Pro audio begrippen! (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  LOCKED 

martelaty    posted on 27-11-2009 11:41
Ik wou even wat kwijt eigenlijk.. Dit onderdeel van het Forum heet pro audio.. laten we het dan ook pro audio houden!
voornamelijk met speakers..

een passief speaker systeem is een systeem dat 1 versterker alle drivers van een luidspreker aanstuurd
een actief speaker systeem is een systeem dat elke driver van een luidspreker dus bv het hoog mid en laag door een aparte versterker wordt aangestuurd

een luidspreker met een versterker er in noem je in de pro audio wereld een selfpowered speaker!

ik dacht dat dit wel handige info was!

What do you think about Pro audio begrippen! ??

Vote :   

Bouncy    posted on 27-11-2009 11:50
Hier klopt dus nu al geen zak van... raken de mensen weer lekker in de war...

Een passief systeem zijn losse kasten waar je zelf vermogen in moet doen. Dus als je een Passieve speakerkast hebt, moet er nog een versterker tussen!

Een actief systeem is wanneer de versterker zit ingebouwd in de speaker en je er alleen nog maar signaal in moet doen (geen apparte versterker...)

Dan crossovers:

Bij een passief systeem heb je een crossover nodig om de verschillende speakers aan te sturen, soms zitten deze crossovers al in de speakerkast, dan spreek je over een passieve crossover. In het duurdere segment (de echte ProAudio) kom je niet zo vaak passieve crossovers tegen, maar ACTIEVE crossovers, actieve crossovers zitten nog voor je versterkers en delen dus alles op in hoog/mid/laag..

Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan over (echte) ProAudio, heb ik nu geen tijd voor.

K zal binnekort de boel wel effe aanvullen (en dat crossover gebeuren effe wat duidelijker uitleggen....)

Zoek de volgende keer eerst iets GOED op voordat je zomaar wat schreeuwt, gebeurt hier veeel te vaak dat mensen "gewoon" wat zeggen en dat daardoor andere mensen het verkeerd leren, zodra er dan gecorigeerd word raakt iedereen in de war en daar word niemand vrolijk van!
remco87    posted on 27-11-2009 11:54
Even als toevoeging: Een actief speakersysteem hoeft niet per definitie voor elke driver een losse versterker te hebben. Als dit wel het geval is dan wordt dit vaak een?bi of tri amp speaker genoemd. Er is dan voor elk?frequentiespectrum een losse versterker. Voordeel hiervan is een stabielere belasting van de versterker en?minder?dippende vermogens?in?hoge frequenties?bij bijvoorbeeld een basskick. ?

Een actieve setup kan ook bestaan uit bijvoorbeeld een 2 wegspeaker die slechts door ??n versterker (plus daarachter een frequentiescheidingsfilter) wordt aangestuurd. Een passief systeem is simpelweg een speaker/set waarvan de versterker zelf geen component heeft wat het audiosignaal versterkt.

Edit: Bovenstaande is dus niet juist blijkbaar Smile?Ben wel benieuwd hoe het precies zit Winking my eye Volgens mij had bouncy dezelfde definities hiervan als ik in mijn hoofd had.
User edit by remco87 on 27-11-2009 @ 12:19:51 (26%)
martelaty    posted on 27-11-2009 11:55
sorry maar een actief systeem is echt een systeem dat elke driver apart wordt aangestuurd door verschillende versterkers, ik weet dit is vrij onbekend maar het is echt zo!
?een passieve luidspreker is een luidspreker die wordt aan gestuurd door 1 versterker dus bv veel fullrange speakers zijn passieve luidspreker.. een driver is bv een midspeaker een hoorn of een laag speaker..

een selfpowered speaker is bv een mackie srm450 dat wordt vaak een actieve speaker genoemt maar dat is dus een onjuiste benaming
martelaty    posted on 27-11-2009 11:58
en trouwens ik zeg niet gewoon want, heb al aardig wat ervaring in deze wereld. heb mijn kennis van hoofdtechnicus van meerdere theaters waaronder martini plaza in groningen. ik zeg niet zo maar iets. over die passieve speaker systeem bedoelen wij denk ik het zelfde.
Timmie--boy    posted on 27-11-2009 12:04
goeiedag,

