niet strak genoeg matchen (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

DJMixing    posted on 13-11-2009 23:02
Beste mede-DJ's,

Ik merk de laatste tijd dat ik tijdens het mixen steeds vaker de beat net mis, of dat het net niet strak genoeg gepitcht is.

In het begin als je vaker gaat mixen, merk je dat het steeds beter gaat met beatmatchen, en dat was bij mij ook het geval, maar nu lijkt het alsof het steeds slechter gaat (hoewel ik juist meer mix). Hierdoor loopt vaak ook mn mix in de soep, omdat ik dan zoiets heb van "het is al de zoveelste" die niet strak genoeg gepitcht is. :S Ik vind het heel vaag dat ik er opeens zoveel moeite mee heb.

Kennen mensen dit probleem?

DJMixing

What do you think about niet strak genoeg matchen ??

Vote :   

NNaughty    posted on 13-11-2009 23:07
eigenlijk niet. ookal knal je em niet meteen gelijk strak erin, kan je toch corrigeren? stel je pitch beter bij, rem of duw je platter iets meer de goede kant op. dat is gelijik de kunst van het mixen vind ik dan, ... snel (en het liefst onhoorbaar) kunnen fixen wat in de soep dreigt te lopen
Adrien1989    posted on 13-11-2009 23:07
Meer oefenen Tongue. Waarschijnlijk krijg je er wat meer oor voor en dan hoor wat kleinere fouten ook waar je je eerder niet zo bewust van was Happy, laughing.
DJMixing    posted on 13-11-2009 23:13
@NNaughty, ik corrigeer inderdaad, maar dan corrigeer ik net weer teveel en mist hij de beat of weet ik veel.. misschien komt het omdat ik nu over het algemeen snellere tracks (175 bpm) draai dan ik voorheen draaide. Ik merk dat mn jog een stuk gevoeliger is, kan misschien dus komen omdat ik andere tracks draai dan voorheen, of omdat ik gewoon trillende handjes heb, ik heb geen idee.

@Adrien, ik d8 er zelf ook aan dat het miss idd kan zijn dat ik nu de foutjes herken die ik voorheen over het hoofd zag. Misschien ben ik kritischer geworden? In ieder geval gaan mijn mixen nu niet meer zo soepeltjes als voorheen :/
Adrien1989    posted on 13-11-2009 23:15
Veel jezelf opnemen dan merk je of je progressie maakt. Maar als je nu ook veel tijd besteed aan andere handelingen zoals loopen kan je aandacht ook van het pitchen afgaan, of met een scheve loop gewoon onmogelijk maken. Slechter worden in matchen kan alleen als je niet meer genoeg oefent, zoals ik Tongue.
DJMixing    posted on 13-11-2009 23:28
Het is wel zo dat ik heel snel de auto-loop functie gebruik op mn cdj-400 en dan een loopje van 4 beats heb. Ik merk ook dat deze niet altijd helemaal 100% is, en dat als ik daarmee ga inmixen het geheel faalt.

Ik zal eens kijken hoe het mixen morgen zal gaan als ik ga mixen zonder te loopen, ik heb er de gewoonte van gemaakt namelijk om loops te gebruiken. Ik vind et namelijk ook heel vreemd dat ik soms maar een klein beetje de jog beweeg, en dati k er dan gelijk al een beat naast zit :S misschien kan dat inderdaad door een scheve loop komen..
Tekhead    posted on 13-11-2009 23:37
Ik heb eerst ook wat problemen gehad met beatmatchen met cd's, ik vond al die toeters en bellen op die cdspelers overbodig, want als al die merken zich de air permiteren van een vinyl mode op hun spelers toe te voegen, dan moet het ook zo zijn, dat je dan enkel de functie's zou mogen kunnen gebruiken die je op analoge TT ook hebt, maar neen, een hele hoop knopjes en lichtjes om toch maar de standaard te willen zijn. Maar uiteindelijk heb ik voor een duidelijke oefenwijze gekozen tijden oefenen, nl. regelmatig terug naar de vinyl grijpen, dan hoor je niet alleen, maar voel je ook de beat. Uiteindelijk lukt het naadloos, als alles correct werkt uiteraard, maar eerlijk is eerlijk, ik vind aan die cd's eigenlijk niks aan, ik en vinyl dat zijn 1 geheel, ik en cd's zijn 2 individuen.
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Adrien1989    posted on 13-11-2009 23:44
Poster: DJMixing
Het is wel zo dat ik heel snel de auto-loop functie gebruik op mn cdj-400 en dan een loopje van 4 beats heb. Ik merk ook dat deze niet altijd helemaal 100% is, en dat als ik daarmee ga inmixen het geheel faalt.

