Ontstaan house muziek
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TheMole    posted on 19-11-2009 19:06
Hallo,

Ik moet voor school een project over muziek maken en ik moest een project over House (vooral Hardcore & Acid house) maken. Nu is mijn vraag of iemand mij over het ontstaan van house kan uitleggen. Ik bedoel dus :

?- Hoe en waar is het ontstaan.(Waarom)
??
- House op sociologisch vlak.
?
?- Hoe is het geeevolueerd tot op de dag van vandaag.
User edit by TheMole on 19-11-2009 @ 19:09:08 (4%)
Mod edit by Lead on 19-11-2009 19:28 (27%)

What do you think about Ontstaan house muziek ??

Vote :   

Tomazos    posted on 19-11-2009 19:18
begin dan maar bij michael jacksonHappy, laughing,
grond legger van 'dance muziek'
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Saskia    posted on 19-11-2009 19:20
Ik moet ook zo'n opdracht maken haha :P..
dus aan die informatie die hier komt heb ik misschien ook nog wat !
Jorrit    posted on 19-11-2009 19:23
KLIK. Waarom moeten wij eigenlijk jou huiswerk doen??Cool
LouisCasper    posted on 19-11-2009 19:25
Het is allemaal begonnen in een club in Chicago, genaamd ?Warehouse?. Daar draaide al een tijdje verschillende DJ?s, maar de genres waren vooral Disco en R&B. In 1977 werd Franky Knuckles aangesteld als de nieuwe DJ van de club. Hij begon Funky underground Grooves te mixen met live instrumenten, en de house was geboren! Het woord house is ook daadwerkelijk afgeleid van de naam van de club, namelijk warehouse.
http://www.louiscasper.com
Lead    posted on 19-11-2009 19:28
Verhaal van Look klopt. In het begin was er pop muziek en house muziek. Later werd het onderscheid gemaakt tussen mellow en gabber. Daarna kwamen alle overige smaken house muziek die je tegenwoordig kent.

Naast Michael Jackson zie ik de Pet Shop Boys eerder als beginners met electronische muziek. Zij waren de eerste die synthesizers en sequencers gebruikten in hun muziek.

Er zijn vele verhalen te vertellen, maar dan ben ik je hele werkstuk aan het intikken en dat lijkt me niet de bedoeling Thumbs Up
Let the BASS be louder
TheMole    posted on 19-11-2009 19:31
Poster: Jorrit
KLIK. Waarom moeten wij eigenlijk jou huiswerk doen??Cool
  Denkt gij dat ik dan nog niks heb gedaan. Aan de info op wikipedia heb ik helaas niet veel. Ik zal zeggen dat ik een leerling Humane Wetenschappen ben en het vooral gaat over de House in de sociologie. Bijvoorbeeld of het iets met geloof heeft te maken, liefde of wat dan ook. Iets waardoor de fans van bijvoorbeeld Acid house een samenhorigsheidsgevoel krijgen. Het gaat over subculturen.
User edit by TheMole on 19-11-2009 @ 19:32:31 (6%)
jannickv    posted on 19-11-2009 19:41
Uitgevonden door de Amerikanen, maar groot geworden in Europa. House ontstond midden jaren ?80 in Amerika en brak In 1986 definitief door op Ibiza en later in Engeland. Via Engeland verspreidde de nieuwe house-muziek zich als een inktvlek over Europa en groeide uit tot een ware subcultuur. En hoewel velen hebben geprobeerd house-muziek 'dood? te verklaren is dat nooit gelukt. House is nog steeds een van de belangrijkste en meest invloedrijke muziekstromingen.

In Nederland brak house in de zomer van 1988 definitief door, als eerste in Amsterdam. House heeft voor 'Nederland muziekland' veel veranderd. Voor house waren we een vrij onbeduidend landje in de internationale muziek-industrie, dat heel af en toe eens succes had in het buitenland. Als dat gebeurde was dat meteen groot nieuws. Vanaf 1989 gingen we aan de lopende band wereldhits produceren.?

Op uitgaansgebied gebeurde hetzelfde. Wilde je een supertijd hebben, dan moest je vroeger vooral niet in Nederland zijn. De echt hippe en spraakmakende dingen gebeurden in steden als New York of Londen. Begin jaren '90 gebeurde het in Amsterdam. Clubs als de RoXY en vooral de iT kregen wereldfaam en zorgden ervoor dat de club- en party-scene in Nederland explodeerde. Vanuit Engeland waren er elk weekend speciale 'house -vluchten' op Amsterdam en vanuit Brussel reed zelfs regelmatig een speciale 'iT-trein', inclusief DJ's.?

