De meeste fouten die ik zie en hoor bij dj's is de timing. Die vind ik o zo belangrijk, het moment dat je de plaat inbrengt en de plaat uitfade. Het kan je mix een bom effect geven voor het volk maar het kan ook evenzeer een domper worden op je mix wanneer je het niet goed doet.
Bv.: - je plaat niet beginnen uitmixen als je inkomende plaat bv nog in de helft van z'n intro zit waardoor je lijk in een gat valt met alleen bas, hithat, kick. Kom je in een situatie terecht dat je 1ste plaat bijna ten einde is, heb je ten eerste je plaat al veel te lang laten spelen (max 2-3min /plaat) maar kanje dit eventueel toch oplossen door 1 bar loop te maken (4 tellen) of 2 bar indien nodig (hangt van de plaat af).
Daarna wil ik tijdens het mixen de sound van de 2de plaat ( diegene die ik er wil indraaien) laten domineren. Deze overgang kan je doen door bv gebruik te maken van effecten ect. (djm 800 vind ik hiervoor ideaal met z'n color effects, echo, roll...) of door een beetje te spelen met je bass, mid en high eq pots. Mijn 1ste plaat blijft doorspelen en dat blijft zo tot ik een geschikt moment vind om hem eruit te halen, dit kan zijn bij een break of wanneer eventueel de vocals beginnen of wanneer de 2de plaat een climax opbouwt... ect...
Nu dit is een van de manieren hoe ik het doe bij house, tech, prog...?? , iedereen heeft natuurlijk z'n eigen stijl/ding en je zoekt best een manier waarbij je zelf goed bij voelt en natuurlijk vooral goed klinkt!
Wanneer je rnb/hiphop wilt mixen is dit natuurlijk heel andere koekebak, hierbij is timing alles en nog veeeeeeel belangrijker. Niets is zo verschrikkelijker om je plaat uit te mixen wanneer je midden in het refrein zit van je eerste track of wanneer je 2 vocals door elkaar probeert te sleuren.
Een tip die ik hierbij kan geven is:
Een refrein van rnb/hiphop bestaat meestal uit 32 tellen, dit is meestal ook verdeeld in 2x 16 waarmee ik wil bedoelen dat de strofe 2 keer wordt herhaalt in het refrein (schiet mij hiervoor niet dood, er zijn natuurlijk uitzonderingen).
Een intro van een rnb/hiphop song kan meestal 8 tellen of 16 tellen bedragen.
Nu moet je jou 2de plaat zodanig proberen te timen dat wanneer het refrein van je eerste plaat gedaan is het refrein van de 2de plaat begint.
vb: Wanneer het refrein van je eerste plaat 32 tellen is en de intro van je 2de plaat 16, dan moet je 2de plaat inzetten juist in het midden van het refrein. Dit is meestal het moment waar men de strofe herhaalt.
Als je het goed doet is dit altijd een zeer cleane manier om rnb/hiphop te mixen.
Dit is nu uitgelegd met tellen zodat je alles mee kan volgen wat ik wil proberen uit te leggen, veel oefenen is de boodschap want in feite zou je de timing een beetje moeten kunnen aanvoelen zodat je niet steeds met je vingertjes zit te tellen tijdens het draaien want dit is ook geen zicht.
Nu voor ff deze tekst samen te vatten die blijkbaar veel langer geworden is dan gedacht :D?? :
Iedereen praat over beatmatchen, en dit is natuurlijk zeer belangrijk dat je die goed onder de knie hebt, maar ik vind timing van je platen zelfs nog belangrijker.
Ook je platen keuze is zeer belangrijk, ik vind 2 vocals door elkaar mixen een NOT DONE. (Natuurlijk zijn er ook hierop uitzonderingen

? )
Ik luister veel liever iemand draaien die er msschien soms een klein beetje naast zit maar zijn timing perfect heeft. Je zal zien dat dit meer feest zal geven dan een dj waar z'n beatmacht perfect is mor zijn platen op slechte momenten inbrengt of uitfade.
Een goed voorbeeld is soulwax, als je hun live hoort draaien zitten ze er ook soms een klein beetje naast. Maar ik vind dit totaal niet storend. Ze zijn met zodanig veel dingen bezig ter zelfder tijd (zoals vocals, samples ect...) en hun timing is echt zalig!
Conclusie: Timing is alles, oefen er op en je zal merken dat het volk ook veel enthousiaster erop zal reageren!