Mag je een sabamcontrole weigeren (5/8)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Seca    posted on 17-12-2009 18:49
Hey DJR-leden Cool

Ik heb een vraagje in verband met sabam.
Ik sta bv. te draaien, en iemand van de organisatie "sabam" vraagt of hij in mijn muziekcollectie mag kijken.
Mag ik deze dan weigeren? Heeft hier iemand duidelijke informatie over?

Velen zeggen dat je hen gewoon kan weigeren, andere zeggen dan weer dat je hen niet kan weigeren.
Zelf denk ik dat ik ze kan weigeren, omdat je laptop, cd-mappen, ... persoonlijk zijn.

User edit by Seca on 17-12-2009 @ 18:51:06 (11%)

What do you think about Mag je een sabamcontrole weigeren ??

Vote :   

MaximDJ    posted on 20-12-2009 22:46
Ik las op Wikipedia ook nog een geweldige actie van Sabam:
?Ook een restauranthouder uit?Brussel?moest een boete betalen omdat hij een foto van het?Atomium?op zijn webpagina had staan.

CoolCoolCool
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Ilja    posted on 20-12-2009 22:54
Poster: MaximDJ
Ik las op Wikipedia ook nog een geweldige actie van Sabam:

?Ook een restauranthouder uit?Brussel?moest een boete betalen omdat hij een foto van het?Atomium?op zijn webpagina had staan.

CoolCoolCool

Jup dat zijn echt zulk soort mierenneukers die alles aan proberen te doen om mensen het leven zuur te maken.?Cool
JZL    posted on 20-12-2009 23:37
Poster: jannickv
Gast hij heeft er toch geen schrik van... en ze mogen mij controleren. ik zal ze met alle plezier de facturen overhandigen van de cd's die ik bij heb... wat ik thuis liggen heb is een andere zaak.

Helemaal juust moatje! Al dat paranoia gedoe ook allemaal.
Sabam heeft geen recht in je spullen te kijken noch enige vorm van identiteitscontrole uit te voeren.

Ze zijn er voor het vaststellen en niets anders. Je bent hen niets verschuldigt.
Geen bewijs = Geen boete. Tenzij je vollenbak pop-hits draait natuurlijk..
De royalties gaan enkel naar artiesten die in hun bestand staan en geregistreerde?muziek.
Dus voor?sommige mensen geldt?dat meer dan voor andere.

Een dj-licentie is ook zo'n voorbeeld. Als je?niet elke week draait en honderden euro's opsleept?
heb je die echt niet nodig. Het is een bijverdienste en geen zelfstandig beroep.

Better safe then sorry natuurlijk, maar voor mijn muziek en?frequentie van draaien geldt dit niet.

??
Bootstrap    posted on 21-12-2009 01:11
Ik begrijp nog steeds niet hoe het in Nederland zit met die licentie.. Ik draai zelf vanaf mijn laptop, dus ik brand geen cd's. Moet ik dan ook een licentie hebben? Ik heb ooit iets gehoord over een licentie van 90 euro per jaar ofzo Cool
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
nils7    posted on 21-12-2009 01:26
Poster: Bootstrap
Ik begrijp nog steeds niet hoe het in Nederland zit met die licentie.. Ik draai zelf vanaf mijn laptop, dus ik brand geen cd's. Moet ik dan ook een licentie hebben? Ik heb ooit iets gehoord over een licentie van 90 euro per jaar ofzo Cool

In Nederland maakt het niet uit of het op de originele drager staat, bovendien hebben wij al de kopieerheffing op cd's!
De 90 euro was volgens mij bedoeld om plaatjes op te mogen zetten in het "openbaar" (en volgens mij, correct me if I'm wrong, alleen met een tracklist die jij had aangeleverd en per jaar mag je er dan een x aantal wisselen ervan)!
Bootstrap    posted on 21-12-2009 02:01
Dus iedere DJ moet sowieso die 90 euro per jaar betalen? Wel raar, want discotheken betalen daar toch ook al voor?
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
harveyaldante    posted on 21-12-2009 02:49
als dj hoef je niks te hebben want de kopieerheffing betaal je zodra je de lege cd's koopt
en de licentie om in het openbaar muziek te mogen draaien daar meot het cafe de club of what ever voor betalen?

