Citronic EFX 6:2 Review
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

-FLoriZ-    posted on 07-02-2010 16:11
Omdat ik ondertussen reviews maken best leuk begin te vinden en ik nog niet al m'n gear heb gehad en ik er tot mijn verbazing achter kwam dat mijn oude mengpaneeltje nog steeds te koop is in landen als Duitsland en Amerika leek het mij wel interessant om hier een review over te schrijven.

Overview van de mixert

De EFX6:2 is als ik mij niet vergis oorspronkelijk een battlemixer. Dit is ook te merken aan de soepele crossfader en de schuine ( volgens mij de enige mixer ter wereld zo'n beetje met schuine faders) volume faders. Ik vind dit er wel tof uitzien, maar dit kan ook helemaal persoonlijk zijn. Verder ziet alles er logisch ingegeeld uit; effectengedeelte ( Phaser X&Y en Chop X&Y die te regelen zijn met knobs en een aan en uitknopje voor de chop en het hele FX gedeelte. Daarboven zit de master monitor meter en daar links en rechts van de Channel A input meter, de Channel B input meter en nog 4 knobs. Degene linksboven is voor de Master Level, die daaronder voor het Master Balance en de twee knobs om het Mic en Headphone volume mee te regelen. Alle VU meters op de mixer hebben 10 ledjes, dus meer dan genoeg. Onder de Master VU meter heb je een Split Cue knopje en zoals je eigenlijk al had verwacht zitten niet ver van de Split Cue knop ook de Cue 1 en Cue 2 button. Deze knopjes worden gescheiden van elkaar door een logo waar vrij groot EFX 6:2 op staat, best practisch dus. Als we doorspringen naar de linkerbovenhoek van de mixert vinden wij hier de Phono/CD switch en daaronder de gain, HI,MID en LOW knobs van Deck A. Dit is uiteraard exact hetzelfde te vinden aan de andere kant voor Deck B. Helemaal bovenaan in het midden is nog het logo van Citronic te vinden; Pro Audio Citronic. Als we vanuit het midden naar de onderkant duiken vinden we daar de X-Fade Reverse ( de volumefaders hebben ook een Reverse schakelaartje ) schakelaar van de Crossfader en de Crossfader zelf waar de tekst onder staat; Signature Pro. Ik vraag me al 4 jaar af waar dat voor staat. Als laatste twee knopjes die ik nog niet heb gehad vinden we de Punch voor de Mic en de Punch voor de Phones. Onder de Punch knopjes zijn de Mic en PHones ingang te vinden en onder de Crossfader de Crab en Blend knop. Dan als laatste de achterkant van de mixer. Hier bevinden zich 2x een ingang voor Phono ( kanaal A en B ), 2x ingang voor Line ( ook kanaal A & B ), 1x Master Out, 1x Rec out, de stroomingang, 2 knopjes om een soort loudness aan te zetten of iets maar daarmee wordt het totale geluid verkracht & een switch om van 240 naar nog een ander voltage te gaan.

Looks en feeling

De zilveren plaat op de mixer vind ik ongeveer het enige lelijke ( afgezien van de witte Cue knoppen die n?g lelijker zijn ) aan het hele geval. Hij past gewoon niet bij de rest van de mixer naar mijn idee en hij is ook zo ribbelig dat je je nagels er op zou kunnen vijlen. Het blauwe stukje wat de positie aangeeft van de knobs vind ik daaraantegen wel weer mooi bij de mixer passen, zeker omdat die dezelfde kleur als het logo bovenaan hebben ( en het logo in het midden). De knoppen voelen stevig aan en hebben ook grip door het extra rubberen laagje erover heen. De faders en de reverse schakelaars voelen echter aan alsof ze uit playmobil zooi gemaakt zijn. Ook schuiven de volumefaders ten opzichte van de Crossfader en de faders op m'n Reloop echt klote.

Effecten

De effecten die erop zitten werken goed en zijn ook goed te gebruiken en af te stellen. Minpunt is dat je kracht van de effecten niet appart kan instellen. De effecten klinken ook niet goedkoop. Een pluspunt dus.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is niks op aan te merken. De faders lekken niet ( na 6 jaar niet en dat vind ik best een prestatie voor deze mixer ) en er komt een helder geluid vandaan met een goede bass. Niks op aan te merken.

