Wanneer mag je jezelf een DJ noemen (2/6)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

deadmau5    posted on 08-01-2010 19:15
yee allemaal, ik ben nieuw hier zoals jullie wel zien, en voor te djen maak ik gebruik van mijn pc, een hercules dj control mp3 toestel, headphones van jb systems en het programma Virtual Dj.
Nu vraag ik mij af of je jezelf al "DJ" mag noemen als je nog dees allemaal gebruikt, en kun je dan ook zeggen wat je gedachte is van "pc- djen" (bv traktor, deckadance, virtual dj,...)?

Groeten

What do you think about Wanneer mag je jezelf een DJ noemen ??

Vote :   

Estacy    posted on 09-01-2010 13:24
Poster: Stephanie
Jups.....en iedereen die een racefiets heeft is een wielrenner en iedereen die weleens tegen een bal aantrapt een voetballer?Cool

Om er nog maar eens een leuke stelling in te gooien?Cool

als je ze gebruikt wel.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
TimmyV    posted on 09-01-2010 13:33
Poster: OneSixty

slaat echt nergens op...

net als dit topic, serieus "wanneer mag je jezelf een dj noemen?", waar slaat dat op?
ben je ineens supperblij als wij allemaal hebben bevestigd dat je een dj bent?
dit zijn echt dingen waar je je niet mee bezig moet houden...?

Lees zijn vraag nog is goed door en geef dan normaal antwoord.
Let's go f*cking mental
Mod edit by Jorrit on 09-01-2010 13:46 (3%)
deadmau5    posted on 09-01-2010 16:01
Poster: OneSixty

ben je ineens supperblij als wij allemaal hebben bevestigd dat je een dj bent?

hmm, ik wou eigenlijk geen bevestiging, ik wou alleen maar weten wat dat jullie ervan vinden, je mening geven
Mixt-Ape    posted on 09-01-2010 16:07
Aangezien jij Deadmau5 bent noem ik je idd wel een DJ...
djvir20    posted on 09-01-2010 22:43
Hey, ik heb alles eens doorlezen en er zijn een aantal dingen waar ik vind dat je niet omheen kan. Die vinyl feeling waar iemand het over had dat is egt wat anders dan op een kamertje achter je computer zitte het vraagt uren, dagen, weken eer je fansoenlijk kan beatmatchen en dat is een beetje het probleem aan het worden bij de"dj's" van nu. Ze willen allemaal het publiek vermaken maar er eigenlijk gee moeite voor doen. Gewoone ve op de SINQ knop duwen en je liedje staat gelijk. Als dat iemand zijn idee is van DJ'en dan zijn we ver van huis jongens ..
Hiermee wil ik niet persee zeggen dat onze muis dat doet he ..

grts Effix
main    posted on 09-01-2010 22:50
Poster: Mixt-Ape
Aangezien jij Deadmau5 bent noem ik je idd wel een DJ...

Cool

wat een gezeik weer allemaal, kraak nou eens niet meteen iedereen af..

als jij een publiek kan vermaken met JE EIGEN muziek keuze, dan ben je (voor mij) een dj.
djvir20    posted on 09-01-2010 22:54
nja ergens wel maar ik vind 1 vereiste voor een dj als jij kan beatmatchen dan ben je een dj zo denk i erover :p
JollyJunkie    posted on 09-01-2010 22:57
En mensen die niet kunnen beatmatchen maar wel verschrikkelijk goed kunnen draaien met behulp van een synq knop, die zijn in mijn ogen ook DJ's hoor.
Xurion    posted on 09-01-2010 23:02
Daar ben ik het wel mee eens.
Die mensen denken gewoon, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
main    posted on 09-01-2010 23:07
en daar gaat men de fout in, dj'en is niet makkelijk.
je kiest niet 1,2,3 nummers waardoor de hele zaal los gaat.
Starmack    posted on 09-01-2010 23:33
Poster: JollyJunkie
En mensen die niet kunnen beatmatchen maar wel verschrikkelijk goed kunnen draaien met behulp van een synq knop, die zijn in mijn ogen ook DJ's hoor.