als je buiten op je stoep je set neerzet en dan gaat draaien?

dan is het een ander verhaal maar als jij geboekt word dan hoef je helemaal niks te betalen
edit :?
volgens mij betaal je ook voor het kopieren als je je muziek online aanschaft?
User edit by harveyaldante on 21-12-2009 @ 02:53:15 (30%)
Tekhead    posted on 21-12-2009 03:32
Poster: JZL
Poster: jannickv

Gast hij heeft er toch geen schrik van... en ze mogen mij controleren. ik zal ze met alle plezier de facturen overhandigen van de cd's die ik bij heb... wat ik thuis liggen heb is een andere zaak.

Helemaal juust moatje! Al dat paranoia gedoe ook allemaal.
Sabam heeft geen recht in je spullen te kijken noch enige vorm van identiteitscontrole uit te voeren.

Ze zijn er voor het vaststellen en niets anders. Je bent hen niets verschuldigt.
Geen bewijs = Geen boete. Tenzij je vollenbak pop-hits draait natuurlijk..
De royalties gaan enkel naar artiesten die in hun bestand staan en geregistreerde?muziek.
Dus voor?sommige mensen geldt?dat meer dan voor andere.

Een dj-licentie is ook zo'n voorbeeld. Als je?niet elke week draait en honderden euro's opsleept?
heb je die echt niet nodig. Het is een bijverdienste en geen zelfstandig beroep.

Better safe then sorry natuurlijk, maar voor mijn muziek en?frequentie van draaien geldt dit niet.

??
 Denk je nu echt dat het zo simpel is om te doen van "ik weet van niks" ? En sabam te negeren, man man toch, Sabam heeft wel het recht om alle muziekdraaiers aanwezig en in gebruik bij hun controle te checken op illegale copy's, zij hebben het recht om ze te verzegelen, en indien niemand zich als eigenaar opgeeft ook mee te nemen. Maw, als Sabam aan jou je I.D. vraagt en je wil je I.D. niet geven nemen ze alles van jou in beslag, wil je je? spullen terug moeten ze je I.D. noteren, zogezegd om eventuele fraude te voorkomen, en dan heb je 2 keuze's: 1- je i.d. geven en je gear terug, of niet geven en alles kwijt. Sommige halen en gewoon politie bij, om je i.d. te kennen

Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Tekhead    posted on 21-12-2009 03:40
en wat betreft de 90,00 euro heeft niks met al dan niet aan te geven inkomsten uit je hobby. Als je in Belgie inkomsten verwerft door handelingen bij of voor derden, dien je dit ten allen tijde aan te geven, OOK ALS STUDENT ! Wat niet wil zeggen dat je altijd belastingen moet betalen, maar je dient het altijd aan te geven, als je geen student bent, dien je je altijd te laten inschrijven als zelfstandige in bij- of hoofdberoep.
Je bent leverancier in de dienstensector.
Tekhead    posted on 21-12-2009 03:47
Poster: Seca

Velen zeggen dat je hen gewoon kan weigeren, andere zeggen dan weer dat je hen niet kan weigeren.
Zelf denk ik dat ik ze kan weigeren, omdat je laptop, cd-mappen, ... persoonlijk zijn.

