Hoe word je goeie mc (1/4)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

b-shock    posted on 10-11-2009 10:52
Oooi. Draai nu 4 jaar en sinds kort MC erbij. Hij is nog vrij nieuw en heeft hulp nodig. Wie heeft Tips/Tricks?

Peace out.

What do you think about Hoe word je goeie mc ??

Vote :   

Basrose    posted on 10-11-2009 11:00
dit ligt natuurlijk ook aan de stem, de style muziek en de lyrics... Je stem moet je op de goede manier leren gebruiken... ik denk dat het net zoals draaie is.. gewoon oefenen dus.
ccc    posted on 10-11-2009 11:08
Veel fuck kunnen zeggen? Fuck you, fuck dit fuck dat?
justjustin    posted on 10-11-2009 11:09
Poster: Basrose
dit ligt natuurlijk ook aan de stem, de style muziek en de lyrics... Je stem moet je op de goede manier leren gebruiken... ik denk dat het net zoals draaie is.. gewoon oefenen dus.

Persoonlijk vindt ik de timing heel erg bellangrijk...een mc moet de?Tracks kennen en niet te veel lullen! MC-Ruffian is een populair maar een heeeeel slecht voorbeeld vindt ik!
Flexii    posted on 10-11-2009 11:19
Vooral niet te veel zeggen inderdaad, dat is echt mateloos iritant, zowel voor de dj als voor het publiek
Xtremer    posted on 10-11-2009 11:19
Timing is inderdaad erg belangrijk, goed ritmegevoel is zeker van belang! Ook is het erg belangrijk dat je de platen goed kent van de desbetreffende muziekstijl. Geen onzin uitkramen, maar het publiek nog meer oppompen dan dat de muziek al doet. Het is een extratje voor de DJ meestal.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
b-shock    posted on 10-11-2009 11:21
Poster: Xtremer
Timing is inderdaad erg belangrijk, goed ritmegevoel is zeker van belang! Ook is het erg belangrijk dat je de platen goed kent van de desbetreffende muziekstijl. Geen onzin uitkramen, maar het publiek nog meer oppompen dan dat de muziek al doet. Het is een extratje voor de DJ meestal.

MC's Rappe toch meestal ook erdoor? was vergeten erbij te zeggen dat ik House/Electro draai want dat heeft ook met de style van de MC te maken Winking my eye
Xtremer    posted on 10-11-2009 11:28
Poster: b-shock
MC's Rappe toch meestal ook erdoor? was vergeten erbij te zeggen dat ik House/Electro draai want dat heeft ook met de style van de MC te maken Winking my eye

Naja rappen niet, ligt inderdaad aan de muziekstijl. De meeste MC's sturen het publiek wat aan en schreeuwen niet zomaar door een goeie track heen. Ik draai zelf Hardstyle en dan word er voor de climax meestel veel gezegt.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
User edit by Xtremer on 10-11-2009 @ 11:29:02 (1%)
b-shock    posted on 10-11-2009 11:30
Poster: Xtremer

Naja rappen niet, ligt inderdaad aan de muziekstijl. De meeste MC's sturen het publiek wat aan en schreeuwen niet zomaar door een goeie track heen. Ik draai zelf Hardstyle en dan word er voor de climax meestel veel gezegt.

Oke. Nog vraagje van hem: ''Wat word er meestal gezegt/ hoe entertainen ze het publiek goed''?
Basrose    posted on 10-11-2009 11:38
Poster: justjustin

Persoonlijk vindt ik de timing heel erg bellangrijk...een mc moet de?Tracks kennen en niet te veel lullen! MC-Ruffian is een populair maar een heeeeel slecht voorbeeld vindt ik!

100% mee eens

@ B-shock? laat hem zn eigen teksten verzinnen dit hoort er ook gewoon bij... iemand die een songtekst schrijft moet dit ook doen (misschien beetje apart voorbeeld maar dat is de manier waarop ik het zie)

@ Xtremer.. idd bij hardstyle wordt vaak net voor de climax nog een extra schepje bovenop gedaan... Dit kan erg positief werken mits het goed is uitgevoerd Happy, laughing

Zelf ben ik veel mc's? tegen gekomen die niet erg goed waren.. ik heb het een paar x gehad dat ik gewoon de mic dichtgedraait heb omdat hij zo irritant was.
JZL    posted on 10-11-2009 11:43
Niet te veel zeggen.
Zoek je eigen flow en blijf gewoon lyrics lyrics en nog eens lyrics? schrijven.
Alles dat in je opkomt. Hangt er ook vanaf welke soort MC je wordt.
Zo heb je MC's die het publiek hypen en zeer lyrische MC's.
Een balans zoeken is altijd goed.

