Verschil tussen Mixen en DJen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tonniej    posted on 27-01-2010 14:43
Beste DJ's,

Zoals de meeste hier houdt muziek mij 20/7 per dag bezig of denk ik eraan net zoals mixen. Ik heb inmiddels al meerdere malen in een club gestaan en houd zelf van progressive/tech house, dus dat heb ik dan ook gedraaid(natuurlijk wel allemaal verschillende stijlen house en afwisseling van beats ed).?

Iig Niet zoals vroeger, toen ik voor groep 1 t/m 8 de top 40 en shin chan stond te faderen op skytec dpul maar gewoon heerlijke sneaker sound, lekkere house, beatmatched aan elkaar en niet meer dan 2-4 min per nummer. Enkel merkte ik dat het een beetje dood viel na een half uurtje en wisselde af met 1-2 remixen(house edits) van Top40 nummers. Tuurlijk bleef het wel levendig want de beat is er maar niet wat je verwacht van top nummers van beatport/dancetunes etc welke je ook hoort als je bij sneakerz/sensation/dirtydutch e.a. bent.?

Nu afgelopen zaterdag was het weer zover en ik had een freshpack aan club nummers bij me met wat meer commercieel erbij. Begon te draaien en na derde nummer al een michael jackson erin geknald omdat house niet werkte. Zag dat het niet het gewenste effect bereikte, dus maar echt commerciele nummers erin gestampt wat beter aansloeg. Op geven moment ook gewoon reggaeton/hip-hop/R&B staan draaien icm een pc en Color-filter-effect(LOL) zonder dat de overgangen echt goed waren(zeg maar niet) maar het ging helemaal los terwijl het mixen me niet meer boeide.

Sta je dan - als DJ in de booth met 2x1000MK3, DJM800, technics op je kop, 1,5 jaar oefenen en cd map vol met tientallen euro's aan club/housemuziek - plaatjes te rammen alsof je voor groep 6 bezig bent.

Jullie ook van dit soort tsja, anticlimaxen, desillusies, openbaringen of gemeenschappelijk iets meegemaakt?
User edit by Tonniej on 27-01-2010 @ 14:44:59 (3%)

What do you think about Verschil tussen Mixen en DJen ??

Vote :   

Stagiar    posted on 27-01-2010 14:58
Je bent de bitch van het publiek.

Je bent er pas als je publiek je bitch wordt Winking my eye
lek3ct    posted on 27-01-2010 15:32
ja, ik moest 2 weken geleden om 00:30 draaien. En al de DJ's voor mij waren allemaal Serato-scheef-petje-hiphop-douchebags (je weet wel wat ik bedoel). Dus iedereen was aan het schuren/ wijve binne doen.

Ik ben meer experimental electro-lounge. Dus in het begin ging er al veel weg. Gelukkig kwamen de meer I-Love-Techno-and-fuck-hiphop-guys binnen :D Het liep vlotter dan ik dacht...TOT het moment dat ik Les Petit Pilous - Wake Up erin gooide xD Dit roepte wat te extreme emoties bij sommigen op. Iemand gooide een glas tegen de schouder van de Barman. Die ging de security halen en het feestje was gedaan...?

User edit by lek3ct on 27-01-2010 @ 15:43:20 (100%)
MaximDJ    posted on 27-01-2010 16:17
HEEL ERG VAAK! Je moet niet vergeten dat het publiek er is om te feesten, niet om kritisch naar een mix te luisteren. Als ik enorm aan het feesten ben maakt het me HELEMAAL geen reet uit of de DJ nou leuk mixt ofniet, als hij maar leuke nummers draait. No.1 wat je moet weten van je publiek.
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Stephanie    posted on 27-01-2010 16:36
Poster: Tonniej

Sta je dan - als DJ in de booth met 2x1000MK3, DJM800, technics op je kop, 1,5 jaar oefenen en cd map vol met tientallen euro's aan club/housemuziek - plaatjes te rammen alsof je voor groep 6 bezig bent.