Fout Seca, je gebruikt je CD's en mappen om wss illegale zaken in te verbergen en ergens anders ook af te spelen, ze zijn? dus -hoe belachelijke ook- van het hoogste belang bij een eventueel onderzoek, en behoren dan niet meer tot priv? zaken
Woudtje    posted on 21-12-2009 08:13
Gewoon met vinyl gaan draaien. Werk je met de originele geluidsdragers en hoef je geen dj licentie te hebben. Als ze komen om te controleren en ze zien een bak platen staan weten ze al genoeg denk.
Dit staat ook op de site van de Sabam.
Dolivieira    posted on 21-12-2009 08:17
Heleboel titels worden niet meer gereleasd op vinyl. Met vinyl loop je altijd achter de feiten aan, Helaas.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Woudtje    posted on 21-12-2009 08:30
Ja dat wel kut tegenwoordig. Maar bijv. pop muziek komt allemaal uit op vinyl, echt alles. Met Hardcore en hardstyle komt eerst alles uit op vinyl, daarna pas als download. Soms zit er wel drie maanden tussen. Scantraxx brengt helemaal niks meer uit als download, alleen vinyl. Electro house en Trance en dergelijke komen inderdaad wel allemaal veel eerder uit als download.
Mp3's kopen is ook een stuk makkelijker en goedkoper,haha.
Dolivieira    posted on 21-12-2009 08:32
Daarom ben ik toen ook overgestapt. Ik ben als DJ graag uptodate. ?
Woudtje    posted on 21-12-2009 08:47
Ik zou er ook niet aan moeten denken dat als je de hele avond ergens draait, je een bulk platen moet meenemen. Je tilt je een breuk.
Er staat trouwens ook op de site dat een dj licentie nodig hebt als je een kopie van een originele geluidsdrager OF download gebruikt. Zou dit betekenen dat, wanneer je met Serato of Traktor werkt, je geen licentie nodig hebt?
Dolivieira    posted on 21-12-2009 08:53
Je hebt ten alle tijde een DJ licentie nodig als met Kopieen van CD werkt maar ook? als je muziek draait die gekocht is van het internet. Maar ik blijf er bij dat we hier wel van een Mier een Olifant aan het maken zijn. Dan spreek ik over Nederland.?En niet over Belgie. Hier in Nederland kunnen we geeneens fatsoenlijk een rookverbod handhaven. Dus waar hebben we het over.

Hier in Nederland kunnen we heel goed doen aan symbool politiek. er zijn hier jongens die gecontroleerd zijn op een basisschool wat ik best een sterk verhaal vind. Ik?draai bijna elke week op diverse plekken, en draai nu al zo`n 8 jaar met MP3 en Wave en heb nog nooit een controleur gezien van ST Brein. ?
User edit by Dolivieira on 21-12-2009 @ 09:12:25 (100%)
wasboor    posted on 21-12-2009 11:34
Poster: Tekhead
Sabam heeft wel het recht om alle muziekdraaiers aanwezig en in gebruik bij hun controle te checken op illegale copy's, zij hebben het recht om ze te verzegelen, en indien niemand zich als eigenaar opgeeft ook mee te nemen. Maw, als Sabam aan jou je I.D. vraagt en je wil je I.D. niet geven nemen ze alles van jou in beslag, wil je je? spullen terug moeten ze je I.D. noteren, zogezegd om eventuele fraude te voorkomen, en dan heb je 2 keuze's: 1- je i.d. geven en je gear terug, of niet geven en alles kwijt. Sommige halen en gewoon politie bij, om je i.d. te kennen

Misschien?dat je even?bronnen, dus wetsartikelen en andere regelingen kan benoemen om de boel juridisch te onderbouwen? Anders ben je de zoveelste in dit topic die 'maar wat roept'...

Poster: djdolivieira
Je hebt ten alle tijde een DJ licentie nodig als met Kopieen van CD werkt maar ook? als je muziek draait die gekocht is van het internet. Maar ik blijf er bij dat we hier wel van een Mier een Olifant aan het maken zijn. Dan spreek ik over Nederland.?En niet over Belgie.?

Bron?
Dolivieira    posted on 21-12-2009 11:55
Deze link is voor onze belgen:? http://www.fuifpunt.be/docs/poppunt_djlicentie.pdf

En voor het nederland moet ik mijn verhaal terugtrekken. Het is het namelijk zo dat de Horeca ondernemer of party orginistie betaalt.?

