Waar op letten tijdens beatmatchen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BigSign    posted on 15-12-2009 18:54
Beste DJ's,

Ik heb even jullie hulp nodig. Ik durf namelijk niet zo gauw op te treden omdat er 1 probleempje mij tegenhoud. Ik heb nog al moeite met beatmatchen. Ik draai hiphop, en ik weet dat dat best moeilijk is om die muziek stijl te beatmatchen. Hoe weet ik nou precies welke track in welke track past??En hoe moet ik nou weten welke track ik daarna er in moet gooien? Straks heb ik een CD in de CDJ geladen en past die track totaal niet bij de andere track. Dan kan ik weer een hele andere CD er in gooien en dat kost te veel tijd!. Waar moet ik nou precies op letten? Ik moet namelijk nog veel leren met beatmatchen!. (By the way, is er hier trouwens een DJ die ook hiphop draait? zo ja, Of jij ook?enkele tips aan mij kunt geven. Cool)Alvast bedankt!

What do you think about Waar op letten tijdens beatmatchen ??

Vote :   

XMatiC    posted on 15-12-2009 19:04
Ik doe het zo

1. met voor beluisteren moet je eerst proberen om je beats even snel gaan ( dat de ene Bas.bas.bas.bas is en de andere Bas....Bas....bas....bas....bas dus zet je de 2de sneller)
2. dan begin je dus te beatmixen (dus 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4PLAY1,2,3,4,1,2,... )
3. niet helemaal goed ? bijdraaien aan het jogwheel of kijken naar je pitch

Bij hip hop is dat veel moeilijker , dan kan je beter bij de outro(van liedje 1)??is meestal geen stem
en tijdens die outro van liedje 1 ,Liedje 2 starten ?

Ik weet eigenlijk niets over hip hop draaien ,
Ik vraag me soms af als dat wel te mixen valt ?
www.youtube.com/LennertDJ
User edit by XMatiC on 15-12-2009 @ 19:06:09 (19%)
Adrien1989    posted on 15-12-2009 19:12
Alles valt te mixen. Waarom reageer je eigenlijk als je er niets van weet haha.
qntr0l    posted on 15-12-2009 19:15
Poster: XMatiC
Ik doe het zo

1. met voor beluisteren moet je eerst proberen om je beats even snel gaan ( dat de ene Bas.bas.bas.bas is en de andere Bas....Bas....bas....bas....bas dus zet je de 2de sneller)
2. dan begin je dus te beatmixen (dus 1,2,3,4,1,2,3,4,1,2,3,4PLAY1,2,3,4,1,2,... )

Bij hip hop is dat veel moeilijker , dan kan je beter bij de outro(van liedje 1)??is meestal geen stem

Alleen kan je bij HipHop en R&B beter de clap of hi-hat pakken. Hithop ritmes kunnen er namelijk vaak ook zo uit zien:

boem, clap, boem boem, clap, boem boem boem, boem boem, clap

De claps of hi-hats zijn vaak wel regelmatig, de kicks of bassen vaak niet.?

Ik draai heel af en toe hiphop, maar werk dan ook veel met hotcue's. Het juiste nummer op het juiste moment erin droppen. Welke bij elkaar passen? Kwestie van uitproberen.?
Tomazos    posted on 15-12-2009 19:26
bij alle muziek soorten pak je de klaps/kicken in het Mid en Hi gebied..
ik hoor een soort van tikje in me hoofd, maak in me hoofd een eigen lijn waar k op moet mixen,

tel ook niet, dat gaat vanzelf op gevoel..

ook bij hiphop urban zit er een '1,2,3,4' in.. alleen die valt soms niet samen met de Kicken die jij hoort..
is on regelmatig.. en dat moet je gewoon beetje aanvoelen..

gewoon oefenen..
ik vind Persoonlijk om snel te 'spelen' en trucjes uit te halen.. hiphop/reaggaeton/r&b ideaal omdat er het een andere regelmaat heeft als house
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 15-12-2009 @ 19:26:42 (6%)
Dolivieira    posted on 15-12-2009 20:02
Wat Tomazos zegt is het enige ware hier in. Leer waar de kwartsmaat zit. En zoek bij R&B/Hip hop welke?tracks bij elkaar passen kwa tempo/bpm. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
cross-over    posted on 16-12-2009 14:09
noteer op je cd de bpm van een nummer (gewoon tellen)

om te leren beatmatchen , simpel beginnen:

Begin met 2 dezelfde nummers en probeer die te mixen.
Daarna de pitch van de ene veranderen en de andere bijtrekken tot ze gelijk lopen.
Daarna 2 nummers met gelijke bpm en weer hetzelfde.
Tenslotte verschillende BPM's en blijven oefenen.

Hoe en waar je de nieuwe song moet instarten is een kwestie van gevoel en proberen.
Zoals hierboven aangegeven is de kwartmaat een goede leidraad.
succes.
http://soundcloud.com/lau-daniels
nils7    posted on 17-12-2009 01:25
Poster: XMatiC
Ik doe het zo

Jaa dat valt wel degelijk te mixen... wel heel anders dan de "dance" (om alles even over 1 kam te aaien) muziek!

Ben eens op een R&B/HipHop/Urban feest geweest in de melkweg (per ongeluk gewoon!) maar dat valt wel te mixen, veel scratchen en "teasen" (korte fragmentjes laten horen van tracks) is het meer... was op zich geinig! Ik zat helaas toen nog niet in het "DJ'en" dus heb er nietzoooo opgelet maar het kan wel Winking my eye!
Nadeel van Urban/HipHop is gewoon dat er een variatie van 20 BPM is... van 95 (The next episode) tot aan 112 (Gimme the light) zo een beetje! Is best een groot gat... Dus beatmatchen kan wel maar meer met tracks die in de buurt van elkaar liggen!
User edit by nils7 on 17-12-2009 @ 01:28:14 (24%)
sonik    posted on 17-12-2009 04:22
Zet je tracks in 'n bpm analyzer?en maak aande hand daarvan 'n playlist.
Gewoon luisteren welke goed bij elkaar passen kwa toonhoogte.
Op de site van DJ TLM kun je mixtapes downloaden, is misschien wel handig?
voor inspiratie.
En hier nog 'n handige tutorial. En nog een.
RemcoV    posted on 17-12-2009 13:41
Wat ik vaak doe met Urban is gemiddeld op 100-105 bpm draaien, tracks die niet exact dat bpm hebben pitch ik er naar toe.
Hier moet je wel even goed opletten of het klinkt ja of nee.

Want anders kun je beter een heel goed cue point zoeken en op het juiste moment hem erin droppen.

Je kunt ook eens een scratch overgang proberen....

Het leuke aan Urban is dat je heel creatief kunt zijn en het naar je eigen inzicht/idealen kunt doen.

Iedereen doet het anders...

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

190 Users online: 94 Guests (96 Unknown)
Pages generated today : 12.903
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.706.294