Beginnende DJ + questions
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Jaz    posted on 27-12-2009 12:17
Beste mensen ,

Ik heb een tijdje geleden bij bax 2 x een reloop rmp-3 white gekocht samen met de RMX-40 LTD white mengpaneel. Waar ik natuurlijk heel erg blij mee was , omdat ik al een DJ-set wou op me 10e jaar hahaha. Maar nu heb ik een beetje staan draaien en zoeken voor dingen die ik later kan gebruiken , maar kan ik niet veel vinden. Dan heb ik het over :

-Tutorials beatmixen
-Tracks (kom ik later nog op terug)
-Tutorials turntablism
-Live draaien
-Voorbereidend werk

Ik begin eerst met een vraag over de tracks ! Ik wil house (electro , fidget etc.) gaan draaien , maar mijn vraag is heb je dan tijdens het beatmixen extended versions nodig van nummers ? Want het lukt mij gewoon niet om de chemistry te beatmixen. (als het wel mogelijk is)

Voor de rest wil ik heel graag een site weten waar je goeie tutorials kan vinden , dus gewoon met goede uitleg en praktijk oefeningen. Het maakt niet uit of het engels of nederlands is ! Cool

En dan kom ik bij het laatste ! Wat is beter live draaien of met voorbereidend werk + hoe gaat het in zijn werk met het voorbereidend werk gedeelte. Het lijkt mij wel wat om live te draaien , want ik vind het niks als je van te voren alles al gedaan hebt. Maarja misschien denk ik er wel heel verkeerd over. Cool

Nou dit was het wel eigenlijk , als iemand er wat aan toe te voegen heeft kwa DJ basics en wat je beter stap voor stap kan doen graag ! Ik wil niet snel snel alles afraffelen , maar ik wil het goed doen !

Bedankt alvast voor u tijd.

Mvg ,

Jazz Soares

What do you think about Beginnende DJ + questions ??

Vote :   

timmy90    posted on 27-12-2009 12:21
als je ff de search functie gebruikt denk ik dat meer dan de helft van je vragen beantwoord is,
heb nu ff geen tijd om ze te zoeken, maar als je ff rondkijkt vindt je ze wel!

succes!
Jaz    posted on 27-12-2009 12:26
Okee zal ik doen , achja je zou zeggen dat dat soort topics wel een sticky waardig MOETEN zijn. Want als vele rookies op het rookie forum kijken en ze zien die topics dan weten ze gelijk waar ze moeten kijken en wat ze moeten doen !

Dan krijg je niet meer van dit soort topics hahaha.
main    posted on 27-12-2009 12:26
eerst moet je heel veel OEFENEN, na ongeveer een jaar zou je dan de basics van het beatmatchen en het mixen van standaard nummers onder de knie moeten hebben.
voorbereidend mixen kan, gewoon thuis wat gaan mixen, tracks uitzoeken (moeten matchen natuurlijk) en een playlist maken.
meestal als je gaat draaien (ik tenminste) mix ik 'on the fly' dus niks voorbereid.
Dolivieira    posted on 27-12-2009 12:26
Kijk even op djsounds.com daar heb je de video serie How To DJ? Ik denk dat al jou vragen daar beantwoordt krijgt.??

En altijd Live mixen natuurlijk. Al gebruik je TTs, CDJs of DJ software zoals Traktor of Serato. Gewoon?lekker live doen. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 27-12-2009 @ 12:28:08 (100%)
Meks    posted on 27-12-2009 12:58
Tuurlijk altijd Live. Maar dat wil niet zeggen dat je geen opzoekwerk en zelf sampeltjes op voorhand mag maken om er dan live in te mixen.
Winston    posted on 27-12-2009 14:33
Tutorials beatmixen
Een lijstje gemaakt door Illusion vindt je op het eind van de pagina in het topic van de volgende link
DJResource beatmatching topics

Tracks
Je hebt geen extended versies nodig om te kunnen mixen, maar zeker voor een rookie is het iets handiger, omdat je meer tijd krijgt om te beatmatchen en je voor gemakkelijke stukken kan kiezen.

Turntablism

Is een ander vak eigenlijk dan deejaying, al gebruik je min of meer dezelfde apparatuur. Je kunt beide doen, maar de meeste mensen hebben daar niet voldoende tijd voor.

