Mag je een sabamcontrole weigeren (6/8)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Seca    posted on 17-12-2009 18:49
Hey DJR-leden Cool

Ik heb een vraagje in verband met sabam.
Ik sta bv. te draaien, en iemand van de organisatie "sabam" vraagt of hij in mijn muziekcollectie mag kijken.
Mag ik deze dan weigeren? Heeft hier iemand duidelijke informatie over?

Velen zeggen dat je hen gewoon kan weigeren, andere zeggen dan weer dat je hen niet kan weigeren.
Zelf denk ik dat ik ze kan weigeren, omdat je laptop, cd-mappen, ... persoonlijk zijn.

User edit by Seca on 17-12-2009 @ 18:51:06 (11%)

What do you think about Mag je een sabamcontrole weigeren ??

Vote :   

Meks    posted on 21-12-2009 19:59
@Tekhead: En terecht!

Ik denkt dat er hier op DJR waarschijnlijk geen lid zit die rechten gestudeerd heeft.
En als we op zo iemand moeten wachten, dan gaat dit topic ook niet vooruit ee.

Als wasboor ge?nteresseerd is in bronnen dan kan hij ons meschien helpen die te vinden en die hier?eens posten.
Tekhead    posted on 21-12-2009 20:32
t is een blaaskaak, en ik krijg er het vliegend schijt van, van zo'n betweters
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Woudtje    posted on 21-12-2009 20:48
Dit artikel vond ik op Fuifpunt. Het heldert een hele boel op over de Sabam en hoe deze werkt. Het enige wat niet wordt beantwoord is " mag je de Sabam weigeren bij een controle ". Maar als je goed nadenkt weten jullie ook wel dat dit niet gaatCool.
Hier onder het artikel EN EERST LEZEN VOORDAT JULLIE VRAGEN GAAN STELLEN.

Aan de hand van een aantal vragen en antwoorden, proberen we wat meer duidelijkheid te scheppen. Voor sommige?vragen gingen we te rade bij Jozua Laga, medewerker?bij SABAM.?Vraag:?Waarom moeten dj?s in het bezit zijn van een licentie als ze met kopie?n van eigen, legaal verworven originelen willen draaien??

Antwoord:?De dj-licentie is een toelating voor ?de reproductie van originele geluidsdragers voor mededeling aan het publiek?.?
In principe is het altijd verboden om de (legale) kopie?n te draaien, maar dan zou je nooit mogen draaien van op een laptop of met eigen compilaties. Daarom werd een licentie ontwikkeld waardoor je dit voortaan w?l kan. Je koopt met andere woorden een extra toelating.

Vraag:?Je moet dus geen dj-licentie hebben als je enkel een kopie maakt voor eigen gebruik in priv?kring en als je met originelen draait. Je moet als dj wel een licentie hebben om met kopie?n van je eigen cd?s of platen te mogen draaien. Op welke wet en wetsartikels is dit eigenlijk gebaseerd??

Antwoord:?Zie hiervoor de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht en de naburige rechten (link):

* artikel 1 ? 1 al. 1: Er is toestemming nodig om een beschermd werk te mogen reproduceren.?
* artikel 22 ? 1. 5?: Er is geen toestemming nodig voor kopie?n gemaakt in de familiekring en alleen bestemd voor gebruik in familiekring.?

Vraag:?Wanneer werd de dj-licentie precies ingevoerd en is dit enkel een initiatief van SABAM??

Antwoord:?De licentie is verkrijgbaar vanaf 1 januari 2007, maar de echte campagne werd pas vanaf juni 2008 op gang gebracht. De licentie is een initiatief van zowel SABAM als SIMIM (de belangenvereniging van de platenproducenten). Deze licentie dekt dus zowel de auteursrechten als de producentenrechten. SABAM heeft hiervoor een mandaat van de SIMIM ontvangen. Het gedeelte producentenrechten wordt dan door SABAM doorgestuurd naar de SIMIM.?

Vraag:?Voor het afspelen van muziek in het openbaar, betaalt de organisator van een fuif al auteursrechten en de billijke vergoeding (voor uitvoerders en producers van muziek). Waarom moet ik dat dan als dj ? d.m.v. de dj-licentie?? ook nog eens doen als ik met kopie?n ga draaien??

Antwoord:?Dat de organisator rechten betaalt voor de openbare mededeling, doet hier niet ter zake. Het gaat hier over het recht op reproductie, niet over het recht op openbare mededeling. De dj-licentie zorgt er dus voor dat je kopie?n mag maken en dat je deze mag gebruiken in het openbaar. De licentie geeft jou deze toestemming in naam van al de rechthebbenden (auteurs, uitvoerders en producenten) van de muziek.?

