speaker/versterker probleem (3/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

qwasta    posted on 11-02-2010 16:53
hallo allemaal,

ik heb een probleem, kan het niet op de site of google?vinden, althans niet wat ik wil.

ik heb laatst een speakerset gekocht (2 speakers+versterker) maar ik krijg er maar geen geluid uit

mijn versterker is met een audio kabel naar een speaker gelijdt, maar elke speaker heeft 2 gaten waar je die (Male) kabel in kan doen ik weet ook niet in welk gat de kabel moet,

ik heb van mijn mixer naar mijn versterker een "Tulp Kabel (male) naar XLR (Male).

ik begrijp gewoon niet waarom er geen geluid uit mn speakers komt.

dit is m'n eerste echte speakerset, ik had daarvoor nog pc speakertjes. dus ik ben niet echt pro met geluidCool

Hopelijk kunnen jullie me helpen

Alvast bedankt, Tom
User edit by qwasta on 11-02-2010 @ 16:55:12 (6%)

What do you think about speaker/versterker probleem ??

Vote :   

TripleSpin    posted on 11-02-2010 18:50
Wat heb je allemaal aan apparatuur aangesloten op je mixer? En geef even aan welke je waarop aangesloten hebt.
We don't live in your shadow, but we grow in your shade
User edit by TripleSpin on 11-02-2010 @ 18:50:28 (86%)
qwasta    posted on 11-02-2010 18:51
Poster: TripleSpin
Wat heb je allemaal aan apparatuur aangesloten op je mixer?

alleen 2 cd spelers (dn s1000)

en dan natuurlijk een poging om mijn versterker er aan te sluiten

mn linker cd-speler zit aan mn linker kant van mijn mixer in CD ingang? dus zo

?Phono/Line??? CD
?{???? }???????? {O}
?{???? }? ?????? {O}
????????????????????????
Die o's staan voor de tulpen

en mijn rechter CD speler is precies hetzelfde allen is die dan op rechts aangesloten
dan staat er op mn mixer ook nog een schakelaar die naar Phono/Line en naar CD kan worden geswitscht, die staat natuurlijk op CD?????????????????????
User edit by qwasta on 11-02-2010 @ 18:54:56 (100%)
remixer    posted on 11-02-2010 18:51
ja 2 aansluitingen op je boxen?is tegenwoordig ook normaal 1 aansluiting naar je versterker en de andere aansluiting kun?je een subwoorfer op?aansluiten?(maar dat is nu niet van toepassing)
User edit by remixer on 11-02-2010 @ 18:53:58 (47%)
qwasta    posted on 11-02-2010 18:58
Poster: remixer
ja 2 aansluitingen op je boxen?is tegenwoordig ook normaal 1 aansluiting naar je versterker en de andere aansluiting kun?je een subwoorfer op?aansluiten?(maar dat is nu niet van toepassing)

oke Cool

ik heb trouwens mn vorige post wat veranderd
remixer    posted on 11-02-2010 19:01
probeer je mixer eens op een hifi versterker aan te sluiten, als je dan wel?geluid hebt dan zit ik eraan te denken dat er iets mis is met je "grote" versterker als je temminste alles al geprobeert hebt wat wij hier hebben gezegd

en anders moet het toch aan die nieuwe kabels liggen
User edit by remixer on 11-02-2010 @ 19:04:15 (66%)
TripleSpin    posted on 11-02-2010 19:03
Probeer dit eens.
Zet eerst de volume knoppen van de versterker helemaal naar links.
Sluit daarna de cd-speler aan via die xlr -> tulp kabel.
Zorg dat er een cd in zit en aanstaat.
Draai nu de volume knoppen voorzichting open.

Als het goed is moet je dan geluid horen.
qwasta    posted on 11-02-2010 19:11
Probeer dit eens.
Zet eerst de volume knoppen van de versterker helemaal naar links.
Sluit daarna de cd-speler aan via die xlr -> tulp kabel.
Zorg dat er een cd in zit en aanstaat.
Draai nu de volume knoppen voorzichting open.

Als het goed is moet je dan geluid horen.

nee hoor niks, ik ga morgen even bellen met de winkel. Er komt geen geluidje uit.

en wat " Remixer" zei zou nog best kunnen dat het aan mijn kabels ligt, ik had m ook al aan mijn TV aangesloten maar... niks

maar zoals ik al zei ik ga morgen wel even bellen
User edit by qwasta on 11-02-2010 @ 19:11:56 (10%)
TripleSpin    posted on 11-02-2010 19:17
Haha staat je versterker wel aan. Nee grapje.

Wat je ook nog kan doen is even de kabels doormeten, maar daar heb je een multimeter of een spannings meter voor nodig.

Als je het kan doormeten:

Zorg dat je de xlr met het "middelste" pinnentje naar beneden wijst.
Dan is het middelste pinnentje van de tulp hetzelfde als?het rechter pinnetje in de xlr.
En dan vanzelfsprekend de buitenkant van de tulp hetzelfde als de middelste en de linker van de xlr.
qwasta    posted on 11-02-2010 19:20
nee die dingen heb ik nietCool
thomassmith    posted on 11-02-2010 19:22
wat voor versterker is t?
t kan namelijk ook zo zijn dat je het inkomende signaal in je versterker wel heb maar dat hij zeg maar op cd of op tuner staat. maja misschien dat wat meer info over je speakers en versterker geen kwaad kan
TripleSpin    posted on 11-02-2010 19:24
Als je op de eerste pagina van het topic kijkt dan zie je het allemaal staan.

