CD etende bacterie (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Boyd    posted on 23-01-2010 22:50
Toen ik net even wat filmpjes op het internet zat te kijken, en wat forums aan het doorspitten was heb ik het volgende gevonden: Een bacterie of schimmel, die het bovenste (zilveren) laagje van je cd af vreet. Aangezien er hier behoorlijk wat mensen zitten met een behoorlijk al dan niet zeer grote cd collectie: Moeten we ons zorgen gaan maken?

Ellaskins(djtutor) heeft het probleem ook.
Op een engels natuurwetenschap forum.

Het lijkt te komen door een schimmel, welke via handen of iets dergelijks op je cd kan komen. Die "eet" vervolgens het alluminium laagje eraf, en je kan de cd weg gooien. Laat je de cd zitten, dan schijnt het verder te kunnen versrpeiden in je cd map.

Hoe kom je er aan, en hoe kom je er weer vanaf? En belangrijk, hoe voorkom je het.

What do you think about CD etende bacterie ??

Vote :   

Sebasz    posted on 23-01-2010 22:54
Daarom moet je er ook niet met je vingers aan komen. Ik pak mijn cd's altijd netjes aan de rand vast zegmaar.
En hoe je er van af komt. Geen idee. Water ofzo misschien ? Lijkt me niet dat de cd daar beschadigd van kan raken, maar daar weet ik het fijne niet van. So correct me if i'm wrong?Cool
Berbo    posted on 23-01-2010 22:54
hoax?
Boyd    posted on 23-01-2010 22:56
Poster: Beerbo
hoax?

Ik heb zelf ook wel is z'n cd gehad, die heb ik weggegooid omdat ie niet meer bruikbaar was. Is wel zonde, helemaal als je +2000 exemplaren hebt.
Sebasz    posted on 23-01-2010 22:57
Of alcohol ofzo? Geen bier dan he :') Maar pure ethanol ofzo. Dat gebruiken ze ook altijd om computerchips mee schoon te maken van bijv. koelpasta enzo
CoenBaas5300    posted on 23-01-2010 23:04
gewoon met dreft krijg ik het altijd wel schoon
Boyd    posted on 23-01-2010 23:06
@Coen, Heb je ook last van het probleem dat cd'tjes afschilveren en dat er kleine gaatjes in het alu komen?
Pedroz    posted on 24-01-2010 08:32
Een bacterie kan zichzelf toch alleen voortplanten als er de nodige nutrienten aanwezig zijn?

Ga jij me vertellen dat je cd's vol met eten hangen Cool

Ik geloof er niet veel van....
bambamstudio    posted on 24-01-2010 08:54
Het is algemeen bekend dat een CDR niet het eeuwige leven heeft. Maar whats the big deal? Al je muziek staat op je HD, dus een nieuw cdtje branden is zo gebeurd toch?
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
tek-zotic    posted on 24-01-2010 09:34
Poster: Sebasz
Of alcohol ofzo? Geen bier dan he :') Maar pure ethanol ofzo. Dat gebruiken ze ook altijd om computerchips mee schoon te maken van bijv. koelpasta enzo

absoluut geen pure ethanol :d pure ethanol heeft absoluut geen anti-microbi?le werking Winking my eye pas vanaf dat er een klein percentage water bijzit, en dan is het super effectief
Dolivieira    posted on 24-01-2010 10:01
Dit is nu al zon 7 jaar bekent. Is trouwens al een topic over. Maar bij goede bewaring gaan ze nog lang mee ook. en de eene merk CDRs is de andere niet. ?Ik heb er hier een paar die al meer dan 7 jaar oud zijn en ze doen het nog. En anders zo als Bambam al zei: Nieuwe branden.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Meks    posted on 24-01-2010 18:24
Je moet weten dat een cd dat je koopt gestampt is en niet gebrand zo als deze CDR's.
Waardoor ook de levensduur langer is.? Het vergaan van data op CDR is volgens mij door cosmetics verval.

Bij het stampen van cd's worden de gaatjes veel dieper en preciezer aangebracht dan het branden van cd's
Dolivieira    posted on 24-01-2010 18:28
Ja gekochte CDs gaan inderdaad veel langer mee. Maar die zijn ook geperst(gestampt) Kun je niet met mekaar vergelijken.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Meks    posted on 24-01-2010 18:32
idd moeilijk te vergelijken. Kheb wel nog nooit een gokochte cd weten data verliezen.
Of toch niet door heen de jaren of door een bacterie. Dan spreek ik nie over het aantal krassen die?er bij sommige in zitten
Stagiar    posted on 24-01-2010 18:45
Had er nog nooit van gehoord, interessante kwestie. Benieuwd of er mensen bezig zijn met een 'oplossing' (2+ dubbele woordwaarde :') )
Meks    posted on 24-01-2010 18:50
Het zo juist het filmpje gezien. En dit kwam mij bekend voor. Heb het zelfde voor gehad met een CD die ik zelf en der tijd gebrand had.

Wel misschien weten veel mensen dit?niet of misschien wel.
Maar ik zeg het toch eff ter info.

