To be studio or not to be studio? (2/3)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Adrien1989    posted on 16-02-2010 16:46
Hi all,

De laatste tijd valt het mij en meerdere mensen op dat alles en niets tot studio gebombardeerd wordt, de computer met de I pod eraan is een studio, een computer voorzien van een illegale FL versie is een studio. Wytse kwam met het idee om een topic aan te maken over wat is nou wel een studio of wat nou niet, aangezien dat ongetwijfeld een interessante discussie op gang zal brengen. Ik laat mijn mening in de startpost nog even in het midden.?

Wat is een studio en wat is geen studio? Oftewel wat vind jij dat je een studio mag noemen??

Uiteraard verwachten we discussie op enig niveau. Voorzien van goede argumenten en niet voorzien van uitspraken die onder de gordel zijn.?
User edit by Adrien1989 on 16-02-2010 @ 16:47:02 (1%)

What do you think about To be studio or not to be studio? ??

Vote :   

Snoey    posted on 16-02-2010 22:39
Een kamer of gesloten ruimte, die alleen gebruikt word voor het produceren van muziek, en daarvoor ook zo is ingericht.?

www.soundcloud.com/ten-hooven
Bouncy    posted on 16-02-2010 23:02
Poster: Stephanie
Hetzelfde antwoord als in "wanneer mag je jezelf een dj noemen".... ?Als jullie eruit zijn laat het dan even weten, dan weet ik of ik het bordje op de deur moet veranderen of niet.

Hoeveel bordjes hebben jullie? :O
Anders verander je het woord stagiere in DJ...
polly    posted on 16-02-2010 23:22
In principe word er met het begrip geluidsstudio de controlroom en het gedeelte waar de mics staan bedoeld. De meeste mensen die hier een 'studiotje' (zoals ze het zelf noemen) hebben, hebben naar mijn mening gewoon een werkplekje voor muziek.
dacuba    posted on 17-02-2010 05:51
Voor mij heb je een studio als je wat deftige muziek eruitgerammeld krijgt. Als dat met je muis of een keyboard of een lemur of weet ik veel wat is doet er weinig toe.
main    posted on 17-02-2010 08:33
*start van de discussie: wat is deftige muziek?* laten we daar maar niet over gaan discusseren.

maar ik snap wat je bedoelt, helemaal mee eens Winking my eye
bambamstudio    posted on 17-02-2010 08:43
Poster: polly
In principe word er met het begrip geluidsstudio de controlroom en het gedeelte waar de mics staan bedoeld. De meeste mensen die hier een 'studiotje' (zoals ze het zelf noemen) hebben, hebben naar mijn mening gewoon een werkplekje voor muziek.

Werkplek, mooi woord!

En de dikke van Dale heeft ook geen uitkomst:

stu?dio?de;?m -?s; -diootje?1?atelier ve schilder, beeldhouwer, fotograaf?2?ruimte waarin films, radio- of tv-programma?s worden opgenomen?3?eenkamerwoning

CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
User edit by bambamstudio on 17-02-2010 @ 08:43:56 (4%)
Sandr    posted on 17-02-2010 09:17
Poster: Bouncy

Bij een geluidsstudio vind ik, moet de studio akoestisch aangepast zijn (al zijn het maar gordijnen).

?

Dus als ik er niks aan gedaan hebt is het geen studio en zodra ik gordijnen ophang is het wel een studio? Dit vind ik niet echt een criteria waar een studio aan moet voldoen...

Je hebt natuurlijk de letterlijke vertaling van geluidsstudio, dan is elke kamer waar je muziek maakt of opneemt met je laptop al een studio. Ik denk dat dit ook de correcte vertaling is, je kan dan natuurlijk onderscheid maken in verschillende types studio:

Professioneel, amateur, beginner etc.

Vergelijk het met een voetballer, iedereen die voetbalt is een voetballer maar ook daarin kunnen de verschillen heel groot zijn.... (bijv. Lionel Messi of Piet Pieterse die in het 22ste elftal van FC de kinkels speelt)
Play that funky music white boy....
Dolivieira    posted on 17-02-2010 09:37
Was goed bedoeld Adrien1989 maar violgens mij komen we er niet uit. Cool. Ik sluit me bij Stephenie aan. Als jullie er uit zijn laat me het ff weten.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Adrien1989    posted on 17-02-2010 10:18
Hoeven er ook niet uit te komen, kan gewoon een leuke discussie zijn Tongue.
Melle    posted on 17-02-2010 11:07
Poster: bambamstudio
Een studio is de ruimte waar de muzikanten/zanger/zangeressen staan voor hun microfoon, achter hun instrument. De wat jullie studio noemen is de controlroom

Dan is mijn kamer dus een studio.
Ik heb hier een mic staan (Nee geen Call of Duty headset, wel een echte 'studio' mic), er worden dingen opgenomen. Ik speel 2 instrumenten + er komen ook mensen met andere instrumenten.