Het DJ-en is niet ??n specifiek ding kunnen. Als je niet kunt beatmixen kun je jezelf ook geen DJ noemen vind ik. Dat is hetzelfde als jezelf piloot noemen als je alleen op automatische piloot kan vliegen...?
Bringing the best in Trance & Progressive
User edit by Starmack on 10-01-2010 @ 00:00:25 (2%)
Winston    posted on 09-01-2010 23:35
Als draaien op feestjes, clubs etc. je part time of full time job is, mag je jezelf DJ noemen.

En deadmau5 is zeker een DJ. Ik heb een setje van je gedownload.
Tic Toc
Snoey    posted on 09-01-2010 23:46
Mensen die denken dat beatmatchen dj'en is, are nuts! Mensen op de dansvloer shaky krijgen met de middelen die je tot je beschikking hebt en er aan verdienen, onderscheid de echte dj van de wannab's!
www.soundcloud.com/ten-hooven
TimmyV    posted on 09-01-2010 23:52
Moet iemand die tijdens een bruiloft(drive-in, 80's en 90's hits) draait kunnen beatmatchen?

Iemand die in een feestcaf? draait. Muziekgenre: apres ski, nederlandstalig, 80's en 90's. Moet die kunnen beatmatchen?

Natuurlijk kunnen hun beatmatchen. Maar is het nodig? Als ze het niet kunnen zijn het dan geen DJ's meer? Lijkt me vrij oneerlijk.

Beatmatchen is niet het belangrijkste om een dj te zijn.

DJ(Disc-Jockey) is iemand die plaatjes draait. Iemand die het publiek weet te vermaken met muziek is in mijn ogen een DJ.?
Let's go f*cking mental
User edit by TimmyV on 09-01-2010 @ 23:53:44 (1%)
Winston    posted on 09-01-2010 23:53
Open dan maar een topic: wanneer mag ik me beatmatcher noemen ....? Cool

Wat erger is dan een DJ niet beatmixed tijdens een set, is een DJ die niet weet te beatmatchen en het toch probeert voor publiek.
Tic Toc
User edit by Winston on 10-01-2010 @ 00:34:38 (100%)
GD    posted on 10-01-2010 01:00
Wanneer je lid bent van DJR. Duhh...
Nog even serieus: Hierboven werd een definitie gegeven: Een DJ is iemand die plaatjes selecteert en draait voor een publiek. Ja en dan heb je nog de zogenaamde Bedroom Dj's. Dat zijn mensen die thuis plaatjes draaien. Of je een GOEIE DJ bent, dat bepaalt je publiek. Verder over een sync knop en handmatig beatmatchen. Dat je het handmatig doet is natuurlijk geen vereiste, maar het verdient wel meer respect.
User edit by GD on 10-01-2010 @ 01:14:45 (100%)
juless    posted on 10-01-2010 02:14
hmm ik lees zo beetje er doorheen en snap eerlijk gezegd niet alle kritiek op het pc dj'en technologie staat nu eenmaal niet stil en waarn kladblok gebruiken als je het ook kan uit typen om maar even een voorbeeld te geven, ik snap wel dat er een hoop mensen zijn die oow huppa ff lekker snel een midi controller en virtueel dj kopen en maar gaan mixen en menen dat ze het kunnen als de beste maar dat zijn dus ook meteen de mensen die door de mand vallen als het ''dj'en'' alleen maar op beatmatchen neerkwam dan zou het percentagen ''djs'' flink stijgen want het is nu eenmaal gewoon oefenen.
zo dit wilde ik even kwijt?Cool
Snoey    posted on 10-01-2010 07:34
Poster: GD

Of je een GOEIE DJ bent, dat bepaalt je publiek. Verder over een sync knop en handmatig beatmatchen. Dat je het handmatig doet is natuurlijk geen vereiste, maar het verdient wel meer respect.