Alle data van cd's staat gebrand op het zilveren laagje. En niet op de plastiek zelf.
Nu denk je misschien waarom slaat mijn cd door als er een dikke kras in zit.
Wel dat is eenvoudig. CD's lezen gebeurt met een laser. Die laser is gezicht langs de plastiek kant van de cd. Als daar nu plots een?kras passeert, dan word het licht van de laser onder een andere hoek gereflecteerd door die kras. ==>>?verkeerde informatie wordt gelezen?==>> CD slaat door.

Met andere woorden. Het afpulveren van?het aluminium laagje is effectief wel een probleem.?
Geen Aluminium laagje == Geen data!?
djjw    posted on 24-01-2010 21:28
Ik heb cdr's die al een jaar of?7 a 8 in mn map zitten, waar allelei soorten
drank en andere rotzooi overheen is gegaan, en die cd's werken nog steeds prima..

Ik weet niet wat voor merken het zijn waar de data laag van los laat, maar bij de
cdr's die ik heb is er geen probleem.. ik ga ervan uit dat het met een kwaliteits cdr
niet zal gebeuren.. (hoewel natuurlijk alles mogelijk is)

Ik heb wel een keer een cdr gehad van iemand, dat was een 100 op een spindel voor 15 euro merk,
waar idd wel de data laag van los liet...
Gelukkig heb ik al mijn eigen gebrande cd's netjes als backup staat op een externe Hd, dus
mocht er wat gebeuren is dat geen probleem..

Lijkt me nu iig niet nodig om hier nu zo'n paniek over temaken..
User edit by djjw on 24-01-2010 @ 21:29:20 (10%)
Down_Town    posted on 25-01-2010 10:13
Er kunnen bij gekochte CD's ook problemen ontstaan. Als ze goedkoop gemaakt zijn dan kunnen ze bij de randen slecht afgedicht zijn waardoor het aluminium kan oxideren door het bij de zijkant beetpakken van de CD's. Dat zal bij de betere platenmaatschappijen niet gebeuren maar meer bij budget verzamelaars.
Wat bij goedkope gebrande cd's kan gebeuren is dat de gebrande donkere vlekjes door ontwikkelen. Daardoor worden de randjes rafelig en worden ze slecht leesbaar of ze overlappen op een gegeven moment plekken waar geen gebrand puntje stond. Cd's branden gaat d.m.v. wel of geen donker vlekje maken op een cd. Dat is dan de 1 of de 0. Het oppervlakte is een lichtgevoelige laag waardoor er bij belichting met een bepaalde frequentie een donker vlekje gebrand word (dat is een andere frequentie als het lezen van een cd). Bij goedkopere cd's gaat het doorontwikkelen van het gebrande puntje nog al eens verder.
dacuba    posted on 25-01-2010 10:37
Lekker interessant. Je CDs zullen meer lijden onder slecht gebruik dan een eventuele schimmel (lol).

Waar sommigen zich druk om maken Happy, laughing. En zoals gezegd, een nieuw CD'tje is toch snel gebrand!
_Arne_    posted on 25-01-2010 10:59
Er bestaan printable stikkers voor covertjes te maken... gebruik deze niet want deze bevorderen het "rotten" van je cd's. Ik spreek uit ervaring Winking my eye
nils7    posted on 25-01-2010 13:57
Ik heb een cd waarbij er een gat zit in de cd... een gat in het platinum laagje!
Had het niet door en er stond maar 1 nummer op dus was wel een verrassing met nog 1 minuut op de andere track dat de cdspeler een error gaf!
Tomazos    posted on 25-01-2010 15:22
ik heb dit ook..
bij mijn cdr's die ik tegenwoordig koop heb ik er geen last van, maar moet iets voorzichtiger mee omgegaan worden,

bij mijn sony/platinum e.d cdr's heb ik er wel last van, maar cd spelers lezen het nogsteeds.

denk dat dit gewoon een kwestie is van vocht en temperatuur verschillen.
laat je map dus nooit snachts even in de auto liggen omdat je brak bent en snel wil slapen,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 25-01-2010 @ 15:23:45 (73%)
PaulBrugel    posted on 25-01-2010 15:24
Die heb je ook op orginele CD's. Ik heb er al die weggefreten zijn.?Eigenlijk zou ik alles moeten rippen, maar dat gaat me?veel te veel tijd kosten...
djmathijs    posted on 25-01-2010 15:25
Welke cdr's koop je dan tegenwoordig?
Tomazos    posted on 25-01-2010 15:38
Poster: djmathijs
Welke cdr's koop je dan tegenwoordig?

taiyo yuden

Kost ook wel wat meer,
en die 'gold edition' helemaal,
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
tom-j    posted on 25-01-2010 16:34
Poster: Tomazos

taiyo yuden

Kost ook wel wat meer,
en die 'gold edition' helemaal,

valt wel mee toch?
53 euro voor 100!

215 Users online: 96 Guests (119 Unknown)
Pages generated today : 5.930
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.699.321