Eindmixen van tracks in Garageband
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

nils7    posted on 13-11-2009 13:11
Ik ben nu bezig het eea. uit te vogelen in Garageband en heb inmiddels een leuke productie af.

Helaas, zoals mijn voorgaande probeersels, is het geluid qua volume en "power" op cd een stuk minder

dan dat ik het terug luister op mijn laptop!

Iemand enig idee hoe ik dat kan verbeteren vanuit Garageband? Want het klinkt nu allemaal een beetje rustig op cd terwijl het op de laptop wel lekker knalt.

Nu kan ik het op cd branden en dan via mijn mixer met Audacity weer opnemen, maar is wat omslachtig! Is er niet een manier vanuit Garageband (die ik wellicht over het hoofd zie)?

User edit by nils7 on 16-11-2009 @ 19:33:59 (4%)

What do you think about Eindmixen van tracks in Garageband ??

Vote :   

Illusion    posted on 13-11-2009 13:50
In Audacity kun je ook normalizen he. Bij mij helpt het om mń track net zoveel power te geven als andere tracks. De kwaliteit is natuurlijk afhankelijk van je zelf. Daarnaast is goed EQen ook erg belangrijk. En uiteraard je gehoor.

Garageband heb ik geen verstand van, ga het eens bekijken. Cool
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Stagiar    posted on 13-11-2009 19:43
Mastering is een vak apart dat waarschijnlijk maar een man of 20 in heel nederland ?cht goed beheerst. Waar jij op doelt is je eindmix, maar deze begint al bij de eerst kick die je maakt.

Wat ikzelf doe is een bestaande vette track gebruiken en deze inladen, hier stem ik mijn kick op af qua power en volume. Vandaaruit ga ik verder.
nils7    posted on 13-11-2009 19:48
Poster: Stagiar
Mastering is een vak apart dat waarschijnlijk maar een man of 20 in heel nederland ?cht goed beheerst. Waar jij op doelt is je eindmix, maar deze begint al bij de eerst kick die je maakt.

Wat ikzelf doe is een bestaande vette track gebruiken en deze inladen, hier stem ik mijn kick op af qua power en volume. Vandaaruit ga ik verder.

Ja maar het gaat vooral om dat zoals hij nu in garageband afspeelt hij goed is, maar zodra ik hem exporteer naar mp3, AAC of direct brand... het opeens een stuk minder klinkt Unhappy....
Is dat een instelling? Dat je weet?
Als ik 'm in mijn MK3 stop dan is de wave ook maar "half" hoog maximaal! (als je begrijpt wat ik bedoel)..
lek3ct    posted on 13-11-2009 23:17
stap over naar logic Winking my eye
nils7    posted on 14-11-2009 06:24
Poster: lek3ct
stap over naar logic Winking my eye

Ik heb logic express... (legaal zelfs, koste me nog 300 euro ook maar okee) alleen ik snap er geen hol van Unhappy
Heb al redelijk vaak naar tutorials gekeken maar ik kan er geen weg wijs uit Unhappy
Overigens kan ik tracks vanuit logic express importeren van garageband, wellicht dat ik hem dan beter kan "uitmixen"... enig idee?
Ljrutger    posted on 14-11-2009 06:35
Waarschijnlijk heb je je masterkanaal niet goed afgestemd.. Wat ik meestal doe is op me masterkanaal een aantal plugins zetten. Meestal zijn dat een compressor, limiter en een equalizer. Propeer dit eens en bounce hem dan pas naar een wav/mp3..
Stagiar    posted on 14-11-2009 18:09
Poster: nils7

Ja maar het gaat vooral om dat zoals hij nu in garageband afspeelt hij goed is, maar zodra ik hem exporteer naar mp3, AAC of direct brand... het opeens een stuk minder klinkt Unhappy....

Is dat een instelling? Dat je weet?

Als ik 'm in mijn MK3 stop dan is de wave ook maar "half" hoog maximaal! (als je begrijpt wat ik bedoel)..

Dat heeft te maken met de compressie, een WAV bestand heeft 1411kbps, doordat je hem omzet naar mp3 wordt het kbps verlaagd (de 'onhoorbare' frequenties worden weggedrukt). Hierdoor ontstaat er een kleiner bestand. De meeste mp3's op internet zijn 192kbps. Een frequentie die geschikt is voor de meeste consumentenelectronica (mp3 spelers, hifi en draagbare radio's, Apple had eerder in hun itunes store een kbps van 128!). Probeer eens om te zetten naar 320 kbps. Dit scheelt een hoop.