Vraag:?Hoe zit het eigenlijk met het gebruik van mp3?s, aangekocht via een legaal downloadplatform??

Antwoord:?Een legale download heeft hetzelfde statuut als een originele cd of vinylplaat. D.w.z. dat indien je enkel met originele, legale downloads zou draaien, je geen dj-licentie hoeft aan te gaan. Wat is nu een legale download? Dat is de download die zich op de computer bevindt waarmee/waarop je hebt gedownload. Bijv. indien je een laptop hebt, download je rechtstreeks op deze computer en gebruik je deze laptop tijdens de dj-activiteiten, dan is er geen sprake van een kopie. Van zodra je een kopie maakt van deze originele download (op cd-r, andere harde schijf, enzovoort), dan spreekt SABAM opnieuw van een kopie en is bijgevolg een licentie vereist. Tip: Bewaar in het geval van legale downloads altijd de aankoopbewijzen. Deze dient de dj bij zich te hebben tijdens zijn/haar activiteiten.?

Vraag:?De fabrikanten van lege cd?s en andere geluidsdragers betalen al een vergoeding voor het kopi?ren van geluidswerken en audiovisuele werken (de Auvibelvergoeding). Deze vergoeding is in de prijs van de cd?s en andere dragers, waarmee je kopie?n kan maken, inbegrepen. Waarom moet ik dan ook nog eens een reproductievergoeding betalen middels de dj-licentie??

Antwoord:?De Auvibelvergoeding is inderdaad in de prijs van cd-r's inbegrepen bij aankoop. De Auvibelvergoeding heeft echter betrekking op het eigen gebruik van cd-r's (kopie?n) in de private sfeer, maar dekt NIET het gebruik van kopie?n in het openbaar. Hiervoor is dus een bijkomende toelating nodig. De dj-licentie geeft je deze toelating.?

Lees?hier?meer over de Auvibelvergoeding?

Vraag:?SABAM kan enkel de rechten innen voor muziek waarvoor zij effectief de rechten bezitten. Waar is deze lijst te vinden, of wordt standaard een forfait aangerekend??

Antwoord:?De lijst van beschermde werken kan worden geraadpleegd op de website van SABAM (surf naar?deze pagina?en klik op 'akkoord'). Het forfait dat wordt aangerekend, is inderdaad standaard. Het bedrag zelf werd bepaald in overleg met SIMIM, de belangenvereniging van de platenproducenten, van wie SABAM een mandaat heeft verkregen.?

Vraag:?Een dj zonder dj-licentie draait op onze fuif toch met kopie?n. Wie is dan verantwoordelijk en wie moet de eventuele boete betalen: de organisator of de dj??

Antwoord:?Diegene die kopie?n maakt en er mee gaat draaien, is daarvoor zelf verantwoordelijk. De eventuele boete is dan ook voor hem of haar.?

Vraag:?Worden er eigenlijk al niet genoeg vergoedingen betaald op het moment dat je het origineel aankoopt, je je een blanco drager of kopieertoestel aanschaft, of wanneer de organisator de rechten voor openbare mededeling betaalt??

Deze vraag werd door?Poppunt?voorgelegd aan?Dirk Vervenne?van de?juridische dienst van SABAM. Vervenne beantwoordde de vraag negatief. SABAM vindt het logisch dat er auteursrechten worden betaald voor alle exploitaties waarvoor volgens de wet een toestemming nodig is: uitzending van muziek op radio of televisie, gebruik op concerten, fuiven of internet, en dus ook voor kopie?n die door dj?s gemaakt worden.?
Bouncy    posted on 21-12-2009 20:54
Dus, een legaal gekochte track direct op cd branden zonder tussenstap, dan is het niet kopieren in mijn ogen!
JollyJunkie    posted on 21-12-2009 20:57
Dat zeggen ze dus wel in het interview:
Van zodra je een kopie maakt van deze originele download (op cd-r, andere harde schijf, enzovoort), dan spreekt SABAM opnieuw van een kopie en is bijgevolg een licentie vereist.
Mantana    posted on 21-12-2009 21:02
In jou ogen niet, maar in de ogen van SABAM dus wel:

Van zodra je een kopie maakt van deze originele download (op cd-r, andere harde schijf, enzovoort), dan spreekt SABAM opnieuw van een kopie en is bijgevolg een licentie vereist. 

Lezen is tegenwoordig ook zooo moeilijk.