Leuk he, dat is nou dj-en!?

De basis van het verhaal is dat je het publiek een geweldige avond geeft. Hoe zal ze geen donder uitmaken, tenzij je Chuckie, Tiesto of Armin heet. Dan wordt er van je verwacht dat je doet waar ze je van kennen; een bepaald type set in een bepaalde stijl te draaien. tot die tijd ben je gewoon de l*l die plaatjes draait. Bevalt het niet, jammer....lekker op je slaapkamer je eigen ding blijven doen tot je in het lijstje Chuckie, Tiesto en Armin staat. Dan mag je laten horen hoe goed je technisch wel niet bent (hoewel Chuckie in zijn eigen stijl ook perfect op de vloer inspeelt)

Klinkt misschien wat bot, maar wat wil je nou? Mensen vermaken en een geweldige avond bezorgen of iedereen laten horen hoe goed je wel niet kan mixen? Als je zo goed bent in mixen (of wilt zijn) leef je dan eens uit om overgangen met urban, Michael Jackson en andere top40 hits verrassend en knap te krijgen. Als je deze muziek niet wilt draaien sta je op de verkeerde boeking en had je die beter aan bijv MaximDJ over kunnen laten........

.
User edit by Stephanie on 27-01-2010 @ 16:36:19 (1%)
Estacy    posted on 27-01-2010 17:15
mixen is inderdaad 2 plaatjes soepel over laten gaan, DJ'en is niets meer dan het publiek vermaken. Maar om goed te DJ'en is mixen soms nodig.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
ThijsG    posted on 27-01-2010 17:22
Poster: Stagiar

+1!
nils7    posted on 27-01-2010 18:03
Moraal van het verhaal: All round draaien!

En pas wanneer de gelegenheid zich toelaat je richten op jouw genre.

+ Als je allround draait heb je de kans om in den beginnen van je carriere meer gevraagd geboekt te worden want je kan veel genres aan en uiteindelijk kan je je gaan toeleggen op iets wat je wel ligt en wordt je misschien daar meer voor gevraagd.

Voor de rest ben ik het met Stephanie eens Winking my eye?
Lucalicious    posted on 27-01-2010 18:28

geweldig!

maar serieuz, het is inderdaad zo dat je moet draaien wat het publiek wil.
en de ene keer sta je in een club waar veel mensen van house (of wat je stijl dan ook is) houden en kan je dus meer je ding doen.
en de andere keer zijn er alleen maar mensen die hoempapa (zoals ik dat noem) en bekende top 40 willen horen. als dat het geval is heb je misschien voor jezelf een iets mindere avond kwa mixen maar boeie, zolang het publiek je goed vindt en los gaat zit je safe!
ga je echter in het tweede geval toch house draaien, dan zit je verkeerd, wordt de avond kut en is de kans dat je nog een keer gevraagt wordt erg klein.
ben je heel erg goed met het publiek, kun je het zover krijgen dat je door?een goede mix te maken tussen top 40 en je eigen house, je toch die house kan draaien. in dat geval moet je wel opletten dat je steeds weer de bekende house tracks en top 40 er doorheen doet, anders verlies je alsnog je publiek.
HarmenH    posted on 27-01-2010 19:02
Ja heb ik ook meegemaakt.
Ik was net 3 maandjes bezig en een paar vrienden van me gaven een examenfeest. Die gasten waren helemaal wezenloos van House en de mensen die zouden komen, ook.
Ik daarheen, mixer in me sporttas, de boel opgebouwd (het was in een kas int Westland). Rond 9u kwam de boel binnenlopen dus ik begon rustig wat top 40 te draaien. Rond 11u overgegaan op House. Na een uur stond ong. iedereen buiten te roken. Dus ik snel weer terug naar top 40. Gelukkig had ik niet alleen House muziek bij me. Ik heb uiteindelijk de hele avond top 40, apres ski en weet ik allemaal gedraaid. Is uiteindelijk wel goed gekomen, maar stond je dan wel met al je House cdsCool
Helioxx    posted on 27-01-2010 19:07

