geluidsvertraging tijdens live draaien
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

mondial    posted on 13-10-2005 15:25
hoi hoi, ik zal me even voorstellen ik ben hans en draai in een zaak in heerenveen, graag zou ik van de mensen die echt vaak draaien willen weten hoe hun omgaan met geluidsvertraging in de zaal, want geluis moet immers een tijdje reizen voordat het door de speakers komt.

ik kan namelijk moeilijk pitchen, wie oh wie kan me helpen en me vertellen wat ik het beste kan doen. soms klinkt het gewoon of het niet klopt, terwijl ik thuis de mooiste mixen maak.

ik mix met cd-single, en er staat altijd een monitor links onder me. zit verder geen splitque functie op de mengtafel daar

PLEASE HELP ME PEOPLE!!!!

What do you think about geluidsvertraging tijdens live draaien ??

Vote :   

Gilles    posted on 13-10-2005 15:43
Om het echt strak te doen draai ik altijd even het master signaal bij het que signaal op de koptelefoon. Gelijk geen last meer van vertraging en ik kan duidelijk horen of beide gains wel goed staan.

Splitque (links que, rechts master) vind ik het meest baggerige wat er is uitgevonden en gebruik het dus nooit.
strezz    posted on 13-10-2005 15:44
het is al lang geleden dat ik veel draaide (begint als de aanhef van
ken het probleem maar al te goed.

Ik gooide in het begin alles door de koptelefoon maar na veel oefenen met de pitch en dat gaat op cd spelers (met key lock) een stuk makkelijker dan met platenspelers. heb je de koptelefoon zowat niet meer nodig.

Het is in jouw situatie wel zeer belangrijk dat je nummers super goed kent.

Basrose    posted on 13-10-2005 16:03
mwa met monitors heb ik geen probleem... wel als je alleen geluid voor je hebt dat naar de zaal staat gericht en als het geluid terugkaatst... das lastig... maar op een monitor is het bijna direct... je kan beetje bijstellen als je t nr erin gooit... das maybe het laatste beetje maar met pitchen klopt het altijd.
Lead    posted on 13-10-2005 16:35
Doordat je een monitor hebt zou je geen last moeten hebben van eventuele vertragingen die je hoort op het zaalgeluid. als je de monitor maar minstens net zo hard kunt horen achter je booth als het zaalgeluid.

Je mixt dan op het monitor geluid dat je direct bereikt.

Als je op het zaalgeluid moet mixen en de accoustiek zorgt voor een vertraging, is de enige oplossing om snel de bron van je hoofdtelefoon te switchen tussen de kanalen.
Let the BASS be louder
djjw    posted on 13-10-2005 19:01
Poster: mondial
ik mix met cd-single, en er staat altijd een monitor links onder me.

allereerst hans welkom op het forum.
zoals lead al zei, zou je met een monitor geen last moeten hebben van vertraging,
je zegt dat de monitor links onder je staat..
is dat op de grond ? en zit er misschien "iets" tussen de monitor en je gehoor in?
( bv een deel van de dj booth, een plank voor iets op teleggen)
 en staat ook de monitor goed in jouw richting?
weet je ook welk type/ merk monitor het is?
mondial    posted on 13-10-2005 19:50
hey djjw, de monitor staat onder een plank waar de koffers kunnen staan. deel van de dj boothdus de monitor staat niet helemaal op de grond maar op een standaard zo,n 20 cm boven de grond links achter mij. verdre is het en zaal waar zo'n 800 pers in kan.

djjw    posted on 14-10-2005 00:04
hey, waarom ik dat vroeg is,
als de monitor niet rechtstreeks op jou gericht is, kan dit
natuurlijk de kwaliteit enorm beinvloeden,(als er dus bv iets tussen jou en de 
monitor in staat)  en met al het andere harde geluid om je heen wordt het er dan helemaal niet duidelijker op.
en zou het met weerkaatsing van het geluid temaken kunnen hebben denk je?
(misschien strakke lange muren/plafond)
verschilt het ook als je echt hard dus tegen of in limit draaid, of dat je wel hard draait maar niet in de limit?

verder mix ik altyd het meest in mn hoofdtelefoon
die ik af doe als ik 2 schuiven open heb staan, waar ik draai sta ik midden in
het "cafe ", waar 3 boxen op me gericht staan en op een lijn met een
dubbele 18" sub, vaak hoor ik het niet zo goed door de hevige bass,
daarom mix ik veel in mn hoofd telefoon, van vertraging heb ik geen last.

strezz    posted on 14-10-2005 12:47
helemaal overheen gelezen dat er wel een monitor is. Maar er is al een oplossing gegeven.

mondial    posted on 14-10-2005 15:01
maar hoe zouden jullie in mijn geval nu gaan pitchen, en vervolgens de mix maken. even duidelijk graag zonder moeile technische termen die ik niet begrijp.

gewoon van begin tot einde. thanks people
Lead    posted on 14-10-2005 17:24
Gewoon met de hoofdtelefoon op je oor dat aan de andere kant zit van de monitor.