Wat martelaty zegt is helemaal correct.?De mensen die beweren dat dit niet zo is hebben niet gelijk en dit zegt dus meer over de mensen die dit beweren.?Maar een beetje geluidsman weet wel beterWinking my eye?
struner    posted on 27-11-2009 12:10

Dit is een actief speaker systeem, hier heb je voor elke driver een apparte versterker. Zo je dit in 1 speaker inbouwen, dan is het een selfpowered actief speaker systeem.

Gebruik je 1 versterker voor meerder drivers, dan is dat een passief systeem. Ook al zit de versterker ingebouwd.

Dus:

Passief: Meerdere driver's aangestuurd door 1 versterker.
Actief: Alle driver's aangestuurd door apparte versterker.
Selfpowered: Speaker systeem met versterker ingebouwd, mogelijk actief op passief.
User edit by struner on 27-11-2009 @ 12:16:24 (72%)
Bouncy    posted on 27-11-2009 12:18
Poster: martelaty
en trouwens ik zeg niet gewoon want, heb al aardig wat ervaring in deze wereld. heb mijn kennis van hoofdtechnicus van meerdere theaters waaronder martini plaza in groningen. ik zeg niet zo maar iets. over die passieve speaker systeem bedoelen wij denk ik het zelfde.

Poster:?Timmie--boy
goeiedag,

Wat martelaty zegt is helemaal correct.?De mensen die beweren dat dit niet zo is hebben niet gelijk en dit zegt dus meer over de mensen die dit beweren.?Maar een beetje geluidsman weet wel beterWinking my eye?

User edit by Bouncy on 23-07-2011 @ 13:55:53 (19%)
martelaty    posted on 27-11-2009 12:19
bel mijn docent dan ook maar.. audiotechniek ... podium en evenementen techniek groningen
Timmie--boy    posted on 27-11-2009 12:22
dj bouncy succes met je opleiding, je moet nog veel lerenWinking my eye
timmy90    posted on 27-11-2009 12:26
ff voor de nieuwe mensen hier & de ouwe Cool,
probeer een discussie te voeren op een volwasse manier,

bouncy heeft hier al meerdere mensen goed geholpen op dit forum,
dus late we ff ons verstand gebruiken en dit op een volwasse manier
oplossen...
Bouncy    posted on 27-11-2009 12:32
Ik vind het zoiezo associaal om als nieuweling gelijk een grote bek te geven Timmie--boy... Stel jezelf eerst eens fatsoenlijk voor in de daarvoor bedoelde topics.
Maargoed, als jullie het zo graag allemaal willen vertellen... GA JE GANG!
Timmie--boy    posted on 27-11-2009 12:35
ik kwam op de site en zag de discussie en wilde even zeggen hoe het zit?zodat MENSEN NIET IN VERWARRING KOMENWinking my eye?en dit kan alleen als je je aanmeldt.?
martelaty    posted on 27-11-2009 12:36
ik vertel alleen maar wat mijn ervaring is en wat ik heb geleerd van goede geluidsmannen en grote hoofd technicie van diverse theaters. ik snap dat hij al veel mensen heeft geholpen maar is dat de doorslag om alles direct te geloven. niets ten nadele van hem hoor. dit is wat mij aan is geleerd en waar ik van overtuigd ben dat dit de juiste benamingen zijn. bekijk het plaatje van struner. lijkt mij erg duidelijk. ik wil verder niemand aanvallen ofzo, wou alleen de termen die worden gebruikt in de pro audio en theatertechniek vertellen en laten weten. ik spreek namelijk uit ervaring.
timmy90    posted on 27-11-2009 12:37
Poster: Timmie--boy
ik kwam op de site en zag de discussie en wilde even zeggen hoe het zit?zodat MENSEN NIET IN VERWARRING KOMENWinking my eye?en dit kan alleen als je je aanmeldt.?