In Nederland is het volgens mij zo dat de controleur in het bezit moet zijn van een BOA-certificaat en hij moet beedigd zijn. In deze beediging staat waartoe hij bevoegd is: bv. het controleren van een platentas. Wanneer hij geen BOA-certificaat heeft en/of niet is beedigd mag je de controle dus weigeren.

Komt eigenlijk op hetzelfde neer dat wanneer een kassiere van de supermarkt je vraagt of ze in je tas mag kijken, je dit mag weigeren. De kassiere is namelijk niet in het bezit van een BOA-certificaat en zodoende niet bevoegd om in je tas te mogen kijken. Echter wanneer je dit weigert wordt wellicht de politie gebeld en die is wel bevoegd om in je tas te kijken.

Ik weet niet hoe dit geregeld is in Belgie.
User edit by Mantana on 21-12-2009 @ 21:14:37 (100%)
Bootstrap    posted on 21-12-2009 21:08
Goed, nu is het duidelijk voor de DJ's uit Belgi?, maar nog niet voor die uit Nederland voor mijn gevoel. Ik ga morgen zelf maar even bellen of mailen met Buma/Stemra. Als ik meer weet post ik het natuurlijk hier.

Even wat anders: is het geen idee om een sticky te maken met alles wat op juridisch gebied van belang is voor Nederlandse en Vlaamse DJ's? Op die manier is het voor iedereen altijd duidelijk en hebben we niet weer van die wazige gedoe over een maand ofzo Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Bouncy    posted on 21-12-2009 21:24
Dus direct downloaden naar CD is kopieren?
Mantana    posted on 21-12-2009 21:28
Dat niet, maar heb je ooit wel eens direct naar een CD gedownload?
JollyJunkie    posted on 21-12-2009 21:28
Hoe wou jij iets direct naar een cd downloaden?
Naar een cd-r kan wel (dacht ik), als je hem gewoon als datadisk gebruikt maar naar een cd gaat niet, of heb ik het verkeerd?
User edit by JollyJunkie on 21-12-2009 @ 21:39:47 (7%)
dacuba    posted on 21-12-2009 21:28
Poster: Bouncy
Dus, een legaal gekochte track direct op cd branden zonder tussenstap, dan is het niet kopieren in mijn ogen!

Zet dan je bril op! Je slaat de track eerst op en dat is dus de originele drager (USB-stick/HDD/PC maar nooit die CD).

En hou nou eens op met die ononderbouwde posts van je! (en ga nu niet zeuren dat niets je hier in dank wordt afgenomen)
Mantana    posted on 21-12-2009 21:34
Daarbij lijkt het mij niet erg zinvol om steeds te downloaden naar een CD-r. Je kan je muziek dan niet ordenen en kan je dus alleen als MP3 je muziek op een schijfje branden.
JollyJunkie    posted on 21-12-2009 21:36
Cd-r's worden toch helemaal niet afgespeeld door cd-spelers?
Dus dan heb je er helemaal niks aan. Happy, laughing
Woudtje    posted on 21-12-2009 21:37
Dus direct downloaden naar CD is kopieren?

Je kan geeneens direct downloaden op een cd. Gaat via een programma en wordt vanuit een buffer gebrand. En de buffer is op de computer, dus dat is een kopie uit je buffer.
Bouncy    posted on 21-12-2009 21:43
Poster: Woudtje

Je kan geeneens direct downloaden op een cd. Gaat via een programma en wordt vanuit een buffer gebrand. En de buffer is op de computer, dus dat is een kopie uit je buffer.

Maar naar je harde schijf gaat toch ook via het geheugen? is toch ook kopieren (d'r moet iets van een buffer tussen zitten!)
sorry hoor, maar als sabam kan miereneuke, kan ik het ook!
Mantana    posted on 21-12-2009 21:43
Poster: JollyJunkie
Cd-r's worden toch helemaal niet afgespeeld door cd-spelers?
Dus dan heb je er helemaal niks aan. Happy, laughing

CD-r's kunnen wel afgespeeld worden. Na het branden wordt de CD "afgesloten" waarbij de context die de CD bevat wordt geindexeerd. Zo kan apparatuur herkennen wat zich waar op de CD staat.
Mantana    posted on 21-12-2009 21:44

Maar naar je harde schijf gaat toch ook via het geheugen? is toch ook kopieren (d'r moet iets van een buffer tussen zitten!)

