Haha, ik had heel veel gedaan om W.i.M en Lead zover te krijgen een rookie forum te maken. Dus ik heb hier wel wat goed te maken.
Hier de link naar de start pagina van
Plus als extra
speciaal voor DJResource
:
MINI DJ TUTORIAL?

Een simpele overzichtelijke speler om snel te kunnen uitleggen. De CDJ-1000MK3 (vindt je in gerenommerde clubs) heeft dezelfde knoppen, alleen meer functies en informatie.
De bedieningsknoppen:Rechtsboven: EJECT knop voor het laden of uithalen van cd?s
Linksmidden: De knoppen om een bepaald nummer op de cd te selecteren
Linksonder: CUE knop en de PLAY/PAUSE knop
CUE knop om een cue point op te slaan. Dit is een startpunt in het nummer, meestal een downbeat (eerste beat) van een phrase. Het nut van deze functie is dat als een nummer speelt en je deze CUE knop indrukt en het nummer is weer bij het startpunt gepauseerd. Dit is handig bij beatmatching.
PLAY knop spreekt voor zich om te beginnen met afspelen vanaf het cue punt (start punt).
Midden: het JOG om de cue point te vinden houdt de DJ het jog en draait de tot de track precies op het gewenste cuepoint (startpunt) is, de downbeat (eerste beat) van een phrase.
Het JOG heeft ook een OUTER RING de buitenste ring met de vertikale streepjes. Dat is voor pitchbending, d.i. het tempo even versnellen of vertragen .
Rechts: de pitchfader (pitch schuif). Hiermee kan het tempo van het nummer dat wordt afgepeeld worden versneld of vertraagd. Sneller omlaag, langzamer omhoog.
Display: tracknummer, resterende afspeeltijd, afwijking pitch (tempo) t.o.v. nul (originele tempo) uitgedrukt in procenten. Geeft ook waarschuwing (flickering) als track einde nadert.
?

Een simpele overzichtelijke mixer. De DJM-800, werkt volgens hetzelfde principe (overigens alle mixer). Het verschil er kunnen meer cd spelers op een clubmixer worden aangesloten, plus meer functies zoals geluidseffecten.
De bedieningsknoppen:Linksboven: knoppen het stellen van geluid voor de microfoon (volume, bas en hoog)
Midden boven en onder: twee vertikale schuiven, de kanaal faders, met elk daarboven de gain en kanaal equalizer knoppen (treble, mid, bass). Elke schuif is uitsluitend verbonden met 1 cd player en regelt het geluid van die ene player. Normaal is er ook een PFL/CUE knop om voor dat kanaal geluid te sturen naar de koptelefoon, zonder dat het over de speakers hoorbaar is.
Onder: crossfader, met deze schuif kun je mixen tussen de twee kanalen. Als de kanaal faders vol open staan, beide cd spelers een nummer afspelen en de crossfader staat helemaal rechts, dan hoor je alleen toch alleen geluid van de rechtse speller. Schuif je naar het midden hoor je ook meer van de linkse speler inkomen. In het midden hoor je het geluid van de nummers links en rechts even luid. Helemaal links hoor je dan alleen de linkse speler.
Rechts: knoppen voor o.a. het volume van de koptelefoon
Midden boven: master volume knop, op de DJM-800 en alle andere clubmixers is het rechtsboven. Regelt het geluid naar de speakers.
Midden: de lichtjes, dit wordt de VU-meter genoemd, en geven aan hoe hard het geluidssignaal is. Het mag niet te hard anders kan apparatuur stuk gaan.
?
SELECTING A TRACKZoek een nummer op cd in de cd map (afhankelijk van wat past met het nummer dat nu draait, set opbouw en het publiek)
Stop de cd in een lege cd player
Selecteer het gewenste nummer op de cd
Druk op PLAY om het afspelen te starten
CUE-INGDoe je koptelefoon op.
Druk de PFL knop op de mixer van het betreffende kanaal om het geluid in je koptelefoon te horen
Regel de gain m.b.v. de VU meter en koptelefoon, zodat het even luid is als het nummer dat wordt afgespeeld op het andere kanaal.
Regel de kanaal EQ voor dat nummer naar smaak.
Zoek het gewenste cue point (startpunt), d.i. de downbeat van een phrase, door het jog terug te draaien en dan heen en weer boven het cuepoint te bewegen. Je hoort in je koptelefoon de downbeat op de maat van je bewegingen van het jog.
Sla het startpunt op door op de CUE knop te drukken.
NB. Het zoeken en opslaan van een cue point kan verschillen, omdat het afhankelijk is van het type cd player. Sla de manual op na.
BEATMATCHINGLuister naar de beat van de track op het andere kanaal, laat het ritme op je inwerken, en tel mee om te weten wanneer de eerstvolgende downbeat aankomt.
Druk op de PLAY knop tegelijk met de downbeat van het nummer op het andere kanaal.
Schuif met de pitchfader totdat de beats gelijk blijven lopen, eventueel ook pitchbending met het OUTER JOG
Druk de CUE knop om terug te gaan naar het begin van de phrase.
Herhaal dit process als de beats nog steeds niet gelijk lopen.
MIXINGNB. Volgens bass swap methode, er bestaan nog meer methoden om een overgang te doen:
Draai de EQ bass knop op nul, uiterst links.
Luister naar de beat van de track op het andere kanaal en tel mee om te weten wanneer de downbeat aankomt van de phrase waar je wilt starten.
Druk op de PLAY knop tegelijk met de downbeat van de phrase van het nummer op het andere kanaal.
Schuif de kanaalfader geleidelijk helemaal open gedurende de phrase
Aan het einde van de phrase gooi je de bass open en tegelijk draai je de bass van het andere nummer dicht
Schuif de kanaalfader van het nummer dat eruit gaat geleidelijk helemaal dicht gedurende de volgende phrase.
NB. In plaats van de kanaalfaders kan ook de crossfader worden gebruikt.
RESETTINGDruk de CUE knop van de player van het nummer dat net eruit is gemixed.
Zet de pitchfader van deze player weer in de nulstand.
Druk de PFL knop van het kanaal dat nu speelt, zodat het niet meer hoorbaar is op de headphone.
Zet gain en kanaal equalizer van de speler die nu niet meer speelt in de 12 uur stand.
Doe je headphone af.
Druk de EJECT knop, pak de cd die uit de deck komt en zet het terug in de cd map.
Phrase: segment in een nummer, meestal 32 beats of 64 beats, opgebouwd uit dezelfde geluidselementen
Cuepoint: startpunt
Downbeat: eerst beat van een kwartsmaat
PFL: pre fader level, geluid na equalizer en voor de linefaders
Pitch: draaisnelheid, staat in nauwe relatie met de tempo (afspeelsnelheid)
Pitchbending: tikje voor versnellen of vertragen van een nummer om de beats gelijktijdig te krijgen
Beatmatching: proces om de beats synchroon te laten lopen, d.w.z. gelijktijdig en met dezelfde tempo.