Hoe een mix video opnemen en recorden (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Winston    posted on 27-12-2009 15:37
Dit topic heb ik toegevoegd n.a.v. een vragen van o.a. qntr01, Saskia, Sher en Esmee in LL, omdat steeds meer members mix video's willen maken van hun DJ skills.

Nu is het moeilijk om vooral goed geluid te krijgen van je mix in de video. Ik heb het natuurlijk niet over een professionele TV/film studio situatie, maar gewoon een film met huis/tuin/keuken apparatuur.

En nu is er dus een plek waar informatie te vinden is wat de beste methoden zijn om dit te doen. En natuurlijk ook om vragen over dit onderwerp te kunnen stellen.

Als je iemand bent die eerder mix video's heeft opgenomen, vertel dan hoe je dat hebt gedaan (video cam, web cam, of digi foto cam, en welke software).

Om de voorgaande vragen/discussie de startpost te lang maken (ingeval van meerdere pages) heb ik dat verplaatst naar een aparte post (de vierde op pag 1).
Tic Toc
User edit by Winston on 27-12-2009 @ 22:54:32 (100%)

What do you think about Hoe een mix video opnemen en recorden ??

Vote :   

Esmee    posted on 27-12-2009 15:50
Ik ga zometeen even dat opnemen via Digitale Camera + Audacity even uitproberen.
Bouncy    posted on 27-12-2009 15:54
Ik ben bezig met een uitleggende video op youtube, k had zelf ook al gemerkt dat het steeds meer in de mode komt en dat sommige mensen het toch moeilijker vinden dan dat het eigenlijk is!

In de vlugte (ik heb niet zo veel tijd nu) kan ik even vertellen dat mensen die audio en beeld apart opnemen, dat ze het beste de audio in 48kHz kunnen opnemen en het beeld zo veel mogelijk volgens de PAL norm, 25 beeldjes per seconde dus!
Esmee    posted on 27-12-2009 16:01
maar niet iedereen heeft een HD camera en dat soort dingen. En ook niet iedereen heeft een Mac ofzo...dus je moet daar wel de software voor hebben.
Winston    posted on 27-12-2009 16:04
Uit Late Leeuw 29 en 30:

Poster: Esmee
nja dan loopt het beeld maar niet zo gelijk met t geluid... t is niet anders...

Poster: Saskia
Heb je het met een camera opgenomen en via je pc of wat bedoel je met het loopt niet gelijk :P?

Poster: Bouncy

Audio en beeld wil nog wel eens van elkaar weglopen, heeft te maken met het hebben van een slechte wordclock, beeld loopt dan via een andere clock dan de audio, daardoor is voor audio 1seconde voor beeld misschien wel 1,1.. K leg het nog wel eens uit!

?
Poster: qntr0l

Kun je mij uitleggen hoe je met je Macbook die video's opneemt. Neem je dan ook je Audio rechtstreeks uit je mixer op? Uitleg please!Cool

Ik neem het op met photobooth, eventjes bij je systeeminstellingen selecteren dat je je LINE IN wil gebruiken i.p.v e MIC IN. Daarna laad ik het in in iMovie om de boel te spiegellen (photobooth neemt namelijk in spiegelbeeld op).

Let bij het opnemen dat je echt -6 of -3 dB je macbook in stuurt en dat de line in op z'n zachtst staat!

Poster: Bootstrap
Ik neem direct met iMovie op Happy, laughing

Poster: sher

Waarvoor is dit..?
Ik neem ook altijd op in Imovie..
Maar selecteer gewoon line-in heb nooit wat veranderd aan geluid ofzo..
Waar kan ik dit doen -6 of -3 dB..?
Geen idee waar het voor is en wat het in houd..

?dat -6 of -3 db doe je met je gains op je mixer, dat zorgt ervoor dat het geluid niet overstuurd ofzo, en dat line in veranderen doe je op je pc maar daar heb ik eigenlijk ook nooit wat mee gedaan, vaak staat dit al goed maar dat is zegmaar de gain van je line in en die moet vrij laagstaan anders heb je alsnog verkracht geluid.

Je gains, je hebt V.U meters op je mixer waar je kan zien hoe hard je uitstuurt, deze is genummerd -6,-3, 0, +3 +6 (ongeveer)

Omdat je bij het digitaal opnemen als direct een overstuurd signaal hebt als je iets boven de 0 komt, dus kun je beter op -3 of -6 ingainen.

Windows gebruikers, waar nemen jullie filmpjes mee op met webcam + line in geluid? de software die ik bij mn cam heb gehad is van mn pc verwijderd + zat toch geen line in geluid bij. Het programma wat ik nu heb neemt zo scheef op, dat het geluid en beeld echt 5 seconde van elkaar verwijderd is ofzo...

