Poster: Tomazos
vorig jaar deed ik ook 3 maanden.. je houd het alleen vol als je het er als je 'thuis' gaat voelen en dus geen heimwee gaat krijgen. maar je daar net zo vermaakt overdag enzo als in NL.. let niet op de Datum want dan duurd het langer.. ik liet dus ook me mobiel enzo thuis in me appartement en kluis liggen
en keek dan 1 keer per dag of ik een sms had vanuit nl, in spanje had ik een spaans nummer en oude tel.. maar gewoon datum niet ingesteld
EN
veel gezond eten en water drinken!,
39/40 graden is heel normaal daar, snachts 25+,
het is heel verleidelijk om elke dag een goedkoop restaurantje te pakken.(10 eu heb je 4 gangen menu) of een snackbar,
maar ga gewoon boodschappen doen bij de winkel.. Liddle enzo kosten daar niks, en groothandel heb je daar ook..
voor 20 eu heb je daar een week eten.. alles is stuk goedkoper.
ik ben met de auto dus boodschappen doen is lekker makkelijk :D
Brood wat je in spanje koopt is heel anders dan NL.. beetje droger en zit meer plakkerig suiker in zo voelt het.. ik raad je daarom aan om lekker een tosti ijzer te kopen of mee te nemen.. dan is dat brood nog wel te eten.
je hebt ook een 'appie hein' met nederlandse producten.. maar die zijn een stuk duurder dan in NL,
ik deed 1 keer in de week voor mijn appartement boerekool/stampot ofzo maken.. na een tijdje spaans voedsel vind iedereen dat lekker:P
ik at vorig jaar weinig en daarom ziek geworden,
en je gaat 'blanes pest' krijgen.. omdat het klimaat daar anders is dan NL ga je keelpijn krijgen en hoesten enzo.. met een week is dat over
Jep.. sommige nachten is het nog erger, graadje of 30 en mega plakkerig,. vergeet het dan maar om ramen open te zetten, hele dag alles dicht houden, gordijnen ervoor is koeler!
Elke dag een restau zou ik niet doen, maar als je het toch wil doen zoek dan een Chinees op met een lopend buffet! betaal je 8 of 10 euro de man en mag je zoveel eten als je op kan.
of een Rotisseria, (gegrilde kip) die zijn ook goed te doen!
verder gewoon bij de Intermarche, Supercat, Stop-Self en ik raad ook de DIA aan, is een soort van Spaanse Aldi, fix er ff een Membercard (als je geen spaans kunt, gewoon iemand vragen in de winkel) en je koopt er bijna voor niks!
Mocht je nog een Macro Pasje hebben liggen kun je ook naar de "Grossmercat" (groothandel), toch. als je echt geen woord spaans praat moet je het niet eens proberen. ze zijn vaak niet zo dol op shoppende toeristen.
eveneens is het een Echte groothandel ala Sligro/macro dus alleen goedkoop als je dozen vol haald .
wil je sterke drank halen dan raad ik aan om ergens buiten de stad te zoeken naar een "Bodega". er zitten er misschien wel 80 in de stad zelf maar geloof me (ik kom al 14 jaar in spanje) daar betaal je 10x zoveel voor een fles drank.
buiten de stad heb je vaak een liter ECHTE Bacardi voor 10 euro (bijv.) waar je in de stad wel 18 euro betaald.
bij de DIA trouwens ook cheapass. had je een fles bacardi oro/malibu/Erristof/etc (alles 70cl) voor 7.50 euro afgelopen zomer..
even als nadruk op Tomazos, haal niet zo even 1 fles water. haal gewoon direct 20 flessen en een paar grote 5 liter kannen, water uit de kraan kun je drinken (doen de spanjola's ook) maar als je het niet gewend bent dan kun je er goed ziek (diaree/buikgriep/ontstekingen etc) van worden!
Water is een 1e levensbehoefte, en het kost in spanje per 1.5 liter nog geen 50 ct.
(en vaak als je 6 flessen koopt nog geen 25ct per fles)
Eet meer als je op kan, het is er ontiegelijk warm en dat bederft vaak de eetlust, je kunt dan minder op. gewoon proppen! en natuurlijk.. GEZOND & Gevarieerd!
neem dikke vette factor 35 zonnebrand mee. en spendeer niet de complete dag in de zon.
klinkt even heel lelijk maar geloof me, de zon is er zo f*cking heet en intensief overdag dat je zonder het te weten binnen NO-Time de vellen erbij hebt hangen (trust me, ive been there and you do NOT want that!)
als het 40 graden+ is, gewoon een wit shirt aan in de zee. ik heb afgelopen 14 jaar genoeg mensen gezien die er behoorlijk uitzagen, als je verbrand bent dan vreed het energie weg, brandende / zwerende pijn, plus dat je dan ook nog de hele avond moet draaien.
en tsja.. als je de 1e maand ff rustig doet met de zon, ben je de maanden erop echt een sjikkies magneet met een super bruine huid!
TIP: Gebruik Wortelextract Olie!! (na een maandje normaal zonnen)? word je zo bruin als een neger!
(verbrand je wel, Haal dan bij de Farmacia een fikse pot ALOE VERA, of een fles azijn als je van pijn houd :P)
Tsja.. ik heb nog wel meer tips, mocht je nog vragen hebben, ram ze neer!

Suc6