Is ook niet waar, publiek bepaald niet of je een goede dj bent. Voor een deel heb je gelijk, als publiek je stom vindt, dan heb je weinig kans om er beroepsmatig mee aan de slag te kunnen. Maar als jij als dj de dansvloer leegdraait, maar de bar gekkenhuis is, dan is die zaak heel blij met de omzet.

En denk je dat het publiek nou echt kan schelen welke dj er in een cafe/club draait? Als de muziek maar oke is.

Verder is mixen een skill die toegevoegde waarden kan geven aan je set. Wanneer je het correct toepast, heeft dat positieve invloed op je publiek in bepaalde genres.

Zo zijn er nog skills als EFX, Sync en scratchen enz, die waarden kan toevoegen aan je set, mits correct toegepast.

En je kan thuis ook je platen editen en alles al op gelijke tempo zetten met behulp van bijv ableton. Dit kan ook toegevoegde waarden geven aan je set.

Conclusie is dus dat je als dj tegenwoordig verschillende technische skills kan trainen. Hoe meer je er goed kan toepassen, deste meer mogelijkheden je hebt om in je sets te gebruiken.

Dus ik vind niet dat je als dj andere dj's moet ver- of beoordelen op de manier waarop ze hun skills toepassen, maar dat juist open moet staan voor die andere skills.

Een dj die gewoon met cdj's goed kan draaien, maar niet met ableton wilt werken, kan alle tracks gelijk dezelfde avond op cd branden, maar heefT allemaal platen met lange intro's (in het geval van house dj's).

Een dj die alleen met ableton kan draaien, maar niet kan beatmatchen op cdj's, moet eerst zijn tracks warpen naar het tempo waarop zijn hele cd map gewarpt is. Maar kan wel zijn tracks inkorten bijvoorbeeld.

Beste is om allebei te beheersen, dan heb je beide voordelen.

Zo heeft elke skill zijn eigen invloed op de set van een dj.

www.soundcloud.com/ten-hooven
User edit by Snoey on 10-01-2010 @ 16:10:00 (10%)
juless    posted on 10-01-2010 09:57
goed omschreven snoey ben het hier helemaal mee eens!
Dolivieira    posted on 10-01-2010 10:33
Poster: Starmack

Het DJ-en is niet ??n specifiek ding kunnen. Als je niet kunt beatmixen kun je jezelf ook geen DJ noemen vind ik. Dat is hetzelfde als jezelf piloot noemen als je alleen op automatische piloot kan vliegen...?

Dit is natuurlijk weer de grootste omzin die gehoord hebt. Omdat je niet kan beatmachen ben je geen DJ. Klink klare onzin. Een Dj is inderdaad iemand die plaatjes selecteert en draait. Of het nou voor publiek is of voor een radiostation. En draait plaatjes om mensen te vermaken.?Dat is de is een defenitie van een DJ.??En hoe die het doet met CDJs, TTs, Midi, Bandrecorder(werd vroeger wel eens gedaan), ?Abelton/Mixmeister, Traktor/Serato. Noem maar op.?Als het maar klinkt. en weet?te?draaien wat het publiek wel horen op de juiste momenten. Verder boeit het me niethoe die het voormekaar krijgt. ???
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 10-01-2010 @ 11:51:20 (49%)
djvir20    posted on 10-01-2010 11:43
Poster: GD

Nog even serieus: Hierboven werd een definitie gegeven: Een DJ is iemand die plaatjes selecteert en draait voor een publiek. Ja en dan heb je nog de zogenaamde Bedroom Dj's. Dat zijn mensen die thuis plaatjes draaien. Of je een GOEIE DJ bent, dat bepaalt je publiek. Verder over een sync knop en handmatig beatmatchen. Dat je het handmatig doet is natuurlijk geen vereiste, maar het verdient wel meer respect.

Dat wil ik alleen maar zeggen: oke je kan je jezelf een dj noemen als je niet kan beatmatchen maar ik vind oke jij kan publiek vermaken etc... maar als je niet eens probeert de oorspronkelijke vorm van het dj gebeuren aan te leren wat is dan je doel ?
Dolivieira    posted on 10-01-2010 11:50
Poster: djvir20

Dat wil ik alleen maar zeggen: oke je kan je jezelf een dj noemen als je niet kan beatmatchen maar ik vind oke jij kan publiek vermaken etc... maar als je niet eens probeert de oorspronkelijke vorm van het dj gebeuren aan te leren wat is dan je doel ?

