Mag je een sabamcontrole weigeren (7/8)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Seca    posted on 17-12-2009 18:49
Hey DJR-leden Cool

Ik heb een vraagje in verband met sabam.
Ik sta bv. te draaien, en iemand van de organisatie "sabam" vraagt of hij in mijn muziekcollectie mag kijken.
Mag ik deze dan weigeren? Heeft hier iemand duidelijke informatie over?

Velen zeggen dat je hen gewoon kan weigeren, andere zeggen dan weer dat je hen niet kan weigeren.
Zelf denk ik dat ik ze kan weigeren, omdat je laptop, cd-mappen, ... persoonlijk zijn.

User edit by Seca on 17-12-2009 @ 18:51:06 (11%)

What do you think about Mag je een sabamcontrole weigeren ??

Vote :   

Tekhead    posted on 21-12-2009 23:02
Poster: ceesietopc
Het lijkt wel of iedereen hier zo hard mogelijk mazen in de wet probeert te vinden zodat we maar niks af hoeven te dragen aan SABAM / BumaStemra...

Toch lijkt het wel alsof we alle informatie over Belgi? hebben gehad in dit topic.
Belgi?
Je moet als DJ een DJ licentie hebben. Dan mag je kopi?n maken van al je legaal aangeschafte muziek. Kost 251 euro + 6% btw. Je moet natuurlijk nog steeds kunnen aantonen dat jouw muziek legaal is. Toch, als ze je booth instormen, mag je ze netjes weigeren. Ze zijn geen overheidsinstantie. Als er politie bij is, is het een ander verhaal, maar dat spreekt voor zich.

je mag ze weigeren om hen zelf je muziekdragers te controlkeren, maar je moet hen wel kunnen tonen dat het legale stuff is.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
ceesietopc    posted on 21-12-2009 23:15
In principe mag je ze alles weigeren. Maar dat is niet slim, want dan sturen ze je (via de politie) een boete. Zelf mogen ze dit niet doen, als ik het goed heb begrepen.
Tekhead    posted on 21-12-2009 23:35
Poster: ceesietopc
In principe mag je ze alles weigeren. Maar dat is niet slim, want dan sturen ze je (via de politie) een boete. Zelf mogen ze dit niet doen, als ik het goed heb begrepen.
 neen, de boete (minnelijke schikking) komt van Sabam zelf, de politie is er bij voor diverse juridisch kantjes ervan en als getuige, boeten hiervan hebben ze geen uitstaans mee
ceesietopc    posted on 21-12-2009 23:47
Ok?... maar dat zou betekenen dat SABAM juridisch gezien gelijk is aan de politie, en deel is van de controlerende macht. Ik dacht dat dit toch niet het geval was?
Tekhead    posted on 22-12-2009 00:12
In belgie zijn er meerdere instantie's die boete's kunnen uitreiken dan alleen maar Politie, betekend daarom nog niet dat je tot de politionele macht behoord. Politie is zowel controlerende als uitvoerende macht
wasboor    posted on 22-12-2009 00:16
Poster: Woudtje
Dit artikel vond ik op Fuifpunt. Het heldert een hele boel op over de Sabam en hoe deze werkt.

[Heel interview]

Kijk, zo komen we ergens. Weet niet wat iedereen loopt te haten maar we proberen toch antwoord te zoeken op de vraag van de topicstarter. Het is niet heel ongewoon om om een bron te vragen en met een verhaal als dit interview wordt het voor iedereen veel duidelijker. Ik weet niet zo veel van het Belgisch recht maar probeerde eerder in dit topic de verwarring tussen twee rechtsstelsels te voorkomen. Voor de rest ben ik net als iedereen gewoon ge?nteresseerd.
nils7    posted on 22-12-2009 00:20
En wat als je als Hollander draait in Belsch? Winking my eye
Want ik kan of ga als NL'er niet aan de Sabam overmaken!
Tekhead    posted on 22-12-2009 00:58
Poster: nils7

Als jij je plichten vervult hebt in NL betreffende de SABAM regeling, moet je hier niet voor betalen, je betaald geen 2x voor hetzelfde, al zijn de 2 landen verschillend
Tekhead    posted on 22-12-2009 01:00
Poster: wasboor

Kijk, zo komen we ergens. Weet niet wat iedereen loopt te haten maar we proberen toch antwoord te zoeken op de vraag van de topicstarter. Het is niet heel ongewoon om om een bron te vragen en met een verhaal als dit interview wordt het voor iedereen veel duidelijker. Ik weet niet zo veel van het Belgisch recht maar probeerde eerder in dit topic de verwarring tussen twee rechtsstelsels te voorkomen. Voor de rest ben ik net als iedereen gewoon ge?nteresseerd.