Maar ik maak ook voornamelijk tracks met de pc midi keyboard etc.

Dus dan heb ik een soort van control-studio-room? :P

@Main

Je maakt 'deftige muziek' als mensen de kwaliteit er van horen, het hoeft nog niet hun stijl te zijn of ze hoeven het niet leuk te vinden maar ze vinden de kwaliteit er wel van goed. Dan maak je 'deftige muziek' vind ik.
User edit by Melle on 17-02-2010 @ 11:11:44 (42%)
Cyspoz    posted on 17-02-2010 12:43
Jullie zijn ook een lekker stelletje, Ableton en gelijken proberen juist om alle tools in ??n software paket te duwen zodat je met je laptop overal ter wereld kan producen en dan beginnen jullie hier een discussie over een fysieke studio ruimte Winking my eye

Ik denk dat als je deze discussie wat meer vorm wilt geven je een onderscheid moet maken tussen soorten studio's. Voor mastering van geluid heb je een andere omgeving nodig dan als je er opnames doet of remixen maakt.

Voor iemand die produceert met software instrumenten kan slechts een laptop genoeg zijn. Het zal handiger zijn om daar een MIDI?keyboard bij te hebben en een setje speakers. Maar een deftige koptelefoon kan al voldoende zijn.

Neem je instrumenten op dan zul je microfoons nodig hebben en een ruimte die accoustisch is aangepast plus apparatuur voor het opnemen zelf.

Ik denk dat het vooral goed is als je het maximale haalt uit wat je hebt. Dat is zeker zo lastig en belangrijk. Excuses om slechte of missende apparatuur zijn flauwekul. Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.
bambamstudio    posted on 17-02-2010 13:47
Het is ze nog steeds niet gelukt om ook een microfoon in te bouwen dus je verhaal gaat niet echt op
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Cyspoz    posted on 17-02-2010 13:58
Je hebt toch ook niet altijd een microfoon nodig? Er zijn zat producties die alleen met uit synths bestaan.
Dolivieira    posted on 17-02-2010 14:01
Poster: Cyspoz
Jullie zijn ook een lekker stelletje, Ableton en gelijken proberen juist om alle tools in ??n software paket te duwen zodat je met je laptop overal ter wereld kan producen en dan beginnen jullie hier een discussie over een fysieke studio ruimte Winking my eye

Ik denk dat als je deze discussie wat meer vorm wilt geven je een onderscheid moet maken tussen soorten studio's. Voor mastering van geluid heb je een andere omgeving nodig dan als je er opnames doet of remixen maakt.

Voor iemand die produceert met software instrumenten kan slechts een laptop genoeg zijn. Het zal handiger zijn om daar een MIDI?keyboard bij te hebben en een setje speakers. Maar een deftige koptelefoon kan al voldoende zijn.

Neem je instrumenten op dan zul je microfoons nodig hebben en een ruimte die accoustisch is aangepast plus apparatuur voor het opnemen zelf.

Ik denk dat het vooral goed is als je het maximale haalt uit wat je hebt. Dat is zeker zo lastig en belangrijk. Excuses om slechte of missende apparatuur zijn flauwekul. Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus.

Daarom het zegy ook niks wat je heb staan. Ik ken mensen die hebben een Bambamstudio studio en kunnen er niet mee werken. En ik ken jongens die toch leuke nummers maken met hun laptop. Dus het verhaal van vat je heb staan?zegt niks.
Lucalicious    posted on 17-02-2010 14:12
maar we hebben het hier niet over wat je er mee kunt maken want daarin ben ik het volkomen met je eens dolivieira, maar over wat je een studio kunt noemen. daarin vindt ik nog steeds dat je alleen een laptop niet een studio kunt noemen. om iets een studio te mogen noemen moet het toch echt ook wat studio apparatuur bevaten en een soort apparte ruimte hebben. zoiezo is waar we het hier over hebben meer een home studio. want wat bambam al zei, een echte studio heeft niemand hier thuis denk ik.
Cyspoz    posted on 17-02-2010 14:19
Poster: djdolivieira
Dus het verhaal van vat je heb staan?zegt niks.

