Monitor als heaphone gebruiken
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Seca    posted on 05-02-2010 19:21
Hey Dj(r)'ers,

Ik was me net aan het afvragen of je je monitor als headphone kan gebruiken.
Je bent dus bv een track aan het afspelen voor publiek, en je wilt een andere track inmixen maar je zou graag de gebeatmatchte track eerst zelf graag door een speaker willen horen voordat je hem door de master van het publiek gooit.

Ik vraag dit omdat ik overlaatst met een crappy headphone aan het mixen was, en er was een track slecht gebeatmatched en ik jaagde hem gewoon door de master. Cool?Het was een set van een uur op de radio en alle geluk was dit de enigste slechte overgang, maar toch zou ik deze fout nooit meer willen maken!

Ik dacht eraan om een monitor gewoon op de?headphoneaansluiting te steken ( uiteraard met een versterker ertussen moest de monitor passief zijn, want?het uitgangsvolume van de headphone uitgang ligt te laag i guess??), ik heb namelijk 2 headphone outputs om mijn mixer.
User edit by Seca on 05-02-2010 @ 19:29:38 (44%)

What do you think about Monitor als heaphone gebruiken ??

Vote :   

dacuba    posted on 05-02-2010 19:28
lol nee..
Xurion    posted on 05-02-2010 19:32
Zoiezo is het geluid van de monitor? ook vaak te horen in het publiek dus een slecht idee.
Seca    posted on 05-02-2010 19:33
Poster: dacuba
lol nee..

Hebt ge misschien iets meer uitleg?
Seca    posted on 05-02-2010 19:34
Poster: DJJS
Zoiezo is het geluid van de monitor? ook vaak te horen in het publiek dus een slecht idee.

Een monitor die gericht is naar de DJ, die niet oorverdovend hard staat en in een club van 2000 man daar niet denk ik zo Happy, laughing

Het kan ook een wijze zijn om thuis te mixen Winking my eye

Ik heb gelezen dat?sommige amerikanen dit doen.
User edit by Seca on 05-02-2010 @ 19:35:10 (36%)
Xurion    posted on 05-02-2010 19:37
Dat begrijp ik ook maar zoiezo sluit een koptelefoon de omgevende geluiden af op je oor. Als je de monitor wil gebruiken al koptelefoon ovestemt het geluid van je normale speakers het geluid wat er uit je monitoren komt.
tom-j    posted on 05-02-2010 19:38
het kan maar ik zou dit zeker niet doen!
lekker lullig als je net in een rustige en zachte break vol staat te cue'en over je monitor....
dacuba    posted on 05-02-2010 19:51
Poster: Seca
Hebt ge misschien iets meer uitleg?

In theorie is't mogelijk, ma probeert da nu es int echt deftig te regelen.. (in een club)
User edit by dacuba on 05-02-2010 @ 19:51:35 (11%)
Seca    posted on 05-02-2010 20:44
Ok, bedankt voor de uitleg gasten :p
Mixt-Ape    posted on 05-02-2010 21:28
Haha, origineel idee is wel het minste dat je kan zeggen!
Phenix    posted on 05-02-2010 21:52
Ik weet dat bepaalde mixers deze functie wel hebben. Neem bijv. de Denon DN-X1500. Hier kan je zeggen welk kanaal je op je monitor wilt horen (kanaal 1,2,3,4, mic of gewoon de master).
Alleen zou je dan wel een nieuwe mixer moeten aanschaffen.

Een andere oplossing zou ik zo even niet weten.
http://www.djmillhouse.nl
Estacy    posted on 05-02-2010 22:07
volgens mij bestaat dit al... PFL luisteren op je monitors. tis zo'n 19inch club bakbeest met zon functie geloof ik
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
TheHunter    posted on 05-02-2010 22:14
Poster: tom-j
het kan maar ik zou dit zeker niet doen!
lekker lullig als je net in een rustige en zachte break vol staat te cue'en over je monitor....

Zo nam een lid van een band een keer 4000 watt aan monitoren voor zichzelf mee (gitarist), in een kroeg voor 100/150 man. De PA die wij geleverd hadden was 3600 Watt.
Maar in ieder geval, wanneer je op een feest draait of in een club, zou ik dit niet doen. Maar zoals je in je beginpost zei, dat je een set op de radio moet draaien. Dan vind ik het best kunnen dat je in de studio je monitoren gebruikt om te cue'en e.d. hoort niemand toch...?
Cyspoz    posted on 06-02-2010 13:03
Poster: Estacy
volgens mij bestaat dit al... PFL luisteren op je monitors. tis zo'n 19inch club bakbeest met zon functie geloof ik

PFL is niets anders dan Pre Fader Listening en gewoon hetzelfde als CUE, waarbij ik PFL een duidelijkere term vind dan CUE. Of dat signaal vervolgens naar je koptelefoon gaat of je monitor is een ander verhaal.
D&R hadden vroeger een mixer waarbij je middels een knopje de monitor de koptelefoon kon laten volgen. Kan soms handig zijn, maar in de praktijk lijkt het mij niet echt makkelijk. Zorg voor een goede hoofdtelefoon, dan kun je dit altijd nog als back-up scenario gebruiken.
Winston    posted on 06-02-2010 14:14
Dit vindt ik een beetje rare vraag. Waarom zou je monitors kopen i.p.v. een headphone om pre-fader te luisteren? Een hp is zeker 10x geschikter voor dit werk....

En misschien hebben maar een paar mixers ter wereld een voorziening om pfl naar de monitors te sturen. Maar echt bijna alle DJ mixers hebben een mix master pfl regeling voor de headphone. Ook op een redelijke crappy headphone valt hiermee iets te beatmatchen.

Een probleem is soms misschien de delay tussen headphone en de main speakers, maar sowieso niet in een radio studio. Maar dit los je op door in je headphone in te gooien met de pfl-main regeling helemaal op master. En dan voor de zekerheid bedacht zijn op een snelle pitch bend correctie.
Tic Toc
Down_Town    posted on 06-02-2010 16:15
Wat jij beschrijft is hoe in radio studio's gewerkt wordt. Daar hoor je door de koptelefoon de uitzending en door de monitorspeakers het voorluisteren. Dat is natuurlijk niet geschikt voor in clubs. Hoe hard wil je die monitors gaan zetten om jou voorluister track boven het zaalgeluid uit te laten komen?
OneSixty    posted on 06-02-2010 16:44
Investeer dan toch gewoon in een goede hp en al je problemen zijn weg.

This is an old Topic

No new postings for 5.694 days.
 Post CommentThat would be 189.8 months
or a whopping 15.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

295 Users online: 130 Guests (165 Unknown)
Pages generated today : 170.996
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.689.911