Poster: Snoey
Je bent 13 jaar, je krijgt nog geen boekingen. Het is een serieuze wereld, waarin je als 13 jarige niet serieus genomen wordt.?
Daarom geef ik je dit advies: oefenen, oefenen en nog eens oefenen!
Net zolang tot je oud genoeg bent om het uitgaansleven te ontdekken. Ik snap dat je ongeduldig wordt als je constant niet aan de bak komt, maar in jouw geval is er op het moment niks beschikbaar dat leuk is.?
Je hebt nu minimaal 3 jaar (gemiddelde opleiding duurt 4 jaar) de tijd om jezelf technisch zo sterk te trainen en je als dj zo goed te bouwen, dat wanneer je eenmaal 16, 17 of 18 bent, je zover ontwikkeld hebt, dat je al die ouwe dj's die naast het draaien druk zijn met hun werk en/of gezin, weg draait.
Ga dus je beatmatch skills trainen. (Elke dag een half uurtje plaatjes mixen)
Ga aan je uitstraling werken. (koop 1 of meer plakspiegels, plak ze op de muur achter je dj booth)?
Zorg dat je goede bronnen vindt om coole muziek te verkrijgen (internetten tot je erbij neer valt)
Houd in de gate wat de trends van de muziek zijn (luister de podcasts van de belangrijke radio shows)
Als je eenmaal het uitgaansleven gaat ontdekken, zul je merken dat je je moet aanpassen aan het publiek. Dit is wat je eigenlijk alleen uit ervaring kunt leren, dan zul je ook cd's moeten gaan kopen, zodat je een brede platen keuze kan toepassen.?
Als je draaien een beetje zat wordt, dan kan je altijd nog gaan proberen om de wereld van het produceren te gaan ontdekken.?
Als je een beetje handig bent, kan je gratis aan alle prof producer programma's komen, zoals Fruityloops, Ableton of Reason. (als je 13 bent, heb je geen geld voor dure programma, het is wel volgens de wet verboden, maar die keuze is aan jou)
Volg lekker veel tutorials op bijvoorbeeld Youtube, mocht je talent hebben en coole muziek maken, dan ben je voor je 21e dik binnen, en lach je ons allemaal uit.
Geduld is een schone zaak, maar benut je vele tijd goed! Verspil die tijd dus niet om na te gaan denken waarom je nou geen bookingen hebt.
Ik ben ook ooit eens begonnen toen ik 13 jaar was. Had ook geen fuiven, geen geld voor deftig gear geen geld voor platen en als ik eens een feestje had dan deed ik die volledig graties, soms kreeg ik eens 10 a 15 euro.
Na lange tijd bijna geen feestjes te hebben, heb ik het draaien stilletjes aan lings laten liggen, ben nooit echt volledig gestopt maar oefende nooit. Ik had wel al cd spelers ,maar dat waren nog van die eerste reeks dj cd spelers van jb system, zeer goeie qualitijd heb nooit knoppen gehad nie niet werkten,maar je kon er gewoon niet mee beatmachen. Ze kwamen namelijk altijd 0,5sec tot 1 sec achter na het play drukken.
Sinds?2jaar en een half terug ben ik er weer aan begonnen.?Ben dan?stilletjes aan goed opdreef gekomen met gigs. Draaide dan af en toe eens een?trouw en veel B-party's.
Sinds 1jaar en een half. Ben ik?meer en meer gaan oefenen. Ik draai nu af en toe eens een avond in een caf?. Nu heb ik wel spijd dat ik ooit eens half gestopt ben.
It was a wast of time!
Maarja, nu moefen ik dagelijks meer en meer. Want ik wil die verloren tijd echt inhalen!
Dus, probeer niet het zelvde zoals ik tegen te komen. En ga er van af het begin volledig voor. Voor de rest ben ik het volledig mee eens met Snoey.