?Geweldig ^^
Als DJ oet je op het publiek letten, niet op jezelf. Dwz; Draai je house, en wordt het publiek het beu; probeer een top 40 of iets anders dat de mensen terug laat komen!
Ben zelf maar beginner, maar dit is wat ik ervan denk!
MaximDJ    posted on 27-01-2010 19:33
Poster: Stephanie

?Als je zo goed bent in mixen (of wilt zijn) leef je dan eens uit om overgangen met urban, Michael Jackson en andere top40 hits verrassend en knap te krijgen. Als je deze muziek niet wilt draaien sta je op de verkeerde boeking en had je die beter aan bijv MaximDJ over kunnen laten........

+1 Stephanie! Dat mixen van de Top40 enzo kan je wel van Stephanie leren! Luister de jaarmix heel vaak, en let op de techniek. Ik ben zelf (voor mijzelf in de slaapkamer) alleen maar aan het oefenen op het mixen van Oldies/Top40. Dat house is zo NIET origineel....

Kan je me daar niet eens bij helpen Stephanie Haha!Cool
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Tonniej    posted on 27-01-2010 21:12
Wat ik dus wilde, Stephanie, was die ervaring met mede DJ's delen en een leuk topic openen en kijken of dat bekent voorkomt. En ja ik ben dus inderdaad met de neus op de feiten gedrukt dat ik me meer allround moet richten ipv enkel beatport leeg te slurpen wil ik vaker in die tent staan en/of meerdere tenten. Verder wil ik totaal niet overkomen als iemand die het Dj'en fijn onder de knieen heeft of iets dergelijks.
DJADMIN    posted on 27-01-2010 23:07
Ik doe altijd mijn eigen ding thuis in mn mixen, dus wat electro / house enzo, en dit draai ik alleen het eerste uur in de club (22.00 - 23.00)...beetje nieuwe plaatjes.

Je draait uiteindelijk voor het publiek, en niet voor jezelf.

Voor de rest ; alles hierboven al gezegd. Kan je je er niet in vinden ? Even goede vrienden, maar dan zou ik slaapkamer dj worden / blijven..
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Dolivieira    posted on 28-01-2010 00:28
Perfecte uitleg stephenie, Niks aan toe te voegen.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Stephanie    posted on 28-01-2010 10:40
Poster: Tonniej
Wat ik dus wilde, Stephanie, was die ervaring met mede DJ's delen en een leuk topic openen en kijken of dat bekent voorkomt. En ja ik ben dus inderdaad met de neus op de feiten gedrukt dat ik me meer allround moet richten ipv enkel beatport leeg te slurpen wil ik vaker in die tent staan en/of meerdere tenten. Verder wil ik totaal niet overkomen als iemand die het Dj'en fijn onder de knieen heeft of iets dergelijks.

Met je quote (die ik gekopieerd heb in m'n eerste reply) geef je dat niet echt aan. Dat was ook het gene waar ik me het meest aan ergerde. Waar je mee staat, wat je bij je hebt en wat je allemaal niet kan is ondergeschikt aan het feit dat jij betaald wordt om het publiek een geslaagde avond te bezorgen. Zij betalen daar weer voor.

Je frustratie kan ik ergens wel begrijpen, natuurlijk is het een teleurstelling. Misschien had je je beter moeten verdiepen in de klus die je aangenomen hebt. Of misschien had je totaal verkeerd beeld toen je met draaien begon (het zgn Tiesto syndroom zal ik het maar noemen). Zelf vind ik het ook heerlijk om bepaalde stijlen te draaien maar helaas kan dat niet overal. Dan moet je je aanpassen aan het publiek. En wees nou eerlijk, niets is toch fijner dan een dansvloer volledig uit z'n dak te zien gaan op de plaatjes die jij op dat moment uitzoekt? Ze te leiden van climax naar climax en de tijd te laten vergeten? Dat is draaien!?