Eindconclusie

Voor het geld ( lag volgens mij qua nieuwprijs rond de 200 euro ) is het een prima mixert. Kwaliteit is goed en de knobs bevallen prima. Genoeg ingangen en hij is ook best makkelijk mee te sjouwen. En dan nu de plus en minpunten!;

Plus

+Knobs met rubberen randje.
+Ledjes bij de VU meterdingetjes
+Geluidskwali
+Genoeg ruimte op de mixer om zooi als wuppies en stikkers kwijt te kunnen, voor mij iig een pluspunt Cool
+Crossfader lekker soepel

Min

-Plaat van de mixert, zie uitgebreid commentaar in eerste gedeelte
-Playmobil switches
-Cue buttons. Kotsgroene led onder een witte cue button op een grijze plaat omringt door zwarte knobs. BWAARGH! Cool
-Volume faders die de plaat aan het afslijten zijn en ik ze daarom eigenlijk altijd vol open heb staan.

Zo zeg, 3e review zit er ook weer op. Commentaar is altijd welkom! ( Positief en/of negatief. )
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2

What do you think about Citronic EFX 6:2 Review ??

Vote :   

niiicola    posted on 07-02-2010 16:38
Je zit echt in de review sfeer Tongue
Nette review, komt er ook nog een review van je webcam?? Happy, laughing
Gewoon.
-FLoriZ-    posted on 07-02-2010 16:44
Poster: niiicola
Je zit echt in de review sfeer Tongue
Nette review, komt er ook nog een review van je webcam?? Happy, laughing
  Die valt niet echt onder gear lijkt mij. Misschien als ik nog tijd en zin heb wel van m'n CD-1X ( die overigens nog steeds te koop staat. )
Dj_Fantasy    posted on 07-02-2010 22:00
Sorry, maar ik begin hier niet echt aan te lezen.
Probeer eens het stukje overview van de mixeR (ipv mixerT) in alinea's te schrijven, leest nog iets makkelijker dan dit.
dj2dj.nl
-FLoriZ-    posted on 08-02-2010 08:10
Poster: Dj_Fantasy
Sorry, maar ik begin hier niet echt aan te lezen.
Probeer eens het stukje overview van de mixeR (ipv mixerT) in alinea's te schrijven, leest nog iets makkelijker dan dit.
  Mixert was gewoon een kleine woordspeling hoor. En ik zal als ik vanmiddag tijd heb 'm even in alineas proberen te zetten, bedankt voor de tip!
Adrien1989    posted on 08-02-2010 08:32
Leuk dat je de moeite neemt om een review te maken Happy, laughing. Een afbeelding van het product had alleen geen kwaad gekund. Ondanks je uitgebreide omschrijving zou dat toch bijdragen aan het totaal plaatje. Verder vraag ik me ook af wat je als referentiekader hebt wat betreft de kwaliteit, net zoals hoe je concludeert dat de geluidskwaliteit goed is.
-FLoriZ-    posted on 08-02-2010 15:02
Poster: Adrien1989
Leuk dat je de moeite neemt om een review te maken Happy, laughing. Een afbeelding van het product had alleen geen kwaad gekund. Ondanks je uitgebreide omschrijving zou dat toch bijdragen aan het totaal plaatje. Verder vraag ik me ook af wat je als referentiekader hebt wat betreft de kwaliteit, net zoals hoe je concludeert dat de geluidskwaliteit goed is.
  Plaatje voeg ik zo even bij, ben net terug uit school. Geluidskwaliteit heb ik vergeleken met een pio djm 400 waarbij de efx niet erg achter bleef qua kwaliteit en er klinkt ook nooit een kraak ergens doorheen waar ik dat wel een keer had bij een andere mixer ( iets van Numark, no idea meer welke was op m'n oude school ). Happy, laughing

This is an old Topic

No new postings for 5.572 days.
 Post CommentThat would be 185.7 months
or a whopping 15.3 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

164 Users online: 20 Guests (144 Unknown)
Pages generated today : 31.711
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.704.663