Maar dan zou ik bellen met de winkel of als het gewoon in de winkel is gekocht en niet via het web even naar de winkel gaan. Die kunnen die kabels wel doormeten of gewoon nieuwe geven.
User edit by TripleSpin on 11-02-2010 @ 19:25:30 (100%)
qwasta    posted on 11-02-2010 19:25
Poster: thomassmith
t kan namelijk ook zo zijn dat je het inkomende signaal in je versterker wel heb maar dat hij zeg maar op cd of op tuner staat. maja misschien dat wat meer info over je speakers en versterker geen kwaad kan

op de eerste Page staan specificaties van versterker, boxen.

't is een JB Systems AX400 versterker

en 2 DAP-Audio MC-10 Boxen
remixer    posted on 11-02-2010 19:25
Poster: thomassmith

het is geen hifi versterker maar een prof dus die heeft maar 1 ingang dus er zou altijd geluid uit moeten komen
qwasta    posted on 11-02-2010 19:31
er zitten trouwens onder de outputs van de versterker ook nog 4 draaiknoppen? (2 rode en 2 zwarte)
En? 2 Jack ingangen (6,3mm)

weet niet of dit van belang is?
TripleSpin    posted on 11-02-2010 19:33
Jack of xlr maakt niet uit.

Die 4 draaiknoppen zijn geen draaiknoppen Winking my eye. Zijn ook aansluitingen voor je speakers. Alleen dan voor losse kabels. Vaak gebruikt voor vaste installaties.
qwasta    posted on 11-02-2010 19:34
Jack of xlr maakt niet uit.

Die 4 draaiknoppen zijn geen draaiknoppen Winking my eye. Zijn ook aansluitingen voor je speakers. Alleen dan voor losse kabels. Vaak gebruikt voor vaste installaties.

oke dan.

ik geef het op, van alles geprobeert. bel morgen wel even naar Bax.

ik begrijp ook echt niet wat er niet werkt,
thomassmith    posted on 11-02-2010 19:35

het is geen hifi versterker maar een prof dus die heeft maar 1 ingang dus er zou altijd geluid uit moeten komen

ok ok in dat geval zou t probleem bij de mixer moeten liggen.
kijk even of die schakel knopjes boven de gain wel op cd speler staat en of je master wel open staat en je crossfader wel goed staat
remixer    posted on 11-02-2010 19:35
wat staat er bij die draaiknoppen dan? maar ik denk dat dit ook extra?klem aansluiting zijn voor je speakers (deze heb je niet nodig als je speakon aansluiting gebruikt)

die jack ingangen zijn extra ingangen dan kun je kiezen: of je gebruikt XLR of jack

die jack aansluiting zou je ook nog een kunnen proberen in de plaats van XLR (als je daar de kabels voor hebt)?
User edit by remixer on 11-02-2010 @ 19:40:57 (50%)
qwasta    posted on 11-02-2010 19:42
wat staat er bij die draaiknoppen dan? maar ik denk dat dit ook extra?klem aansluiting zijn voor je speakers (deze heb je niet nodig als je speakon aansluiting gebruikt)

die jack ingangen zijn extra ingangen dan kun je kiezen: of je gebruikt XLR of jack

die jack aansluiting zou je ook nog een kunnen proberen in de plaats van XLR (als je daar de kabels voor hebt)?

nee daar heb ik geen kabels voor.
ik had trouwens ook nog een kabel gekocht met XLR Male Jack Male 3,5mm
zodat ik ipod kon luisteren op die boxen, maar daar luisterd die ook niet naar.
TripleSpin    posted on 11-02-2010 19:43
@ thomassmith

Hij heeft de cd-speler ook al los op de versterker aangesloten gehad. En toen ook geen geluid dus het probleem ligt niet bij de mixer. Ik ga ervan uit dan de kabels waarschijnlijk niet goed zijn.

@ qwasta

Is er verder niemand in de buurt die de kabels door kan meten. Want naar de winkel terug sturen en weer nieuwe ontvangen duurt vaak langer dan even simpel doormeten.
qwasta    posted on 11-02-2010 19:44

deze dus
main    posted on 11-02-2010 19:44
wat is dat voor kabel? heb je geen normale tulpjes?
qwasta    posted on 11-02-2010 19:46
Poster: main
wat is dat voor kabel? heb je geen normale tulpjes?

nee die was voor mn Ipod

deze is van mixer --> versterker

remixer    posted on 11-02-2010 19:46
dit is in ieder geval de goede kabel en ik denk dat daar iets mis mee is, ik heb het wel vaker meegemaakt dat daar iets niet goed in verloopkabels zat, en anders ligt het toch echt aan je versterker
User edit by remixer on 11-02-2010 @ 19:48:52 (28%)
qwasta    posted on 11-02-2010 19:49
ik denk ook dat het aan de verloop kabels ligt, ik heb het wel vaker meegemaakt dat daar iets niet goed in zat, en anders ligt het toch echt aan je versterker

ja dan zal ik morgen wel even mailen/bellen. want dit vind ik wel een beetje %$#Cool

59 Users online: 8 Guests (51 Unknown)
Pages generated today : 11.858
Most visitors online this month : 143
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.703.760