Gedraag je er dan ook naar, en doe eens de moeite om je voor te stellen, een beetje elementaire beleefdheid, ook op djr, is geen overbodige handeling.
Dolivieira    posted on 22-12-2009 08:08
Jongens laten we de strijdbijl weer 6 voet diep begraven en weer normaal met mekaar discusieeren. Cool
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
User edit by Dolivieira on 22-12-2009 @ 12:49:34 (2%)
JZL    posted on 22-12-2009 10:21
Poster: djdolivieira
Jongens laten we de strijdbuil weer 6 voet diep begraven en weer normaal met mekaar discusieeren. Cool

Inderdaad! Het lijkt me toch alsof er niets concreet uit komt.
Iedereen is toch verantwoordelijk voor z'n eigen doen en laten.

Nog nooit?Sabam op 1 van de?parties gezien waar ik ging.
Wel politie voor geluidsoverlast maar dat is het enige.
Trouwens denk ik dat de organisator zaken met Sabam hoeft te regelen.
Ze gaan wel meestal voor de grote en openlijke evenementen en niet voor
zomaar iedereens underground of club feestje.

Facturen of niet, je bent toch best af met legale muziek!
Met een?320 of wav die je koopt weet je wat je krijgt, het?klinkt goed?en daar boven op
steun je?de artiesten van je?scene.. en die verdienen toch ook wat respect!
Bootstrap    posted on 22-12-2009 12:41
Ok, dit heb ik net naar Buma/Stemra gemaild:

Beste meneer, mevrouw,

Het is voor mij niet duidelijk of en wat een DJ aan jullie moet betalen. Ik heb het hierbij over de situatie waarin een DJ in een club vanaf een laptop, originele cd's of gekopieerde cd's muziek afspeelt. De club heeft al betaald om muziek ten gehore te brengen, moet de DJ hier dan ook voor betalen? En bestaat er zoiets als een 'DJ licentie'? Ik hoop snel van u te horen.

Met vriendelijke groet,

Thijs van Hasselt

Ik ben benieuwd naar het antwoord, dan is het voor de Nederlandse DJ's eindelijk ook duidelijk.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Adrien1989    posted on 22-12-2009 12:46
Actie in de taxi Tongue
Dolivieira    posted on 22-12-2009 12:54
Poster: Bootstrap
Ok, dit heb ik net naar Buma/Stemra gemaild:

Beste meneer, mevrouw,

Het is voor mij niet duidelijk of en wat een DJ aan jullie moet betalen. Ik heb het hierbij over de situatie waarin een DJ in een club vanaf een laptop, originele cd's of gekopieerde cd's muziek afspeelt. De club heeft al betaald om muziek ten gehore te brengen, moet de DJ hier dan ook voor betalen? En bestaat er zoiets als een 'DJ licentie'? Ik hoop snel van u te horen.

Met vriendelijke groet,

Thijs van Hasselt

Ik ben benieuwd naar het antwoord, dan is het voor de Nederlandse DJ's eindelijk ook duidelijk.

Ben benieuwd wanner je antwoord krijgt. Want snel zijn ze daar niet.
User edit by Dolivieira on 22-12-2009 @ 12:57:06 (5%)
Bootstrap    posted on 22-12-2009 13:10
Ja we zien het vanzelf Happy, laughing
Dolivieira    posted on 22-12-2009 15:13
Ze zijn alleen snel als ze je een poot moeten uitdraaien, Net de belastingdienst. ?
User edit by Dolivieira on 22-12-2009 @ 15:53:30 (4%)
dacuba    posted on 22-12-2009 15:45

Thijs van Hasselt

Heb je ooit onderzoek gedaan naar je achternaam? Hasselt is de volgende stad (langs Genk, mijn stad) in Belgie. Leuk!

Dolivieira    posted on 22-12-2009 15:54
Hasselt daar ligt toch ook Plopsaland. ?
nils7    posted on 22-12-2009 16:19
Poster: Tekhead
Poster: nils7

Als jij je plichten vervult hebt in NL betreffende de SABAM regeling, moet je hier niet voor betalen, je betaald geen 2x voor hetzelfde, al zijn de 2 landen verschillend

Maar wat als nu blijkt dat het in NL niet hoeft?
Poster:?djdolivieira
Ze zijn alleen snel als ze je een poot moeten uitdraaien, Net de belastingdienst. ?