Wat is volgens jou dan het oorspronkelijke vorm van het DJen dan? Datwil ik van jou wel even weten. Na jou post. Want de term Discjockey bestond al 20 (als het niet meer is) voordat het beatmachen uitgevonden was.

Wikipedia defentie Disc Jockey

Een diskjockey (van het Amerikaans-Engelse disc jockey) is van oorsprong de persoon die de platen op de draaitafel of platendraaier legt. Tegenwoordig wordt echter de afkorting dj (meestal DJ in namen) of deejay (met Engelse uitspraak) meer gebruikt. Een vrouwelijke diskjockey wordt wel aangeduid met de Engelse term DJane.? Er zijn diskjockeys op de radio en in discotheken. Sommigen organiseren hun eigen shows waarmee ze zelfstandig optreden.

Radio-dj

Een dj in een radiostudio praat veelal de platen aan elkaar ("praatje, plaatje") en is dus eigenlijk een presentator. Hiermee geeft hij of zij een radioprogramma een karakter. Doorgaans kondigt de dj een plaat (muziekstuk of nummer van een plaat, cd of computer) aan alvorens deze wordt gedraaid. Het aankondigen behelst het verstrekken van informatie betreffende de te draaien plaat. Elke diskjockey heeft zijn eigen stijl van presenteren en probeert de luisteraar te behagen.Ook komt het voor dat er (actuele) onderwerpen worden aangesneden alvorens er weer een plaat wordt gedraaid. Dit duurt overigens zelden langer dan enkele minuten. Na het afspelen van de plaat wordt deze eventueel afgekondigd en begint de cyclus opnieuw. Meestal probeert de radio-dj zijn aankondiging of praatje precies af te ronden op het einde van het intro van de plaat.Er zijn ook radioprogramma's die non-stop muziek uitzenden. Hier is de taak van de dj om de platen achter elkaar te draaien zonder stiltes tussen de platen of aan elkaar te mixen of in elkaar over te laten lopen. Het aan elkaar mixen wordt vooral gedaan bij het dancegenre waarbij de ritmepatronen van de te mixen platen worden gesynchroniseerd. Hierbij kan de gehele plaat of een deel ervan gebruikt worden. Bij andere genres dan dance wordt het non-stop draaien van platen en samenstellen van afspeellijsten vaak overgelaten aan een computer die goedkoper is dan een fysieke dj.In de jaren van de zeezenders (1960-'74) moest de diskjockey het gewicht van de naald verhogen bij ruwe zee. Het gewicht tussen 1 Belgische frank en 1 Nederlandse gulden, welke in de Mi Amigo-livestudio werden gebruikt op de MV Mi Amigo, was verschillend. Bij zware storm was het zelfs onmogelijk om platen te draaien en moest men noodgedwongen Compact cassettes (ook wel "stormbanden" genoemd) draaien en die werden ook weleens gebruikt als b.v. een bevoorrading van studiobanden niet kon worden afgeleverd op het zendschip door de storm of een inbeslagname, zoals bij Radio Mi Amigo. Bij Veronica noemde men dit een "paniektape". Soms kon de tender het zendschip niet bevoorraden met banden, maar kon er wel live uitgezonden worden, mits de zee niet te wild was om wel platen te draaien.Op het zendschip Norderney van zeezender Radio Veronica was de boordstudio zo gemaakt dat er een balanssysteem was ingebouwd om de pick-ups aan boord zo stabiel mogelijk trachten te houden. Op de Mebo 2 van Radio Noordzee had men een swing meter, zeg maar een grote, lange stok met aan de onderkant een schaal met het nulpunt in het midden, waardoor die kon aangeven wanneer de zee te wild was om platen te draaien. Bij Laser 558 had men aan boord alleen spotmasters met daarop de muziek die werd uitgezonden, waardoor men geen last van storm ondervond.In de loop van de tijd heeft de functie van radio-dj zich veranderd, zodat deze meer radiopresentator of radiocabaretier genoemd kan worden:De redactie kiest de muziek uit (bij zenders die met playlists werken). De muziekkeuze wordt bepaald door de zender en de grootste doelgroep. Er wordt op veel zenders meer gesproken en gelachen dan muziek gedraaid. Een van de laatste oorspronkelijke dj's op de Nederlandse Radio is Ferry Maat. Ten tijde van Ferry Maat's Soulshow (rond 1980) koos hij zijn eigen platen, draaide hij het liefst zoveel mogelijk muziek en vertelde hij alleen de noodzakelijke informatie op de oude praatje-plaatjemanier

