Hoe laat ik de beat mooi overgaan
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 25-01-2010 16:33
Beste DJ's,

Ik heb nu onderhand het beatmatchen een beetje door en dat het steeds vaker beter lukt!. Dus ga ik de goede kant op. Alleen ik moet nog even een truucje weten hoe ik de beat naar de andere mooi over laat gaan. Normaal doe ik dat met de Filter op mijn DJM-800 of trek ik de bass er uit maar dan toch gaat ie niet mooi over. Ik heb het ook al met de upfaders geprobeert om het langzaam naar beneden te trekken maar dan ben ik nog niet helemaal tevreden.
Hoe doe jij het precies?

What do you think about Hoe laat ik de beat mooi overgaan ??

Vote :   

ArTy    posted on 25-01-2010 16:34
Je moet het gewoon op het goede moment doen en hem er dan rustig in EQ-en dan loopt hij soepel over.

Maar eigenlijk moet je alleen naar het moment kijken, soms is het vetter om hem er meteen in te vol knallen.

tel jij de maten in je muziek?
main    posted on 25-01-2010 16:35
iedere keer anders, uitproberen, oefenen en vooral DOEN. niet rustig over gaan zetten maar een beetje overal mee spelen en zorgen dat je master goed blijft klinken en op t zelfde niveau
Pedroz    posted on 25-01-2010 16:38
Poster: main
zorgen dat je master goed blijft klinken en op t zelfde niveau

Dat is de kunst Cool
BigSign    posted on 25-01-2010 16:45
Uiteraard tel ik mee! ik doe altijd 1,2,3,4 1,2,3,4 totdat ie goed klinkt met de andere beat en dan gooi ik hem er in maar ik heb nog beetje moeite met de overloop. Met de EQ enzo
main    posted on 25-01-2010 16:49
Poster: BigSign
Uiteraard tel ik mee! ik doe altijd 1,2,3,4 1,2,3,4 totdat ie goed klinkt met de andere beat en dan gooi ik hem er in maar ik heb nog beetje moeite met de overloop. Met de EQ enzo

bij mij gaat dat eerlijk gezegd automatisch. gewoon mee met de flow LOL
Down_Town    posted on 25-01-2010 18:36
Gewoon oefenen tot je er bij neer valt en je creativiteit gebruiken. Er is voor dit geen absoluut juiste manier.
Meks    posted on 25-01-2010 18:42
Ik zelf tel heel zelden de maten. Meestal doe?ik dat op het gevoel. Meeste house platen zijn 4 tellen en?soms 8. En soms afwisselend zo als je vaak bij daft punk hebt vb: Harder Better Faster Stronger.

En zo als Down_Town zij " Oefenen tot je er bij neer valt!"
User edit by Meks on 25-01-2010 @ 18:42:59 (2%)
OneSixty    posted on 25-01-2010 19:02
ik start hem altijd gelijk per 32 beats. klinkt beter bij lange overgangen.
TheHunter    posted on 25-01-2010 19:33
Poster: OneSixty
ik start hem altijd gelijk per 32 beats. klinkt beter bij lange overgangen.

Eigenlijk klinkt het voor geen meter als je dat niet doet.
Ik denk dat het het moeilijkste is om de master op hetzelfde volume enzo te houden.
OneSixty    posted on 25-01-2010 19:42
Hoe kom je daar bij?
toch normaal dat je de phrases gelijk houd zodat de muziek altijd gelijk verranderd?
Stephanie    posted on 25-01-2010 20:53
..... of trek ik de bass er uit maar dan toch gaat ie niet mooi over.?

De grote vraag is......waar vergelijk je jouw resultaat mee? Vergelijk je het met mixtapes? Mixshows op radio/tv, de uitgekiende sets van bekende dj's of wat je hoort in de disco of club?

Mixen is naast de techniek om twee (of meer) platen mooi in elkaar over te laten gaan ook een kwestie van platenkennis. Welke beats en toonhoogtes passen goed bij elkaar en kan je spannend laten overgaan? Als je hier tijd aan besteed kan je technisch een erg goede set neerzetten, je bent alleen dan wel gebonden aan een vooraf redelijk vastgestelde volgorde. Als je op de dansvloer let moet je soms (euh, eigenlijk vaak) afwijken van deze volgorde. dan komt het neer op creativiteit (lees de topics maar eens over het overgaan van house naar R&B etc). Loopjes maken, de effectenbox goed gebruiken of durven doorstarten.

