Poster: Stagiar
Mastering is een vak apart dat waarschijnlijk maar een man of 20 in heel nederland ?cht goed beheerst. Waar jij op doelt is je eindmix, maar deze begint al bij de eerst kick die je maakt.
Wat ikzelf doe is een bestaande vette track gebruiken en deze inladen, hier stem ik mijn kick op af qua power en volume. Vandaaruit ga ik verder.
Poster: lek3ct
stap over naar logic
Poster: nils7
Ja maar het gaat vooral om dat zoals hij nu in garageband afspeelt hij goed is, maar zodra ik hem exporteer naar mp3, AAC of direct brand... het opeens een stuk minder klinkt....
Is dat een instelling? Dat je weet?
Als ik 'm in mijn MK3 stop dan is de wave ook maar "half" hoog maximaal! (als je begrijpt wat ik bedoel)..
Als ik dat zo hoor, denk ik dat Garageband hier niet echt geschikt voor is
Als ik ook twee tracks er in importeer en dan mix dan klinkt het uiteindelijk ook minder als ik het exporteer!
Ik heb nu dit eruit gekregen: linkje
Thuis klonk het wel redelijk maar in de club was het helaas niet veel (gelukiig vrij aan het begin van de avond geluisterd).
Ik denk dat ik toch over moet stappen naar betere software.... iemand een tip?
Ik heb logic express 7 maar helaas heeft die een beperkt aantal sporen, dus niet een oplossing
Poster: StagiarPoster: nils7
Als ik dat zo hoor, denk ik dat Garageband hier niet echt geschikt voor is
Als ik ook twee tracks er in importeer en dan mix dan klinkt het uiteindelijk ook minder als ik het exporteer!
Ik heb nu dit eruit gekregen: linkje
Thuis klonk het wel redelijk maar in de club was het helaas niet veel (gelukiig vrij aan het begin van de avond geluisterd
Ik denk dat ik toch over moet stappen naar betere software.... iemand een tip?
Ik heb logic express 7 maar helaas heeft die een beperkt aantal sporen, dus niet een oplossing
Ik kan je track nu niet luisteren, zal het morgen even doen..
het ligt absoluut niet aan de software die je hebt. Uiteindelijk heeft alles te maken met kennis, ervaring en vergelijking.?
Alsnog een tip dan:
T-Racks. Probeer je master-export (het .wav file dat je geexporteerd hebt) in te laden en gooi er een standaard preset overheen die in T-Racks zit. heerlijk programmatje dat een hoop compenseert. (Ik gebruik het zelf overigens niet, maar ik weet dat T-Racks en hele hoop kan doen met je eindmix)
Poster: bambamstudio
Ik neem aan dat je mixen of eindmix bedoel ipv mastering.....
Poster: main
eindmix?
Heb de TT even aangepast
Maar eind mixen?
Voor diegene die het terug willen luisteren de kick staat op vol open terwijl je die nauwelijks hoort ;(
Ik heb de tip genomen om een andere "harde" track in te laden en de kick aan te passen erop maar dat werkt dus blijkbaar niet..
Wil denk ik toch over gaan stappen naar iets anders, garageband is leuk maar iets te beperkt! Kan al niet eens in .wav exporteren!
Heb 'm even in Audacity getrokken...
Zie het verschil:
Poster: tairipPoster: nils7
Heb de TT even aangepast
Maar eind mixen?
Voor diegene die het terug willen luisteren de kick staat op vol open terwijl je die nauwelijks hoort ;(
Ik heb de tip genomen om een andere "harde" track in te laden en de kick aan te passen erop maar dat werkt dus blijkbaar niet..
Wil denk ik toch over gaan stappen naar iets anders, garageband is leuk maar iets te beperkt! Kan al niet eens in .wav exporteren!
Heb 'm even in Audacity getrokken...
Zie het verschil:
Ja nu is je hele dynamiek weg. Je hebt hard limit gedaan (zo heet dat in Cooledit). Alle topjes worden naar een bepaalde threshold waarde naar 0dB getrokken. Nu heb je haast geen dynamiek meer.
Poster: Stagiar
Het is heel erg moeilijk om uit te leggen hoe je muziek 'hard en vol' krijgt. Dit moet je ervaren en leer je naarmate je bezig bent. Ik ben er nu 4 maanden echt druk mee bezig en merk nu pas dat het lukt, er is een heel blik met apparaten losgetrokken, compressors, equalizers, limiters, saturators en ik heb verschillende kicks over elkaar heen geplakt en nog ben ik er nog lange niet. Dat heeft gewoon tijd nodig.
Compressors, EQ etc. zit niet echt in garageband... althans ben het niet echt tegen gekomen! (in mijn versie 8.0)
Heb wat gevonden, het wordt er beter van maar helaas niet genoeg! Ik ga geen tig kicks op elkaar plakken!
Heb nu al een stuk of 5 drum sporen!