Ik citeer wat er bij buma/stemra op de site staat:?

Vergoedingen betalen. Als u andermans muziekwerk openbaar maakt of verveelvoudigt, bent u een vergoeding verschuldigd aan de muziekauteur. Wanneer de muziekauteur is aangesloten bij Buma/Stemra betaalt u deze vergoeding aan ons. Betalen aan Buma, Stemra of beide Buma/Stemra hanteert het onderscheid in openbaarmaking en verveelvoudiging van muziek. U betaalt een vergoeding aan Stemra als u muziek verveelvoudigt. U betaalt een vergoeding aan Buma als u muziek openbaar maakt. In sommige gevallen betaalt u zowel aan Buma als aan Stemra. Bijvoorbeeld als u muziek uitzendt via radio of tv. Of wanneer u muziek aanbiedt via internet. Dan is er namelijk sprake van openbaarmaking ?n verveelvoudiging. Zo maken aanbieders van muzieksites muziek openbaar door het op internet te zetten en ze verveelvoudigen het door middel van digitale muziekbestanden. Wanneer niet betalen?U hoeft niet altijd te betalen voor muziekgebruik. Thuis, tijdens een feestje of familiebijeenkomst, mag u alle muziek draaien of spelen die u wilt. U mag ook gerust voor eigen gebruik een cd of dvd maken. Toestemming vragen of een vergoeding betalen, is dan niet nodig. Ook als u muziek gebruikt van een componist of tekstschrijver die meer dan 70 jaar dood is, is een vergoeding niet nodig.

.Sorry ik had het ook fout. DJ licentie bestaat niet in Nederland, heb net gekeken op de Bumastemra site en op de site van BREIN en er is daar niks over bekend. Geloof u dat niet dan verwijs ik u naar de Site van beide organistie`s. Dus is dat fabeltje van DJ lisentie in Nederland ook de wereld uit. (Dag meneer de uil waar breng je ons naar toe ........)

Dj licentie`s bestaan?wel in Belgie .
User edit by Dolivieira on 21-12-2009 @ 12:02:13 (14%)
Tekhead    posted on 21-12-2009 14:09
Poster: wasboor

Misschien?dat je even?bronnen, dus wetsartikelen en andere regelingen kan benoemen om de boel juridisch te onderbouwen? Anders ben je de zoveelste in dit topic die 'maar wat roept'...

Bron?
 gast, wie denkt gij dat ge zijt om mij op mijn plaats te willen zetten ! Ik ben al meer dan 25 jaar dj, ik ben zelfstandig ondernemer, en heb 3 firma's, ik weet wel waarover ik praat, en denk jij dat ik al de artikel en wetsnummers uit het handelswetboek van buiten ken misschien ! Als ge de slimme wilt uithangen, kan ik de details ivm studentenwerkregeling, en hun plafond voor belastingsvrij bijklussen ook nog eens vertellen.
Dolivieira    posted on 21-12-2009 14:23
Als het goed is heb ik hem en alle die willen weten hoe het in belgie zit. Een linkje gegeven. En kijk eens op de site van sabam.
wasboor    posted on 21-12-2009 15:44
Poster: djdolivieira
[...]voor het nederland moet ik mijn verhaal terugtrekken. [...]
[...]Dj licentie`s bestaan?wel in Belgie .[...]

Ok dan, dat we dus duidelijk het verschil tussen Nederland en Belgi? blijven onderkennen.

Poster: Tekhead
gast, wie denkt gij dat ge zijt om mij op mijn plaats te willen zetten ! Ik ben al meer dan 25 jaar dj, ik ben zelfstandig ondernemer, en heb 3 firma's, ik weet wel waarover ik praat, en denk jij dat ik al de artikel en wetsnummers uit het handelswetboek van buiten ken misschien ! Als ge de slimme wilt uithangen, kan ik de details ivm studentenwerkregeling, en hun plafond voor belastingsvrij bijklussen ook nog eens vertellen.

