Bedrag producties. (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Melle    posted on 11-11-2009 00:13
He mensen, ik ben zojuist met mijn 'eerste' deal bezig. Er is een professioneel danser van youtube die mijn beats fantastisch vind. Nou heeft hij al is een video gemaakt met mijn beat erin. Hij is trouwens 1 van de meest bekeken dansers op het internet. Zijn video's zijn zo'n 4 miljoen keer bekeken, dus het is geen klein gozertje die het niet serieus bedoelt.

Nou verkoopt die dus een video van een uur waar hij alles uitlegt over popping/waving/tutting/gliding/electric boogie (verschillende danstijlen). hiervoor heeft hij muziek nodig waar hij de rechten over heeft, nu wil hij dus dat ik 5 beats voor hem maak, die hij bij zijn video doet. Hij wil me het liefst in 1 keer betalen.

Nou weet ik helemaal niks van betalingen, ik heb voornamelijk beats weggegeven 'for the love'. Ik weet dus echt niet hoeveel geld ik zou moeten vragen. Het gaat trouwens om beats in het genre hiphop/rap.
Soms zie ik bedragen waarvan ik denk ($600 voor een niet zo geweldige beat :S) dat kan echt niet, maar zoals ik al zei, ik heb er geen verstand van.

Nu mijn vraag aan jullie? Hebben jullie wel is wat verkocht, of weten jullie ongeveer de prijzen?

Ik ben pas 15, dus ik ben met een niet zo groot bedrag al heel snel tevreden trouwens. Het feit dat ik al wat betaald krijg voor mijn muziek vind ik al geweldig!

Als iemand nieuwschierig is naar de danser: http://www.youtube.com/user/TheRussianTiger
User edit by Melle on 11-11-2009 @ 00:14:25 (7%)

What do you think about Bedrag producties. ??

Vote :   

Snoey    posted on 11-11-2009 00:50
Reken voor jezelf een uurloon, in de supermarkt verdien je met 15 jaar max 3,50 euro per uur. Doordat je een speciaal vak uitoefent, kan je dat minimaal keer 2 doen. En omdat je geinvesteerd hebt in spullen moet je het keer 3 doen. Dus een 10je per uur.
www.soundcloud.com/ten-hooven
Rodje    posted on 11-11-2009 01:52
Ik zou gewoon een bedrag per beat vragen. Jij spreekt over 600 $ voor een niet zo goede beat, dus ik veronderstel dat die van jou beter zijn. Ik zou gewoon ook zeker zoveel vragen voor een beat. Laat wel eerst je geld storten (hier vraag je best hulp van je ouders). Een 10je per uur vind ik echt wel een vreemde prijs, want de persoon in kwestie zal winst halen uit jouw beats. Waarom zou jij er ook niet van mogen genieten?
Snoey    posted on 11-11-2009 02:27
Als het echt zo winstgevend was, dan had hij niet met die danser contact gehad over het maken van beats.
Sandr    posted on 11-11-2009 09:05
Laat hem dan zelf met een bod komen, dan heb je een richting voor je onderhandelingen.

Play that funky music white boy....
AdenFarleigh    posted on 11-11-2009 09:15
Wat mij betreft heb je best een sterke positie qua onderhandelingen. Je zegt dat ie weg is van je beats; en zonder begint ie weinig. Laat hem, zoals Sandr al zei, een bod uitbrengen. Vergelijk dat met die ?600 euro waar je het over had - en bepaal daaraan of je ermee akkoord gaat of niet Happy, laughing
2x CDJ800mk2 | CDJ850 | Korg KM-402
sonik    posted on 11-11-2009 09:23
Poster: Sandr
Laat hem dan zelf met een bod komen, dan heb je een richting voor je onderhandelingen.

En zorg er voor dat je naam/website/ myspace vermeld word bij de filmpjes.
Melle    posted on 11-11-2009 10:37
Poster: sonik

Daar zorg ik sowieso wel voor. Winking my eye
Heb ook even wat research gedaan?bij Bumastemra. Heb al tegen hem gezegt dat hij met een bod moet komen, we gaan wel onderhandelen. :P
Ik weet niet?hoe groot zijn verkoop is, dat heb ik wel gevraagd, maar ik wacht nog op een antwoord.

wat lijkt jullie trouwens handiger, betaald krijgen door een bepaald percentage te krijgen per video die verkocht wordt. Of in 1 keer betaald worden?

@Snoey

Hoe bedoel je?
User edit by Melle on 11-11-2009 @ 11:00:35 (73%)
Flexii    posted on 11-11-2009 11:34
Poster: Melle

Heb ook even wat research gedaan?bij Bumastemra. Heb al tegen hem gezegt dat hij met een bod moet komen, we gaan wel onderhandelen. :P
Ik weet niet?hoe groot zijn verkoop is, dat heb ik wel gevraagd, maar ik wacht nog op een antwoord.

wat lijkt jullie trouwens handiger, betaald krijgen door een bepaald percentage te krijgen per video die verkocht wordt. Of in 1 keer betaald worden?