De drug die bij house hoort zijn we ook meteen op grote schaal gaan produceren, waardoor we al jaren de grootste XTC-producent ter wereld zijn. Rotterdammers vonden een heel eigen subcultuur uit die over de hele wereld navolging kreeg en vanuit Amsterdam opereerde de succesvolste dance-act ter wereld:?2 Unlimited. Rondom de Amsterdamse Ray en Anita ontstond wereldwijd een gigantische hype met vele grote wereldhits. Ook Nederlandse DJ?s en clubdance zijn erg succesvol over de hele wereld.?

En da's nog lang niet alles. Als klein landje hebben we een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de house-cultuur wereldwijd. Dat is nog steeds te merken. De beste DJ's ter wereld komen hier vandaan, jaarlijks organiseert Amsterdam de op?1 na belangrijkste dancemuziek-beurs van de wereld en Nederlandse feesten als Trance Energy, Sensation en Dance Valley zijn wereldwijd toonaangevend.
User edit by jannickv on 19-11-2009 @ 19:45:52 (100%)
Lead    posted on 19-11-2009 19:46
Ik ben het niet met Jannick eens wat betreft de oorsprong (uitgevonden in Chcago klopt wel). De House muziek vind duidelijk een oorsprong ook in Nederland, Nederlands is gedurende de opmars van de electronische muziek behoorlijk invloedrij geweest ( en is Nederland nog steeds).

In ieder geval heeft Parkzicht de grond geplaveit voor de hardere muziek stijlen. Begonnen met Rob (& Ludie) , Dark Raver en Stanton. Rob nam eens een TR-909 mee naar Parkzicht? en toen hij live ging jammen stond de hele tent op zijn kop.

Dat heeft vervolg gekregen en is steeds harder geworden.

Geloof & Muziek : In? de jaren 90 waren er partijen die meende dat er in de gabber muziek boodschappen van de duivel zaten (check nummertje van Neophyte: Dominee Dimitri), maar dat is nooit bewezen Winking my eye
Let the BASS be louder
Mod edit by Lead on 19-11-2009 19:46 (5%)
jannickv    posted on 19-11-2009 19:48
Poster: Lead
Ik ben het niet met Jannick eens wat betreft de oorsprong (uitgevonden in Chcago klopt wel). De House muziek vind duidelijk een oorsprong ook in Nederland, Nederlands is gedurende de opmars van de electronische muziek behoorlijk invloedrij geweest ( en is Nederland nog steeds).

In ieder geval heeft Parkzicht de grond geplaveit voor de hardere muziek stijlen. Begonnen met Rob (& Ludie) , Dark Raver en Stanton. Rob nam eens een TR-909 mee naar Parkzicht? en toen hij live ging jammen stond de hele tent op zijn kop.

Dat heeft vervolg gekregen en is steeds harder geworden.

Geloof & Muziek : In? de jaren 90 waren er partijen die meende dat er in de gabber muziek boodschappen van de duivel zaten (check nummertje van Neophyte: Dominee Dimitri), maar dat is nooit bewezen Winking my eye

Ik citeer maar wat xD van een intressante website best wel Winking my eye?
@ts: site weten? google wat van mijn tekst en je vind hem wel Happy, laughing zoeken kan je zelf wel denk ik Happy, laughing
TheMole    posted on 19-11-2009 19:50
  Ok hier heb ik wat aan. Verder had ik ook iets gelezen van een partij "Naar House" die met een busje door nederland reizen om mensen daar via het geloof van de house muziek te halen.
RiX    posted on 19-11-2009 19:52
Dit blijft nog steeds een leuke site. Wellicht heeft de TS er iets aan.

LINKJE
RiX    posted on 19-11-2009 19:57
Poster: TheMole
Ok hier heb ik wat aan. Verder had ik ook iets gelezen van een partij "Naar House" die met een busje door nederland reizen om mensen daar via het geloof van de house muziek te halen.

