Mag je een sabamcontrole weigeren (3/8)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Seca    posted on 17-12-2009 18:49
Hey DJR-leden Cool

Ik heb een vraagje in verband met sabam.
Ik sta bv. te draaien, en iemand van de organisatie "sabam" vraagt of hij in mijn muziekcollectie mag kijken.
Mag ik deze dan weigeren? Heeft hier iemand duidelijke informatie over?

Velen zeggen dat je hen gewoon kan weigeren, andere zeggen dan weer dat je hen niet kan weigeren.
Zelf denk ik dat ik ze kan weigeren, omdat je laptop, cd-mappen, ... persoonlijk zijn.

User edit by Seca on 17-12-2009 @ 18:51:06 (11%)

What do you think about Mag je een sabamcontrole weigeren ??

Vote :   

TheHunter    posted on 19-12-2009 21:54
Poster: Stagiar

Je hebt je Pio setje zeker verkocht om die BUMA rekening af te lossen Winking my eye

Serieus gast, ten eerste.. je draait op een basisschool. Als er ?rgens een locatie is waar buma niet op zal komen dagen is het d??r wel.

Ten tweede vraag ik me af waarom je in godsnaam je _oom_ moet inzetten om zo iemand af te wimpelen, gevalletje eerst-klappen-dan-praten?

Nou, ik had toch laatst een klein concertje waarvan ik het licht deed en mijn vader het geluid, paar mensen die hielpen.?
Was net bezig mijn vader te helpen met het afstellen van het volume van de actieve monitoren. Staan er 3 mensen op het podium bij de krachtstroom en Avolite Pearl te frutsen en overal aan te zitten.
Ik ga er naar toe en vraag gewoon wat er aan de hand is en of ze daar mee ophouden, geven ze geen antwoord, gaan gewoon door...
Toen hebben we ze ook met zijn drieen moeten wegduwen.
Bleek achteraf dat het de brandweer was die aant controleren was (Safety kabeltjes, zekeringen in statieven etc).
?Maar ja, als mensen niet eens een antwoord geven maar zonder te vragen aan je spullen zitten, vind ik toch wel een reden van?gevalletje eerst-klappen-dan-praten???Want er valt niet echt te praten...
Ik bedoel voor hetzelfde geld is het een of andere mongool die je avolite of whatever?sloopt, vind ik toch wel zonde.
Bouncy    posted on 19-12-2009 23:41
Dr zijn geen klappen gevallen, ik was druk en mn oom heeft die man gewoon opgepakt en buiten gezet!

En basisschool? Komen ze dus schijnbaar wel!
Dolivieira    posted on 20-12-2009 03:39
Poster: wasboor
Fijn dat er hier op het eind wat nuance in de zaak komt. Je moet hier sowieso opletten wie het over Belgi? heeft en wie het over Nederland heeft. Bovendien is het bij deze juridische kwesties altijd het geval dat iedereen al heel snel dingen gaat roepen zonder echt te weten waar het over gaat.

In Nederland is?Stichting Buma/Stemra belangenbeharitger van muziekauteurs in Nederland. Horecagelegenheden hebben als het goed is allemaal een licentie met Buma afgesloten, waardoor ze beschermde muziek van bij Buma aangesloten muziekauteurs ten gehore mogen brengen. Waar jij, als dj, je muziek precies vandaan hebt (of je het gekregen hebt, gekocht, gedownload van een blog of iets anders), daar gaat Buma niet over.

Bovendien geldt in ons juridisch steslel over het algemeen nog steeds de regel affirmanti incumbit probatio, wat betekent; 'wie stelt bewijst'. Als een instantie als Stichting BREIN (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) stelt dat jij inbreuk maakt op andermands rechten, zullen zij dat ook moeten bewijzen. Het zou bij mij in ieder geval niet te doen zijn om van alle tracks bij te houden waar ik ze precies vandaan heb.

Let wel; dit is dus het geval in Nederland. In Belgi? moet je dus wel een licentie hebben, maar dan nog vind ik dat allemaal nogal onwerkbaar overkomen...

In ieder geval; 'Buma-mannen' die zomaar je booth overvallen: not so much...

Hehe, eindelijk iemand met een wijs antwoord.
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
wannes951    posted on 20-12-2009 10:51
Poster: nils7

Lekker handig stel je hebt een licentie dan zie je op mijn cd's echt niet welke nummers nu wel of niet netjes gekocht zijn!