Voorbereidend werk
Ja je moet je altijd voorbereiden. Controleer je gear. Voor wat voor soort publiek zal je draaien. Welke soort tracks zal je draaien. Zeker voor een beginner is het moelijker een onbekende track goed te mixen.

Live draaien
Een setje instuderen doe je alleen als je een mixtape maakt. Voor de rest doe je alles liefst live. Wel met een heleboel oefening vooraf, zeker als je voor publiek draait. Beroeps DJ's draaien wel zoveel dat ze niet speciaal vooraf hoeven te oefenen.

Poster: Jaz
Okee
zal ik doen , achja je zou zeggen dat dat soort topics wel een sticky
waardig MOETEN zijn. Want als vele rookies op het rookie forum kijken
en ze zien die topics dan weten ze gelijk waar ze moeten kijken en wat
ze moeten doen !

Dan krijg je niet meer van dit soort topics hahaha.

Je hebt gelijk. Iemand had volgens mij al een tutorial geschreven, maar ik kan het niet meer vinden. Ik zou eigenlijk ook wat schrijven, maar het is niet van gekomen.

Een reden is dat het rookie forum vervuild is geraakt en weinig wordt gedaan aan onderhoud en zo een topic zou dus verdwijnen.

Beatmixing
From Wikipedia, the free encyclopedia

Beatmixing is a disk jockey technique of playing two songs at the same time so that the beats of one song occur at the same time as the other.

History

Beatmixing was invented in the late 1960s by Francis Grasso, who tried to keep people from leaving the dance floor between the songs. Initially he was looking for records with the same tempo, counting the tempo with a metronome. When the tempos didn't match, he was adjusting the pitch control on the turntable to bring the beats in sync. Rosie, a mixer built for him by Alex Rosner, let him listen to any channel in the headphones independently of what was playing on the speakers, allowing him to beatmatch the records by ear; this became the defining feature of DJ mixers.

These days beatmatching and beatmixing are considered basic techniques among DJs in electronic dance music genres, and it's standard practice in clubs to keep the constant beat through the night, even if DJs change in the middle.

Beatmatching
From Wikipedia, the free encyclopedia

Beatmatching is a disc jockey technique of pitch shifting or timestretching a track to match its tempo to that of the currently playing track i.e. the kicks and snares in two house records hit at the same time when both records are played simultaneously. Beatmatching is a component of Mixing which employs beatmatching combined with equalization, attention to phrasing and track selection in an attempt to make a single mix that flows together and has a good structure.

The technique was developed to keep the people from leaving the dancefloor at the end of the song. These days it is considered basic among DJs in electronic dance music genres, and it is standard practice in clubs to keep the constant beat through the night, even if DJs change in the middle.

Beatmatching is no longer considered as a novelty, and new digital mixers have made the technique much easier to master.

Technique

The beatmatching technique consists of the following steps:

1. While a record is playing, beatmatch a new record to it, using headphones for monitoring. Use gain (or trim) control on the mixer to match the levels of the two records.

2. Restart and slip-cue the new record at the right time. Pay attention to track structures; careful phrasing can make the mix seamless.

3. Before fading in the new track, check that the beats of two tracks match by listening to both channels together in the headphones, as the sound from the speakers can reach you with a delay.

4. Gradually, fade in parts of the new track while fading out the old track. While in the mix, ensure that the tracks are still synchronized, adjusting the records if needed.

Tic Toc
User edit by Winston on 27-12-2009 @ 15:04:06 (2%)
Winston    posted on 27-12-2009 15:01
How to DJ: Episode 1 - Entering the Scene With Sarah Main (Part 1 of 5)

DJsounds brings you exclusive access to a new series of video tutorials
produced by Ministry of Sound TV and DJdownload.com giving a comprehensive
guide to DJ?ing from the very basics through to advanced techniques.

This hot new series features international DJs Sarah Main at home in Ibiza
(Episode 1) followed by the Jedi DJs ? Phil K (Episode 2) and James Zabiela
(Episode 3).

For Episode 1, Part 1, Sarah Main has the 400 series set up in her villa and talks us through the basic skills you need to get started as a DJ, step by step.

So hit play to find out more, from entering the scene to setting up your DJ kit, accessing different audio formats, and the basic principles of mixing (music monitoring using headphones, beatmixing through counting beats, bars and phrases, and so on).

