FL Studio afmix probleem (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Renzis    posted on 19-01-2010 15:05
Hi,

Ik produceer mn muziek met FL Studio (eerst 8 nu 9). Gaat allemaal de goede kant op, krijg er leuke logische tracks uit, maarrrr,

Als ik in FL bezig ben, klinkt het perfect mooi en helder, zodra ik dan mijn track exporteer naar MP3 wordt hij een stuk doffer en veel minder helder als hij in FL klinkt. Zonde want zoals mijn tracks in FL klinken zijn ze goed en mooi, en daarna is het gewoon vaak minder.

Iemand een idee waardoor dit komt en hoe ik dit naast extreem helder/hoog afmixen dit kan verhelpen?

What do you think about FL Studio afmix probleem ??

Vote :   

main    posted on 19-01-2010 15:42
volgens mij moet je m dan gewoon goed masteren, wat te moeilijk is..
Renzis    posted on 19-01-2010 16:05
Poster: main
volgens mij moet je m dan gewoon goed masteren, wat te moeilijk is..

Onzin, je kan in FL gewoon een goede afmix maken, volgens mij heb ik het al deels verholpen door bij het daadwerkelijk exporteren? de sampler interpolation op 512-point sinc te zetten ipv de standaard 6-point. Toch blijf ik wel verschil horen, en dat zou niet met het masteren in FL te maken moeten hebben want daar hoor ik hem wel goed.

Verschil in instellingen van mn geluidskaart is het ook niet
Sebasz    posted on 19-01-2010 16:49
Uh als jij het exporteert naar 320kbps mp3 zou je eigenlijk geen verschil moeten horen. Misschien dat je op 128kbps hebt laten staan?
Illusion    posted on 27-01-2010 14:48
Ik heb een probleem dat mijn tracks goed klinken op mijn monitoren. Maar heb nu het anthem van Dizzle With The Shizzle afgerond, en ik draaide hem net, maar hoor dat de kick over mijn set een beetje vals is. De staart van de kick, terwijl deze op mń pc door mń KRK RP5 G1 goed klinkt. Zou dit aan de monitoren liggen??

Het andere probleem is, ik heb m'n dj set gewoon aangesloten op een simpele versterker, met stereo hi-fi boxjes van pioneer. Zijn al heel wat jaartjes oud, maar klinkt nog wel. Nu ga ik twijfelen, wat is nu goed en fout? En is de whoom in mijn kick ook werkelijk vals? Of zijn mijn speakers bij m'n dj set niet goed, of ligt het aan m'n KRK's. Want ik begin nu een beetje te twijfelen aan de kwaliteiten van deze KRK's.

Heb een stukje naar een andere producer gestuurd, en hij zei "het kan aan mij liggen hoor, maar volgens mij is je staart van je kick een beetje vals". Ik weet het niet meer, en zit hier nu wel mee, omdat ik hem aanstaande vrijdag ga draaien op het feest. Hebben jullie tips? of willen jullie dat ik een sampletje upload zodat jullie ook kunnen luisteren?

(Wilde geen nieuw topic openen)
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
User edit by Illusion on 27-01-2010 @ 14:50:29 (10%)
main    posted on 27-01-2010 15:35
als je t kunt uploaden naar zippy share ben ik wel benieuwd!
ik denk dat t aan de boxjes ligt waarmee je normaal draait, aangezien krk's toch wel goeie kwaliteit zijn
tek-zotic    posted on 27-01-2010 16:06
Poster: Renzis

Onzin, je kan in FL gewoon een goede afmix maken, volgens mij heb ik het al deels verholpen door bij het daadwerkelijk exporteren? de sampler interpolation op 512-point sinc te zetten ipv de standaard 6-point. Toch blijf ik wel verschil horen, en dat zou niet met het masteren in FL te maken moeten hebben want daar hoor ik hem wel goed.

