Eerste keer dat ik een DJ zag:
Verjaardagsfeestje, ik was 6/7/8? Erg onder de indruk: van het lawaai, alle apparaten met veel lichtjes en knopjes waar ik niks van snapte, erg hoge speakertorens tot aan het plafond (ja ik was toen erg kort, want nog in de groei). Intrigrerend.

Eerste keer zelf draaien:
Bij een vriend thuis. Ik tiener. Draaitafels, crappy setje, goed geluid uit de speakers. Hele middag daar maar net 1-2 uur "gedraaid"

Onwennig met 12" vinyl, grote schijven die ik nauwelijks goed kan vasthouden. Onwennig om het gaatje precies op de spindle te laten terechtkomen. Onwennig voorzichtig de naald op de plaat zetten. Kon niet beatmatchen. Vond alle beats door mekaar verwarrend. Ik dacht: niet leuk, dit leer ik nooit, is niets voor mij.

Eerste keer op eigen setje:
Aaaaapetrots op mijn ca. 600 euro setje

(relatief goedkoop). Met eigen geld gekocht, praktisch al mijn geld op (plus 2x discman, mixertje kon ook voor 150 euro) dus in mijn beleving erg duur setje. Mooiste setje ter wereld. Hoefde geen toenmalige clubstandard Pioneer CDJ en Allen & Heath Xone van ca. 3.000 euro (ah onbetaalbaar).
Eerste keer voor publiek:
Ca. 1 week van te voren gevraagd te draaien in een bar/private club, wegens wegvallen resident. Zenuwachtig. Veel geoefend die week. Zou met Axis -9 draaien. Manual dus doorgenomen omdat de methode om cue punt op te slaan verschilt.
De avond zelf ontzettende spanning, ik trilde zelf toen ik op weg was naar de bar. Maar hoefde niet meteen, dus kon me weer ontspannen. Nog voordat ik goed begin maak ik een fout door het geluid uit te zetten, stil in de club.

Gelukkig weinig publiek.
Plus was ik door de spanning en de fout waarschijnlijk, ondanks dat ik de manual had doorgenomen, vergeten hoe ik de cue point moest opslaan.

Dus moest ik ff beatmatchen en mixen zonder cue point.
Maar daarna nam de muziek van me over, en voelde het aan als het mixen thuis. Draai me na 3 nummers om en de club is bomvol.

Complimentjes tussendoor gekregen, dat voelde goed.

Die tent trok ook wat drugdealers, niet de venters, maar de grote bazen, en daarop komen weer hoertjes af. En 1 van ze stripte op mijn muziek.

Ik was al meerderjarig en geestelijk volwassen, dus werd niet warm of koud van, maar het blijft toch een aparte ervaring.