@Snoey

Hoe bedoel je? 

In een keer laten betalen, dan heb je teminste een leuke som geld, als je dat andere doet is het altijd maar afwachten of je er uberhaupt wat van terug ziet, daarbij zou ik hem het recht geven de beats te gebruiken terwijl je zelf het recht over de beats behoud
User edit by Flexii on 11-11-2009 @ 11:43:57 (2%)
lek3ct    posted on 11-11-2009 11:45
zou eerst je muziek niet beschermen door BUMA??
Sandr    posted on 11-11-2009 12:15

Je kan ook een constructie opstellen waar hij een bedrag betaald om jouw muziek te mogen gebruiken en vervolgens een percentage per filmpje oid. Echter denk ik dat je het dan veel te moeilijk gaat maken. Een vast bedrag lijkt me daarom beter!

Qua betaling zou ik ook een deel vooraf proberen te krijgen. Mocht hij je daarna bedonderen heb je er in ieder geval nog iets aan over gehouden!
Play that funky music white boy....
Stagiar    posted on 11-11-2009 16:40
Altijd met rechten gaan werken, hij kan je beats 'kopen' maar er dan zelf ook mee vandoor gaan.

Maak een deal voor die ?ne film. Bekijk wat hij gaat verdienen per film en vraag daar een percentage van. 25 tot 30% is een redelijk goeie deal.

Altijd de afspraak maken dat hij de?muziek all??n in d?e film mag gebruiken (en evt. tijdens zijn eigen dansoptredens).
bambamstudio    posted on 11-11-2009 16:53
er wordt altijd gewerkt met productie voorschotten. Ook je muziek bij muma/stemra aanmelden, zeker als het voor film is.
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Snoey    posted on 11-11-2009 17:37

@Snoey

Hoe bedoel je?

In 1 keer betaald worden is beste.

Als jij een hele dag bezig (8 uur) bent met het maken van een beat, dan wil je een minimaal bedrag pakken. Dus dan kan je uitrekenen wat een goed bedrag is om te vragen. Als je met je huidige werk bijv 4 euro verdient, wil je op zijn minst net zoveel verdienen. Maar in dit geval bezit je ook nog een spullen waarin je geinvesteerd hebt en heb je tijd in je besteed aan het vak dat je uitoefent.?Dus dan moet je dat meenemen in je prijs. Een restaurant rekent meestal voor zijn gerechten 3 keer de inkoop prijs om er zelf wat aan te verdienen.

NNaughty    posted on 11-11-2009 20:21
hoelang ben je bezig met zo;n track/beat te maken? kost dat je een paar uurtjes tops, of enkele dagen?
kost het je een paar uurtjes, reken dan 25 per uur ofzo. kost het je dagen, reken dan anders, maar zeg bijv. 100 euro per track. ik noem maar wat. wil hij dan 5 tracks, 500 euro. ben je in totaal voor die 5 tracks 20 uur bezig ... 20x25=500 ?(wat een toeval?) :P
Melle    posted on 11-11-2009 20:57
Poster: NNaughty
hoelang ben je bezig met zo;n track/beat te maken? kost dat je een paar uurtjes tops, of enkele dagen?
kost het je een paar uurtjes, reken dan 25 per uur ofzo. kost het je dagen, reken dan anders, maar zeg bijv. 100 euro per track. ik noem maar wat. wil hij dan 5 tracks, 500 euro. ben je in totaal voor die 5 tracks 20 uur bezig ... 20x25=500 ?(wat een toeval?) :P

Verschilt. Soms maak ik een track, en dat gaat het door geluk allemaal heel vlot. Dan steek ik soms nog het meeste werk in het afwerken. Soms maak ik een track maar duurt dat dagen, omdat ik niet elke dag iets goeds kan bedenken wat er bij kan of wat weg kan.

Toch vind ik 500 euro best veel om te vragen. Kan aan mij liggen hoor, maar ik vind het best veel. Ik weet niet hoeveel hij verdient, hij zit ook maar op de dansacedemie en is ook nog niet zo oud. (jaartje of 19 a 20 denk ik?)
Stagiar    posted on 11-11-2009 23:45

Verschilt. Soms maak ik een track, en dat gaat het door geluk allemaal heel vlot. Dan steek ik soms nog het meeste werk in het afwerken. Soms maak ik een track maar duurt dat dagen, omdat ik niet elke dag iets goeds kan bedenken wat er bij kan of wat weg kan.

Toch vind ik 500 euro best veel om te vragen. Kan aan mij liggen hoor, maar ik vind het best veel. Ik weet niet hoeveel hij verdient, hij zit ook maar op de dansacedemie en is ook nog niet zo oud. (jaartje of 19 a 20 denk ik?)

