Poster: Flexii
Om een lange discussie kort te maken
Of het nu een Samsung flatscreen tv is, je Pioneer?DJM800, Je Acer laptop, Je computer noem maar op. Als je ze 24/7 aan hebt staan, dan zullen ze allemaal niet heel lang mee gaan, er zal naar verloop van niet al te lange tijd iets doorbranden of slijten. (en dan hebben we het niet over aan en uit knopjes)
Om een lange discussie maar eerst eens goed te voeren:
Een flatscreen TV kun je niet vergelijken met een DJM-800. Een flatscreen TV heeft onderdelen zoals backlight (led modellen uitgezonderd) die slechts een x aantal branduren heeft. De licht opbrengst neemt af na verloop van tijd en uiteindelijk zullen de lampen niet meer werken.
Elektronica componenten zoals in de DJM-800 die kennen maar ??n vorm van slijtage en dat is het warm en koud worden. Daarbij krimpt alles en zet alles uit, hoe minder vaak dat gebeurd hoe beter. Met andere woorden, langer aan laten staan is voor dit soort apparatuur vaak beter. Daarnaast heb je tijdens het inschakelen altijd een moment van inschakel spanning met eventueel spikes waar fijne elektronica ook niet erg happig op is.
Poster: Winston
Ik las ooit van hi-fi experts dat je je apparatuur het beste nooit uit maakt. Meeste apparatuur gaat nl. stuk bij het aan/uitmaken.
Wat Winston dus aangaf klopt ook wel, bij in en uit schakelen krijg je afwijkende spanningen en krimp/uitzet krachten. Op dat moment is veel elektronica dus het meest kwetsbare.
Je hebt wel een aantal onderdelen dat vaak wat levensduur betreft?beperkt zijn, waaronder elco's. Tegenwoordig heb je echter speciale elco's die niet meer kunnen lekken en veel langer mee gaan. Ik weet niet welke in de DJM-800 zijn gebruikt maar vermoedelijk is daar niet op bezuinigd. Deze zullen vooral bij de voeding zitten.
Als je de computer op je mixer hebt aangesloten is het vaak belangrijker om te controleren of je voeding van de pc op een geaard stopcontact zit. Je zal niet de eerste zijn die een spanningverschil van meer dan 45 volt tussen zijn PC kast en mixer heeft staan. Die stroom zal dan dus via de audio kabels van je pc via je mixer proberen weg te stromen. Lijkt me vrij duidelijk dat dit niet goed is voor de fijne elektronica in je mixer.