gaatjes in cd (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Tomazos    posted on 25-10-2009 22:38
heeft een Prof. hier mischien een idee hoe het komt dat er na loop van tijd vlekjes op cd's komen?

bij sommige hele oude cd's (lees: paar jaar oud), lijken het hele kleine schimmel vlekjes die in de cd zitten.. en bij sommige vrij resente cd's zijn het hele kleine witte pitjes.. waar lijkt dat er niks geschreven staat..

bij sommige cd's komt het meer voor als bij andere..

ik brand nu sinds 3 kwart jaar op Tayo yuden (of hoe je het ook schrijft) cd's.. die hebben er wat minder last van, die hebben voornamelijk last van witte pitjes.. maar de audio blijft wel leesbaar.

vraag me dus af hoe dit komt.. temperatuur wisselingen? of moeten gewoon alle cd's eraan geloven??

want ik wil er graag wat aan doen namelijk, aangezien ik nu mijn oude cd's kapot zie gaan, en durf ze ook niet tijdens het draaien in de cd speler te stoppen aangezien ik bang bent dat ze dan vast lopen..
turntablist,entertainer,allround dj, around the world

What do you think about gaatjes in cd ??

Vote :   

Tomazos    posted on 25-10-2009 22:48
hier een foto van de vlekjes:

en deze vlekjes zijn ook deze gaatjes:

dit is dan een cd uit 2005.. (dit weet ik aangezien Jan smit - laura, en Gold digger, erop staat.. en die release was in 2005Happy, laughing)
User edit by Tomazos on 25-10-2009 @ 22:50:44 (86%)
ccc    posted on 25-10-2009 22:55
Ik heb ook een aantal oudere cd's die het hebben laten afweten. De bovenlaag is gewoon gaan schilferen.
Ik heb er toendertijd eens over gezocht op het net en kwam tot de conclusie dat het wel eens voorkomt dat er een foute batch tussen zit en je het niet kunt voorkomen.
Cd's bewaarde ik overgingens in een cd map in een la. Dus met temperatuur wisselingen kon het niet te maken hebben.

Ik gebruikte overigens platinum cd's.

Ik neem aan dat je ze ook niet in de zon hebt laten liggen he?
Tomazos    posted on 25-10-2009 22:58
dit op de foto is ook een platium cd.. nee ik heb ze niet in de zon laten liggen..

ik pak nu ook even andere cd's erbij die er vlak bij zitten..

Samsung cd heeft er geen last van,
"Nashuai" cd is de rand compleet verdwenen..

die platinums hebben er allemaal last van zie k nu..
alleen de 1 wat meer als de anderHappy, laughing
User edit by Tomazos on 25-10-2009 @ 23:00:40 (13%)
ccc    posted on 25-10-2009 23:05
Ja ik heb hier een hele toren liggen, denk 50 stuks minimaal waarbij de toplaag er gedeeltelijk eraf is.
Ik schat ook uit de periode 2004/2005. Sommige ervan zijn 2x gebruikt en daarbij is het ook gebeurd. Het laat gewoon los. Wel is ook alles bij mij nog leesbaar.

Ik heb ook verbatims en philips liggen en die zijn nog in orde.

Heb je ook cd's die geel verkleurd zijn?
Tomazos    posted on 25-10-2009 23:09
ik ga niet alle 400 albums af.. maar tot nu toe niet tegen gekomenHappy, laughing,

ik ga eens proberen of die van mij nog leesbaar zijn.. want soms loopt een cd speler vast op zo'n platinum cd (meestal de cdj 800mk2), en andere niet..
Dolivieira    posted on 25-10-2009 23:23
Die bovenkant?is even gevoelig als die onderkant. onder die bovenlaag zit een soort spiegel die de lazer weerkaats. Maar dat wis je al. Als er stukjes uit zijn en of schimmel vlekjes zijn (corossie). Dan lees? cdspeler hem niet meer goed omdat de lazer er doorheen schijnt of niet terug reflecteerd. Daarom moet je soms verzichtig zijn. Dit komt alleen voor bij gebrande CD. CDR en CDRW ook voor de DVD-R.

