Veel ritmes zijn makkelijk te herkennen... Paar voorbeeldjes aan de hand van populaire muziek:
- Quick Step: Bodies - Robbie Williams (svp wel een versnelling van 4 - 6%), Just Say Yes - Snow Patrol, Fireflies - Owl City
- Cha Cha Cha: A Night Like This - Caro Emerald, Bad Romance - Lady GaGa, Fight For This Love - Cheryl Cole, Tik Tok - Ke$ha, I Gotta Feeling - Black Eyed Peas, Meet Me Halfway - Black Eyed Peas, Sexy Thing - David DeeJay
- Tango: Gotan Project - Santa Maria (Del Buen Ayre)
- Jive: Put 'Em Up - Sunclub of voor wat meer Jive achtige muziek: Bad Boys - Alexandra Burke, Good God - Anouk (Echt een jive ritme en feeling)
- Mambo: Replay - Iyaz, Empire State of Mind - Jay-Z & Alicia Keys, Broodje Bakpao - The Opposites, Whatcha Say - Jason Derulo, Back It Up - Caro Emerald (iets wat remmen)
- Rumba: Goldeneye - Tina Turner, Fields of Gold - Sting,?
- Engelse Wals: If You Don't Know Me By Now - Simply Red, Love Ain't Here Anymore - Take That
- Samba: Lambada 3000 (Original Club Mix) - Gregor Salto & Kaoma
- Slow Fox: Haven't Met You Yet - Michael Bubl?
Het valt dus allemaal wel mee met de muziek en het dansen

Als je denkt dat het voor bejaarden is dan heb je het goed fout... Ik ben zelf nu bezig om mijn eerste Topklasse (ook wel Goud-dubbelster) te halen en het heeft bij ons weinig met saai en langzaam dansen te maken

Anyways... Een paar makkelijke tricks om dit soort nummers te vinden....
- Check het genre: dance tracks zijn vaak geschikt voor cha cha, hip-hop tracks zijn vaak geschikt voor mambo en pop tracks zijn vaak geschikt voor de Quick Step.
- Check de artiest: Muzikanten blijven vaak in hetzelfde ritme hangen en zijn daarom vaak te koppelen aan een dans: Black Eyed Peas is vrijwel altijd Cha Cha Cha, Anouk is vrijwel altijd Jive, Rhianna is vrijwel altijd Mambo, Robbie Williams is vrijwel altijd Quick Step... etc...
- Zodra je van een paar tracks weet wat voor dans er bij kan horen kan je makkelijk naar het "dans" ritme gaan luisteren... zodra je dat een beetje onder de knie hebt kan je zo van alles vinden.
Suc6!