Poster: GD
Wanneer je lid bent van DJR. Duhh...
Of je een GOEIE DJ bent, dat bepaalt je publiek. Verder over een sync knop en handmatig beatmatchen. Dat je het handmatig doet is natuurlijk geen vereiste, maar het verdient wel meer respect.
Is ook niet waar, publiek bepaald niet of je een goede dj bent. Voor een deel heb je gelijk, als publiek je stom vindt, dan heb je weinig kans om er beroepsmatig mee aan de slag te kunnen. Maar als jij als dj de dansvloer leegdraait, maar de bar gekkenhuis is, dan is die zaak heel blij met de omzet.
En denk je dat het publiek nou echt kan schelen welke dj er in een cafe/club draait? Als de muziek maar oke is.
Verder is mixen een skill die toegevoegde waarden kan geven aan je set. Wanneer je het correct toepast, heeft dat positieve invloed op je publiek in bepaalde genres.
Zo zijn er nog skills als EFX, Sync en scratchen enz, die waarden kan toevoegen aan je set, mits correct toegepast.
En je kan thuis ook je platen editen en alles al op gelijke tempo zetten met behulp van bijv ableton. Dit kan ook toegevoegde waarden geven aan je set.
Conclusie is dus dat je als dj tegenwoordig verschillende technische skills kan trainen. Hoe meer je er goed kan toepassen, deste meer mogelijkheden je hebt om in je sets te gebruiken.
Dus ik vind niet dat je als dj andere dj's moet ver- of beoordelen op de manier waarop ze hun skills toepassen, maar dat juist open moet staan voor die andere skills.
Een dj die gewoon met cdj's goed kan draaien, maar niet met ableton wilt werken, kan alle tracks gelijk dezelfde avond op cd branden, maar heefT allemaal platen met lange intro's (in het geval van house dj's).
Een dj die alleen met ableton kan draaien, maar niet kan beatmatchen op cdj's, moet eerst zijn tracks warpen naar het tempo waarop zijn hele cd map gewarpt is. Maar kan wel zijn tracks inkorten bijvoorbeeld.
Beste is om allebei te beheersen, dan heb je beide voordelen.
Zo heeft elke skill zijn eigen invloed op de set van een dj.