Mag je een sabamcontrole weigeren (2/8)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Seca    posted on 17-12-2009 18:49
Hey DJR-leden Cool

Ik heb een vraagje in verband met sabam.
Ik sta bv. te draaien, en iemand van de organisatie "sabam" vraagt of hij in mijn muziekcollectie mag kijken.
Mag ik deze dan weigeren? Heeft hier iemand duidelijke informatie over?

Velen zeggen dat je hen gewoon kan weigeren, andere zeggen dan weer dat je hen niet kan weigeren.
Zelf denk ik dat ik ze kan weigeren, omdat je laptop, cd-mappen, ... persoonlijk zijn.

User edit by Seca on 17-12-2009 @ 18:51:06 (11%)

What do you think about Mag je een sabamcontrole weigeren ??

Vote :   

MaximDJ    posted on 18-12-2009 13:04
Tja, ik ben 1,95m en redelijk sterk ong. 4 jaar wedstrijdzwemmen. Maar als ze me te groot lijken, roep ik gewoon de Security haha!
Party Sensations. Excellence in entertainment.
XMatiC    posted on 18-12-2009 16:05
Je mag zoveel illigaale cd's hebben als je wil , het gaat alleen om de cd's die je in het openbaar speelt ...
Maar als Sabam/buma voor je staat denk ik toch dat je denkt "F*ck genaait :D"

@ Bouncy echt niets meer van gehoord ?
www.youtube.com/LennertDJ
nils7    posted on 18-12-2009 16:15
Poster: XMatiC
Je mag zoveel illigaale cd's hebben als je wil , het gaat alleen om de cd's die je in het openbaar speelt ...
Maar als Sabam/buma voor je staat denk ik toch dat je denkt "F*ck genaait :D"

@ Bouncy echt niets meer van gehoord ?

Hier in NL heb je er niet veel last van omdat veel horeca zaken al een licentie hebben, weet niet hoe dat in Belsch geregeld is?
Tomazos    posted on 18-12-2009 17:29
in spanje is het vaak slecht geregeld, daar controleren ze wel streng op de costa brava... (goud mijntje aan dj's natuurlijk)

ik zit er al paar jaar dus ken de dj's van clubs daar ook wel..
vaak doen ze op 1 avond club na club controleren, dus dan gaat er al snel een belletje van: ff oppassen jongens!,

ik hoefde in mijn discotheek geen zorgen te maken..
die eigenaar bied onderdag aan de sergant van de gardiaciviel.. (of hoe je het ook schrijft)..

was ideaal. dus ook nooit geen gezeik met politie als ik vertelde dat ik voor die discotheek werkte..
(collega van mij rookte jointje achter het stuur.. werden aangehouden door politie, allemaal zak lantaarns schijnen in de auto.... wij vertelde netjes dat we daar werkte.. toen was het letterlijk van: oh oh, rij maar door.. en toen stapte hun in en reden wegHappy, laughing, dit werkte alleen in die politie regio.. buiten die regio niet)

voor de zekerheid.. zoek dit even uit als je in het buitenland gaat werke
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 18-12-2009 @ 17:31:50 (7%)
Sound-Division    posted on 18-12-2009 17:41
Wel leuk om te lezen over sommige mensen dat ze er dan de beveiliging bij halen.
Die zullen zonder reden echt niet die gast van Buma/Stemra eruit zetten haha. Das dus echt onzin!
nils7    posted on 18-12-2009 17:43
Poster: Tomazos
in spanje is het vaak slecht geregeld, daar controleren ze wel streng op de costa brava... (goud mijntje aan dj's natuurlijk)

ik zit er al paar jaar dus ken de dj's van clubs daar ook wel..
vaak doen ze op 1 avond club na club controleren, dus dan gaat er al snel een belletje van: ff oppassen jongens!,

ik hoefde in mijn discotheek geen zorgen te maken..
die eigenaar bied onderdag aan de sergant van de gardiaciviel.. (of hoe je het ook schrijft)..

was ideaal. dus ook nooit geen gezeik met politie als ik vertelde dat ik voor die discotheek werkte..
(collega van mij rookte jointje achter het stuur.. werden aangehouden door politie, allemaal zak lantaarns schijnen in de auto.... wij vertelde netjes dat we daar werkte.. toen was het letterlijk van: oh oh, rij maar door.. en toen stapte hun in en reden wegHappy, laughing, dit werkte alleen in die politie regio.. buiten die regio niet)

voor de zekerheid.. zoek dit even uit als je in het buitenland gaat werke

Maar hoe werkt dat dan? Kijk ik ga wel draaien maar ik neem geen map mee aan administratie wat nu wel en wat nu niet gekocht is!