How to DJ: Episode 1 - Entering the Scene With Sarah Main (Part 2 of 5)

We?re back with Pacha DJ Sarah Main at her villa in Ibiza for another instalment of How to DJ. Remember, this episode is all about helping those who are starting out and focuses on the fundamentals of DJing; things only get truly tricky in Episodes 2 & 3, when Phil K and James Zabiela show off more advanced tweakin?!

After covering such topics as music monitoring and beatmixing, here Sarah returns to fill us in on the best way to cue up tracks in the mix. This is done by learning to recognise the structure of music and by drawing upon the beat/bar/phrase counting techniques outlined in Part 1 (4 beats in a bar, 8 bars in a phrase etc).

Sarah also explains auto-cueing, the creation of cue points, and the ?correct and adjust? mixing technique.

Look out for parts 3, 4 and 5 with Sarah Main, coming soon to DJsounds.

How to DJ is produced by DJdownload.com and Ministry of Sound TV and stars Sarah Main (Episode 1), Phil K (Episode 2) and James Zabiela (Episode 3).

How to DJ: Episode 1 - Entering the Scene With Sarah Main (Part 3 of 5)

Want to know how Pacha resident Sarah Main buys tunes and catalogues her music digitally? Need to find out how to use your DJ headphones properly, or how time spent out clubbing in the field can help you develop a better ?ear?? Then click on, and check out what Sarah has to say!

Yes, it?s time for the third instalment of How to DJ with Sarah Main in Ibiza. Here, Sarah speaks about sourcing tracks online and shows how to use the headphones to mix two tracks together?

How to DJ is produced by DJdownload.com and Ministry of Sound TV and features Sarah Main (Episode 1), Phil K (Episode 2) and James Zabiela (Episode 3).

How to DJ: Episode 1 - Entering the Scene With Sarah Main (Part 4 of 5)

Tune into the penultimate part of Episode 1 as Pacha?s first lady Sarah Main dispenses yet more helpful advice on How to DJ. Here Sarah looks at constructing a set and file formats, and demonstrates how to use the cross fader and up faders to mix two tracks.

Sarah also shows how to use gain trim (which is often set at 0dB, or 12 o? clock) and each channel?s VU meter in order to keep tracks at similar volume levels for a smooth mix. Sarah furthermore illustrates how you can manipulate a mixer?s EQ controls, which on the DJM-400 allow complete control over low, medium or high frequencies.

How to DJ is produced by DJdownload.com and Ministry of Sound TV and features Sarah Main (Episode 1), Phil K (Episode 2) and James Zabiela (Episode 3).

How to DJ: Episode 1 - Entering the Scene With Sarah Main (Part 5 of 5)

Episode 1 in DJsounds? exclusive How to DJ series comes to a close as Pacha Ibiza resident DJ Sarah Main explains about getting the best from your digital downloads before she shows us two different ways to mix two tracks together.

First up Sarah demonstrates the straightforward intro/outro mix, which is great for beginners. This is followed by an example of a more complex blending mix technique, as Sarah illustrates how to progressively layer elements of the incoming track over the outgoing track.

Now that Sarah has covered the basics of entering the scene, the How to DJ series takes a more advanced turn in the hands of two international DJ Jedi: Australia?s Phil K reveals his tips next in Episode 2, while the UK?s James Zabiela presents his secret weapons in Episode 3.

How to DJ is produced by DJdownload.com and Ministry of Sound TV.

DJSOUNDS How to DJ episode 2 and 3
Tic Toc
Dolivieira    posted on 27-12-2009 16:55
Kijk dan hebben we Winston nog die alles voor je op een rij heeft gezet. Ik heb daar het geduld niet voor. mooi werk Winston.
User edit by Dolivieira on 09-02-2010 @ 09:12:04 (2%)
main    posted on 27-12-2009 17:58
dat mag inderdaad gezegd worden!

tips: zoek op youtube naar de gebruiker: 'ellaskins' heeft handige tut's!
en NOOIT naar tutorials kijken van: 'expertvillage' pure bagger is dat
Winston    posted on 27-12-2009 23:06
Haha, ik had heel veel gedaan om W.i.M en Lead zover te krijgen een rookie forum te maken. Dus ik heb hier wel wat goed te maken.

Hier de link naar de start pagina van Ellaskins' DJing lessons

Plus als extra speciaal voor DJResource:

MINI DJ TUTORIAL

CD PLAYER
?
Een simpele overzichtelijke speler om snel te kunnen uitleggen. De CDJ-1000MK3 (vindt je in gerenommerde clubs) heeft dezelfde knoppen, alleen meer functies en informatie.

