages generated today : 22.295
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.751.626