tjah als het idd die 90 euro kost denk dat er wel wat DJ's overstag gaan, zo'n hoog bedrag is het niet en je hoeft niet bang te zijn voor een controle.
Ben alleen benieuwd of dan de factuur dat je betaald hebt aan de Buma voldoende is Winking my eye
User edit by nils7 on 22-12-2009 @ 16:21:14 (91%)
Tekhead    posted on 22-12-2009 21:25
Poster: djdolivieira
Hasselt daar ligt toch ook Plopsaland. ?

ja 1 van de 3 plopsalands, Hasselt is Plopsa Indoor, Plopsaland zelf is in De Panne.
ceesietopc    posted on 27-12-2009 17:20
In belgie zijn er meerdere instantie's die boete's kunnen uitreiken dan alleen maar Politie, betekend daarom nog niet dat je tot de politionele macht behoord. Politie is zowel controlerende als uitvoerende macht

Foutje van mij, ik bedoelde uitvoerende. Happy, laughing Ik dacht dat dat in Belgi? hetzelfde was als in Nederland. Nu is het voor mij niet meer duidelijk. Mag SABAM je zelf, zonder politie, nou WEL of GEEN boete geven?

@Bootstrap
Nice. Ben benieuwd.
Dolivieira    posted on 27-12-2009 17:48

ja 1 van de 3 plopsalands, Hasselt is Plopsa Indoor, Plopsaland zelf is in De Panne.

Moet van mij dochter er nog heen.
Bootstrap    posted on 27-12-2009 18:03
Hahaha ik ben blij dat ik nu word geassocieerd met Plopsaland CoolMaar ik wist inderdaad dat Hasselt in Belgi? ligt, in Nederland is er trouwens ook 1. Maar dat is niet waar mijn naam vandaan komt, het komt van hazelaar, zo'n boom. Ons familiewapen is ook een boom. Beetje elitair geneuzel, maar wel grappig.

familiewapen

Ik heb trouwens nog niks gehoord van Buma/Stemra.. Ik post het natuurlijk meteen als ik het heb ontvangen.
Dolivieira    posted on 28-12-2009 09:17

Ik heb trouwens nog niks gehoord van Buma/Stemra.. Ik post het natuurlijk meteen als ik het heb ontvangen.

ik denk dat je dit jaar niks meer hoef te verwachten. begin volgend jaar pas.
User edit by Dolivieira on 28-12-2009 @ 09:17:40 (3%)
Bootstrap    posted on 07-01-2010 17:32
Goed, ik heb nog steeds niks te horen gekregen van Buma/Stemra. Maar Steven (Steephun op DJR), heeft gisteren een mail gestuurd en kreeg vandaag al antwoord. Dit stond erin:

Vraag:

L.S., Ik ben bang dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik draai af en toe op studentenfeesten plaatjes en vraag me af of ik nu legaal bezig ben. Al mijn muziek is legaal gedownload van websites als "www.beatport.com" en "www.dance-tunes.com". Ik brand deze muziek niet op CD's, maar speel ze af met de laptop waarmee ik ze download. Is dit nu legaal? Of dien ik de zogenaamde 'DJ-licentie' aan te schaffen? En wat zijn de consequenties als ik mijn muziek w?l op een CD brand om op feesten af te spelen? Alvast bedankt voor uw antwoord. Met vriendelijke groet, Steven

Antwoord:

Geachte heer/mevrouw,

Hiervoor dient een Stemra licentie aangevraagd te worden. Zonder deze licentie is het niet toegestaan om de muziek openbaar te maken. Deze licentie kost ? 90,= excl. BTW. Er mogen dan 2.500 nummers op staan, met een wissel van 1.000 per jaar. Bijgaand treft u meer informatie hierover aan.

Mocht er een controle komen en u kan de Stemra licentie niet overhandigen, dan kunnen er spullen in beslag genomen worden.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende ge?nformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

(mevr.) Marlon Brouwer
Service Muziekgebruikers

Dit zat er nog bij als bijlage.

Ik vind het behoorlijk belachelijk eigenlijk, die licentie. Als ik het goed begrijp moet je van al je muziek opgeven wat je gebruikt. Je mag niet meer dan 2500 nummers gebruiken en niet meer dan 1000 nummers per jaar vernieuwen.

Ik snap niet echt waarom we die licentie moeten betalen, terwijl de clubs ook al betalen per vierkante meter.. Aan de andere kant is 90 euro per jaar natuurlijk niet veel geld om zeker te zijn van je zaak. Als je bij een controle die licentie laat zien zijn ze waarschijnlijk meteen weer weg.

Ik hoop dat het op deze manier duidelijk is voor iedereen. Misschien kan er een sticky worden gemaakt van de verschillende regels met betrekking tot Sabam en Buma/Stemra.

171 Users online: 20 Guests (151 Unknown)
Pages generated today : 61.866
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.669.617