Afgelopen jaar komt echt 80% van Beatport en Dancetunes dus gekocht (alleen Top40 meuk heb ik ergens anders vandaan Winking my eye) maar ik ga dat niet allemaal bij houden hoor!?
Poster:?Sound-Division
Wel leuk om te lezen over sommige mensen dat ze er dan de beveiliging bij halen.
Die zullen zonder reden echt niet die gast van Buma/Stemra eruit zetten haha. Das dus echt onzin!

Hahaha als je ergens resident bent denk ik echt wel he Winking my eye... als de Buma er niks te zoeken heeft en hij stoort de DJ dan vliegt ie er bij ons heel hard uit denk ik. Als ie al bij mij komt aangezien ik beveiliging in m'n booth heb staan Happy, laughing! Maar ik betwijfel of die al binnen komt!
Als ze vragen waarom ik weiger... geef ik als antwoord dat ze maar eens een fatsoenlijke internationale licentie maken die werkbaar is... maar werkbaar en BUMA dat past niet bij elkaar!
User edit by nils7 on 18-12-2009 @ 17:45:51 (55%)
Tomazos    posted on 18-12-2009 17:46
discotheken betalen gewoon geld daar.. net als hier..

alleen die organisatie die is slim.. die gaat die discotheken langs of ze het wel hebben in de zomer periode (drukste periode daar), dus daaromHappy, laughing,

dus als je in het buitenland gaat draaien.. zorg dat je een nederlandse manager onder de spaanse eigenaar hebt, en als je het dan even vraagt dat komt dat wel goedHappy, laughing

Poster: Sound-Division

nou.. in die discotheken waar ik kom.. heeft een dj dat wel voor het zeggen..
word gezien als personeel.. en bewaking is er om bevelen van personeel op te volgen..

als ik zeg dat die persoon eruit moet, dan gebeurt dat 9 van de 10 gevallen ook..
en meestal vragen ze dan niet eens van 'waarom?'

heb het wel paar keer gehad van gasten die lastig waren met bier morsen boven het mengpaneel..
dan laat ik ze er niet uitzetten.. dat vind ik een avond verzieken van hun.. maar vraag de beveiliging wel om hem op een ander plekje te zetten.

in grote discotheken en uitgaans centra's staat er vaak beveiliging bij de dj cabine, ook omdat daar het overzicht goed is.
User edit by Tomazos on 18-12-2009 @ 17:49:17 (100%)
dacuba    posted on 18-12-2009 17:51
Poster: Tomazos

alleen die organisatie die is slim.. die gaat die discotheken langs of ze het wel hebben in de zomer periode (drukste periode daar), dus daaromHappy, laughing,

Van iemand met jouw ervaring had ik deze uitspraak niet verwacht. Het is toch algemeen geweten dat de zomerperiode net het minst druk is ivm festivalseizoen. Of interpreteer ik je zin verkeerd?
Tomazos    posted on 18-12-2009 17:54
Poster: dacuba

Van iemand met jouw ervaring had ik deze uitspraak niet verwacht. Het is toch algemeen geweten dat de zomerperiode net het minst druk is ivm festivalseizoen. Of interpreteer ik je zin verkeerd?

ehm..
in spanje is het zomer seizoen het drukst?? (veel internationale dj's in de clubs.. na de zomer periode hebben ze gewoon 1 of 2 residents)

en met organisatie bedoelde ik de spaanse bumaHappy, laughing
Seca    posted on 18-12-2009 18:11
Poster: Sound-Division

Uit de tent gezetten hoeft voor mij niet, zolang ze maar achter de dj-booth uitblijven, dat recht heb je.
User edit by Seca on 18-12-2009 @ 18:14:32 (14%)
dacuba    posted on 18-12-2009 18:21
Ahah Spanje, ik had het over Belgie! :p
lek3ct    posted on 18-12-2009 18:32
Als ik het goed begrijp ben ik legaal voor sabam als ik hun elk jaar die ?250 betaal. En voor de rest kan ik muziek van torrents halen?? En ik mag ze weigeren als er geen politie bij is?
Ja, ik snap het niet helemaal:p
Mathiz    posted on 18-12-2009 18:33
haha nee dat zou ik ook wel willen ,echt al vaak vermeld geweest zoek het even op.
lek3ct    posted on 18-12-2009 18:35
Poster: matezo
haha nee dat zou ik ook wel willen ,echt al vaak vermeld geweest zoek het even op.

juist daarom, is dat wel betrouwbaar??