Met Audacity kun je heel makkelijk line in input opnemen Happy, laughing Moet je daarna even een programma hebben waarmee je het geluid onder het filmpje kan plakken. Ik gebruik zelf iMovie van Apple daarvoor, maar daar heb je niks aan.

Poster: Xtremer

Heb je geen digitale camera met video functie? Ik gebruik mijn digitale camera ook voor m'n mixvideo's. Het geluid neem ik op via de line-in op mijn geluidskaart met Cool Edit Pro 2.1. Voorheen plakte ik het beeld en het geluid onder elkaar met Windows Movie Maker, maar gebruik nu Adobe Premiere en After Effects CS4.

oeh das een hele slimme!
maar kan ik dan zegmaar het geluid van mn camera eraf halen? want die neemt
ook standaard geluid op en dat is niet zo denderend zegmaar...
Ik ga dat dan inderdaad doen met Windows Movie maker... Pinacle staat
alleen op mn pa's pc en vind ik te veel werk om te gebruiken voor iets simpels :P

Poster: Xtremer

Dat kan zeker! Geluid kun je in Windows Movie Maker eraf halen en nieuwe eronder zetten, een stuk makkelijker, zo klaarCool!

Tic Toc
User edit by Winston on 27-12-2009 @ 16:12:50 (100%)
Bouncy    posted on 27-12-2009 16:05
Ik was eigenlijk ook van plan om een aantal basis dingen te gaan vertellen, aangezien het daar bij sommige mensen al aan ontbreekt.
Ik heb het trouwens helemaal niet over HD! HD is vaak makkelijker (ja, dat klinkt best raar).
Winston    posted on 27-12-2009 16:08
Nou kijk ik ernaar uit Bouncy, want ik heb er ook geen verstand van. Daarom heb ik alles ff verzameld wat tot nog toe op DJR is gepost hierover.
Tic Toc
Bouncy    posted on 27-12-2009 16:09
Ik begin eerst wel even aan een geschreven tutorial, met een beetje geluk heb ik dat over een paar uurtjes af!
Bouncy    posted on 27-12-2009 17:01
Tada!

Hoe neem ik mijn mix met beeld op?

In deze tutorial leg ik uit hoe je het beste je mix met beeld kan opnemen, ik ga hierbij uit van twee mogelijkheden

Mogelijkheid 1
Opnemen met de ingebouwde camera van je laptop.

Dit is het makkelijkste, aangezien je waarschijnlijk je laptop normaal gesproken al gebruikt om je audio op te nemen. De software die je hiervoor kan gebruiken is iMovie op een mac en Windows Movie Maker op Windows. Deze software word gratis geleverd en spreek volgens mij voor zich. Stel in dat je je lijningang wil gebruiken als audioingang, zo word je audio en video tegelijkertijd opgenomen! Omdat de V.U metertjes van dit soort software niet altijd helemaal kloppen, kun je het beste proberen uit te sturen op -6 dB, zo zit je altijd veilig en loop je niet het risico om je mix later nog eens opnieuw te moeten doen! Zorg er verder voor dat je genoeg licht op jezelf hebt!

Dan het exporteren, probeer jezelf zoveel mogelijk bij de juiste instellingen te houden, audio op 48kHz (48000Hz) en 24bits, dit is de standaard voor alles wat met beeld te maken heeft, de kans is zo ook klein dat je geluid naarmate je video vordert wegloopt van het beeld. Zorg er ook voor dat je beeld word ge?xporteerd met 25 beeldjes per seconde (fps).

Mogelijkheid 2
Opnemen met een videocamera

Eigenlijk is deze manier van opnemen ook onderverdeeld in 2 mogelijkheden, de eerste is je audio opnemen op de camera, de andere is je audio en beeld apart opnemen. In het eerste geval spreekt het voor zich, je prikt je audio in de minijack ingang van je camera en je gaat opnemen, ook hierbij even er op letten dat je niet te hard uitstuurt en desnoods van te voren even proberen!?

Dan het tweede geval, hierbij neem je je audio op in 48kHz en stel je je camera in op 25 beeldjes per seconde! (ja, dit is belangrijk!). Zorg er ook voor dat je camera omgevings (ambience) geluid opneemt. Wat je dan doet in het begin is 3 keer op cue drukken (zet je cue punt wel even op een kick), als je dan later je beeld van de camera inlaad en daar onder je audio legt, kun je aan de hand van die 3 tikken gelijk zetten!

Exporteren hetzelfde als onder mogelijkheid 1.

