Is warmte slecht voor mijn vinyls
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Seca    posted on 18-12-2009 20:57
Mijn vinylcollectie staat ongeveer 10 centimeter van de centrale verwarming. Is het slecht voor mijn vinyls?wanneer ik mijn centrale verwarming aanschakel? Ik heb dit nog niet durven doen, omdat ik iemand ken die beweert dat mijn vinyls dan krom gaan te staan. Wat gebeurt er bv. als ik de temperatuur op kamertemperatuur zet? Of wat gebeurt er als ik het bv op 15?C zet? Is dit slecht voor mijn vinyls?
User edit by Seca on 18-12-2009 @ 21:03:14 (5%)

What do you think about Is warmte slecht voor mijn vinyls ??

Vote :   

Dyno    posted on 18-12-2009 21:07
Warmte is natuurlijk nooit goed voor je platen. Ze zijn gemaakt van een soort was, dus zullen ze bij extreme hitte inderdaad kromtrekken. Als je ze (rechtopstaand) bij kamertemperatuur bewaard, zullen ze niet kromtrekken. En z?ker bij 15?C zal je niets gebeuren. Maar ga er bijvoorbeeld niet mee draaien in de volle zon!! Draaide een keer op een openlucht feest midden in de volle zon 30?C!! De DJ voor mij had idd kromme platen toen ie klaar was. Toen ik moest was de zon gelukkig iets gedraaid zodat ik er geen last van had. Cool
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
Seca    posted on 18-12-2009 21:09
In deze situatie bevinden de vinyls zich wel maar 10cm van de CV, en dus is het veel warmer dan de rest van de kamer, dus dit is niets om me zorgen over te maken?
tek-zotic    posted on 18-12-2009 21:42
bij mij staan ze er 30 cm af in een kast en ik heb m'n verwarming gewoon op staan ze, ik heb da eerst rustig getest en af en toe aan da hout gaan voelen van m'n vinylkast en da wordt niet warm
Seca    posted on 18-12-2009 21:46
Poster: tek-zotic
bij mij staan ze er 30 cm af in een kast en ik heb m'n verwarming gewoon op staan ze, ik heb da eerst rustig getest en af en toe aan da hout gaan voelen van m'n vinylkast en da wordt niet warm

klijr! als ene van st-lennes da doet, dan ikke wok h?!
Ge komt zow weinig online tek-zotic?
RAS    posted on 18-12-2009 22:07
Mijn hypothese: kromtrekken gebeurd wanneer ??n kant van de plaat een aanzienlijk hogere of lagere temperatuur te verduren krijgt als de andere kant van de plaat.

edit: En dan heb ik het over de voor (A-kant) en achterkant (B-kant), niet de randen.
(Draaien in de zon is er een mooi voorbeeld van, bovenkant van een plaat op je draaitafel word veel
warmer dan de onderkant)
User edit by RAS on 18-12-2009 @ 22:12:28 (100%)
tek-zotic    posted on 18-12-2009 22:52
Poster: Seca

klijr! als ene van st-lennes da doet, dan ikke wok h?!
Ge komt zow weinig online tek-zotic?

ja geen nood aan msn :d
btw laat u verwarming ne keer aan staan en check regelmatig he, als het den eerste dag ok is ga het den 2de ni anders zijn Winking my eye
Tekhead    posted on 19-12-2009 00:50
Ik sluit me volledig aan bij wat Dyno vermelde. Ik denk ook dat je platenkast van hout is en dat is? goed, want als je kast je vinyls volledig afsluit van direct contact met de verwarming gaan ze nooit krom komen te staan, omdat hout geen geleider is, en dus externe warmte niet doorgeleid.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

This is an old Topic

No new postings for 5.744 days.
 Post CommentThat would be 191.5 months
or a whopping 15.7 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

167 Users online: 100 Guests (67 Unknown)
Pages generated today : 6.169
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.699.560