dat is ook bouncy zijn bedoeling, dus als je hem niet wil afbreken zou het hier veel fijner zijn
Bouncy    posted on 27-11-2009 12:37
OM MENSEN NIET IN VERWARRING TE BRENGEN HEEFT ONZE GROTE VRIEND LEAD AVONDEN LANG ZITTEN PLOETEREN OP ONZE DJ-TOPICS, WAARONDER OOK DE BASISKENNIS VAN GELUID!!!!!!!!!!!!!!!!
van mij mag dit topic op slot....
timmy90    posted on 27-11-2009 12:39
ge hebt nu eenmaal mensen die niet verder kijken dan hun beter-weter neus lang is..
Sandr    posted on 27-11-2009 13:06
Poster: martelaty
ik vertel alleen maar wat mijn ervaring is en wat ik heb geleerd van goede geluidsmannen en grote hoofd technicie van diverse theaters. ik snap dat hij al veel mensen heeft geholpen maar is dat de doorslag om alles direct te geloven. dit is wat mij aan is geleerd en waar ik van overtuigd ben dat dit de juiste benamingen zijn. ik spreek namelijk uit ervaring.

Maar wat zou ons dan de doorslag moeten geven om jou wel te geloven? Jouw ervaringen? Dat zegt mij vrij weinig...

En als ik dan een keuze moet maken tussen 2 verschillende meningen ga ik toch voor degene die het beter kan onderbouwen en waarvan ik al vaker nuttige dingen heb opgestoken: In dit geval Bouncy dus...

De waarheid weet ik niet, en ik kan dus ook niet zeggen wie er gelijk heeft maar @ Martelaty: Iets meer onderbouwing en overtuiging dan dat je het van een hoofd theater heb geleerd zou wel fijn zijn en maakt je ook iets geloofwaardiger.

@ Timmie--boy
Dit telt voor jou x 10...Jou post zegt helemaal niks pietje heeft gelijk en zo is het.....
Als je dit nou eens fatsoenlijk zou kunnen onderbouwen zou ik er misschien iets mee kunnen, nu doe ik er niks mee...
Play that funky music white boy....
Abram    posted on 27-11-2009 13:30
Wikipedia is het ook met bouncy eens:
Active Speakers ---> Redirect Page ----> Powered Speakers:
Powered speakers?(or?active speakers) are?speakers?that have built-in?amplifiers. They can be connected directly to a?mixing console?or?sound?source, without the need for an amplifier. Such speakers are available with passive or active?crossoversbuilt into them. Powered speakers avoid the necessity of speaker to amplifier matching and limiting is built in. Another advantage of powered speakers is a reduction in the length of cable between amplifier output and speaker driver (some claim this affects maximum?slew rate, the rate of change in audio signals) since cable length is very small in powered speakers. Powered speakers ease set-up issues for an audio system, at least to some extent. However since low-level signal cables have to be run to the speakers from a signal source, noise pick-up can be a problem. This can be reduced (even effectively solved) by incorporating "balanced" line inputs into the speakers. When driven by balanced signals (and cables) from the sound source, noise can be greatly reduced. Some powered speaker manufacturers, notably DB Technologies and Phonic, are now incorporating UHF wireless receivers so the speaker requires only a power lead.[edit]Passive speakersAlternatively, a?passive speaker?(or?unpowered speaker) is a speaker which does not have its own power source and draws power from somewhere else, as opposed to an?active speaker?which has a built-in?amplifier. Active speakers have a short run of cable between the amplifier and the speaker, which reduces signal and power loss. The amplifier can also be matched to the speaker (chiefly an impedance issue) more exactly. Passive speakers are lighter and cheaper, but require longer lengths of cable to run to a separate amplifier. This can be desirable if you have amplifiers that can run multiple speakers.
struner    posted on 27-11-2009 13:40
Poster: Abram
Wikipedia is het ook met bouncy eens:

Active Speakers ---> Redirect Page ----> Powered Speakers:

Powered speakers?(or?active speakers) are?speakers?that have built-in?amplifiers. They can be connected directly to a?mixing console?or?sound?source, without the need for an amplifier. Such speakers are available with passive or active?crossoversbuilt into them. Powered speakers avoid the necessity of speaker to amplifier matching and limiting is built in. Another advantage of powered speakers is a reduction in the length of cable between amplifier output and speaker driver (some claim this affects maximum?slew rate, the rate of change in audio signals) since cable length is very small in powered speakers. Powered speakers ease set-up issues for an audio system, at least to some extent. However since low-level signal cables have to be run to the speakers from a signal source, noise pick-up can be a problem. This can be reduced (even effectively solved) by incorporating "balanced" line inputs into the speakers. When driven by balanced signals (and cables) from the sound source, noise can be greatly reduced. Some powered speaker manufacturers, notably DB Technologies and Phonic, are now incorporating UHF wireless receivers so the speaker requires only a power lead.[edit]Passive speakersAlternatively, a?passive speaker?(or?unpowered speaker) is a speaker which does not have its own power source and draws power from somewhere else, as opposed to an?active speaker?which has a built-in?amplifier. Active speakers have a short run of cable between the amplifier and the speaker, which reduces signal and power loss. The amplifier can also be matched to the speaker (chiefly an impedance issue) more exactly. Passive speakers are lighter and cheaper, but require longer lengths of cable to run to a separate amplifier. This can be desirable if you have amplifiers that can run multiple speakers.

Wikipedia kan men zelf uploaden, dus klopt ook niet altijd wat er gezegd word.
martelaty    posted on 27-11-2009 13:44
ik heb uitgebreide lessen gehad van het hoofdtechniek personeel van martini plaza theater, ook heb ik dagelijks les van een geluidstechnicus die 25 jaar in het vak zit. beide personen beamen mijn verhaal. zij hebben mij de lessen over theater techniek, licht techniek, geluidstechniek verteld. doe momenteel nog steeds de opleiding voor podium en evenementen techniek in groningen. zelf ben ik 10 jaar bezig met licht en geluid waarvan de laatste 3 proffesioneel.

ik snap niet dat mensen zo boos of gefrustreerd gaan reageren, ik probeer alleen mijn kennis door te geven aan mensen. vind het een beetje raar en vervelend als er direct zo wordt gereageerd. zoals hierboven staat aan gegeven selfpowered is met ingebouwde versterken.. ik heb zelf nog gezocht naar een goede uitleg over een actief systeem die heb ik alleen niet kunnen vinden kan wel voorbeelden geven. bv een 3 weg systeem waarvan de sub mid en hoog een aparte versterker heeft dat is een actief systeem.

ik wil verder geen ruzies of dergelijken veroorzaken of zo ik probeer mijn kennis alleen door te geven omdat mij die nuttig lijkt
Abram    posted on 27-11-2009 13:46
Poster: struner
Wikipedia kan men zelf uploaden, dus klopt ook niet altijd wat er gezegd word.

Zeker de engelse variant van wikipedia is een zeer gecontroleerde website. Er zitten daar even veel professionals aan de wikipedia encyclopedie te werken als dat er aan een geschreven encyclopedie wordt gewerkt.

Er is zelfs een onderzoek, met positieve uitslag, wat heeft aangetoond dat de werkwijze van wikipedia er voor zorgt dat fouten sneller verdwijnen dan in een normale encyclopedie en dat de hoeveelheid aan correcte informatie van een gelijk en soms hoger niveau is.

De enige reden waarom docenten zeggen dat je geen gebruik mag maken van wikipedia is omdat ze a) het een te gemakkelijke informatie bron vinden (geen research en daarom hebben uni's nu ook het vak onderzoeksvaardigheden moeten introduceren) en b) omdat ze zelf niet de techniek achter de motor van wikipedia niet kennen of begrijpen.