Dit is versie 0.1 van mijn tutorial ?Hoe neem ik mijn mix met beeld op?? Aan de hand van de vragen die ik krijg ga ik mijn tutorial uitbereiden. Als hij af is zouden een van de mods er e.v.t een DJTopic van kunnen maken?
User edit by Bouncy on 27-12-2009 @ 17:02:08 (4%)
ceesietopc    posted on 27-12-2009 17:11
Ben benieuwd naar je tut, Bouncy. Happy, laughing

Ik kan in een paar zinnen wel een paar tips geven. Als je je aansluitingen goed hebt zitten, is het namelijk helemaal niet zo moeilijk als je zou verwachten. En met goed bedoel ik: webcam in usb, audio out van je mengpaneel in je line-in (dat is de blauwe aansluiting op je moederbord/geluidskaart).

Nu heb je nog software nodig die t hele gedonder voor je opneemt. Tot en met versie 6.1 kan Windows Movie Maker dit. Je kan ook de gratis versie van Debut downloaden. (http://www.nchsoftware.com/capture/) Onder Options instellen dat ie het beeld van je cam pakt, en het geluid van je lijningang (hier kan je dus ook stereomix instellen als je computer de bron van de muziek is, MITS je geluidskaartdrivers dit ondersteunen).

Enige wat overblijft is de grote rode record button in duwen. That's it!

edit: Net telaat. Ik zal 'm eens lezen.
edit1: goed dat je het hebt over de geluidskwaliteit. 24bit 48kHz gaat natuurlijk ook op voor mijn bovenstaande verhaaltje.
User edit by ceesietopc on 27-12-2009 @ 17:13:10 (19%)
Bouncy    posted on 27-12-2009 17:16
Poster: ceesietopc
edit1: goed dat je het hebt over de geluidskwaliteit. 24bit 48kHz gaat natuurlijk ook op voor mijn bovenstaande verhaaltje.

Het heeft niet zo zeer te maken met geluidskwaliteit (anders had ik wel 44.1kHz 16 bit gekozen) het heeft meer met het in sync houden van je beeld en geluid te maken!
ceesietopc    posted on 27-12-2009 17:24
De meeste montage software houdt hier rekening mee, Bouncy. Dus in principe is dit niet nodig.? Lekker failproof is het wel Winking my eye

Daarnaast snap ik je punt over die andere frequenties niet helemaal. 24bit 48kHz is betere kwaliteit (meer samples met meer gegevens) dan 16 bit 44.1kHz.
nils7    posted on 27-12-2009 17:30
Via de Mac is het via iMovie en dan gewoon geluid via de line-in kiezen (mixer met record out dan wel uiteraard) en dan gewoon de recording starten Happy, laughing....
ceesietopc    posted on 27-12-2009 17:34
Lang leve Apple. Dat was ook zo bij Windows Movie Maker, maar de sukkels hebben het er uit gehaald. En dan heb je weer extra software nodig...
Esmee    posted on 27-12-2009 18:28
precies.... waarvoor waren updates ookalweer? om t beter te maken toch... juist Cool
nils7    posted on 27-12-2009 18:34
precies.... waarvoor waren updates ookalweer? om t beter te maken toch... juist Cool

Regelgeving wellicht van de EU? Waar ze alles eruit moeten halen Unhappy
Of je betaald je scheel aan een volledig product (windows 7 ultimate Unhappy)
Ik heb 30 euro betaald voor Sneeuw Luipaard.... goedkoper dan de goedkoopste W7 editie!
Bouncy    posted on 27-12-2009 18:34
Poster: ceesietopc
Daarnaast snap ik je punt over die andere frequenties niet helemaal. 24bit 48kHz is betere kwaliteit (meer samples met meer gegevens) dan 16 bit 44.1kHz.

Echt professionele programma's (Logic Pro, Cubase, Vegas, Final Cut) gaan echt geen dingen converten... Dus daar zul je je wel aan de rate's moeten houden!

Mensen die dit niet snappen, maakt niet uit, geloof het dan maar gewoon!
ceesietopc    posted on 27-12-2009 18:43
Zelfs al doen ze dat niet, maakt het niet uit.
De sampling frequency zegt namelijk alleen maar hoeveel samples er per seconde worden genomen. That's it. Een seconde blijft een seconde. Als je drie identieke tracks, met alleen een andere sample rate, tegelijk laat afspelen, lopen ze gewoon gelijk Happy, laughing Is maar goed ook, je zou tegen nogal wat problemen aanlopen als dit niet zo was, als producer of dj.
Bouncy    posted on 27-12-2009 18:52
Euhhhh... Als ik zeg dat mensen geen gelijk hebben word ik afgezeken, dus ik heb maar te vinden dat je gelijk hebt!