Die entertainer in je komt wel vanzelf. Meestal zit daar geen geheim achter.
Als je zelf enthousiast bent maakt het ni uit als je YO, HEY, RAISE YOUR HANDS UP of weet ik wa zegt.
Sound-Division    posted on 10-11-2009 12:26
Bij ons in Weert @ een bepaald cafe zitten ze al jaren te zeggen: You wanna rocking with tha best? ow yes. en dat stukje zegge ze al zeker 3 jaar bij elk house feestje en het is ook nog eens zwaar gejat (heel irritant en heel dom)

Edit:

Zoals Arcee hieronder al zegt, weten wanneer je je bek moet houden
User edit by Sound-Division on 10-11-2009 @ 12:49:22 (33%)
ArCee    posted on 10-11-2009 12:43
Vooral weten wanneer jij je bek moet houden, zorgen dat het geen overflow word, en zorgen dat JIJ niet opeens alle aandacht gaat opeisen, zoals ik een tijd tot vervelens aan toe bemerkte met iemand die zich MC noemde in The Escape maar gewoon een onverstaanbare, irritante, nadrukkelijk aanwezige brulaap was. Sorry hoor, dan sta ik meteen in "Waar is mijn buks" standje Cool?Wat een randdebiel was dat!!
Je moet iets extra brengen, iets toevoegen, aankleden, opzwepen?
User edit by ArCee on 10-11-2009 @ 12:47:59 (16%)
b-shock    posted on 10-11-2009 13:02
`Ja het is eigelijk gewoon een toevoeging aan de set. MC hoort er tochwe lbij vind ik
tek-zotic    posted on 10-11-2009 13:53
platenkennis is ook HEEEEEEEEEEEL belangrijk, en geen onnodig gelul :d
DJADMIN    posted on 10-11-2009 13:57
Stukje taalverloedering weer in de titel...tjuuuu
CDJ2000 - CDJ 850 - TRAKTORX1 - DJM900 - HDJ 2000
Adrien1989    posted on 10-11-2009 14:02
Haha ja, dramatisch Tongue
Phunkdeluxe    posted on 10-11-2009 14:40
Goed Engels kunnen, en de tracks goed kennen, en een goede stem hebben, haha!
T_G    posted on 10-11-2009 16:18
beetje de mensen opfokken om niks ghehe en slap ouwehoeren
DJ T_G | www.djtg.nl | DJ T_G
Estacy    posted on 10-11-2009 17:40
inderdaad de tracks kennen, en niet te veel praten. als je graag veel praat, leer dat dan af. Wat ik wel vaak hoor:
1 2 3, in the place to be. dat vindt ik ik een b??tje achterhaald.?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Saskia    posted on 10-11-2009 18:39
Goed engels kunnen anders klinkt het nergens aan, ik zou zeggen ga naar housefeestjes luister naar de mc, of regele contact met een mc.
Daar leer je veel van denk ik.
Voornamelijk veel oefenen
Bouncy    posted on 10-11-2009 18:46
Poster: Saskia
Goed engels kunnen anders klinkt het nergens aan, ik zou zeggen ga naar housefeestjes luister naar de mc, of regele contact met een mc.

Ben ik de enige die in het nederlands mc'ed? (ja, dat kan, je moet alleen de juiste woorden gebruiken (A) )
Saskia    posted on 10-11-2009 18:47
Iemand die het echt als werk doet, doet het meestal engels toch ?
LilQuint    posted on 10-11-2009 18:56
Poster: Basrose
Zelf ben ik veel mc's? tegen gekomen die niet erg goed waren.. ik heb het een paar x gehad dat ik gewoon de mic dichtgedraait heb omdat hij zo irritant was.

Haha :P
Kevinova    posted on 10-11-2009 19:11
Je hebt Mc's en je hebt Hosts.

Hosts kondigen meer af en aan.
Mc's zitten constand door de muziek heen te brullen om het publiek warm te houden.
Je moet een goede stem hebben, ook moet je op een impact manier spreken. En zeker niet monotoon!

Ga eens zitten en nadenken. Schrijf al je teksten die in je opkomen op. Zet je favo muziek aan en noem ze een voor een op op de stukken waar jij vind van nu kan ik wat zeggen. Laat evt vrienden wat horen.
Neem het op, opgenomen stemmen klinken vaak anders en toch word dat het eindproduct. Ligt er wel aan wat voor microfoon je gebruikt.
Ga geen afgezaagde teksten gebruiken of standaart teksten van andere mc's. En vind je het zelf top pak dan eens de mic in een kroeg/club.

Teksten die ik niet waardeer zijn zoals in volgend filmpje van Mc Ruffian - Simplicity. Maak zelf maar eens zo'n nummer! Wel heeft hij een hele goede stem voor Hardstyle:
http://www.youtube.com/watch?v=4DolR3jDIkw

Een van de beste Mc's voor Hardstyle vind ik Mc Villian, hij heeft echt de juiste stem en weet deze ook te gebruiken:
http://www.youtube.com/watch?v=MAhM1JpeRt0&feature=related

Voor de house vind ik Mc Awi een goede stem hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=Ha8tGfhZcMk

Heel soms rappen Mc's ook een beetje tussendoor en ik heb een keer een briljante gehoord van Mc Roga op Rock Steady bloemendaal.

Mixt-Ape    posted on 10-11-2009 19:41
Bij mij wordt er altijd 'gerapt'. Ik zit dan ook in de DnB-scene en dus zijn bijna al m'n gigs met MC's...
Een MC bij een electro- of housegig vind ik persoonlijk meer dan irritant. Niks persoonlijks, maar eigenlijk kan ik MC's enkel appreci?ren bij Hiphop of DnB.

172 Users online: 121 Guests (51 Unknown)
Pages generated today : 41.420
Most visitors online this month : 350
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.039.448