On-Topic: Ik ga is even kijken of ik kan vinden welk bedrijf/encyclopedie wat zegt betreffende de technieken... *ben zo terug*

Edit 2: De artikelen die ik heb gevonden wijzen er vooral naar dat het weer zo'n typisch Amerika/Engeland dingetje is geworden zoals Chips - Fries.

Zelf vind ik deze uitleg het beste:
Passive Speakers: constructed without inbuilt amplification and not needing their own mains supply

Active Speakers: contructed with an inbuilt amplifier or amplifiers and requiring a source of mains for this to operate. Within this defintion, there are subgroups of "bi-amped", "tri-amped" and so on, indicating how many separate amplifiers there are to handle the various drivers within the cabinet. In this instance to say "powered speaker" would be really just a synonym for "active".

Waarom ik voor deze uitleg kies?
Omdat:
Volgens deze opzet heb je:
Actieve speakers met ??n of meerdere versterkers
passieve speakers met een passieve crossover
Vervolgens heb je de mogelijkheid om nog een externe crossover te gebruiken maar deze is geen deel van de speaker.

Volgens de andere opzet heb je:
- unpowered passieve speakers
- unpowered actieve speakers - die eigenlijk niet bestaan omdat de crossover geen deel is van de speaker maar deel is van een extern aangesloten apparaat (correct me if I'm wrong, ik hoor bij het andere kamp :P)
- powered passieve speakers
powered actieve speakers

Vanuit een lingu?stisch oogpunt is de eerste uitleg ook logischer. Van oudsher beschrijven wij een object van groot naar klein / van simpel naar lastig.
Bijvoorbeeld:
Wat is het? - Een huis - wat voor huis? - alleenstaand - welke materiaal? steen - wat voor kleur? - rood
En niet: wat is het? van steen - Is het een muur?

Dit gaat denk ik ook op voor speakers. Het eerste waar je naar kijkt als je een speaker gaat aansluiten is hoeveel gaten er aan de achterkant zitten (als je niet meteen ziet dat het actief/passief/powered/unpowered is). Je gaat niet als eerste bepalen of er een passieve of actieve crossover in zit.
Als we vervolgens kijken naar de terminologie zijn de meest gebruikte termen (onafhankelijk van de exacte betekenis) actief en passief en niet powered en unpowered. De meest gebruikte term in combinatie met het geen dat als eerste wordt beschreven is een combinatie van Actief & Passief met Speaker die stroom nodig heeft of speaker die geen stroom nodig heeft.
User edit by Abram on 27-11-2009 @ 14:28:21 (100%)
KingDing3ling    posted on 27-11-2009 14:20
Poster: Bouncy
OM MENSEN NIET IN VERWARRING TE BRENGEN HEEFT ONZE GROTE VRIEND LEAD AVONDEN LANG ZITTEN PLOETEREN OP ONZE DJ-TOPICS, WAARONDER OOK DE BASISKENNIS VAN GELUID!!!!!!!!!!!!!!!!

van mij mag dit topic op slot....

@Bouncy rustig aan....Ook hier geeft Lead hetzelfde aan wat martelaty zegt
Ik quote het ff

Actieve en Passieve Luidspreker
Als er gesproken wordt over een Actieve Luidspreker wordt daarmee bedoeld dat deze een ingebouwde (actieve) versterker heeft. Aangezien de meeste actieve luidsprekers full-range zijn, zijn deze meestal opgebouwd uit een woofer en een tweeter. Er zijn in zo'n geval dus twee versterkers per speaker nodig, een voor de hoge tonen (naar tweeter) en een voor de lage tonen (naar woofer). Als een fabrikant een versterker ontwerpt specifiek voor een bepaalde speaker systeem kun je ervan uitgaan dat je daarmee het maximale rendement uit de luidspreker haalt.

In het lapje tekst geeft Lead ook aan dat elke speaker een eigen versterker moet hebben. Dus het het Topic hoeft helemaal niet op slot. Goed lezen is ook een vak.