Je slaat de spijker op zijn kop. Je bent 25 jaar dj; dat wil niet zeggen dat je precies weet waar je het over hebt als het om juridische zaken gaat. De vraag van de topicstarter, of je een sabamcontrole als dj mag weigeren is er ??n van juridische aard. Het antwoord dat jij geeft, waar je het ondermeer hebt over inbeslagname en andere juridische bevoegdheden, veronderstelt?een wettelijke basis. Het feit dat jij zelfstandig ondernemer bent, 3 firma's hebt en 'weet waar je over praat', doet daar niets aan af. Het is dus niet vreemd, met het oog op het vinden van een juridisch sluitend antwoord op de vraag van de topistarter, dat ik (jurist) dan vraag naar een bron in de vorm van wetsartikelen o.i.d..
MaximDJ    posted on 21-12-2009 18:13

Bron?

Mag ik even zo vriendelijk zijn te vragen wie je precies bent? Het is gebruikelijk om een voorstel Topic te openen. Dan weten we even tegen wie we het hebben. Altijd fijn h?Cool
Party Sensations. Excellence in entertainment.
wannes951    posted on 21-12-2009 18:32
Je slaat de spijker op zijn kop. Je bent 25 jaar dj; dat wil niet zeggen dat je precies weet waar je het over hebt als het om juridische zaken gaat. De vraag van de topicstarter, of je een sabamcontrole als dj mag weigeren is er ??n van juridische aard. Het antwoord dat jij geeft, waar je het ondermeer hebt over inbeslagname en andere juridische bevoegdheden, veronderstelt?een wettelijke basis. Het feit dat jij zelfstandig ondernemer bent, 3 firma's hebt en 'weet waar je over praat', doet daar niets aan af. Het is dus niet vreemd, met het oog op het vinden van een juridisch sluitend antwoord op de vraag van de topistarter, dat ik (jurist) dan vraag naar een bron in de vorm van wetsartikelen o.i.d..

geef jij als jurist die dan normaal toch?vertrouwd is met de wetsartikelen enz. dan even een antwoord of het echt klopt wat tekhead zegt. anders kan je beter gewoon zwijgen, want je voegt ook niet veel toe aan dit topic en stel je misschien even voor.
User edit by wannes951 on 21-12-2009 @ 18:32:53 (1%)
Tekhead    posted on 21-12-2009 19:20
jullie zijn me voor jongens, wie denkt onze jurist eigenlijk wie hij is ? Stelt zich niet voor, komt wat vragen stellen die hij als jurist zelf zou moeten weten, of tenminste de bronnen aan kunnen boren om het te weten, geen avatar, geen boothvoorstelling, niks, denkt hij dat ik wat uit m'n nek sta te lullen. Heb bedrijfsbeheer gedaan, marketing, heb fiscalisten in de familie, en m'n zus is advocate. Vraag mij af of hij hier ons wat komt controleren, proberen belachelijk maken of den interessante uithangen.
wasboor, dit is een dj website, een vriendenforum, hier is geen plaats voor blaaskaken die wat interessant willen doen, maar eigenlijk niet meer te bieden hebben dan een scheet in een fles.
btw: heb wel wat anders te doen dan elk wetsartikel voor drijven van handel uit de doeken te doen, maar als het moet, doe ik het gewoon.
Dj_Fantasy    posted on 21-12-2009 19:47
Offtopic:

ssttttt iedereen zwijgen over illegale praktijken.. maybe is het controle van Sabam!!

Ontopic:

Ik heb nu nog steeds geen controle meegemaakt, maar inderdaad er is nergens duidelijkheid over! Volgens mij moeten die hoge pieten in Brussel eerst eens een rechte streep trekken wat het nu juist is! Voordat ze naar ons komen..
dj2dj.nl
User edit by Dj_Fantasy on 21-12-2009 @ 19:48:07 (1%)

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

171 Users online: 20 Guests (151 Unknown)
Pages generated today : 61.866
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.669.617

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use