Verschil in instellingen van mn geluidskaart is het ook niet

haha,
onzin zegt ie :d met fruity kan je geneens MASTEREN wat niet hetzelfde is als met je mixer in fruity de geluiden harder en stiller zetten Winking my eye masteren is piekfrequenties en degelijke eruithalen.
als ie fruity perfect klinkt en als mp3 niet probeer hem eens als WMA op te slaan en kijk eens of het dan nog is. Is het dan nog, dan moet je een kijken of je niet in het rood aan het gaan bent
main    posted on 27-01-2010 16:11
Poster: tek-zotic

haha,
onzin zegt ie :d met fruity kan je geneens MASTEREN wat niet hetzelfde is als met je mixer in fruity de geluiden harder en stiller zetten Winking my eye masteren is piekfrequenties en degelijke eruithalen.
als ie fruity perfect klinkt en als mp3 niet probeer hem eens als WMA op te slaan en kijk eens of het dan nog is. Is het dan nog, dan moet je een kijken of je niet in het rood aan het gaan bent

een sound goodizer, softclipper en wat eq werk daar nog bovenop doet wonderen. as told by luxx
Renzis    posted on 27-01-2010 16:17
Poster: tek-zotic

haha,

Fruity Loops is een DAW, dus je zou met de juiste plugins daarin een flink end moeten komen. Nu klopt het dat ik daar ook niet in master, maar ikwil gewoon een goede afmix maken (zie titel topic). Iig thanks voor je tip nog, zal zo eens uitproberen.

@Main, dat is leuk om het wat dikker te laten klinken, maar heeft nauwelijks iets met masteren te maken, zie tek-zotic zn uitleg van masteren.
User edit by Renzis on 27-01-2010 @ 16:18:05 (21%)
TripleSpin    posted on 27-01-2010 16:47
@?Illusion

Die krk's die jij hebt missen gewoon veel laag. Heb ze vergeleken bij feedback met mijn eigen cd's.
Eigenlijk zou je er nog een rp10s bij moeten hebben, dan is het perfect als je je set goed afstelt.
Ik heb dan de rp8's en een master mix maken met fruity lukt dan aardig met de genoemde plugins.

Ik doe zelf altijd alle drums en percussies op 1 groep met een compressor en een limiter en eq zodat je de drums al beter kunt krijgen dan als je alles meteen op de master gooit.
Op de synth's en vocals heb ik ook bijna overal een goede eq staan en doe het niet via die 3 bands eq op de mixer zelf.
Zo kun je dus zoals main zegt de juiste frequenties krijgen en alles in harmonie afstellen.
Er zit dan wel veel tijd in, maar ja, master mix maken moet bij mij gewoon goed zijn.

En qua omzetten naar mp3, doe ik eigenlijk nooit. Altijd naar wav voor de beste kwaliteit.

Ik weet niet of iemand het ook op deze manier doet, maar voor mij werkt het het best voor een goede eindmix.?

M.v.g. Joran
We don't live in your shadow, but we grow in your shade
main    posted on 27-01-2010 16:52
Poster: Renzis

Fruity Loops is een DAW, dus je zou met de juiste plugins daarin een flink end moeten komen. Nu klopt het dat ik daar ook niet in master, maar ikwil gewoon een goede afmix maken (zie titel topic). Iig thanks voor je tip nog, zal zo eens uitproberen.

@Main, dat is leuk om het wat dikker te laten klinken, maar heeft nauwelijks iets met masteren te maken, zie tek-zotic zn uitleg van masteren.

masteren is een begrip van hier tot tokio, jij en ik snappen hier geen reet van.
durko    posted on 22-02-2010 12:28
In fruity loops moet je proberen een zo laag mogelijke latency te halen. Ik heb namelijk eerst zelf meegemaakt dat ik door de latency alles heel mooi hoorde etc. Ik vervolgens blijk naar een vriend toe om het zelfgebrouwen trackie eventjes te luisteren op monitors... Klonk het gewoon nergens na.

Daarnaast zou je hem kunnen afmixen zoals je zelf wilt. Daarna exporteren als wav. En daarna dan met een ander programma omzetten naar mp3 (audition, audacity enz.)