Uiteindelijk is het beste nog om je wav's op een cd te zetten en die af te spelen, geen kwaliteitsverlies!

Dat je tracks veel 'zachter' klinken heeft te maken met je eindmix. Probeer dus al van vanaf het begin van je productie toe te werken naar een vergelijking met 'echte' nummers. Hierdoor hoef je vaak aan het eind alleen nog maar een Limiter op je Masterkanaal te zetten en eventueel wat EQ toepassen.

Precies gelijk aan het 'echte werk'?zal het nog lang niet klinken, maar je komt wel aardig in de buurt!
nils7    posted on 15-11-2009 18:12
Als ik dat zo hoor, denk ik dat Garageband hier niet echt geschikt voor is Winking my eye
Als ik ook twee tracks er in importeer en dan mix dan klinkt het uiteindelijk ook minder als ik het exporteer!

Ik heb nu dit eruit gekregen: linkje
Thuis klonk het wel redelijk maar in de club was het helaas niet veel (gelukiig vrij aan het begin van de avond geluisterd).

Ik denk dat ik toch over moet stappen naar betere software.... iemand een tip?
Ik heb logic express 7 maar helaas heeft die een beperkt aantal sporen, dus niet een oplossing Unhappy
User edit by nils7 on 15-11-2009 @ 18:15:35 (32%)
Stagiar    posted on 16-11-2009 00:45
Als ik dat zo hoor, denk ik dat Garageband hier niet echt geschikt voor is Winking my eye
Als ik ook twee tracks er in importeer en dan mix dan klinkt het uiteindelijk ook minder als ik het exporteer!

Thuis klonk het wel redelijk maar in de club was het helaas niet veel (gelukiig vrij aan het begin van de avond geluisterd).

Ik heb logic express 7 maar helaas heeft die een beperkt aantal sporen, dus niet een oplossing Unhappy

Ik kan je track nu niet luisteren, zal het morgen even doen..
het ligt absoluut niet aan de software die je hebt. Uiteindelijk heeft alles te maken met kennis, ervaring en vergelijking.?
Alsnog een tip dan:
T-Racks. Probeer je master-export (het .wav file dat je geexporteerd hebt) in te laden en gooi er een standaard preset overheen die in T-Racks zit. heerlijk programmatje dat een hoop compenseert. (Ik gebruik het zelf overigens niet, maar ik weet dat T-Racks en hele hoop kan doen met je eindmix)
nils7    posted on 16-11-2009 02:18

Thuis klonk het wel redelijk maar in de club was het helaas niet veel (gelukiig vrij aan het begin van de avond geluisterd

Ik kan je track nu niet luisteren, zal het morgen even doen..

het ligt absoluut niet aan de software die je hebt. Uiteindelijk heeft alles te maken met kennis, ervaring en vergelijking.?

Alsnog een tip dan:

T-Racks. Probeer je master-export (het .wav file dat je geexporteerd hebt) in te laden en gooi er een standaard preset overheen die in T-Racks zit. heerlijk programmatje dat een hoop compenseert. (Ik gebruik het zelf overigens niet, maar ik weet dat T-Racks en hele hoop kan doen met je eindmix)

Garageband exporteert alleen naar AAC of Mp3!
Voor diegene die niet weten wat Garageband is link

User edit by nils7 on 16-11-2009 @ 02:22:41 (7%)
bambamstudio    posted on 16-11-2009 05:58
Ik neem aan dat je mixen of eindmix bedoel ipv mastering.....
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
nils7    posted on 16-11-2009 12:00
Poster: bambamstudio
Ik neem aan dat je mixen of eindmix bedoel ipv mastering.....

Jah dat blijkbaar Happy, laughing
main    posted on 16-11-2009 13:46
eindmix?
Stagiar    posted on 16-11-2009 16:38
Poster: main
eindmix?

De eindmix is het geexporteerde bestand dat naar de masteraar gaat.
nils7    posted on 16-11-2009 19:40
Heb de TT even aangepast Happy, laughing

Maar eind mixen?