Ik mix zelf alleen maar met de volgende plaat op mijn hoofdtelefoon, ik mix de master niet doorheen, maar dat zou je wel kunnen doen als hij er naar je idee goed mee samenloopt (om te checken).
Let the BASS be louder
djjw    posted on 14-10-2005 17:25
idd zo iets doe ik het ook...

hey mondial,
en toevallig al iets van een oplossing gevondenConfused?
of iets anders geprobeerd om de vertraging tegen tegaan??
gr jw
User edit by djjw on 19-10-2005 @ 00:12:39 (100%)
ElRenegado    posted on 27-10-2005 12:26
als je zonder of met een slechte monitor draaid dan gooi ik de master er ook voor een procentje of 30 a 40 doorheen, kan je iig goed horen of die gelijk loopt.

en hoor je teveel vertraging vanuit de zaal, ff beide doppen op je oren zetten...
Pullstar    posted on 27-10-2005 12:48
De beheerder/eigenaar er van overtuigen dat een goeie monitor de kwaliteit van de muziek ten goede komt. En daar is nix aan gelogen....

(Ik heb zo een pesthekel aan halfbakken monitors....)

DJ_Aad    posted on 27-10-2005 12:58
Wat ik altijd doe is zowel de master als de cue over m'n hoofdtelefoon (beide doppen op m'n oren). Zo kun je namelijk alles perfect horen en ook gelijk horen of je volgende nummer niet te hard/zacht staat. Zo ben je enkel afhankelijk van je hoofdtelefoon.. en daar zorg je zelf voor.
Rhino    posted on 28-10-2005 11:39
ach ja aankomsttijd verschillen , je moet er maar mee leren leven denk ik .
Het kan opgelost worden met een delay .
Dit gebeurt ook vaak met stacks op grote velden.
echter zullen de meeste cafe/disco eigenaren dit niet toepassen , a omdat ze de kennis niet hebben , B omdat het ze teveel geld kost !
Bovendien zijn de verschillen in een middelgrote club ook bijna te verwaarlozen.
ze zijn te klein om er financieel groete aanpassingen aan te doen !
Succes , you,ll find a way to cope !
Happy, laughing
Zen    posted on 28-10-2005 12:11
Maar als het goed is heb je monitors voor de DJs en bij een goede installatie zal de DJ geen tot weinig van het zaalgeluid horen.
Rhino    posted on 28-10-2005 13:00
@ zen :een goede dj moet JUIST leren het zaal geluid WEL te beluiteren.
er is namelijk geen monitor systeem dat geijkt is aan het zaal geluid.
dj monitors zijn er voor clarity , niet om een zo eerlijk mogelijke weergave te krijgen van je muziek .
het is dus vaak zo dat je dj booth totaal anders klinkt met je huidige EQ settings dan in de zaal .
gebruik dus nooit je monitor als referentie , maar het zaalgeluid.
daar bedoel ik mee dat je de mionitor dus gebruikt om die vertragingen tijdelijk op te heffen(te overriden zeg maar , en om die punch van de beat even wat beter te horen zodat het gelijk leggen beter gaat.
een dj die alleen op de monitors draait klinkt vaak voor geen meter.
zo iemand hoort bijvoorbeeld ook niet of er in de zaal overstuurd wordt
want niet alles is gezegd met een 0 db lijn !
Happy, laughing
Pro-s zetten hun monitor vaak juist  regelmatig uit !
User edit by Rhino on 28-10-2005 @ 13:02:01 (7%)
Bobson    posted on 26-11-2005 22:40
Jah Rhino, daar heb je wel een punt, en het beste is dat je de master ook in koptelefoon hoort om synchroon te lopen want die splitque, daar moet ik ook niks van weten, da stoort eerder dan dat het helpt

This is an old Topic

No new postings for 7.109 days.
 Post CommentThat would be 237 months
or a whopping 19.5 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

121 Users online: 26 Guests (95 Unknown)
Pages generated today : 31.086
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.839.545