Beatmatchen zonder bpm meter (1/5)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Xurion    posted on 15-12-2009 15:21
Vrijwel onmogelijk toch (sorry ik heb citronic en geen bpm meter ik ga binnenkort 2 losse cd/usb spelertjes halen).
Ik probeer telkens toch alles op het zelfde tempo te laten draaien maar het gaat best lastig zonder bpm meter.
Moet je gewoon oefenen en hier skills in krijgen of heeft iemand een oplossing?

What do you think about Beatmatchen zonder bpm meter ??

Vote :   

Crazy    posted on 15-12-2009 15:24
Inderdaad oefenen. Kom op man...
sher    posted on 15-12-2009 15:25
Nee.. het komt gewoon neer op oefenen oefenen en nog eens oefenen..
Een BPM counter heb je niet nodig om te beatmatchen.. daar heb je je gehoor voor nodig..
Saskia    posted on 15-12-2009 15:27
OEFENEN. je moet niet van de bpm uit kunnen gaan! Als daar ooit een fout in zit wat dan? Kan je opeens niet draaien. Ik vind dat je je pas een dj kan noemen als je het zonder bpm meter kan doen.
Adrien1989    posted on 15-12-2009 15:28
Sterker nog, met een bpm meter kan je niet beatmatchen, je kan alleen in de goede richting komen, dat is ook waar ze voor zijn. Matchen gaat tot op drie cijfers achter de komma Happy, laughing
sonik    posted on 15-12-2009 15:32
Gewoon heel veel oefenen, dan krijg je het vanzelf onder de knie.
En anders stap je over op Traktor ofzo.
RemcoV    posted on 15-12-2009 15:33
Je moet gewoon goed naar die harde pokoe's luisteren, als ze klinken als een sneltrein moet je het tempo aanpassen Winking my eye
Xurion    posted on 15-12-2009 15:38
Oke, bedankt voor jullie reacties. Ik ga echt goed oefenen en m'n kunsten op de proef stellen.
Tomazos    posted on 15-12-2009 15:48
heb wel vaker iemand Leren draaien..
die kocht dan zelf pioneers..

1e wat ik dan bij ze deed was de bpm meter afplakken met tape, van: zo: ga nu maar proberen..

je moet niet op de bpm leren mixen..
hoe dacht je dat ze dat met vinyl deden danWinking my eye

dus kan inderdaad ook zonderHappy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Adrien1989    posted on 15-12-2009 15:52
Precies, leren zonder bmp teller is en blijft het beste.
Xurion    posted on 15-12-2009 15:54
Poster: Tomazos
heb wel vaker iemand Leren draaien..
die kocht dan zelf pioneers..

1e wat ik dan bij ze deed was de bpm meter afplakken met tape, van: zo: ga nu maar proberen..

je moet niet op de bpm leren mixen..
hoe dacht je dat ze dat met vinyl deden dan
dus kan inderdaad ook zonderHappy, laughing

Jha klopt, maar eerst baalde ik ervan dat ik geen bpm meters had. Eigenlijk maakt het dus niks uit.
Ik ga oefenen oefenen, en nog eens oefenen.

Als ik denk dat ik er nog iets van opgestoken heb laat ik jullie het weten, of beter zelfs: ik laat het je horenCool.

Thnx dudes.
Roov    posted on 15-12-2009 16:11
Inderdaad, een echte DJ heeft geen BPM meters nodig Winking my eye
BarryVendel    posted on 15-12-2009 16:24
Leren beatmatchen kan in het begin heel moeilijk zijn, maar je zult merken dat het gaandeweg steeds makkelijker en leuker wordt. Het is iets wat je moet willen leren om wat verder te komen in het DJen.

Er zijn natuurlijk wel software alternatieven die het beatmatchen voor je doen, maar je moet er niet afhankelijk van raken. Ik heb zelf een tijd geleden Traktor aangeschaft en de sync-optie werkt erg goed en prettig, maar er zijn ook nummers waarbij?de BPM niet goed herkent wordt. Dan moet je dit dus zelf kunnen instellen en regelen. Ik gebruik de optie dan ook niet omdat niet kan beatmatchen, maar omdat het me veel meer tijd geeft om me op andere aspecten van de nummers/het DJen te focussen.

Rolandje0    posted on 15-12-2009 16:43
Zelf heb ik 2 rmp-1 scratch met bpm meters. Ik zeg niet dat ik al zonder deze kan beatmatchen, maar het helpt met wel heel erg welke kant ik op matchen/adjusten. Binnekort wil ik ze gaan afplakken om het helemaal op gehoor te doen. Ik zeg wel dat het helpt in het begin ben nu zo'n 2 maanden bezig.
nils7    posted on 15-12-2009 16:51
Zolang je in hetzelfde genre blijft is het te doen Happy, laughing
Als je house pakt zijn gewoon heel veel platen 128 BPM dus een tikje sneller of langzamer en je hebt al meteen door of je de plaat moet vertragen of versnellen Winking my eye

Moet zeggen dat ik Pio's heb thuis en op het werk en idd vaak wel de BPM tellers gebruik, ze geven gewoon de richting aan wat op zich zeker handig is.