Ik zal eens kijken hoe het mixen morgen zal gaan als ik ga mixen zonder te loopen, ik heb er de gewoonte van gemaakt namelijk om loops te gebruiken. Ik vind et namelijk ook heel vreemd dat ik soms maar een klein beetje de jog beweeg, en dati k er dan gelijk al een beat naast zit :S misschien kan dat inderdaad door een scheve loop komen..

Autoloop functies zijn waardeloos speelgoed. Gewoon zelf maken. Alleen in programma's als traktor met een goede beatgrid van de track werkt een autoloop functie, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met CDJ400. CDJ400 autoloop is kut, CDJ800 autoloop is kut. Beter zelf lopen, maar dat vereist vaak ook kleine correcties. Als je MOB (Mixed On Beat) bezig bent kan je beter het loopen achterwege laten voor nu.?
User edit by Adrien1989 on 13-11-2009 @ 23:45:28 (1%)
kuituhh    posted on 13-11-2009 23:52
probeer eens voor te beluisteren door via beide kanalen voor te beluisteren en niet je master en je in te mixen plaat. Als je snapt wat ik bedoel.?

Als je de in te mixen plaat niet goed hoord kun je je gain wat omhoog zetten. Wel terug zetten als je daad werkelijk gaat inmixen.

Dit heeft mij behoorlijk geholpen. Misschien is het persoonlijk maar je kunt het proberen.

succes!
Spin that Sh!t BAM!
DJMixing    posted on 13-11-2009 23:55
@kuituhh, ik mix altijd op zo'n manier. Ik luister allebei de tracks door mn koptelefoon, pas als k dan hoor dat ze strak gepitcht zijn dan ga naar de master..

Maar zoals ik het nu zie, denk ik dat het ligt aan de snellere tracks en aan de loopfunctie. Ik zal de loopfunctie even achterwegen laten als ik weer ga mixen. De nieuwe tracks.. daar moet ik dan maar gewoon aan wennen dat het een stukje gevoeliger is als ik de jog beweeg Happy, laughing
tek-zotic    posted on 13-11-2009 23:56
je wordt gewoon kritischer en hoort zelf meer fouten, je zal ook wel merken dat als je een goede dag hebt echt elke mix verloopt zoals je wenste.
Sound-Division    posted on 14-11-2009 01:21
Ben ik helemaal met tek-zotic eens, als ik bijv een set op wil gaan nemen ben ik te geconcentreerd met het pitchen, en ben ik zo wat aan het mixen lukt me alles.
Bootstrap    posted on 14-11-2009 03:48
Misschien ook een keer je pitch-bend knoppen proberen, vind ik persoonlijk soms preciezer werken dan de jogwheel.