.... *zucht*

User edit by Mantana on 21-12-2009 @ 21:46:25 (52%)
Meks    posted on 21-12-2009 21:50
Lang leve de CD spelers met USB of midi zou ik dan maar zeggen Cool
Woudtje    posted on 21-12-2009 21:52

Bouncy. Als u blieft, ga is ff nadenken voor je wat post, please.?
User edit by Woudtje on 21-12-2009 @ 21:53:34 (37%)
dacuba    posted on 21-12-2009 21:53

Zucht. Nog een keertje dan, en daarna koop je maar ICT voor Dummies. Het bufferverhaaltje klopt wel maar ik zou het zelf niet zo ver zoeken Woudtje :p. Je moet altijd eerst je muziek ergens opslaan voor je het uberhaupt naar een CD kan branden, zo simpel is het. Je kan niet niet zomaar 'op een CD' branden zonder eerst ergens fysiek op te slaan. (in de vorm van een buffer maar god waar ben je dan mee bezig) Dan komt er ook nog eens het logische aspect bij ivm structuur in je muziek.

Enne, Sabam heeft de overheid aan hun zijde jonge, dus ga jij maar mierenneuken tegen hun. Ik zou je graag bezig zien. Vanuit de grond van mijn hart hoop ik dat SABAM jou in je carriere eens vastkrijgt.
Bouncy    posted on 21-12-2009 21:55

Bouncy. Als u blieft, ga is ff nadenken voor je wat post, please.?

Status: depressed, k ga weer wat schrijven op m'n blog!
Meks    posted on 21-12-2009 22:02

Bij een onmiddelijke?download naar harde schijf?zitten er idd buffers tussen. Namelijk je RAM geheugen.
Maar Sabam ziet dis waarschijnlijk niet als een drager ,omdat het vluchtig (tijdelijk : een aantal milliseconden)?is.
Wat betreft je idee van rechtstreeks?branden. Hier word er effectief tijdelijk ( = de tijd die resteert tot je de CD brand en dat kan een aantal dagen later zijn) geheugen op je harde schijf voor vrijgemaakt. Want je kan gerust een paardagen wachten, een aantal keer je pc opstarten en afsluiten?en dan pas je CD branden.?BTW je bent alles in je?RAM geheugen kwijt na het afsluiten van ja pc.

Ik bent dit niet 100% zeker en zou dit moeten na vragen in school, maar ik denkt dat het ongeveer zo?is.
User edit by Meks on 21-12-2009 @ 22:04:33 (2%)
ceesietopc    posted on 21-12-2009 22:35
Het lijkt wel of iedereen hier zo hard mogelijk mazen in de wet probeert te vinden zodat we maar niks af hoeven te dragen aan SABAM / BumaStemra...

Toch lijkt het wel alsof we alle informatie over Belgi? hebben gehad in dit topic.
Belgi?
Je moet als DJ een DJ licentie hebben. Dan mag je kopi?n maken van al je legaal aangeschafte muziek. Kost 251 euro + 6% btw. Je moet natuurlijk nog steeds kunnen aantonen dat jouw muziek legaal is. Toch, als ze je booth instormen, mag je ze netjes weigeren. Ze zijn geen overheidsinstantie. Als er politie bij is, is het een ander verhaal, maar dat spreekt voor zich.

Nederland was ff googlen.
Nederland
In Nederland heb je het fenomeen DJ licentie niet. We zitten hier met Buma/Stemra, aan wie er betaald moet worden omdat je muziek verspreid en vermenigvuldigd. De verantwoordelijkheid van het afdragen van deze gelden ligt doorgaans bij de opdrachtgever: kroegbaas etc. Deze verantwoordelijkheid kan jij als dj van je af houden natuurlijk, contractueel. Hoeveel er betaald moet worden aan Buma en/of Stemra hangt af van nogal wat factoren, er staat een calculator op de website (onhandig rotding, trouwens).

Ik ben benieuwd wat de mensen bij Buma / Stemra zeggen tegen Bootstrap.

In het algemeen geldt trouwens dat het nogal zeldzaam is dat deze figuren echt je booth binnen komen stappen. En dan: In nederland kan je ze vaak doorsturen naar je opdrachtgever. In zowel Nederland als Belgi? geldt dat ze je niet kunnen verplichten gelijk te stoppen en je show te stoppen.

Dolivieira    posted on 21-12-2009 22:55
Dan zijn mijn vermoedens toch bevestigt als ik ceesietops moet geloven. De opdrachtgever betaald ten alle tijden de rechten. Cool
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ceesietopc    posted on 21-12-2009 22:57
Bron van dat stukje was trouwens een DJ op Tweakers, volgens mij wel iemand die sprak uit ervaring. Ik hoop dat Bootstrap het kan bevestigen morgen.

195 Users online: 13 Guests (182 Unknown)
Pages generated today : 65.752
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.543.753