Goed, ik heb nog steeds niks te horen gekregen van Buma/Stemra. Maar Steven (Steephun op DJR), heeft gisteren een mail gestuurd en kreeg vandaag al antwoord. Dit stond erin:
Vraag:L.S., Ik ben bang dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik draai af en toe op studentenfeesten plaatjes en vraag me af of ik nu legaal bezig ben. Al mijn muziek is legaal gedownload van websites als "www.beatport.com" en "www.dance-tunes.com". Ik brand deze muziek niet op CD's, maar speel ze af met de laptop waarmee ik ze download. Is dit nu legaal? Of dien ik de zogenaamde 'DJ-licentie' aan te schaffen? En wat zijn de consequenties als ik mijn muziek w?l op een CD brand om op feesten af te spelen? Alvast bedankt voor uw antwoord. Met vriendelijke groet, Steven
Antwoord:
Geachte heer/mevrouw,
Hiervoor dient een Stemra licentie aangevraagd te worden. Zonder deze licentie is het niet toegestaan om de muziek openbaar te maken. Deze licentie kost ? 90,= excl. BTW. Er mogen dan 2.500 nummers op staan, met een wissel van 1.000 per jaar. Bijgaand treft u meer informatie hierover aan.
Mocht er een controle komen en u kan de Stemra licentie niet overhandigen, dan kunnen er spullen in beslag genomen worden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende ge?nformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
(mevr.) Marlon Brouwer
Service Muziekgebruikers
Dit zat er nog bij als bijlage.
Ik vind het behoorlijk belachelijk eigenlijk, die licentie. Als ik het goed begrijp moet je van al je muziek opgeven wat je gebruikt. Je mag niet meer dan 2500 nummers gebruiken en niet meer dan 1000 nummers per jaar vernieuwen.
Ik snap niet echt waarom we die licentie moeten betalen, terwijl de clubs ook al betalen per vierkante meter.. Aan de andere kant is 90 euro per jaar natuurlijk niet veel geld om zeker te zijn van je zaak. Als je bij een controle die licentie laat zien zijn ze waarschijnlijk meteen weer weg.
Ik hoop dat het op deze manier duidelijk is voor iedereen. Misschien kan er een sticky worden gemaakt van de verschillende regels met betrekking tot Sabam en Buma/Stemra.