Daarnaast kan het zijn dat je de fruity limiter op kanaal 1 hebt zitten, die hakt soms echt hard in het geluid en dan gaat de kwaliteit ook omlaag. Iets wat hierop lijkt waardoor het misschien slechter klinkt is dat je je kanalen te hard uitstuurt. Kijk bij de mixer eens bij de master fader en daarboven langs je bpm eens bij de master output. Slaat die elke keer te ver uit, dan moet je alles iets zachter afmixen.

Een hoop van de dynamica van de track kun je oppompen door gebruik te maken van een multiband compressor.

Ik hoop je?hiermee geholpen te hebben, anders kun je altijd pm'en
Renzis    posted on 22-02-2010 13:44
@Druko: Bedankt voor de moeite!

Helaas is dit allemaal wel gesnede koek voor me, ik heb gewoon goede monitorspeakers, houd al mijn sounds op de kanalen in het groen, zeker bij de afmixer. Daarnaast gebruik ik ook de multiband compressor regelmatig. Dit is echter niet het probleem, aangezien alles in fl gewoon net iets hoger klinkt dan de een geexporteerde mp3 versie
Snoey    posted on 22-02-2010 14:19
Overstappen op Ableton of Cubase, FL staat bekend om zijn zwakke sound engine.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Prozei    posted on 22-02-2010 16:29
Exporteer eens als wav. En gebruik een wav 2 mp3 encoder.
Werkt dit nog steeds niet dan kan je met een audiorecorder prog je uitgang opnemen.
Renzis    posted on 22-02-2010 16:44
@Snoey, zou zonde zijn, ik kan met FL gewoon goed overweg en heb nergens problemen verder mee.

@Prozei, ik ga het eens in wav exporteren, alleen bij het daarna overzetten ben ik altijd bang dat de kwaliteit sterk achteruit gaat.

Bedankt voor het mee denken iig!
Stagiar    posted on 22-02-2010 17:10
@ Illision. Muziek klinkt door je monitoren altijd goed. Het gaat er uiteindelijk om hoe het klinkt door goedkope oordopjes en op autoradio's.
Blijf dus om de zoveel uur een cdtje branden en luister die even in de auto (dat is uiteindelijk de plek waar de meeste mensen je muziek zullen horen).
@ Renzis. Snoey heeft wel gelijk, FL heeft een soundengine met een gebruiksaanwijzing. Wat je het beste kunt doen is het volgende:
Probeer niets te masteren in FL, maar gooi alles dus 'kaal' (zonder enige compressie, limiters en filtering op je master) in een wav bestand.
Import die WAV in bijvoorbeeld ableton, cubase of protools als .wav en ga dan met de software die in die programma's zit bezig met het masteren.
(Zorg er wel voor dat de volumes in je sporen goed zijn afgesteld als je de WAV maakt. Je kunt een melodietje niet meer zachter zetten daarna).?
Overigens maak je nog een cruciale fout in je verwoording:?
Het afmixen/eindmixen van een track is het stadium dat voor het Masteren komt.
trustt    posted on 22-02-2010 17:36
Poster: Stagiar
@ Illision. Muziek klinkt door je monitoren altijd goed. Het gaat er uiteindelijk om hoe het klinkt door goedkope oordopjes en op autoradio's.

Juist andersom.. een monitor is geen hifi box, door je monitors hoor je duidelijk meer details dan goedkope oordopjes etc. Het is compleet onzinnig om te zeggen dat muziek altijd goed klinkt door monitoren.
User edit by trustt on 22-02-2010 @ 17:37:22 (28%)
Renzis    posted on 22-02-2010 22:20
Poster: Stagiar

@ Renzis. Snoey heeft wel gelijk, FL heeft een soundengine met een gebruiksaanwijzing. Wat je het beste kunt doen is het volgende:

Probeer niets te masteren in FL, maar gooi alles dus 'kaal' (zonder enige compressie, limiters en filtering op je master) in een wav bestand.

Import die WAV in bijvoorbeeld ableton, cubase of protools als .wav en ga dan met de software die in die programma's zit bezig met het masteren.

(Zorg er wel voor dat de volumes in je sporen goed zijn afgesteld als je de WAV maakt. Je kunt een melodietje niet meer zachter zetten daarna).?

Overigens maak je nog een cruciale fout in je verwoording:?

Het afmixen/eindmixen van een track is het stadium dat voor het Masteren komt.

Ja dat zou een oplossing zijn, ik zorg nu dat ik het lichtelijk hoog in de afmix heb zodat het als MP3 gewoon goed heb. De oplossing die jij voorsteld is alleen wel omslachtig voor iets wat FL in principe gewoon zou moeten kunnen.

Misschien dan toch maar eens een andere DAW overwegen of in ieder geval ter aanvulling.

Over je laatste zin, ik weet dat het zo werkt, ik zie dat mijn verwoording niet correct was Winking my eye

Edit: ik heb een track waar ik nu mee bezig ben, die in FL goed klinkt, als MP3 ook gewoon normaal klinkt even in WAV geexporteerd. Resultaat hier het klinkt nog veel crappier! Dit lijkt me niet normaal?
User edit by Renzis on 22-02-2010 @ 22:36:09 (19%)
Stagiar    posted on 23-02-2010 01:29
Poster: trustt

Juist andersom.. een monitor is geen hifi box, door je monitors hoor je duidelijk meer details dan goedkope oordopjes etc. Het is compleet onzinnig om te zeggen dat muziek altijd goed klinkt door monitoren.

Geluiden komen (onaangepast) op een monitorspeaker over zoals ze horen te klinken. Een monitorspeaker heeft derhalve een veel groter frequentiebereik dan een autoradio of je oordopjes.

Wat ik bedoelde te zeggen was dat je eindmix op je monitoren altijd beter klinkt dan via een hifi set. Alleen zul je jezelf dus moeten aanpassen in je sound, aangezien 9 van de 10 mensen die jij je nummer goed wil laten horen hem niet zal luisteren op een setje KRK's Winking my eye
<vraagje voor de mods, waarom komen mijn enters niet over in een post?>
User edit by Stagiar on 23-02-2010 @ 01:30:26 (11%)
Chydo    posted on 23-02-2010 10:01
audio bounce.
real time recorden.
dat zou moeten werken.
cross-over    posted on 23-02-2010 10:14
Renzis,
De?sound engine in FL is niet helemaal goed. ik heb zelf ook problemen gehad bij het converteren (wav,wma,mp3).
dit probleem komt hoofdzakelijk voor als je behoorlijk veel EQ's en compressors toepast op je instrumenten.

ik heb dit opgelost door elk instrument dat ik wil 'belasten' met eq/comp/limiter/enz apart te converteren naar een wav bestand en dan het resultaat (het wavje) clean te gebruiken in FL.

hierdoor is?de interne rendering van het geluid in FL minder complex en is het resultaat beter.
http://soundcloud.com/lau-daniels
Renzis    posted on 23-02-2010 10:25
@Cross over: Dat is een goede! Ik ga het even snel proberen. ik laat het resultaat zo even weten

Maar toch vind ik het omslachtig, een programma zou gewoon dit moeten trekken.
Chydo    posted on 23-02-2010 10:35
renzis, doe je track eens realtime recorde. En zeg me of de kwaliteit het zelfde is.
cross-over    posted on 23-02-2010 10:37
het is ook afhankelijk van je computer, op mijn quad core lijkt er weinig aan de hand totdat ik de taskmanager open en dan zie dat er twee cores gewoon 100% bezig zijn.....
zou inderdaad geen probleem mogen zijn maar toch.

Het voordeel van je instrument op deze manier vooraf inregelen en opslaan is dat je het altijd op deze manier kunt gebruiken zonder weer alles in fl te moeten goed zetten of inladen.
http://soundcloud.com/lau-daniels
main    posted on 23-02-2010 10:37
hmm vreemd dit, heb ik nog geen last van gehad. maar ik denk dat ik de bovenstaande tips ook eens ga gebruiken, zijn best handig!

229 Users online: 163 Guests (66 Unknown)
Pages generated today : 14.044
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.907.589