@Abram
Wiki moet je goed lezen en het plaatje erbij halen. Zoals je daar ook ziet hebben bijde speakers een versterker!!!
Linki van Wiki over Active Speakers
http://en.wikipedia.org/wiki/Powered_speakers
User edit by KingDing3ling on 27-11-2009 @ 14:30:21 (19%)
Abram    posted on 27-11-2009 14:35
Poster: KingDing3ling
@Abram
Wiki moet je goed lezen en het plaatje erbij halen. Zoals je daar ook ziet hebben bijde speakers een versterker!!!
Linki van Wiki over Active Speakers
http://en.wikipedia.org/wiki/Powered_speakers

Dat maakt echter voor mijn statement niks uit. Het eerste waar in het stuk tekst wat ik plaatste naar verwezen wordt is het feit dat:
Actief is afhankelijk van het attribuut versterker of geen versterker. Dat er nog andere zaken zijn die daar aan bijdragen maakt niet uit. Vooral omdat het hier juist gaat om de volgorde van termen: of versterker eerst of crossover eerst. In beide gevallen worden beide termen gebruikt, niet ??n van de twee.
Een afbeelding heeft in dit geval dus ook geen meerwaarde omdat er een hoop mogelijke configuraties zijn.

On-Topic: Inmiddels heb ik een redenering in mijn vorige post geplaatst. Kijk is wat jullie daar van vinden Happy, laughing
Sandr    posted on 27-11-2009 14:38
Volgens mij heeft iedereen het nu over andere dingen:

Bouncy zegt:
Een actieve speaker heeft de versterking ingebouwd (1 of meerdere speakers maakt niet uit)

Martelaty zegt:
Een actieve speaker hoeft zijn versterking niet ingebouwd te hebben. Het gaat erom dat elke speaker zijn eigen versterker heeft.

Appels en peren dus...
Het enige punt van discussie kan zijn: Een actieve speaker heeft de versterking ingebouwd Ja of Nee....

En @ KingDing3ling

Goed lezen is inderdaad een vak?dat jij klaarblijkelijk niet helemaal beheerst. Lead zijn stukje geeft namelijk beide gelijk:
Hij zegt dat een actieve speaker een ingebouwde? versterker heeft, precies wat bouncy zegt.
Hij zegt ook dat elke speaker zijn eigen versterker heeft.

Dus enige vraag is: Kan een actieve speakers ook externe (niet ingebouwde)?versterkers hebben?
Zo ja: Martelaty heeft gelijk
Zo nee: Bouncy heeft gelijk

Volgens mij heeft bouncy gelijk, maar ik ben geen audiofiel of gearjunkie (op dat gebied) dus ik hou me mond en wacht rustig de reacties even af!

Edit: Abram was me iets voor maa rhoop dat mijn post nog wel nuttig kan zijn. Het gaat nu even niet om crossover ja of nee. Het gaat om versterker ingebouwd ja of nee...
Play that funky music white boy....
User edit by Sandr on 27-11-2009 @ 14:41:45 (17%)
KingDing3ling    posted on 27-11-2009 14:41
Ik heb het gelezen...thnx...Aan die onderbouwing hebben we tenminste ook iets.
Je ziet dat iemand een actief noemt en snel weerlegd met een power snoertje dat erin gaat. Terwijl je niet weet wat er in zit. Ja idd minimaal?1 versterker. De rest is gissen.
Dus ik ga voor Lead zijn uitleg. Die komt overeen wat martelaty zegt en wat ik inmiddels gelezen heb op internet. Als je natuurlijk uitgaat van 2 of meerdere speakers.
Eigenlijk heeft idd iedereen gelijk. Of de box nu 1,2,3 of meer speakers heeft. Er zit minimaal 1 versterker in

Ben ik ook weer wijzer geworden. Thnx iedereen.
User edit by KingDing3ling on 27-11-2009 @ 14:50:33 (67%)

169 Users online: 122 Guests (47 Unknown)
Pages generated today : 19.062
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.973.466