Tot het moment dat ik ergens moest draaien waar ze oude Denons hadden zonder BPM woehoe lachen was dat?Cool

Dat is een kwartiertje wennen en daarna lukte ook gewoon alles! Happy, laughing

Maar een goede indicatie geven ze wel Winking my eye en daar gebruik ik ze alleen voor!
main    posted on 15-12-2009 16:54
ik moet eerlijk bekennen dat ik ze wel gebruik, maar de bpm meters op mn axis zijn totaaaal niet accuraat waardoor je t altijd op je gehoor moet doen. het enige waar ik bpm meters voor gebruik is het in de buurt komen van het andere bpm.
TheHunter    posted on 15-12-2009 17:08
Ik gebruik geen bpm meter, ik vind de procenten die aangeven hoe ver je dit pitchfader hebt staan wel handig.
weiniggek    posted on 15-12-2009 19:17
Op de cdj 1000 gebruik ik ze om de bpm enigzins tegelijk te zetten de rest doe ik op gehoor. Bovendien wanneer de bpm meters niet afgeplakt zijn lukt het me niet om te draaien zonder ernaar te kijken.
Een trucje is ook om de pitch op z'n langzaamst te zetten dan loopt ie altijd langzamer dan de andere plaat. Als je hem dan wat sneller laat lopen kom je vanzelf op een moment dat je een goede beatmatch hebt.
Adrien1989    posted on 15-12-2009 19:21
Langs dat moment kom je dan ja, op dat moment moet je de pitch snel op de juiste plek zitten als je hem gelijkt wilt houden. Als je van te voren niet weet waar dat punt is resulteert dat in wat heen en weer gezwaai met de fader. Totdat ik cdj800's had beatmatchte ik altijd zo, heel lang zelfs nog zo gedaan, niets jogwheel gebruiken haha. Moet wel zeggen, als je geen bpm tellers hebt en je kan deze techniek goed en je hebt geen enkel idee van het bpm, dan heb je het bpm sneller te pakken dan op wat voor andere manier dan ook. Maar dan moet je wel ff stiekem oefenen Winking my eye.
Btw, die neus op Youtube, dj Tutor, doet het ook op die manier, dus als je het eens wilt proberen, als je wat van hem zoekt kan je er wat uitleg over vinden met beelden erbij Happy, laughing.
User edit by Adrien1989 on 15-12-2009 @ 19:22:52 (34%)
Tekhead    posted on 15-12-2009 22:02
je moet gewoon de beats tellen, en dat is niet moeilijk. Met vinyl of cd maakt niet uit, gewoon je beats tellen en noteren, is een eenmalige klus die maar 15 sec. duurt. ( Je zet je plaat op het begin-startpunt, kijkt naar je horloge of stopwatch,start je plaat en telt de beats van de plaat en dit 15 sec. lang, dat getal vermenigvuldig je met 4 en je hebt je BPM, meestal correcter als met zo een onbboard BPMteller. (als je kan tellen tenminste Cool)
De hoezen van mijn vinyls hebben een klein stickertje waarop de BPM staat genoteerd, weet ik tijdens een gig, welke plaat ik snel kan inmixen door ??n te pakken met dezelfde of bijna dezelfde bpm. Bij CD's is het noteren en snel terugvinden het lastigste.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Estacy    posted on 15-12-2009 22:10
ook een goede tip als je net begint:
Zet de pitch op z'n snelst, vervolgens geef je een zwiep aan het jogwheel (naar links, zodat de muziek slomer gaat) als je veel moet draaien om em ff in beat ?te krijgen, dan moet je pitch een flink stuk slomer, moet je maar een klein zwiepje geven, dan moet je de pitch minder sloom. dit doe je tot je geen zwiep meer hoeft te geven om em gelijk te hebben.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Ilja    posted on 15-12-2009 22:12
Ben puur van digitaal, en heb geen zin om de beats te gaan tellen, geef mij maar de counter ( zowel op mixer als op spelers ). ?Zet ze volgens de counter gelijk, en daarna ga ik even met Cue knop voorluisteren, en af en toe moet ie iets omhoog of omlaag. ?Maar de counters op Pioneers zijn zeer betrouwbaar.
User edit by Ilja on 15-12-2009 @ 22:15:37 (100%)
Flaged
Tekhead    posted on 15-12-2009 22:14
Poster: Estacy
ook een goede tip als je net begint:

Zet de pitch op z'n snelst, vervolgens geef je een zwiep aan het jogwheel (naar links, zodat de muziek slomer gaat) als je veel moet draaien om em ff in beat ?te krijgen, dan moet je pitch een flink stuk slomer, moet je maar een klein zwiepje geven, dan moet je de pitch minder sloom. dit doe je tot je geen zwiep meer hoeft te geven om em gelijk te hebben.

met cd spelers bedoel je toch, want op m'n sl's staan geen jogweel Cool
Estacy    posted on 15-12-2009 22:18
de plaat afremmen (op de zijkant) kan ook, kijk maar op het filmpje!
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Meks    posted on 15-12-2009 22:35
Poster: TheHunter
Ik gebruik geen bpm meter, ik vind de procenten die aangeven hoe ver je dit pitchfader hebt staan wel handig.

Dat vind ik ook, zo kan je je rap orienteren om zeer nauwkeurig te gaan mixen ,want ik ben eerder een dj die graag lange overhangen maakt (als?dat bij de muziek past?natuurlijk?Cool).

Ook ben ik radicaal van mening dat je pas een dj bent als je puur kan beatmatchen op het gehoor.
Blijven oefenen!! En zeker niet opgeven als het eens niet lukt. Iedereen heeft eens een mindere dag?Cool

Edit: Btw beatmatchen op het gehoor heeft je een beter gevoel voor?miziek. Onrechtstreeks help het je?bij tal van andere mix technieken
User edit by Meks on 15-12-2009 @ 22:40:38 (29%)
Tekhead    posted on 15-12-2009 22:38
Poster: Estacy
de plaat afremmen (op de zijkant) kan ook, kijk maar op het filmpje!

Do'hhhhhh, je kan je plaat overal afremmen, ze is nl rond he, maar je kan afremmen via de platter, of met je vinyl zelf,idem voor inloopen van je record.

192 Users online: 15 Guests (177 Unknown)
Pages generated today : 11.502
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.399.876