De bedieningsknoppen:

Rechtsboven: EJECT knop voor het laden of uithalen van cd?s

Linksmidden: De knoppen om een bepaald nummer op de cd te selecteren

Linksonder: CUE knop en de PLAY/PAUSE knop
CUE knop om een cue point op te slaan. Dit is een startpunt in het nummer, meestal een downbeat (eerste beat) van een phrase. Het nut van deze functie is dat als een nummer speelt en je deze CUE knop indrukt en het nummer is weer bij het startpunt gepauseerd. Dit is handig bij beatmatching.
PLAY knop spreekt voor zich om te beginnen met afspelen vanaf het cue punt (start punt).

Midden: het JOG om de cue point te vinden houdt de DJ het jog en draait de tot de track precies op het gewenste cuepoint (startpunt) is, de downbeat (eerste beat) van een phrase.
Het JOG heeft ook een OUTER RING de buitenste ring met de vertikale streepjes. Dat is voor pitchbending, d.i. het tempo even versnellen of vertragen .

Rechts: de pitchfader (pitch schuif). Hiermee kan het tempo van het nummer dat wordt afgepeeld worden versneld of vertraagd. Sneller omlaag, langzamer omhoog.

Display: tracknummer, resterende afspeeltijd, afwijking pitch (tempo) t.o.v. nul (originele tempo) uitgedrukt in procenten. Geeft ook waarschuwing (flickering) als track einde nadert.

MIXER
?
Een simpele overzichtelijke mixer. De DJM-800, werkt volgens hetzelfde principe (overigens alle mixer). Het verschil er kunnen meer cd spelers op een clubmixer worden aangesloten, plus meer functies zoals geluidseffecten.

De bedieningsknoppen:

Linksboven: knoppen het stellen van geluid voor de microfoon (volume, bas en hoog)

Midden boven en onder: twee vertikale schuiven, de kanaal faders, met elk daarboven de gain en kanaal equalizer knoppen (treble, mid, bass). Elke schuif is uitsluitend verbonden met 1 cd player en regelt het geluid van die ene player. Normaal is er ook een PFL/CUE knop om voor dat kanaal geluid te sturen naar de koptelefoon, zonder dat het over de speakers hoorbaar is.

Onder: crossfader, met deze schuif kun je mixen tussen de twee kanalen. Als de kanaal faders vol open staan, beide cd spelers een nummer afspelen en de crossfader staat helemaal rechts, dan hoor je alleen toch alleen geluid van de rechtse speller. Schuif je naar het midden hoor je ook meer van de linkse speler inkomen. In het midden hoor je het geluid van de nummers links en rechts even luid. Helemaal links hoor je dan alleen de linkse speler.

Rechts: knoppen voor o.a. het volume van de koptelefoon

Midden boven: master volume knop, op de DJM-800 en alle andere clubmixers is het rechtsboven. Regelt het geluid naar de speakers.

Midden: de lichtjes, dit wordt de VU-meter genoemd, en geven aan hoe hard het geluidssignaal is. Het mag niet te hard anders kan apparatuur stuk gaan.
?

STANDAARD PROCEDURE MIXEN

SELECTING A TRACK
Zoek een nummer op cd in de cd map (afhankelijk van wat past met het nummer dat nu draait, set opbouw en het publiek)
Stop de cd in een lege cd player
Selecteer het gewenste nummer op de cd
Druk op PLAY om het afspelen te starten

CUE-ING

Doe je koptelefoon op.
Druk de PFL knop op de mixer van het betreffende kanaal om het geluid in je koptelefoon te horen
Regel de gain m.b.v. de VU meter en koptelefoon, zodat het even luid is als het nummer dat wordt afgespeeld op het andere kanaal.
Regel de kanaal EQ voor dat nummer naar smaak.
Zoek het gewenste cue point (startpunt), d.i. de downbeat van een phrase, door het jog terug te draaien en dan heen en weer boven het cuepoint te bewegen. Je hoort in je koptelefoon de downbeat op de maat van je bewegingen van het jog.
Sla het startpunt op door op de CUE knop te drukken.
NB. Het zoeken en opslaan van een cue point kan verschillen, omdat het afhankelijk is van het type cd player. Sla de manual op na.

