Nieuw lighting protocol
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Poll : Dit nieuwe protocol is:

-Een vooruitgang tegenover DMX
-De toekomst!!
-Weet niet
-Een flop t.o. DMX

Voting is only possible for our Members
Nvie    posted on 11-10-2005 19:24
Dames en Heren, Appels en Aardbeien:

Er schijnt (zeg maar gerust: er is) een nieuw lighting protocol te zijn.
Het maakt gebruik van dezelfde connectoren als jij voor je internet verbinding gebruikt, en heeft vele voordelen tegenover dmx.

Wie kan/gaat mij hier het fijne over vertellen?

What do you think about Nieuw lighting protocol ??

Vote :   

Jorrit    posted on 11-10-2005 20:34
Ben idd benieuwd, heb er zelf nog niets over gehoord, iemand...?
Nvie    posted on 11-10-2005 21:17
-> Ethernet...

Voordeel:

doorlussingsmogelijkheden zijn verreweg groter dan die van dmx

Nadeel:

fragiele stekkertjes, waarvan ik hoop dat er nog een profi uitvoering op de markt komt.

Met dank aan mijn betrouwbare bron Happy, laughing
Mount    posted on 11-10-2005 21:20
Zo'n connector lijkt me niet zo moeilijk om te maken Winking my eye

en voordeel van ethernet kabels (twistedpair) zijn denk ik wel vrij groot. al heb ik me nog niet zo verdiept in hoe het er uit komt te zien allemaal, maar gekeken naar netwerken en telecom
Lead    posted on 12-10-2005 09:53
Hehehe.... wijze woorden Nvie Winking my eye

Ik zal eens wat meer info naar boven halen hierover. Ik denk niet dat het zo geweldig is. Het oudere DMX protocol gaat over een XLR plug, en die is vele malen steviger dan zo'n netwerk connectortje.

Maar er moet meer aan de hand zijn....
Let the BASS be louder
Jorrit    posted on 12-10-2005 12:59
'tis ook meer bedoelt voor theater (Vaste installatie dus)
Een ander groot voordeel is dat de data beide kanten op kan (Lichttafel -> Fixture maar ook Fixture -> Lichttafel).
Nvie    posted on 12-10-2005 15:03
Poster: Jorrit
Een ander groot voordeel is dat de data beide kanten op kan (Lichttafel -> Fixture maar ook Fixture -> Lichttafel).

Klopt, echter, dit was met de originele dmx (dus de 5-pol. versie) ook al de bedoeling.
Alleen is het nooit tot stand gekomen
JeroenVDV    posted on 13-10-2005 12:35
Voor zover ik weet, is het geen "nieuw" lichtprotocol. Het is alleen een "tussenprotocol" voor de overbrugging van grotere afstanden en de distributie van het DMX-signaal. Fixtures blijven netjes DMX via XLR hebben. Er zijn al tafels die geen DMX maar ethernet uitsturen, waarbij dus de stap DMX->Ethernet niet meer gemaakt hoeft te worden. De stap Ethernet->DMX moet echter altijd nog wel gemaakt worden.

Voordelen:

- CAT5 bekabeling, relatief goedkoop EN in veel panden al standaard aanwezig
- Grotere afstanden mogelijk
- Distributie met normale goedkope ethernet-switches
- Hoge snelheid waardoor meerdere universes over 1 ethernet kabel kunnen

Het heeft best een toekomst, bijvoorbeeld de WholehogIII stuurt uit op (fast)Ethernet, waardoor een compleet netwerk van CAT5-bekabeling kan worden aangesloten inclusief switches etc. Bij het grid kunnen op verschillende posities DMX-processors worden geplaatst die de conversie Ethernet->DMX doen.
Stekel    posted on 13-10-2005 18:25
Beste mensen, allereerst moeten we onderschijd maken tussen 2 dingen:
- Het ART-NET protocol dit houd in dat er via de licht tafel (bv. HOG 3) een signaal uitgestuurd wort(ART-NET protocol) via rs-45connectoren (zoals ethernet er ook 1 heeft). Dit signaal gaat naar een Node, vanf de Node heb je dan terug een x-aantal DMX lijnen. Indien dit er te weinig zijn kan er nog een node mee in het "netwerk" opgenomen worden. zodat je het aantal DMX kringen kan opvoeren.
Dus je hebt nog steeds DMX die naar de fixtures gaan.
Dit wordt al een tijdje gebruikt bij de wat grotere evenementen.
Heb je pech dat je tafel niet standaard art-net uitstuurt, kan je doormiddel van een node je DMX signaal van de tafel omzetten naar ART-NET.

- Ook heb je nog het ACN (Advanced Control Network), ik heb nog geen weet van dat dit ooit al gebruikt is. De bedoeling van ACN is om een full-duplex verbinding te maken (dus je lampen kunnen terug praten), ook zullen er meer als 512 kanalen aan te sturen zijn. Verder zullen de lampen ook een ip-adres krijgen.
Er is ook spraken dat dingen zoals videowalls, moving beamers en pixel lines hiermee aangestuurd kunnen worden.
Dus dan is er van DMX geen sprake meer en zal er met een RJ45 naar alle lampen gegaan worden.

Over de connectoren: http://www.neutrik.com/images/ock/sublevel/view/1_204_170351.jpg
User edit by Stekel on 13-10-2005 @ 18:46:51 (11%)
Laidback    posted on 14-10-2005 03:39
WOW WOW das een hoop informatie WOW   maar  het lijkt mij wel wat voor vaste installaties!  en lampen die tegen je praten WOW   hadden ze dat ooit kunnen bedenken :D,  lampen met een iegen ziel, zo van,  HEEY jaag nie zoveel stroom door me heen gek!,  je maakt me nog eens kapot :P   en dan vraag je,  Hoelang was je nog van plan te gaan leven ,  zecht de lamo, Nou als je me nou eens niet zo vaak onder stroom zet, Nog heel lang! :P

een Moving head met eigen hersens en hart,  Spoedeisende hulp voor Lampen :P

hahaha zal me nog wat wrden!

Greetsz, RObert!

This is an old Topic

No new postings for 7.275 days.
 Post CommentThat would be 242.5 months
or a whopping 19.9 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

214 Users online: 133 Guests (81 Unknown)
Pages generated today : 10.411
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.917.703