Je moet het echt anders gaan bekijken, ik snap dat je graag wil maar neem nou geen risico ivm rechten en dergelijke. Een productievoorschot is altijd handig en fijn om te hebben, maar regel altijd een percentage per verkocht eindproduct. Het zou lullig zijn dat jij 500 euro krijgt voor die beats en hij volgend jaar ineens doorbreekt als dansinstructeur en 'n 15 euro per verkochte dvd krijgt. Dan sta je mooi? te kijken als iemand met jouw 'werk' flink aan het cashen is.
bambamstudio    posted on 12-11-2009 07:31
Poster: Stagiar

Je moet het echt anders gaan bekijken, ik snap dat je graag wil maar neem nou geen risico ivm rechten en dergelijke. Een productievoorschot is altijd handig en fijn om te hebben, maar regel altijd een percentage per verkocht eindproduct. Het zou lullig zijn dat jij 500 euro krijgt voor die beats en hij volgend jaar ineens doorbreekt als dansinstructeur en 'n 15 euro per verkochte dvd krijgt. Dan sta je mooi? te kijken als iemand met jouw 'werk' flink aan het cashen is.

daar heb je dus buma/stemra voor
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Stagiar    posted on 12-11-2009 17:02
Poster: bambamstudio

daar heb je dus buma/stemra voor

Klopt, al denk ik dat er via een persoonlijke deal een veel groter slaatje uit te slaan valt. Vooral omdat het ook maar de eerste keer is dat het gebeurt en er voor Buma Stemra ook lidmaatschap betaald moet worden.

Komt nog eens bij dat er nog een hoop steekjes loszitten binnen de Bumo organisatie waar ik me persoonlijk absoluut niet in kan vinden.
Nood    posted on 12-11-2009 19:45
hiervoor heeft hij muziek nodig waar hij de rechten over heeft

wil dit niet zeggen dat dit zowiezo geregeld moet worden zonder tussenkomst van buma/stemra?
Illusion    posted on 13-11-2009 13:57
Hmm, wie kan later bewijzen dat jij die track hebt gemaakt. Je kan beter zekerheid hebben. Vooral als het gaat om eigen producties.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
trustt    posted on 13-11-2009 16:40
hm, ik zou buma ertussen uitlaten.. regel het gewoon met die gast.?Anders ga je eerst geld moeten ophoesten voor buma, heb je? een hoop administratie, krijg je?royalties pas veel later?(enkele jaren hier in Belgi?). Je?kan beter?een contract opstellen, regel het dat hij voorschot betaalt, en dat je een percentje krijgt bij verkoop (mocht dit een succes worden)
User edit by trustt on 13-11-2009 @ 16:41:51 (22%)
Melle    posted on 15-11-2009 22:43
Het gaat waarschijnlijk ook anders lopen, hij wil het meer uitproberen of hij er meer winst op maakt. Nu wil hij me dus 100$ betalen voor de 5 beats, en kijkt of dit werkt. Hij zegt dat hij de rechten over mijn beats voor 2 weken heeft, blijkt dit een succes te zijn, daar gaan we verder praten.
Illusion    posted on 16-11-2009 01:37
Zorg in ieder geval dat je dit op papier hebt staan. Niet uit het losse handje. Desnoods gewoon een papiertje typen waarin staat wat er gaat gebeuren, en hem gewoon een handtekening laten zetten. Dat is een kleinigheid.
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
Stagiar    posted on 17-11-2009 14:55
Het gaat waarschijnlijk ook anders lopen, hij wil het meer uitproberen of hij er meer winst op maakt. Nu wil hij me dus 100$ betalen voor de 5 beats, en kijkt of dit werkt. Hij zegt dat hij de rechten over mijn beats voor 2 weken heeft, blijkt dit een succes te zijn, daar gaan we verder praten.

De rechten op je beats voor 2 weken? Ik snap niet waar hij naartoe wil..?
Melle    posted on 18-11-2009 12:22
Poster: Stagiar

De rechten op je beats voor 2 weken? Ik snap niet waar hij naartoe wil..?

Dat snapte ik dus ook niet helemaal. Hij wil kijken of zijn verkoop er door omhoog gaat. Zoniet dan is die 100$ kwijt aan mij maar dat vind die niet erg, hij verkoopt toch zo'n 2 ? 3 dvd per dag ($45 voor 3). Als zijn verkoop er wel van omhoog zou gaan, dan gaan we verder praten, en wordt het allemaal nog wat 'echter'.
 Reply on last page

Imagedump

Downloads

Links

Deejays

Overview

226 Users online: 44 Guests (182 Unknown)
Pages generated today : 49.588
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 244.456.222

DJResource

About & Contact Us

Privacy Policy
2001 © 2025Terms of Use