Discotheek-dj

Een dj die in discotheken draait, beschikt meestal over twee platenspelers of cd-spelers met een mengpaneel. Met het mengpaneel kan hij de volumes en tonen van de liedjes per kanaal aanpassen. Meestal zit er ook een snelheidsregeling (Pitch) op beide media. Hiermee kan de dj twee nummers op hetzelfde tempo zetten zodat hij ze mooi in elkaar kan laten overlopen. Sommige bekende dj's maken zelf hun eigen liedjes of maken een remix van een al ouder of bestaand liedje (cover). Het beroep DJ blijft voor de meeste mensen een hobby, maar voor sommige is er goed geld mee te verdienen afhankelijk van technische vaardigheden en naamsbekendheid
User edit by Dolivieira on 10-01-2010 @ 11:59:01 (100%)
djvir20    posted on 10-01-2010 11:58
http://www.youtube.com/watch?v=Po1IJmoBatE&feature=channel?dit wat hij vertelt op 1.43 dat is de egte vorm van dj'en :D
djvir20    posted on 10-01-2010 12:13
Poster: BarryVendel
Leren beatmatchen kan in het begin heel moeilijk zijn, maar je zult merken dat het gaandeweg steeds makkelijker en leuker wordt. Het is iets wat je moet willen leren om wat verder te komen in het DJen.

Er zijn natuurlijk wel software alternatieven die het beatmatchen voor je doen, maar je moet er niet afhankelijk van raken. Ik heb zelf een tijd geleden Traktor aangeschaft en de sync-optie werkt erg goed en prettig, maar er zijn ook nummers waarbij?de BPM niet goed herkent wordt. Dan moet je dit dus zelf kunnen instellen en regelen. Ik gebruik de optie dan ook niet omdat niet kan beatmatchen, maar omdat het me veel meer tijd geeft om me op andere aspecten van de nummers/het DJen te focussen.

dit komt uit een ander topic en daar gaat het om bpm meters en lees dat maar eens door hierboven. Zo dek ik er net over
Dolivieira    posted on 10-01-2010 12:34
Heb ik gelezen. En dat is een van de vele vormen van?DJen. kijk begrijp me niet verkeerd. ik kan het zelf ook heel?goed. Heb ook geen sync knop nodig. Maar als ik allround draai. Dan draai ik in blokken van 3 a 6 plaatjes van elke style om maar een voorbeeld te noemen. maar dan komen ook muziek stylen voorbij die niet te beatmachen valt.?

Ik draai ook vaak alleen house sets. dan is het alleen maar beatmachen. Maar ik heb ook respect voor een allround Dj die niet kunnen beatmachen, maar die wel weten wat voor muziek er gedraait moet?worden op de juiste moment en die ook weten hoe en waar ze een plaat moeten instarten.?

En dan wil jij zeggen dat?het geen vorm van DJen is. Waar haal je het lef vandaan om dat te zeggen. Vroeger toen ik een jaar of 18 was en net?een jaar of 2 serious bezig?was zei ik dat ook. Maar ?nu denk ik er anders over. Je gaat je open zetten voor andere dingen. Andere manieren van draaien en DJen.
User edit by Dolivieira on 10-01-2010 @ 12:39:36 (48%)

164 Users online: 82 Guests (82 Unknown)
Pages generated today : 100.529
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.447.307