Mixtapes, radio/tv shows zijn vrij nauwkeurig afgestemd en worden vaak samengesteld uit op maat gemaakte edits of helemaal op de computer.....de perfecte overgang is dan niet meer zo ingewikkeld.?

Tip; blijf lekker oefenen en probeer de verschillende methodes die je zelf al noemt (en er zijn nog onnoemelijk veel meer) lekker uit. Wat werkt verschilt van overgang tot overgang. En probeer je (als je daar al mee vergelijkt) niet blind te staren op mixtapes etc.
User edit by Stephanie on 25-01-2010 @ 20:54:01 (1%)
Winston    posted on 25-01-2010 22:22
... Normaal doe ik dat met de Filter op mijn DJM-800 of trek ik de bass er uit maar dan toch gaat ie niet mooi over. Ik heb het ook al met de upfaders geprobeert om het langzaam naar beneden te trekken maar dan ben ik nog niet helemaal tevreden. ...

Ik vraag me af wat je eigenlijk niet mooi vindt gaan. Want wat je beschrijft zou vaak genoeg moeten lukken en ook lekker klinken.

Ligt het misschien aan de niet bij elkaar passende phrases die je met elkaar probeert te mixen? Als je de juiste phrases met elkaar mixed hoef je soms zelfs niet eens de EQ te gebruiken.

Mix je melodietjes door mekaar? Welke stijl draai je eigenlijk?
Tic Toc
Dolivieira    posted on 25-01-2010 23:52
Vooral met hiphop heb je maar kleine stukjes om hem over te gooien. Draai ook wel eens Urbansets (Hiphop, R&B voornamelijk) en met deze soort muziek moet je creative zijn. Leer je platen goed kennen. Ook is het mooi dat je met een effect zoals de Echo en overgang kan maken. Maar met House, Trance of Techno gaat het meer om de lange overgangen. Maar?zoals Stephenie al zei: Je platenkennis is zeker heel belangrijk. Leer je platen goed kennen. Weet waar?bijvoorbeeld de vocal en de drukke gedeeltes weg vallen om hem over te gooien. Suc6 met oefenen??
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
RemcoV    posted on 26-01-2010 00:23
@ BigSign: Ga eens in een club kijken en bestudeer de DJ.
Kijk gewoon eens wat hij doet en luister naar zijn manier van mixen.

Ik heb veel beter leren draaien door de dj booth in te stappen en vragen of ik eens een avondje mee mocht kijken.
De dingen die ik bij de DJ zag ben ik thuis gaan oefenen tot ik er dood bij neerviel en het weekend erna stond ik er weer.
Iedere keer zie je weer iets nieuws.

Ben je nog te jong voor een club of heb je geen DJ vrienden?
Dan is DJ Tutor ook geen slechte leerschool, er zijn veel interessante filmpjes met betrekking tot beatmatchen / uitmixen te vinden.

Ik zie dat je ook in Baarn woont trouwensCool
Tomazos    posted on 26-01-2010 01:03
Hoe laat ik de beat mooi overgaan

ehm..
Cool

creativiteit?

je platenkeuze, en instemmen op publiek, is belangrijker dan een beat die mis loopt.
de beste maken fouten
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Rubn    posted on 26-01-2010 01:36
De meeste fouten die ik zie en hoor bij dj's is de timing. Die vind ik o zo belangrijk, het moment dat je de plaat inbrengt en de plaat uitfade. Het kan je mix een bom effect geven voor het volk maar het kan ook evenzeer een domper worden op je mix wanneer je het niet goed doet.

Bv.: - je plaat niet beginnen uitmixen als je inkomende plaat bv nog in de helft van z'n intro zit waardoor je lijk in een gat valt met alleen bas, hithat, kick. Kom je in een situatie terecht dat je 1ste plaat bijna ten einde is, heb je ten eerste je plaat al veel te lang laten spelen (max 2-3min /plaat) maar kanje dit eventueel toch oplossen door 1 bar loop te maken (4 tellen) of 2 bar indien nodig (hangt van de plaat af).
Daarna wil ik tijdens het mixen de sound van de 2de plaat ( diegene die ik er wil indraaien) laten domineren. Deze overgang kan je doen door bv gebruik te maken van effecten ect. (djm 800 vind ik hiervoor ideaal met z'n color effects, echo, roll...) of door een beetje te spelen met je bass, mid en high eq pots. Mijn 1ste plaat blijft doorspelen en dat blijft zo tot ik een geschikt moment vind om hem eruit te halen, dit kan zijn bij een break of wanneer eventueel de vocals beginnen of wanneer de 2de plaat een climax opbouwt... ect...