Dat zeg ik toch ook?
Bouncy    posted on 17-02-2010 15:16
Poster: bambamstudio
Het is ze nog steeds niet gelukt om ook een microfoon in te bouwen dus je verhaal gaat niet echt op

Laat staan goede pre-amps..
Jongens, er is zoveel meer dan software!
martijno    posted on 17-02-2010 15:42
alle plaatsen met een keyboard, pc & monitoren waar dikke muziek word gemaakt is voor mij een studioCool PLEH
polly    posted on 17-02-2010 16:20
Poster: martijno
alle plaatsen met een keyboard, pc & monitoren waar dikke muziek word gemaakt is voor mij een studioCool PLEH

En wat is dan dikke muziek?
Vassilli    posted on 17-02-2010 16:26
Een soort stroop!

Nee serieus: Ik denk dat hij gewoon professioneel opgenomen muziek bedoeld..
ElVrieso    posted on 17-02-2010 16:38
Een studio is een apparte ruimte met een knap mengpaneel/of externe geluidskaart, microfoon en natuurlijk een computer.
Maarja, dan ga ik twijfelen; ik heb zelf een pracht van een studio maar dat is wel op mijn kamer zelf. :P
Dus dan heb je een slaap studio ofzo? Er staat dan ook alleen een bed en een kast, de rest is studio- en dj gear.?
Bruno de Vries - @djelvrieso
polly    posted on 17-02-2010 17:18
Poster: Vassilli
Een soort stroop!

Nee serieus: Ik denk dat hij gewoon professioneel opgenomen muziek bedoeld..

Haha stroop met muzieknootjes erin?

Vat het niet verkeerd op maar jou gedachte klopt niet helemaalCool
Met alleen een pc, monitors en een keyboard word opnemen vrij lastig. Oke je kan wel opnemen wat je op je keyboard inspeelt maar bijv vocals gaan heel lastig worden om op t enemen met een keyboard Cool
Dolivieira    posted on 17-02-2010 23:53
Poster: DJELVRIESO
Een studio is een apparte ruimte met een knap mengpaneel/of externe geluidskaart, microfoon en natuurlijk een computer.

Maarja, dan ga ik twijfelen; ik heb zelf een pracht van een studio maar dat is wel op mijn kamer zelf. :P

Dus dan heb je een slaap studio ofzo? Er staat dan ook alleen een bed en een kast, de rest is studio- en dj gear.?

Dan heb ik een studiowoonkamer. Als ik?op redenering mag af gaan. ?
Bouncy    posted on 18-02-2010 08:53
Poster: DJELVRIESO

Bedroom studio!

Hier heb ik nog niet eens een kledingkast staan, alle kasten die hier staan zitten vol met spullen (binnekort maar eens een ladenkast maken voor m'n mic's...).

Nadeel van een bedroom studio is, dat je je kamer opgeruimd moet houden, zeker als mensen langskomen voor een luistersessie of inspelen (k doe alleen dubben hier).
Daarbij komt dat je opneemt in de controlroom, en je jezelf verrekte stil moet houden tijdens de opname (geen shortcuts intypen e.d)
User edit by Bouncy on 18-02-2010 @ 08:54:30 (19%)
Stagiar    posted on 23-02-2010 16:25
Waarom zou ik in godsnaam mijn studio een 'bedroom-studio' noemen? Een 'bedroom-studio' is toch ook een 'studio' ?

Zullen we het eens even mooi vergelijken?

Ferrari ("studio")-> Volkswagen ("laptop")

Het zijn auto's, ze brengen je van A naar B en weer terug.

De Ferrari is sneller, duurder, en ziet er vast en zeker ook veel mooier uit dan de Volkswagen. Je bent snel van A naar B en je wordt onderweg ook nog wel aangekeken dus je hebt er nog wat looks mee ook.

De volkswagen daarentegen is toch echt wel 4 zits, je kunt zelfs je kids meenemen op de achterbank, komt nog eens bij de de volkswagen ook nog eens een stuk goedkoper is.

Ze hebben allebei + en - punten, maar het komt op hetzelfde neer. Zoals ik al zei, een studio is de werkruimte van een kunstenaar en daar moeten we het denk ik ook bij laten. Ik vind dat ik mijn muziek produceer in een studio, ookal staat m'n bed nog een 4 centimeter van mijn bureau af.

User edit by Stagiar on 23-02-2010 @ 16:25:49 (3%)

22 Users online: 6 Guests (16 Unknown)
Pages generated today : 19.028
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.243.445