Edit: laat maar hangen, ik was ff vergeten dat die niet op een cdj-400 zitten..
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
User edit by Bootstrap on 14-11-2009 @ 03:49:22 (72%)
RAS    posted on 14-11-2009 05:17
Poster: Tekhead
Ik heb eerst ook wat problemen gehad met beatmatchen met cd's, ik vond al die toeters en bellen op die cdspelers overbodig, want als al die merken zich de air permiteren van een vinyl mode op hun spelers toe te voegen, dan moet het ook zo zijn, dat je dan enkel de functie's zou mogen kunnen gebruiken die je op analoge TT ook hebt, maar neen, een hele hoop knopjes en lichtjes om toch maar de standaard te willen zijn. Maar uiteindelijk heb ik voor een duidelijke oefenwijze gekozen tijden oefenen, nl. regelmatig terug naar de vinyl grijpen, dan hoor je niet alleen, maar voel je ook de beat. Uiteindelijk lukt het naadloos, als alles correct werkt uiteraard, maar eerlijk is eerlijk, ik vind aan die cd's eigenlijk niks aan, ik en vinyl dat zijn 1 geheel, ik en cd's zijn 2 individuen.

Haha, je klinkt echt heel ouderwets. Ik heb ook 2 sl1200's gehad voordat er 2 cdj-1000's stonden (daarvoor ook cdj-100), maar om nou de schuld aan de cd-spelers te geven, das echt te makkelijk. Aan anderen: Als je wilt oefenenen met mixen, gebruik dan gewoon niet de loop, totdat je er klaar voor bent.z

@ bootstrap: pitchbend knoppen zijn net zo nauwkeurig als het jogwheel, als je maar weet hoe ver je het moet bewegen, of hoe lang je het in moet drukken. 't is een kwestie van gewend zijn. Geen verschil dus eigelijk, zolang je er maar bekend mee bent.
User edit by RAS on 14-11-2009 @ 05:21:22 (23%)
nils7    posted on 14-11-2009 06:21
Ik vraag me af watvoor genre tracks van 175 BPM hebben...
Naar mijn weten is hardcore ergens in de 160...? (Draai dat vrijwel nooit dus van ooit een keer in een ver verleden Winking my eye)
Dus dat moet nog harder zijn...
Ik zou voor het mixen geen loops gebruiken! Of die moeten naadloos zijn maar als je die zelf moet instellen (zonder auto loop) is dat erg lastig, zeker live!
Stefjuuh    posted on 14-11-2009 09:08
Als je mixt met een loop, moet je de loop langer maken, ik heb er vaak 1 van 32 beats (15-16 seconden, house) en dan heb je eens in de 15 seconden die afronding. Als je daarbij weet hoe je een loopje moet verkorten of verlengen, kom je op een redelijk strakke loop uit!
Estacy    posted on 14-11-2009 11:18
de auto beat loop op mijn CDJ 200 is anders verdomd nauwkeurig. je kunt er best een 32 beat loopje mee maken die bijna naadloos is. Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als jij. Ik hoor ook best goed of ie off-beat gaat, beter dan eerst. en dan wil ik em nog wel eens verkeerd bij benden.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Adrien1989    posted on 14-11-2009 13:55
Sja bijna naadloos is al de oorzaak van problemen. En wat ik dan denk en ervaren heb is dat als ik dan zelf in en out zet dat ie dan vaak zo goed als naadloos is, en dan voer je nog een kleine correctie uit. ?Dan is de meerwaarde van de autoloop dus al verdwenen eigenlijk.
DJMixing    posted on 14-11-2009 14:18
Poster: nils7
Ik vraag me af watvoor genre tracks van 175 BPM hebben...
Naar mijn weten is hardcore ergens in de 160...? (Draai dat vrijwel nooit dus van ooit een keer in een ver verleden Winking my eye)

Dus dat moet nog harder zijn...

UK Hardcore, ligt rond de 170~175.

Ik vind het persoonlijk jammer dat de cdj 400's geen pitch bend knoppen hebben, ik was namelijk bij mijn vorige cdspeler knoppen gewend ipv een jog.

Ik denk dat het idd aan die loops ligt, want ik was nu bijna standaard al gewend er een auto-loopje van 4 beats van te maken. Ik zal straks eens mixen zonder de loopfunctie, misschien gaat alles wel een stuk beter Winking my eye
Bootstrap    posted on 14-11-2009 15:00
Poster: RAS
@ bootstrap: pitchbend knoppen zijn net zo nauwkeurig als het jogwheel, als je maar weet hoe ver je het moet bewegen, of hoe lang je het in moet drukken. 't is een kwestie van gewend zijn. Geen verschil dus eigelijk, zolang je er maar bekend mee bent.