Nu dit is een van de manieren hoe ik het doe bij house, tech, prog...?? , iedereen heeft natuurlijk z'n eigen stijl/ding en je zoekt best een manier waarbij je zelf goed bij voelt en natuurlijk vooral goed klinkt!

Wanneer je rnb/hiphop wilt mixen is dit natuurlijk heel andere koekebak, hierbij is timing alles en nog veeeeeeel belangrijker. Niets is zo verschrikkelijker om je plaat uit te mixen wanneer je midden in het refrein zit van je eerste track of wanneer je 2 vocals door elkaar probeert te sleuren.
Een tip die ik hierbij kan geven is:
Een refrein van rnb/hiphop bestaat meestal uit 32 tellen, dit is meestal ook verdeeld in 2x 16 waarmee ik wil bedoelen dat de strofe 2 keer wordt herhaalt in het refrein (schiet mij hiervoor niet dood, er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Een intro van een rnb/hiphop song kan meestal 8 tellen of 16 tellen bedragen.
Nu moet je jou 2de plaat zodanig proberen te timen dat wanneer het refrein van je eerste plaat gedaan is het refrein van de 2de plaat begint.

vb: Wanneer het refrein van je eerste plaat 32 tellen is en de intro van je 2de plaat 16, dan moet je 2de plaat inzetten juist in het midden van het refrein. Dit is meestal het moment waar men de strofe herhaalt.
Als je het goed doet is dit altijd een zeer cleane manier om rnb/hiphop te mixen.

Dit is nu uitgelegd met tellen zodat je alles mee kan volgen wat ik wil proberen uit te leggen, veel oefenen is de boodschap want in feite zou je de timing een beetje moeten kunnen aanvoelen zodat je niet steeds met je vingertjes zit te tellen tijdens het draaien want dit is ook geen zicht.

Nu voor ff deze tekst samen te vatten die blijkbaar veel langer geworden is dan gedacht :D?? :
Iedereen praat over beatmatchen, en dit is natuurlijk zeer belangrijk dat je die goed onder de knie hebt, maar ik vind timing van je platen zelfs nog belangrijker.
Ook je platen keuze is zeer belangrijk, ik vind 2 vocals door elkaar mixen een NOT DONE. (Natuurlijk zijn er ook hierop uitzonderingen Thumbs Up? )
Ik luister veel liever iemand draaien die er msschien soms een klein beetje naast zit maar zijn timing perfect heeft. Je zal zien dat dit meer feest zal geven dan een dj waar z'n beatmacht perfect is mor zijn platen op slechte momenten inbrengt of uitfade.
Een goed voorbeeld is soulwax, als je hun live hoort draaien zitten ze er ook soms een klein beetje naast. Maar ik vind dit totaal niet storend. Ze zijn met zodanig veel dingen bezig ter zelfder tijd (zoals vocals, samples ect...) en hun timing is echt zalig!

Conclusie: Timing is alles, oefen er op en je zal merken dat het volk ook veel enthousiaster erop zal reageren!
User edit by Rubn on 26-01-2010 @ 01:43:30 (4%)
-FLoriZ-    posted on 26-01-2010 08:19
Wat ook al eerder is gezegd, leer je tracks kennen, reageer op tijd en start op tijd de volgende in en pitch 'm strak. En veel blijven oefenen Winking my eye
RDJ 1IE-Ortofon O2-MacBook Pro 13''-Traktor Pro-EFX6:2
Adrien1989    posted on 26-01-2010 09:24
Dit valt gewoon onder het kopje 'oefenen' Je eigen mix opnemen, terugluisteren en bekijken hoe het beter kan.
Pedroz    posted on 26-01-2010 10:15
Zoals eerder vermeld is niet elke track hetzelfde opgebouwd.

Wat je ook eens kan proberen:
Maak een matenschema van enkele tracks de je goed bij elkaar passen vind. Probeer op papier bepaalde overeenkomsten te vinden (bv: hier valt de ene vocal uit, dan gaat ie bij de andere track aan). Ga met dat aan de slag op je draaitafel en zie wat er uit komt!

This is an old Topic

No new postings for 5.624 days.
 Post CommentThat would be 187.5 months
or a whopping 15.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

100 Users online: 12 Guests (88 Unknown)
Pages generated today : 13.716
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 239.828.070