BEATMATCHING

Luister naar de beat van de track op het andere kanaal, laat het ritme op je inwerken, en tel mee om te weten wanneer de eerstvolgende downbeat aankomt.
Druk op de PLAY knop tegelijk met de downbeat van het nummer op het andere kanaal.
Schuif met de pitchfader totdat de beats gelijk blijven lopen, eventueel ook pitchbending met het OUTER JOG
Druk de CUE knop om terug te gaan naar het begin van de phrase.
Herhaal dit process als de beats nog steeds niet gelijk lopen.

MIXING
NB. Volgens bass swap methode, er bestaan nog meer methoden om een overgang te doen:

Draai de EQ bass knop op nul, uiterst links.
Luister naar de beat van de track op het andere kanaal en tel mee om te weten wanneer de downbeat aankomt van de phrase waar je wilt starten.
Druk op de PLAY knop tegelijk met de downbeat van de phrase van het nummer op het andere kanaal.
Schuif de kanaalfader geleidelijk helemaal open gedurende de phrase
Aan het einde van de phrase gooi je de bass open en tegelijk draai je de bass van het andere nummer dicht
Schuif de kanaalfader van het nummer dat eruit gaat geleidelijk helemaal dicht gedurende de volgende phrase.
NB. In plaats van de kanaalfaders kan ook de crossfader worden gebruikt.

RESETTING

Druk de CUE knop van de player van het nummer dat net eruit is gemixed.
Zet de pitchfader van deze player weer in de nulstand.
Druk de PFL knop van het kanaal dat nu speelt, zodat het niet meer hoorbaar is op de headphone.
Zet gain en kanaal equalizer van de speler die nu niet meer speelt in de 12 uur stand.
Doe je headphone af.
Druk de EJECT knop, pak de cd die uit de deck komt en zet het terug in de cd map.

BEGRIPPEN
Phrase: segment in een nummer, meestal 32 beats of 64 beats, opgebouwd uit dezelfde geluidselementen
Cuepoint: startpunt
Downbeat: eerst beat van een kwartsmaat
PFL: pre fader level, geluid na equalizer en voor de linefaders
Pitch: draaisnelheid, staat in nauwe relatie met de tempo (afspeelsnelheid)
Pitchbending: tikje voor versnellen of vertragen van een nummer om de beats gelijktijdig te krijgen
Beatmatching: proces om de beats synchroon te laten lopen, d.w.z. gelijktijdig en met dezelfde tempo.

Tic Toc
User edit by Winston on 28-12-2009 @ 18:08:32 (100%)
djvir20    posted on 08-02-2010 18:53
Hey al eens op youtube "ellaskins" ingegeven ? hij is de beste op gebied van tutorials.
Als je een mondje engels kan zal je hem wel verstaan. Ikzelf heb er ook het begin van geleerd.
Dan heb ik het over de "theorie" van het hele dj gebeuren.

Sorry als iemand deze al eventueel vermeld heeft, ik zal erover gelezen hebben. Hiervoor eventuele excuses.
CopainsDeluxe    posted on 08-02-2010 21:21
Denk als je al eens goed verschillende fora's doorzoekt dat praktisch al je vragen zijn beantwoord! Happy, laughing
Maar om terug te komen op die tutorial video's... Zeker doen !
En anders ga eens langs bij een plaatselijke dj en vraag hem als hij je wel een beetje "les" kan geven?
Ikzelf geef kleine kinderen en ouderen ook een introductie van alles en leer hen hoe ze alles moeten aansluiten ,...
Dolivieira    posted on 09-02-2010 09:17
Poster: djvir20
Hey al eens op youtube "ellaskins" ingegeven ? hij is de beste op gebied van tutorials.
Als je een mondje engels kan zal je hem wel verstaan. Ikzelf heb er ook het begin van geleerd.
Dan heb ik het over de "theorie" van het hele dj gebeuren.

Sorry als iemand deze al eventueel vermeld heeft, ik zal erover gelezen hebben. Hiervoor eventuele excuses.

Ja die wordt al genoemd dat is DJ Tutor. Kan je zeker ook veel van leren en hij legt het ook nog eens leuk uit ook.?

Had je allemaal niet in mijn tijd toen ik het moest leren. ?
User edit by Dolivieira on 09-02-2010 @ 09:19:16 (2%)

This is an old Topic

No new postings for 5.690 days.
 Post CommentThat would be 189.7 months
or a whopping 15.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

180 Users online: 94 Guests (86 Unknown)
Pages generated today : 101.492
Most visitors online this month : 591
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.448.270