Ja dat is wel zo, maar toch vind ik de bend knoppen soms fijner werken dan de jog. Op een denon dn-s3500 gaat het beatmatchen met de jog echt bagger bij mij, maar met de pitch-bend knoppen gaat het perfect. Ik weet ook niet precies waar dat aan ligt Cool Als je gewend bent aan de jogwheel maakt het natuurlijk niet meer uit.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Adrien1989    posted on 14-11-2009 15:05
Benden met knoppen is vet, maar pitchen en benden met alleen de fader is voor echte gangsters?Cool.
DJMixing    posted on 14-11-2009 15:10
Ik had net even gemixt zonder de loopfunctie te gebruiken, en ik merkte gelijk dat de ookal is de pitch niet helemaal perfect, de beat is er niet meer zover naast als ik eerst had. Ook als ik met de jog ging benden kreeg ik ook niet meer een vreemde off beat omdat ik "te snel" aan dat ding draaide.

Thx voor de tip Happy, laughing
Adrien1989    posted on 14-11-2009 15:18
You're welcome Happy, laughing
Sebasz    posted on 14-11-2009 15:34
Ik heb hier ook soms last van, maar dat is meer een kwestie van luiheid denk ik, vooral als je thuis voor de fun een beetje plaatjes mixt omdat je weet dat het niet 'perfect' hoeft.

Tenzij je op gaat nemen :P

Maar dan moet je wel oppassen dat je niet te slordig gaat worden tijdens het echte werk Winking my eye
ArCee    posted on 14-11-2009 16:42
Daar is waar ik diverse deejays NIET op aangenomen heb bij TFM Radio. Nu kraak ik die mensen niet af, vaak horen zij hetzelf niet eens (meer). Ik geef ze opbouwende kritiek.?Ik luister dan de demo, schrijf?een paar?tijden op waar het niet strak zit en wijs ze daar op. Soms zijn mensen beledigd, de meeste keren erkennen zij het en zijn ze blij met de feedback. Wat ik zo'n situatie meestal adviseer: Maak je overgangen compleet met je hoofdtelefoon op. Dan hoor je exact of een track gelijk loopt. Dat is even wennen, ik weet het. het is vaak verwarrend om 2 tracks op je koptelefoon te horen, maar je went eraan. Het geluid uit de de monitors, of zelfs helemaal vanuit de zaal komt vaak met een vertraging waardoor je net niet helemaal strak zit.
In sommige gevallen ist gewoon gemakzucht, in de zaal horen ze het toch niet. Ja, dan moet jij jezelf toch echt ff weer "back to basic" dwingen, verkeerde houding.
Neem ook je tijd op je voorafluistering, overtuig jezelf door de track minimaal 30 seconden op je voorafluistering mee te laten lopen dat hij er echt goed in zit qua snelheid. Dwing jezelf omdat te willen en eventueel bij te stellen.
User edit by ArCee on 14-11-2009 @ 16:43:15 (3%)
Tomazos    posted on 14-11-2009 17:15
dit is puur oefenen,

dj's die het vaak doen hebben miss 2 seconden nodig om gelijk te zetten, en dan kan je terwijl de plaat loopt ook nog wel beetje corrigeren.. en of je dit goed corrigeert, is puur oefenen en ervaring opdoenHappy, laughing
dan leer je vanzelf hoeveel je de jogwheel moet 'zwepen' om jou gewenste correctie te krijgen

en dit is gewoon puur en alleen oefenen oefenen oefenen en uren maken.. dat duurd jaaaaren

being a dj is a life projectWinking my eye en nog is het project dan niet af,
niet vergeten heHappy, laughing
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
User edit by Tomazos on 14-11-2009 @ 17:16:26 (9%)

207 Users online: 126 Guests (81 Unknown)
Pages generated today : 13.592
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.706.983