Voor diegene die het terug willen luisteren de kick staat op vol open terwijl je die nauwelijks hoort ;(

Ik heb de tip genomen om een andere "harde" track in te laden en de kick aan te passen erop maar dat werkt dus blijkbaar niet Unhappy..

Wil denk ik toch over gaan stappen naar iets anders, garageband is leuk maar iets te beperkt! Kan al niet eens in .wav exporteren!
Heb 'm even in Audacity getrokken...
Zie het verschil:
User edit by nils7 on 16-11-2009 @ 19:57:07 (14%)
tairip    posted on 16-11-2009 22:13

Maar eind mixen?

Voor diegene die het terug willen luisteren de kick staat op vol open terwijl je die nauwelijks hoort ;(

Ik heb de tip genomen om een andere "harde" track in te laden en de kick aan te passen erop maar dat werkt dus blijkbaar niet Unhappy..

Wil denk ik toch over gaan stappen naar iets anders, garageband is leuk maar iets te beperkt! Kan al niet eens in .wav exporteren!

Zie het verschil:

Ja nu is je hele dynamiek weg. Je hebt hard limit gedaan (zo heet dat in Cooledit). Alle topjes worden naar een bepaalde threshold waarde naar 0dB getrokken. Nu heb je haast geen dynamiek meer.
nils7    posted on 16-11-2009 22:24
Poster: tairip

Maar eind mixen?

Zie het verschil:

Ja nu is je hele dynamiek weg. Je hebt hard limit gedaan (zo heet dat in Cooledit). Alle topjes worden naar een bepaalde threshold waarde naar 0dB getrokken. Nu heb je haast geen dynamiek meer.

Ik heb helemaal niks verandert Winking my eye
Heb gewoon mijn productie erin gezet en de track (Pong to this) waarop ik de kick op aangepast heb..
Om te vergelijken dat het gewoon veel te weinig power/volume heeft!
Stagiar    posted on 17-11-2009 19:41
Het is heel erg moeilijk om uit te leggen hoe je muziek 'hard en vol' krijgt. Dit moet je ervaren en leer je naarmate je bezig bent. Ik ben er nu 4 maanden echt druk mee bezig en merk nu pas dat het lukt, er is een heel blik met apparaten losgetrokken, compressors, equalizers, limiters, saturators en ik heb verschillende kicks over elkaar heen geplakt en nog ben ik er nog lange niet. Dat heeft gewoon tijd nodig.
nils7    posted on 17-11-2009 20:04
Het is heel erg moeilijk om uit te leggen hoe je muziek 'hard en vol' krijgt. Dit moet je ervaren en leer je naarmate je bezig bent. Ik ben er nu 4 maanden echt druk mee bezig en merk nu pas dat het lukt, er is een heel blik met apparaten losgetrokken, compressors, equalizers, limiters, saturators en ik heb verschillende kicks over elkaar heen geplakt en nog ben ik er nog lange niet. Dat heeft gewoon tijd nodig.

Compressors, EQ etc. zit niet echt in garageband... althans ben het niet echt tegen gekomen! (in mijn versie 8.0)
Heb wat gevonden, het wordt er beter van maar helaas niet genoeg! Ik ga geen tig kicks op elkaar plakken!
Heb nu al een stuk of 5 drum sporen!
User edit by nils7 on 17-11-2009 @ 20:55:59 (26%)
Stagiar    posted on 18-11-2009 16:32

Compressors, EQ etc. zit niet echt in garageband... althans ben het niet echt tegen gekomen! (in mijn versie 8.0)

Heb wat gevonden, het wordt er beter van maar helaas niet genoeg! Ik ga geen tig kicks op elkaar plakken!

Heb nu al een stuk of 5 drum sporen!

Ik ken garageband verder niet dus ik kan je dat verder niet vertellen, probeer het eens met 3. Eentje filter je heel laag op (voor de bas) eentje op mid, en eentje op mid/hoog (voor de punch).
het voordeel is, dat als je hem laag filtert je het volume omhoog kunt doen aangezien er geen hoge tonen in zitten en de pieken dus lager zullen zijn.

This is an old Topic

No new postings for 5.764 days.
 Post CommentThat would be 192.1 months
or a whopping 15.8 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

207 Users online: 147 Guests (60 Unknown)
Pages generated today : 13.830
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.907.375