Poster: MaximDJ
Ik las op Wikipedia ook nog een geweldige actie van Sabam:
?Ook een restauranthouder uit?Brussel?moest een boete betalen omdat hij een foto van het?Atomium?op zijn webpagina had staan.
Poster: jannickv
Gast hij heeft er toch geen schrik van... en ze mogen mij controleren. ik zal ze met alle plezier de facturen overhandigen van de cd's die ik bij heb... wat ik thuis liggen heb is een andere zaak.
Helemaal juust moatje! Al dat paranoia gedoe ook allemaal.
Sabam heeft geen recht in je spullen te kijken noch enige vorm van identiteitscontrole uit te voeren.
Ze zijn er voor het vaststellen en niets anders. Je bent hen niets verschuldigt.
Geen bewijs = Geen boete. Tenzij je vollenbak pop-hits draait natuurlijk..
De royalties gaan enkel naar artiesten die in hun bestand staan en geregistreerde?muziek.
Dus voor?sommige mensen geldt?dat meer dan voor andere.
Een dj-licentie is ook zo'n voorbeeld. Als je?niet elke week draait en honderden euro's opsleept?
heb je die echt niet nodig. Het is een bijverdienste en geen zelfstandig beroep.
Better safe then sorry natuurlijk, maar voor mijn muziek en?frequentie van draaien geldt dit niet.
??
Poster: Bootstrap
Ik begrijp nog steeds niet hoe het in Nederland zit met die licentie.. Ik draai zelf vanaf mijn laptop, dus ik brand geen cd's. Moet ik dan ook een licentie hebben? Ik heb ooit iets gehoord over een licentie van 90 euro per jaar ofzo
Poster: JZLPoster: jannickvDenk je nu echt dat het zo simpel is om te doen van "ik weet van niks" ? En sabam te negeren, man man toch, Sabam heeft wel het recht om alle muziekdraaiers aanwezig en in gebruik bij hun controle te checken op illegale copy's, zij hebben het recht om ze te verzegelen, en indien niemand zich als eigenaar opgeeft ook mee te nemen. Maw, als Sabam aan jou je I.D. vraagt en je wil je I.D. niet geven nemen ze alles van jou in beslag, wil je je? spullen terug moeten ze je I.D. noteren, zogezegd om eventuele fraude te voorkomen, en dan heb je 2 keuze's: 1- je i.d. geven en je gear terug, of niet geven en alles kwijt. Sommige halen en gewoon politie bij, om je i.d. te kennen
Gast hij heeft er toch geen schrik van... en ze mogen mij controleren. ik zal ze met alle plezier de facturen overhandigen van de cd's die ik bij heb... wat ik thuis liggen heb is een andere zaak.
Helemaal juust moatje! Al dat paranoia gedoe ook allemaal.
Sabam heeft geen recht in je spullen te kijken noch enige vorm van identiteitscontrole uit te voeren.
Ze zijn er voor het vaststellen en niets anders. Je bent hen niets verschuldigt.
Geen bewijs = Geen boete. Tenzij je vollenbak pop-hits draait natuurlijk..
De royalties gaan enkel naar artiesten die in hun bestand staan en geregistreerde?muziek.
Dus voor?sommige mensen geldt?dat meer dan voor andere.
Een dj-licentie is ook zo'n voorbeeld. Als je?niet elke week draait en honderden euro's opsleept?
heb je die echt niet nodig. Het is een bijverdienste en geen zelfstandig beroep.
Better safe then sorry natuurlijk, maar voor mijn muziek en?frequentie van draaien geldt dit niet.
??
Poster: SecaFout Seca, je gebruikt je CD's en mappen om wss illegale zaken in te verbergen en ergens anders ook af te spelen, ze zijn? dus -hoe belachelijke ook- van het hoogste belang bij een eventueel onderzoek, en behoren dan niet meer tot priv? zaken
Velen zeggen dat je hen gewoon kan weigeren, andere zeggen dan weer dat je hen niet kan weigeren.
Zelf denk ik dat ik ze kan weigeren, omdat je laptop, cd-mappen, ... persoonlijk zijn.
Poster: Tekhead
Sabam heeft wel het recht om alle muziekdraaiers aanwezig en in gebruik bij hun controle te checken op illegale copy's, zij hebben het recht om ze te verzegelen, en indien niemand zich als eigenaar opgeeft ook mee te nemen. Maw, als Sabam aan jou je I.D. vraagt en je wil je I.D. niet geven nemen ze alles van jou in beslag, wil je je? spullen terug moeten ze je I.D. noteren, zogezegd om eventuele fraude te voorkomen, en dan heb je 2 keuze's: 1- je i.d. geven en je gear terug, of niet geven en alles kwijt. Sommige halen en gewoon politie bij, om je i.d. te kennen
Poster: djdolivieira
Je hebt ten alle tijde een DJ licentie nodig als met Kopieen van CD werkt maar ook? als je muziek draait die gekocht is van het internet. Maar ik blijf er bij dat we hier wel van een Mier een Olifant aan het maken zijn. Dan spreek ik over Nederland.?En niet over Belgie.?
Poster: wasboorgast, wie denkt gij dat ge zijt om mij op mijn plaats te willen zetten ! Ik ben al meer dan 25 jaar dj, ik ben zelfstandig ondernemer, en heb 3 firma's, ik weet wel waarover ik praat, en denk jij dat ik al de artikel en wetsnummers uit het handelswetboek van buiten ken misschien ! Als ge de slimme wilt uithangen, kan ik de details ivm studentenwerkregeling, en hun plafond voor belastingsvrij bijklussen ook nog eens vertellen.
Misschien?dat je even?bronnen, dus wetsartikelen en andere regelingen kan benoemen om de boel juridisch te onderbouwen? Anders ben je de zoveelste in dit topic die 'maar wat roept'...
Bron?
Poster: djdolivieira
[...]voor het nederland moet ik mijn verhaal terugtrekken. [...]
[...]Dj licentie`s bestaan?wel in Belgie .[...]
Poster: Tekhead
gast, wie denkt gij dat ge zijt om mij op mijn plaats te willen zetten ! Ik ben al meer dan 25 jaar dj, ik ben zelfstandig ondernemer, en heb 3 firma's, ik weet wel waarover ik praat, en denk jij dat ik al de artikel en wetsnummers uit het handelswetboek van buiten ken misschien ! Als ge de slimme wilt uithangen, kan ik de details ivm studentenwerkregeling, en hun plafond voor belastingsvrij bijklussen ook nog eens vertellen.
Poster: wasboor
Misschien?dat je even?bronnen, dus wetsartikelen en andere regelingen kan benoemen om de boel juridisch te onderbouwen? Anders ben je de zoveelste in dit topic die 'maar wat roept'...
Bron?
Poster: wasboor
Je slaat de spijker op zijn kop. Je bent 25 jaar dj; dat wil niet zeggen dat je precies weet waar je het over hebt als het om juridische zaken gaat. De vraag van de topicstarter, of je een sabamcontrole als dj mag weigeren is er ??n van juridische aard. Het antwoord dat jij geeft, waar je het ondermeer hebt over inbeslagname en andere juridische bevoegdheden, veronderstelt?een wettelijke basis. Het feit dat jij zelfstandig ondernemer bent, 3 firma's hebt en 'weet waar je over praat', doet daar niets aan af. Het is dus niet vreemd, met het oog op het vinden van een juridisch sluitend antwoord op de vraag van de topistarter, dat ik (jurist) dan vraag naar een bron in de vorm van wetsartikelen o.i.d..