Er zijn honderden mensen die er in slagen na de nodigde oefening plaatjes te beatmixen en de goede "freshpacks" aan clubtracks weten te downloaden. Er zijn er echter maar een paar die een zaal met publiek op de juiste manier weten te entertainen. Velen van die laatste groep vind je hier op DJR...... En dat jij je toch hebt aangepast door (in jouw woorden) op groep6 niveau te gaan staan doorknallen siert je absoluut!?

Zie het maar als een keiharde les naar de realiteit?Cool

User edit by Stephanie on 28-01-2010 @ 10:43:47 (10%)
sher    posted on 28-01-2010 11:20
Toch vind ik het vreemd dat er weinig plaats is voor house/ het wat onbekendere..

Publiek vind het prachtig als een wat "bekendere" dj het draait.. (waarvan ze de naam misschien 1x hebben gehoord)
gaan ze helemaal los...
En zodra ze in een club staan ( en dan neem ik aan dat je komt om te dansen op "club muziek")
waar een dj staat die ze niet kennen gaan ze allemaal top 40 aanvragen en JAN SMIT...!Cool
Ik vind Jan smit heel gezellig als ik ergens in een hoempapa kroeg zit..
maar om dit in een club te gaan aanvragen..? Ga dan lekker naar de Skihut..!

Ik vind dus dat er weinig plek is voor house/ iets onbekends tot dat iemand het draait waar ze de naam wel eens een keer ergens vaag van hebben gehoord..

Dat neemt niet weg dat je moet draaien wat het bupliek wil horen.. daar ben je uit eindelijk voor..
Adrien1989    posted on 28-01-2010 11:36
Waarom zou er in een club geen top40 gedraaid kunnen worden. Dat mensen naar de club gaan om te dansen op een bepaalde soort muziek is ook maar een aanname. Je kan toch ook naar de club gaan om mensen te ontmoeten of om gewoon een gezellige tijd met je vrienden te hebben of om veel te zuipen of een combi ervan, die mensen heb je ook. Aan het eind van het verhaal gaat het erom dat die tent geld maakt en als de boel volloopt op Jan Smit en de gasten bestellen veel drank, dan is de doelstelling gehaald.
Flexii    posted on 28-01-2010 11:37
Ik vind het wel begrijpelijk dat als je alleen maar hetzelfde gaat draaien dat het naar een paar uur gaat vervelen. Op festivals of feesten met dikke line-up vind ik dat toch anders omdat iedereen zijn eigen ding heeft. Doordat de dj's elkaar afwisselen naar zeg ns een uurtje, blijft het varieerend (let niet op de spelling)

Als je de hele avond draait, moet je gewoon zorgen dat je flink afwisseld.
nils7    posted on 28-01-2010 12:27
Poster: sher
Toch vind ik het vreemd dat er weinig plaats is voor house/ het wat onbekendere..

Publiek vind het prachtig als een wat "bekendere" dj het draait.. (waarvan ze de naam misschien 1x hebben gehoord)
gaan ze helemaal los...
En zodra ze in een club staan ( en dan neem ik aan dat je komt om te dansen op "club muziek")
waar een dj staat die ze niet kennen gaan ze allemaal top 40 aanvragen en JAN SMIT...!Cool
Ik vind Jan smit heel gezellig als ik ergens in een hoempapa kroeg zit..
maar om dit in een club te gaan aanvragen..? Ga dan lekker naar de Skihut..!

Ik vind dus dat er weinig plek is voor house/ iets onbekends tot dat iemand het draait waar ze de naam wel eens een keer ergens vaag van hebben gehoord..

Dat neemt niet weg dat je moet draaien wat het bupliek wil horen.. daar ben je uit eindelijk voor..

Dat heeft Stephanie al uitgelegd deels maar dat heeft met een verwachtingspatroon te maken.
Niet dat je dan Jan Smit er doorheen moet gooien, als het niet in de club past, maar er zijn genoeg andere genres die echt wel een goede afwisseling zijn voor de onbekendere House die jij wil draaien!