Niet van house af te halen. Alleen de gevaren van (house)muziek te laten zien en daarover in gesprek te gaan. Ik ben zelf christen, maar kan me niet vaak vinden in de methoden die door hen gebruikt worden. Toch vinden er supergoede gesprekken plaats op de feesten waar ze naar toe gaan. En geef toe, er worden soms dingen in de muziek gezegd die je regelrecht naar de hel praten (als je er in zou geloven dan... Winking my eye )
LLCoolP    posted on 19-11-2009 21:01
?zie ik de Pet Shop Boys
 die tot NU dag nog steeds lekker tracks maken & remixen:D
Join the party and become famous!
User edit by LLCoolP on 19-11-2009 @ 21:01:32 (14%)
ruben-b    posted on 19-11-2009 21:13
stanford & le que - history of house original mix wordt het ook wel beetje uitgelegdCool
CDJ 2000 - DJM 800 - CDJ 2000 ------- HDJ 2000
LLCoolP    posted on 19-11-2009 21:26
Poster: ruben-b
stanford & le que - history of house original mix wordt het ook wel beetje uitgelegdCool

Dat is nog eens een plaatje:DFunky en informatiefCoolMoest ff aan Jack denken, Jack is the one . .
Join the party and become famous!
User edit by LLCoolP on 19-11-2009 @ 21:26:08 (2%)
JollyJunkie    posted on 19-11-2009 21:27
Als je iets over geloof van de House (Electro is ook wel goed toch) van tegenwoordig wilt schrijven meot je het toch echt over Justice hebben, dat is namelijk tegenwoordig gewoon een geloof ipv een artiest?Cool
TheMole    posted on 19-11-2009 22:05
Poster: RiX
Dit blijft nog steeds een leuke site. Wellicht heeft de TS er iets aan.

LINKJE
 Ah merci zoiets is erg handig om te weten waar bepaalde stijlen zijn uit voort gegroeid. Thanks
MaximDJ    posted on 19-11-2009 22:21

Oeh, we mogen trots zijnCool
Party Sensations. Excellence in entertainment.
Dolivieira    posted on 19-11-2009 22:26
Er staan eergens op djpagina.nl 3 linkjes naar filmjes hoe house is ontstaan kijk die en je weet genoeg. En voor de hardcore stroming moet je ff bij ID&T gaan spitten. Kijk ook ff?op de site van Rotterdam records??

Onstaan van house en Dj cultuur

http://video.google.nl/videoplay?docid=6000267013777292744#

http://video.google.nl/videoplay?docid=4386890041867315514#

http://video.google.nl/videoplay?docid=-8526700901374412417#

Hier zijn die drie linkjes
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
ruben-b    posted on 20-11-2009 11:42
hier is ook een filmpje over 10 jaar defected zeker wel een van de grootste house labels.
http://www.youtube.com/watch?v=toGbCLeog-E&feature
CDJ 2000 - DJM 800 - CDJ 2000 ------- HDJ 2000
User edit by ruben-b on 20-11-2009 @ 11:44:26 (62%)
Gagarin12    posted on 20-11-2009 17:44
Poster: TheMole
Hallo,

Ik moet voor school een project over muziek maken en ik moest een project over House (vooral Hardcore & Acid house) maken. Nu is mijn vraag of iemand mij over het ontstaan van house kan uitleggen. Ik bedoel dus :

?- Hoe en waar is het ontstaan.(Waarom)

??

- House op sociologisch vlak.

?

?- Hoe is het geeevolueerd tot op de dag van vandaag.

Hier kan wel wat waarheid rondhangen, maar hoe ga je die eruit vantussen alle zever. De bibliotheek en films (zijn er met hopen) zijn je vriend. Vergeet ook niet geregeld naar detroit en de techno te linken. Oa de verschillen, techno is mechanischer waar house meer soul bevat, meer warmte.
House was toen ten minste nog vet, heel af en toe passeert er nog zo'n plaatje. Wat men nu house durft noemen is echt spijtig, ze moeten daar iets nieuws voor vinden, net hetzelfde met electro.
TheMole    posted on 21-11-2009 11:49
Met house op sociologisch vlak bedoel ik de house cultuur. Info over de Hardcore cultuur kan ik ook gebruiken. Is er iets naast de kleding en de muziek iets dat de gabbers een samenhorigheids gevoel geeft. bv: geloof, politiek (ik bedoel zoals al die zever dat alle gabbers racistisch zijn).
Tekhead    posted on 21-11-2009 12:55
Poster: MaximDJ

Oeh, we mogen trots zijnCool

Denk dat wij meer invloed en nog steeds hebben gehad als Nederland, sorry maar het is zo. Ach en so what, wij Nederlandstaligen hebben zo weinig te vertellen met onze kleine taal, dus samenhorigheid is mss wel nodig
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true

This is an old Topic

No new postings for 5.763 days.
 Post CommentThat would be 192.1 months
or a whopping 15.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

277 Users online: 172 Guests (105 Unknown)
Pages generated today : 10.987
Most visitors online this month : 350
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.009.015