EDIT: Ik bekijk het internet als een plaats van bedrog en leugens (niet als er een bron vermeld staat).
Op de sabam site heb ik niks gevonden, net als google!
EDIT2: kheb het al!
Mag ik als DJ met kopie?n draaien?Dit kan, maar hiervoor dient u wel een DJ-licentie aan te vragen. Deze licentie geeft u namelijk de toestemming om kopies te vervaardigen van uw legaal verworven collectie (cd, vinyl, legale download, enz.) en met deze kopie?n uw DJ-activiteiten te verrichten.?

De belangrijkste voorwaarden zijn onder meer dat u in het bezit dient te zijn van de originele geluidsdragers en/of legale downloads en dat enkel de DJ waarvan de naam vermeld staat op de licentie, met deze kopie?n mag draaien. Deze licentie gaat gepaard met een jaarlijks forfaitair bedrag van 251 ? + 6% BTW.?

Voor meer info kunt u terecht bij: Jozua.Laga@sabam.be of tel. 02/286.82.91.?
Mag ik ze weigeren?
Als dj heb je het recht om de wet om de privacy in te roepen, en dus niet zonder bevelschrift je priv? spullen (platenkoffer, laptop,..) te laten onderzoeken.
Wel kunnen ze vriendelijk verzoeken om zelf enkele platen / mapjes in je pc te tonen. Dat moet niet, maar dat doe je dan best wel om uit de problemen te blijven.

User edit by lek3ct on 18-12-2009 @ 18:56:59 (100%)
main    posted on 18-12-2009 18:51
ik zou ze gewoon keihard weigeren en zeggen:
en waar is je bevelschrift?
(is dan wel een keiharde afgang als ie die daarna laat zienCool)
Mathiz    posted on 18-12-2009 18:57
ik bedoel dat het al vaak vermeld is op deze site en trouwens dit is ook maar internet dus hier kunnen we er evengoed naast zitten hoor!
nils7    posted on 18-12-2009 20:10
Poster: lek3ct

juist daarom, is dat wel betrouwbaar??

EDIT: Ik bekijk het internet als een plaats van bedrog en leugens (niet als er een bron vermeld staat).
Op de sabam site heb ik niks gevonden, net als google!
EDIT2: kheb het al!
Mag ik als DJ met kopie?n draaien?Dit kan, maar hiervoor dient u wel een DJ-licentie aan te vragen. Deze licentie geeft u namelijk de toestemming om kopies te vervaardigen van uw legaal verworven collectie (cd, vinyl, legale download, enz.) en met deze kopie?n uw DJ-activiteiten te verrichten.?

De belangrijkste voorwaarden zijn onder meer dat u in het bezit dient te zijn van de originele geluidsdragers en/of legale downloads en dat enkel de DJ waarvan de naam vermeld staat op de licentie, met deze kopie?n mag draaien. Deze licentie gaat gepaard met een jaarlijks forfaitair bedrag van 251 ? + 6% BTW.?

Voor meer info kunt u terecht bij: Jozua.Laga@sabam.be of tel. 02/286.82.91.?
Mag ik ze weigeren?
Als dj heb je het recht om de wet om de privacy in te roepen, en dus niet zonder bevelschrift je priv? spullen (platenkoffer, laptop,..) te laten onderzoeken.
Wel kunnen ze vriendelijk verzoeken om zelf enkele platen / mapjes in je pc te tonen. Dat moet niet, maar dat doe je dan best wel om uit de problemen te blijven.

Lekker handig stel je hebt een licentie dan zie je op mijn cd's echt niet welke nummers nu wel of niet netjes gekocht zijn!
En op USB stick helemaal niet meer Unhappy
ceesietopc    posted on 18-12-2009 20:15
Allemaal stoere verhalen hier. Lijkt me best komisch om een keer mee te maken. Toch... als het mij zou gebeuren (ben geen dj, dus hoef me geen zorgen te maken) zou ik ze toch vriendelijk vragen te genieten van het feestje en achteraf even langs te komen. Dan mogen zij mij netjes uitleggen waarom ze komen, wat ze willen, etc. Vind het onbeschoft en respectloos als mensen je booth binnen vallen en nog verwachten dat jij iets voor ze gaat doen ook. Je bent toch bezig.
Mathiz    posted on 18-12-2009 20:38
als je geen dj bent wat doe je hier dan met 600 posts. Het is je recht hoor maar kvraag het me af?
ceesietopc    posted on 18-12-2009 20:43
Dat ik geen DJ ben betekent niet dat het hele wereldje me niet interesseert. Ik vind het enorm interessant, en heb best wat verstand van zaken. Een forum als dit vind ik leerzaam, leuk en gezellig. En ik durf ondertussen best over mezelf te zeggen dat ik weet waar ik het over heb. Ik mag dan zelf niet draaien, maar als het gaat om de techniek er achter of het organiseren van een feest kan ik zeker meepraten.
lek3ct    posted on 18-12-2009 20:56
Poster: ceesietopc
Dat ik geen DJ ben betekent niet dat het hele wereldje me niet interesseert. Ik vind het enorm interessant, en heb best wat verstand van zaken. Een forum als dit vind ik leerzaam, leuk en gezellig. En ik durf ondertussen best over mezelf te zeggen dat ik weet waar ik het over heb. Ik mag dan zelf niet draaien, maar als het gaat om de techniek er achter of het organiseren van een feest kan ik zeker meepraten.

