Vrieskou slecht voor Apparatuur (2/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

MaximDJ    posted on 21-12-2009 10:22
Hallo mensen,

Door een verbouwing in de hal heb ik wat apparatuur in mijn garage staan. Het enige probleem is dat het s'nachts ongeveer -3 graden is in de garage. Is dit schadelijk voor de apparatuur? Ik bedoel; worden de conussen of woofers van de speakers dan stug, en kunnen ze makkelijker scheuren??
Ik heb er ook een CDJ 400 staan en wat mixers, deze wel allemaal in Flightcase, maar ze worden toch steenkoud.?
Is dit slecht voor mijn apparatuur? Kan het zo zijn dat als ik het de volgende keer aandoe, dat het gewoon stuk is?

Greetz,
MaximDJ
Party Sensations. Excellence in entertainment.

What do you think about Vrieskou slecht voor Apparatuur ??

Vote :   

Meks    posted on 21-12-2009 16:42
Normaal?is dit geen probleem: Natuurlijk moet je ze niet in een badkamer of iets dergelijks qwa vochtigheid?plaatsen. Bij mij staat?het al jaren in de garage. En heb daar nog nooit last van gehad.

Wat niet goed?is: Je materiaal van een koude naar een warme ruimte verplaatsen en dan onmiddellijk vollebak?gebruiken. Het is beter dat je het eerst een 5 a 10 min aan de omgevingstemperatuur laat opwarmen. (Dit om geen kortsluitingen te verkrijgen door condens.)

Stel nu dat je je materiaal in een koude ruimte gebruikt. Dan is er geen probleem. Ook?al neemt de?temperatuur van je materiaal toe. Het is wel aangeraden om met?CD- spelers niet onmiddellijk cd's af te spelen. Dit omdat je cd-spelers zo?rapper opwarmen. Ook?is het beter om?versterkers niet van de?eerste keer op volle kracht?laten draaien. Maar?bijde eerst 5 minuten in stand by laten. Dit om?te voorkomen dat er te rap een te groot?temperatuursverschil?gecre?rd wordt.

Het komt er gewoon op neer dat je moet opletten voor condensatie vorming bij grote temperatuursverschillen.
Het is natuurlijk altijd beter om je materiaal op kamertemperatuur te houden, indien mogelijk.
-Richard-    posted on 21-12-2009 19:00
Ik sluit me grotendeels aan bij wat ik hierboven bij Meks lees.
Heb zelf mijn PA ook in schuur opgeslagen staan, waar op dit moment ook zowat de ijspegels onder je neus hangen.

Enkel mijn flightcases met de mixer en de cdj's staan wel bij mij in huis. Op een of andere manier (al zal dat tussen de oren zitten misschien) lijken mij die toch iets gevoeliger. Daarbij gebruik ik ze ook met monitor speakers om thuis te kunnen draaien dus dat gedeelde van mijn setje staat toch altijd al binnen. Echter puur voor opslag geloof ik niet dat de PA veel lijdt zo. Op lokatie wel even rustig laten 'wennen' alvorens ze aan te zetten, en daarna rustig even stand-by of op een laag pitje laten draaien, is wat ik meestal doe. Tot op heden nog geen schade of problemen ondervonden zo.

Trouwens ik lees dat veel mensen de appatuur rustig laten acclimatiseren, en waarschijnlijk logisch, maar toch; vergeet niet het omgekeerde ook in de gaten te houden... Wanneer je op een gig lekker urenlang voluit hebt staan spelen is het spul allemaal goed heet. Persoonlijk heb ik het dan graag even bijvoorbeeld allemaal op 'off' staan zodat het richting kamertemperatuur gaat in plaats van de spullen loeiheet in 't ijskoude busje te laden Winking my eye.
User edit by -Richard- on 21-12-2009 @ 19:01:50 (2%)
MaximDJ    posted on 21-12-2009 19:16
Poster: focus

Enkel mijn flightcases met de mixer en de cdj's staan wel bij mij in huis. Op een of andere manier (al zal dat tussen de oren zitten misschien) lijken mij die toch iets gevoeliger.

Dat heb ik nou juist met speakers. Dat die woofer dan stram/stug wordt, en snel scheurt. Je merkt de kou wel zeer goed aan stugge kabels zeg pfoe

Party Sensations. Excellence in entertainment.
User edit by MaximDJ on 21-12-2009 @ 19:17:31 (11%)

This is an old Topic

No new postings for 5.623 days.
 Post CommentThat would be 187.4 months
or a whopping 15.4 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

140 Users online: 16 Guests (124 Unknown)
Pages generated today : 36.592
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.845.051