Ik heb nog nooit een cdj-400 aangeraakt, maar heb hier wel 2 cdj-100's en 2 cdj-1000's staan. Allebei prima cd-spelers dus ik kan me haast niet voorstellen dat een cdj-400 rommel zou zijn of de naam speelgoed zou moeten dragen. (tenzij je 1000's ook speelgoed noemt

)
Er zijn veel verschillen, maar om een paar belangrijke te noemen:
- usb ondersteuning bij de 400
- grotere platter bij de 1000 en nog wat functies die em beter maken, zoals hotcue's
- 1000 staat in bijna elke discotheek.
usb ondersteuning is fijn, maar ik zou persoonlijk alleen nog een mp3-cd-speler kopen die compatible is met rekordbox. Als je pioneer moet geloven gaan alle toekomstige cdj's dat ondersteunen en dat lijkt me wel zo relaxed.
Grote platter is wel fijn, maar niet noodzakelijk. Hotcue's kun je leuke dingen mee, maar lang niet iedereen gebruikt ze.
De 1000 is lange tijd de standaard geweest en zul je de komende jaren nog veel in discotheken zien. Handig als je dat ding dan door en door kent. Bovendien zal de cdj-2000 qua bediening veel gelijkenis vertonen. Kun je daar ook gelijk goed mee omgaan.
Belangrijkste rede om voor 2e hands 1000s te gaan: Zogauw je er weer van af wil zul je er veel meer euro's voor terug krijgen dan wanneer je je nieuwe cdj-400's later gaat verkopen.