Ik ben ook zo een beetje Happy, laughing
Mathiz    posted on 18-12-2009 21:46
jaa ik geloof je best maar als je er verstand van hebt en het je wel interesseerd begin er dan ook mee ? je weet nooit wat er uitkomt ?
ceesietopc    posted on 18-12-2009 21:54
Zeer goed punt matezo.
Ik ga (nog) niet investeren in gear, omdat mijn interesses enorm uiteen lopen, en zeer erg wisselen. Hierdoor heb ik het sowieso altijd redelijk druk, en zou ik er dus niet het maximale uithalen. Een beetje zelfkennis, dus. Ik sluit echter niet uit dat ik na mijn studie, of na mijn middelbare school (zit nu in 6VWO) toch een keer de stap neem (en als ik een bak geld heb).

Voor nu neem ik genoegen met het meelopen met anderen, kleine dingetjes op school en het organiseren van feesten. Vooral dat laatste geeft veel voldoening, mensen los zien gaa ndoor dingen die jij hebt geregeld.
wasboor    posted on 19-12-2009 15:45
Fijn dat er hier op het eind wat nuance in de zaak komt. Je moet hier sowieso opletten wie het over Belgi? heeft en wie het over Nederland heeft. Bovendien is het bij deze juridische kwesties altijd het geval dat iedereen al heel snel dingen gaat roepen zonder echt te weten waar het over gaat.

In Nederland is?Stichting Buma/Stemra belangenbeharitger van muziekauteurs in Nederland. Horecagelegenheden hebben als het goed is allemaal een licentie met Buma afgesloten, waardoor ze beschermde muziek van bij Buma aangesloten muziekauteurs ten gehore mogen brengen. Waar jij, als dj, je muziek precies vandaan hebt (of je het gekregen hebt, gekocht, gedownload van een blog of iets anders), daar gaat Buma niet over.

Bovendien geldt in ons juridisch steslel over het algemeen nog steeds de regel affirmanti incumbit probatio, wat betekent; 'wie stelt bewijst'. Als een instantie als Stichting BREIN (Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland) stelt dat jij inbreuk maakt op andermands rechten, zullen zij dat ook moeten bewijzen. Het zou bij mij in ieder geval niet te doen zijn om van alle tracks bij te houden waar ik ze precies vandaan heb.

Let wel; dit is dus het geval in Nederland. In Belgi? moet je dus wel een licentie hebben, maar dan nog vind ik dat allemaal nogal onwerkbaar overkomen...

In ieder geval; 'Buma-mannen' die zomaar je booth overvallen: not so much...
Stagiar    posted on 19-12-2009 18:36
Poster: Bouncy
Feestje op een basisschool, kwam zo'n gast, best netjes gekleed ineens de booth in gestampt, dus eerste wat ik dee was m'n macbook op zwart zetten, m'n cd map dicht en een nummer van Rene Kuppens inmixenHappy, laughing Zegt ie: Ja, ik ben van de BUMA! Dus ik: En? Hij: Als je 2 keer turbo zegt, vlieg ik in brand?Mag ik jouw muziekcollectie even zien? Ik: Euh, zie je niet dat ik druk ben? Hij: Dat maakt niet uit. En hij ging in m'n macbook prutsen! Nja, m'n oom zag dat en hij heeft die gast toen bij kop en kont gepakt en naar buiten gedragen... nooit meer iets van gehoord!

Je hebt je Pio setje zeker verkocht om die BUMA rekening af te lossen Winking my eye

Serieus gast, ten eerste.. je draait op een basisschool. Als er ?rgens een locatie is waar buma niet op zal komen dagen is het d??r wel.

Ten tweede vraag ik me af waarom je in godsnaam je _oom_ moet inzetten om zo iemand af te wimpelen, gevalletje eerst-klappen-dan-praten?

126 Users online: 26 Guests (100 Unknown)
Pages generated today : 65.897
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.802.412