En op USB stick helemaal niet meer Unhappy

deze controleurs hebben gewoon een computer programma en als ze zien dat het een gekopieerde cd is dan steken ze die even in hun laptop en usb stick ook, en dan zetten ze hun programma op, en dan halen ze zo al de illegale nummers eruit. omdat er blijkbaar in id3tags nog verborgen informatie zit.
Dolivieira    posted on 20-12-2009 11:21
Poster: wannes951

deze controleurs hebben gewoon een computer programma en als ze zien dat het een gekopieerde cd is dan steken ze die even in hun laptop en usb stick ook, en dan zetten ze hun programma op, en dan halen ze zo al de illegale nummers eruit. omdat er blijkbaar in id3tags nog verborgen informatie zit.

Onzin.
User edit by Dolivieira on 20-12-2009 @ 11:21:43 (36%)
Bouncy    posted on 20-12-2009 11:28
Poster: nils7

Lekker handig stel je hebt een licentie dan zie je op mijn cd's echt niet welke nummers nu wel of niet netjes gekocht zijn!

En op USB stick helemaal niet meer Unhappy

Jij bedoelt zeker DRM? Dat kan hetlemaal niet gebrand/gelezen worden...

En dannog, ga ik m'n cd's beveiligen zodat ze niet gelezen kunnen worden door computers (moet vast kunnen!)
Dolivieira    posted on 20-12-2009 11:34
Daarom zeg ik onzin.
JollyJunkie    posted on 20-12-2009 11:38
CD's zijn toch gewoon illegaal totdat jij het tegendeel bewijst, de facturen laat zien.
Of niet?
wannes951    posted on 20-12-2009 11:45
Poster: JollyJunkie
CD's zijn toch gewoon illegaal totdat jij het tegendeel bewijst, de facturen laat zien.
Of niet?

ja idd, en dit is geen onzin, als je download van bv. zippyshare staat dat in de id3tag, daar is niets onzin aan, ik heb een vriend die zo al controle had gehad, hij draait met serato en ze hebben gewoon een usb stickje ingeplugd om alle muziek te vinden en te onderzoeken.
Dolivieira    posted on 20-12-2009 11:47
Je kan echrt aan een gebrande CD niet zien of de legal of inlegaal is. En hier in nedeland ben je altijd nog onschuldig tot dat het tegenbewijs bewezen is.
JollyJunkie    posted on 20-12-2009 11:47
Volgens mij klopt het wel hoor wat wannes zegt, ik heb zelf laatst alles wat illegaal was weggegooid dus ik kan het niet kijken, maar ik dacht dat er wel zoiets in de ID3 stond.
jannickv    posted on 20-12-2009 11:49

ja idd, en dit is geen onzin, als je download van bv. zippyshare staat dat in de id3tag, daar is niets onzin aan, ik heb een vriend die zo al controle had gehad, hij draait met serato en ze hebben gewoon een usb stickje ingeplugd om alle muziek te vinden en te onderzoeken.

groooootste onzin ever :D wat ga jij doen met mijn track van rene kuppens die van zippyshare komt? en al mijn andere gratis tracks? onzin...?
User edit by jannickv on 20-12-2009 @ 11:49:20 (22%)
JollyJunkie    posted on 20-12-2009 11:51
Hij zegt toch ook niet letterlijk dat er dan bewezen kan worden of het legaal of illegaal is, hij zegt alleen dat er dan zippyshare in de ID3 staat.

Maar als je legaal bent totdat het tegendeel bewezen is, hoe bewijzen ze het tegendeel dan, want als je geen facturen laat zien, dan weten ze toch nog niet zeker of je illegaal bent, misschien heb je ze wel achtergehouden.?
User edit by JollyJunkie on 20-12-2009 @ 11:51:33 (1%)
Dolivieira    posted on 20-12-2009 11:52
Id3 tags kan je in alles veranderen.
wannes951    posted on 20-12-2009 11:57
Hij zegt toch ook niet letterlijk dat er dan bewezen kan worden of het legaal of illegaal is, hij zegt alleen dat er dan zippyshare in de ID3 staat.

Maar als je legaal bent totdat het tegendeel bewezen is, hoe bewijzen ze het tegendeel dan, want als je geen facturen laat zien, dan weten ze toch nog niet zeker of je illegaal bent, misschien heb je ze wel achtergehouden.?

ja idd, en als ze er zippyshare in zien staan gaan ze deze nummers zeker heel goed nakijken, want deze zijn zeker verdachter
wasboor    posted on 20-12-2009 12:01
OMG wat een onzin verkondigen sommige mensen hier....
JollyJunkie    posted on 20-12-2009 12:08
Als je het zo goed weet zeg dan alsjeblieft wat wel de waarheid is Happy, laughing
Dolivieira    posted on 20-12-2009 12:18
Dat is soms heel jammer dat er mensen praten en niet weten waar ze het over hebben. die hebben de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt ?
Dolivieira    posted on 20-12-2009 12:21
Als je het zo goed weet zeg dan alsjeblieft wat wel de waarheid is Happy, laughing

Als je nou de moeite neemt om een pagina terug te kijken dan staat het antwoord er bij een van de post van wasboor.

Sorry voor de dubbele post
MaximDJ    posted on 20-12-2009 14:57
Poster: djdolivieira
Id3 tags kan je in alles veranderen.

Even Audacity'en en Pats,boem veranderd!Cool
Idd zeer irritant dat sommige mensen hier onzin uit zitten te kramen
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Dolivieira    posted on 20-12-2009 15:20
Poster: MaximDJ

Even Audacity'en en Pats,boem veranderd!Cool

Idd zeer irritant dat sommige mensen hier onzin uit zitten te kramen

Bijvoorbeeld. kan met verschillende programmas. Wavelab, Winamp, Rekordbox, Traktor, Serato, Nero, Windows Media Player. Te veel om op te noemen. Zelf in beatport player of iTunes kan het ??
Bouncy    posted on 20-12-2009 15:23
Poster: wasboor
OMG wat een onzin verkondigen sommige mensen hier....

Dat moet je hier niet te hard zeggen... ik ben al gestopt met vertellen hoe iets zit, word hier niet op prijs gesteld ofzo...

Maargoed, lijkt me sterk dat Zippyshare je ID3 tags aanpast, lijkt me ook sterk dat ze zo controleren...
EDIT:
Intressante materie, k ga het eens uitzoeken Happy, laughing
User edit by Bouncy on 20-12-2009 @ 15:32:46 (21%)
Dolivieira    posted on 20-12-2009 15:36
Poster: Bouncy

Dat moet je hier niet te hard zeggen... ik ben al gestopt met vertellen hoe iets zit, word hier niet op prijs gesteld ofzo...

Daar heb ik maling aan Bouncy. Als iemand onzin zit te verkondigen dan probeer ik hem te corrigeren.
Wat ik soms jammer vind, Is dat sommige denken iets te weten en dan hard hiier gaan zitten roepen dat ze denken dat ze het weten. Als ik iets niet weet hou ik me,?mond en als ik er naast zit. geef ik toe dat ik er naast zat en bied ik mijn excusses aan. Dat hadden we bij dus leeftijdtopic ook al besproken. ?Dat moeten hier meer mensen doen. maar ja back on topic maar weer. ??
User edit by Dolivieira on 20-12-2009 @ 15:37:53 (12%)
JollyJunkie    posted on 20-12-2009 15:41
Poster: djdolivieira

Als je nou de moeite neemt om een pagina terug te kijken dan staat het antwoord er bij een van de post van wasboor.

Sorry voor de dubbele post

Had ik al gezien hoor, alleen ik zie daar niet staan dat Zippyshare niet in je ID3 staat.
En ik kraam helemaal geen onzin uit, ik zeg namelijk dat ik iets denk, niet dat ik iets weet. En bepaalde mensen dat het onzin is, zeg dan wat wel waar is.
En aangezien hier niemand met bewijs is gekomen dat er geen Zippyshare in je ID3 staat, denk ik dat nog steeds.
Ik vind het zeer irritant dat bepaalde mensen hier maar een beetje denegrenende (geen idee hoe je dat schrijft) ?reacties zit te plaatsen terwijl ze zelf geen bijdrage leveren aan de discussie.
En ik heb al een paar keer een vraag gesteld maar ik heb er geen reactie op gekregen, ik krijg alleen maar negatieve reacties dat ik denk dat wannes gelijk heeft als hij zegt dat dat in de ID3 staat.
Bouncy    posted on 20-12-2009 15:44
Anders ga ik een track uploaden op zippy, die downloaden we allemaal en dan zoeken we net zolang tot we iets hebben gevonden? :P

130 Users online: 18 Guests (112 Unknown)
Pages generated today : 57.088
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.793.603