Geef mij dezelfde tracks en ik weet hetzelfde setje weg te zetten als Tiesto! Maar het enige verschil is dat als ik het doe de zaal bijna leeg loopt en bij Tiesto er nog een rij aan de deur blijft staan.

Ik ben simpel gezegd die "boerenlul die een ploatje komt draaien" en mensen maar moet vermaken, dat verwachten ze (waar ik nu draai kan ik toch voor 80-90% mijn eigen ding doen, want 4 uur lang house, electro draaien vind ik zelfs tamelijk lang, dus de verplichte afwisseling naar urban, reggaetton en zelfs Nederlandstalig vind ik niet eens erg!) maar van Tiesto verwachten ze dat hij Trance draait en zijn hitjes! Dus die komen daarvoor.

Op een gemiddelde avond of op een feestje met "onbekende DJ's" zal je je deels moeten aanpassen of je moet echt liefhebbers in je zaal hebben!
Tot het moment dat mensen naar jou gaan komen en verwachten dat jij draait waar ze je van kennen Winking my eye

User edit by nils7 on 28-01-2010 @ 12:30:20 (11%)
sher    posted on 28-01-2010 13:55
Tuurlijk moet er afwisselend gedraaid worden..
En tuurlijk mag er Jan smit worden opgezet als daar de tent van vol loopt..

Maar het gaat om een club die elke week opnieuw club muziek draait.. en dan kom je daar aan met je "club muziek"
voor 2 uurtje draaien en dus geen hele avond... gaan ze Jan smit aanvragen.. ja.. dan weet ik het ook niet meer..
DJADMIN    posted on 28-01-2010 14:01
Poster: sher
Tuurlijk moet er afwisselend gedraaid worden..
En tuurlijk mag er Jan smit worden opgezet als daar de tent van vol loopt..

Maar het gaat om een club die elke week opnieuw club muziek draait.. en dan kom je daar aan met je "club muziek"
voor 2 uurtje draaien en dus geen hele avond... gaan ze Jan smit aanvragen.. ja.. dan weet ik het ook niet meer..

Beleid noemen ze dat ; in sommige clubs willen ze dat helemaal niet, net zoals RNB en Apres ski muziek...
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Tonniej    posted on 28-01-2010 20:33
Poster: Stephanie

Zie het maar als een keiharde les naar de realiteit?Cool

Ja een keiharde les was het zeker want ik weet nu, dat ik weer terug kan naar de tekentafel om het zo maar te zeggen voordat ik daar weer eens ga staan. Eerst maar eens van dat tiesto syndroom af te zien komen haha. Zo bewust was ik me er niet van, maar dat was denk ik juist het punt dat ik probeerde te maken.?
Je hebt me wel laten inzien, Stephanie, dat ik juist mijn verwachtingen moet bijstellen en dat ik met een ander idee volgende keer vanuit huis vertrek.

gizzy    posted on 28-01-2010 20:41
Dat is idd wel schraal. Maar gewoon een beetje een naam opbouwen voordat je verder kan naar een wat betere club waar je dat gezeik niet hebt!!
Dolivieira    posted on 28-01-2010 20:53
Aanpassen aan de?Club, Discotheek of cafe?waar je draait heet dat.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Stephanie    posted on 29-01-2010 03:17
Net een leuk voorbeeld, met de tour van TMF gaan regelmatig Dolce & Alex Muller met ons mee (mede ook omdat Alex voor mijn bedrijf werkt). Vanavond staan we 6 uur lang met z'n drieen in Delft, zaal vol studenten. Zij draaien een dikke clubset en in mijn sets hou ik het heel commercieel en herkenbaar tot en met Katrine And The Waved en de Blues Brothers. En het werkt prima......afwisslen is het woord!

@Tonniej; Succes aan de tekentafel en als je er niet uit komt kom je maar een bij ons on tour langs.....altijd welkom (niet dat wij het altijd bij het juiste eind hebben maar wie weet helpt het je...en anders is het gewoon gezellig!)

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

95 Users online: 29 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 39.783
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.848.242

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy