Poster: dacuba
Eerst iemand vol schelden en dan zeggen 'maar ik wil je niet beledigen' is geen uitleg. Probeer op z'n minst je zinnen wat vlot te maken, dat kan zo'n moeite toch niet zijn? De tijd die je dan steekt in je excuus te typen besteed je beter in de correctie.
Poster: deadmau5Twee basiselementen, Techniek en Platenkeuze, kan je niet beatmixen ben je al helemaal geen dj, maar meer een veredelde jukebox, en zit je platenkeuze tov het publiek niet goed ontbreek je ervaring, in beide gevallen dus geen dj
yee allemaal, ik ben nieuw hier zoals jullie wel zien, en voor te djen maak ik gebruik van mijn pc, een hercules dj control mp3 toestel, headphones van jb systems en het programma Virtual Dj.
Nu vraag ik mij af of je jezelf al "DJ" mag noemen als je nog dees allemaal gebruikt, en kun je dan ook zeggen wat je gedachte is van "pc- djen" (bv traktor, deckadance, virtual dj,...)?
Groeten
Poster: Gery
Twee basiselementen, Techniek en Platenkeuze, kan je niet beatmixen ben je al helemaal geen dj, maar meer een veredelde jukebox, en zit je platenkeuze tov het publiek niet goed ontbreek je ervaring, in beide gevallen dus geen dj
Beatmixen wel te verstaan als in met platen of cd spelers, op een sync knopje drukken kan elke baby.. Computer gebruiken is oke voor bvb timecode, maar het mixen moet de dj uiteraard zelf doen
Poster: Esmee
ja dat soort dingen kun je niet tegengaan... Ook zo'n jonge uit me klas is opeens helemaal weg van draaien enzo. Hij ahd VDJ gedownload (natuurlijk illegaal) en vindt zichzelf nu helemaal goed enzo... heeft een DJNiel fan hyves opgericht enzo... zucht. Maar ik geloof dat hij dit weekend een hercules rmx heeft gekocht.
Poster: RiX
Ben het niet met bovenstaande eens... Neem Richie Hawtin: Ja hij kan met vinyl ook mixen en beatmatchen, maar met de huidige technische snufjes laat hij de software beatmatchen en heeft hij meer tijd voor effectors, loops, etc. Hij produceert zo vaak live nieuwe tracks, waarbij hij gebruik maakt van (eigen) bestaande tracks en samples. Dit spreekt mij erg aan...
Dj tutor zei het ook al: sommige lui kunnen gewoon niet beatmatchen, hebben daar geen ritmegevoel voor. Maar ze kunnen wel gevoel voor muziek, sfeer, harmonie hebben. Dit kunnen ze omzetten naar een goede sfeer op de dansvloer als ze bv de software laten beatmatchen. Je bent er immers voor het publiek.
En eerlijk is eerlijk: als jij fun hebt als dj en je kan het publiek vermaken, zal het hen worst wezen hoe en wat je gebruikt. Het gros heeft daar helemaal geen kaas van gegeten. Dus hou op met die opmerkingen dat een dj pas een dj is als hij ervoor betaald krijgt en dat soort onzin... Zoals Woudje al zei: neem het woord dj heel letterlijk en simpel. Gewoon iemand die plaatjes draait en ze op een leuke manier kan 'verkopen' aan het publiek.
Poster: RiXwaar is het effectief dj'en dan, zoals je zelf al zei is dat dan meer een vorm van live producen.. genoeg grote namen die dit doen.. maar echt dj'en is het niet meer. ?Ik blijf erbij dat computers enkel als extra hulpmiddel mogen gebruikt worden met bvb timecode of a la limiet een goede midi controller, maar vanals de computer taken zoals beatmixen van de dj begint over te nemen komen we in een grijze zone.. ?Heb al meerdere malen meegemaakt dat op low-budget studenten feesten men liever een "dj" laat draaien met enkel een laptop en virtual dj als te willen betalen (niet eens zo duur) om een deftige dj aan te stellen...
Ben het niet met bovenstaande eens... Neem Richie Hawtin: Ja hij kan met vinyl ook mixen en beatmatchen, maar met de huidige technische snufjes laat hij de software beatmatchen en heeft hij meer tijd voor effectors, loops, etc. Hij produceert zo vaak live nieuwe tracks, waarbij hij gebruik maakt van (eigen) bestaande tracks en samples. Dit spreekt mij erg aan...
?
waar is het effectief dj'en dan, zoals je zelf al zei is dat dan meer een vorm van live producen.. genoeg grote namen die dit doen.. maar echt dj'en is het niet meer. ?Ik blijf erbij dat computers enkel als extra hulpmiddel mogen gebruikt worden met bvb timecode of a la limiet een goede midi controller, maar vanals de computer taken zoals beatmixen van de dj begint over te nemen komen we in een grijze zone.. ?Heb al meerdere malen meegemaakt dat op low-budget studenten feesten men liever een "dj" laat draaien met enkel een laptop en virtual dj als te willen betalen (niet eens zo duur) om een deftige dj aan te stellen...
Poster: djdolivieira
Idd. En zo zijn er nog topdj die ruk mixen. Maar Mixen is en blijft een bij zaak.
Poster: Lucalicious
jongens, jongens, jongens toch. (edit: dolivieira was me al voor)
kijk, wij als dj's vinden het belangrijk dat je kan beatmatchen. wij beoordelen een dj vooral op zijn technische skills, omdat wij weten wat ie doet, hoe het allemaal werkt etc.
een random publiek daarin tegen zal het werkelijk een worst wezen als jij technisch niet zo'n goede dj bent, voor hen is het veel belangrijker of de muziek leuk is. dan gaan ze dansen, niet als jij twee kutplaten perfect in elkaar mixt.
en aangezien de essentie van djen is dat je een publiek vermaakt met jouw muziek, is dat dus het belangrijkste als je jezelf een echte dj wilt noemen. je moet een publiek kiunnen vermaken. en hiervoor is dus platenkeuze veel belangrijker dan mixtechnieken.
maar!
kom je echter hogerop, en je draait echt in grote clubs, met een 'ervaren' publiek, dan wordt de techniek steeds belangrijker. het publiek weet dan namelijk ook een beetje hoe het werkt etc, en die zijn dan vaak ook wat gewend. dus als jij in de pacha oid wilt draaien, dan is je techniek dus wel belangrijk. maar tot je daar bent is vooral je muziek belangrijk, de techniek is vooral leuk voor jezelf, en voor mensen die daadwerkelijk weten wat je doet.
Poster: LilQuint
*Sorry voor me spellingsfouten. Heb verschikelijke pijn aan me hand!*
op dergelijke manier kan ik perfect een playlist samen stellen die het even goed doet als een zogezegde 'dj' dan... ik ga nergens ontkennen dat platenkeuze een van de belangrijkste elementen is, maar zelf een doorsnee publiek merkt het verschil tussen een vlotte en dynamische mix en een kutmix. ?I rest my case, het is een combinatie van techniek en platenkeuze, zonder een van beide elementen vind ik iemand de titel 'dj' niet waardig! de eerste drie jaar dat ik draaide wilde ik mijzelf zelf niet echt dj noemen omdat ik de nodige ervaring ontbrak..
waar is het effectief dj'en dan, zoals je zelf al zei is dat dan meer een vorm van live producen..
iemand de titel 'dj' niet waardig! de eerste drie jaar dat ik draaide wilde ik mijzelf zelf niet echt dj noemen omdat ik de nodige ervaring ontbrak..