Heb je overigens NIET! Het is dat ik nu op mn iPhone werk, anders had ik het wel laten horen dat het wel degelijk uitmaakt!
Bootstrap    posted on 27-12-2009 19:20
Euhhhh... Als ik zeg dat mensen geen gelijk hebben word ik afgezeken, dus ik heb maar te vinden dat je gelijk hebt!

Heb je overigens NIET! Het is dat ik nu op mn iPhone werk, anders had ik het wel laten horen dat het wel degelijk uitmaakt!

Waar slaat het nou op om zo te reageren Bouncy? ceesietopc geeft een, voor mij, heel geloofwaardige verklaring en jij roept alleen maar dat we je maar moeten geloven omdat je gelijk hebt? Cool Naar mijn weten loopt een track met een andere samplerate nooit langzamer of sneller dan het origineel. Als je zeker weet dat het wel zo is, onderbouw het dan even Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Bouncy    posted on 27-12-2009 19:29

Waar slaat het nou op om zo te reageren Bouncy? ceesietopc geeft een, voor mij, heel geloofwaardige verklaring en jij roept alleen maar dat we je maar moeten geloven omdat je gelijk hebt? Cool Naar mijn weten loopt een track met een andere samplerate nooit langzamer of sneller dan het origineel. Als je zeker weet dat het wel zo is, onderbouw het dan even Happy, laughing

Ik ben NU een screencast aan t exporteren, ik ga hem zo uploaden! Daar word alles in uitgelegd!
Bootstrap    posted on 27-12-2009 19:32
Ok prima, ik ben benieuwd Happy, laughing
Bouncy    posted on 27-12-2009 21:38
Hier een uitleg:?http://www.youtube.com/watch?v=ecLWoVpZGjE
Ik hoop dat het duidelijk is, het is nogal moeilijk om dit uit te leggen in jip&janneke taal Happy, laughing
Daarom ook de vele Euhhh's en stiltes.
Esmee    posted on 27-12-2009 22:13
hier is t duidelijk nu Winking my eye
ceesietopc    posted on 28-12-2009 00:36
Nou Bouncy, mooi dat je het even uitlegt. Happy, laughing Zoals jij het uit legt heb je inderdaad gelijk. Als je een bestand met een sample rate van 96kHz in een "audiotrack" (een geluidslijn in Logic) met een sample rate van 48kHz "dwingt", gaan er inderdaad dingen fout.

Maar het ging hier over het opnemen van een audiosignaal om later naast een videosignaal te plakken. Welke samplerate je ook pakt, het maakt niets uit: zolang je het maar op de goede frequentie uitleest Happy, laughing

Ik heb het nog een keer uitgetest met Adobe Premiere Pro (dit is immers een programma waar je audio en video kan mergen). Ik heb hierin het nummer Let the bass kick ge?mporteerd (importeren, niet knippen plakken van het ene naar het andere kanaal), ??n keer als 41.1kHz en ??n keer als 48kHz. Deze zijn precies even lang, en lopen gelijk. Voor alle volledigheid heb k hetzelfde gedaan met Movie Maker, het programma wat jij zelf aanhaalde. Hier geldt hetzelfde: 41.1kHz of 48kHz, het maakt allemaal niks uit. Mocht er behoefte aan zijn, wil ik dit best nog een keer doen, maar dan in een screencast.

Je punt over het bijverzinnen / weg laten vallen van samples: dit is voor een computer "a piece of cake". Zeker het wegvallen natuurlijk. Dan gaat er gewoon informatie (dus kwaliteit) verloren. Bij het bijverzinnen van samples krijg je nooit extra informatie, en dus ook geen extra kwaliteit, maar er is ook geen duidelijke vermindering van de kwaliteit. Ik weet niet precies hoe dit gaat, maar ik gok op ??n of ander mooi algoritme.

Voor mensen die de draad kwijt zijn (verwacht ik niet hoor, op een pro audio forum Winking my eye ): als je het simpel voor jezelf wil houden, neem dan audio en video op met hetzelfde programma. Geen geknip, geen geplak, alles loopt gelijk sync. Is dit geen mogelijkheid,

Bootstrap    posted on 28-12-2009 02:54
@ Bouncy: erg duidelijke uitleg, maar zoals ceesietopc al noemt gaat dit niet op voor de meeste programma's die gebruikt worden voor video bewerking. Alleen als je, net zoals in Logic e.d., van tevoren een sample rate zou moeten kiezen. Maargoed, we hadden allemaal dus een beetje gelijk Cool

33 Users online: 7 Guests (26 Unknown)
Pages generated today : 8.563
Most visitors online this month : 200
Lifetime Pageviews since 2003 : 240.011.014