Ik heb ook gehoord dat CDRs na verloop van tijd gaan slijten de eene merk sneller dan de andere. Ze geven 5 jaar voor een gebrande cd en dan moet tie gaan slijten, nu aangezien die?Cds van jou uit 2004/2005 zijn, dan klopt dat een beetje. ??
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
Tomazos    posted on 25-10-2009 23:49
mm oke, maar ik heb het ook bij sommoge cd's van 2 jaar oud.. de meeste spelers pakken het wel, alleen de cdj 800mk2 is er erg gevoelig voor..

maarja, jammer dat je de muziek collectie dan niet kan bewaren zoUnhappy,

of een week niks te doen hebbe, de nummers opnieuw zoeken.. en opnieuw branden in dezelfde volgorde als de tracklist..

ps.
bij orginele cd's komt het ook voorHappy, laughing

en het rare.. ook bij cd's die ik nooit uit me map haal om te draaien is het het geval..
chemische reactie op de cd zelf?:P
User edit by Tomazos on 25-10-2009 @ 23:53:02 (100%)
Estacy    posted on 26-10-2009 00:21
cd's kunnen inderdaad 'rotten' heb ik wel eens gehoord. pas na een jaar of 6, dat wel. niks aan te doen denk ik.
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Bootstrap    posted on 26-10-2009 00:49
Van alles een back-up hebben lijkt me handig Happy, laughing
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
Tomazos    posted on 26-10-2009 01:36
val AL die jaren.. inmiddels meer dan 400 albums?:P,
neeHappy, laughing,

veel cd's breken ook, en donder ik weg,
zal eens beginnen met opnieuw zoeken van tracks van cd's die aan het 'rotten' zijn,.. elke dag 2 cd's proberen te doen, dan komt het vanzelf na een maandje wel goedHappy, laughing
PaulBrugel    posted on 26-10-2009 08:33
Vocht
Esmee    posted on 26-10-2009 08:33
en als je die dan allemaal klaar hebt gaan er weer andere cd's rotten...
wonder boven wonder hebben mijn 4 jaar oude aldi cd's nog nergens last van... (nee die gebruik ik nu niet meer Winking my eye)
maargoed, als je bedenkt dat alle CDR's kunnen wegrotten, dan is alle muziek digitaal toch neit zo'n leuke optie. Je kunt je muziek dan niet eens normaal bewaren op cd'tjes....
MaximDJ    posted on 26-10-2009 08:36
Het is vocht. Als iets vochtig wordt, gaat het rotten.
Op een droge plek bewaren, gewoon in je woonkamer ofzo
Party Sensations. Excellence in entertainment.
PaulBrugel    posted on 26-10-2009 08:38
Ik heb precies hetzelfde. Door vocht komen deze vlekken / gaatjes op CD's. Ga maar na, je CD's zitten in mappen. Zit een tijd in de auto. Vaak laat je je mappen nog een dag in je koffer zitten etc. En moet je kijken wat je CD's meemaken in cafe's / discotheken.? Ik baal er ook van, vant mijn History dubbel CD van onze MJ is bijna niet meer te draaien. Gelukkig?zijn er nu ongeveer 24 verschillende "best of" CD's in de winkel komen te liggen, dus ik heb hem vervangen
NNaughty    posted on 26-10-2009 10:18
ik had het met oude crap-merk cd's vroeger. ik brand nu alleen nog op sony cd's. heb er geen last meer van
Nood    posted on 26-10-2009 11:09
Gebeurt dit ook met aangekochte CD's? Of hebben die een speciale beschermlaag ofzo?
ccc    posted on 26-10-2009 11:17
Met aangekochte cd's heb ik dit nog niet gehad. En ik heb hier nog cd's van mijn vader liggen waar dit ook nog nergens op te bekennen is.
Stefjuuh    posted on 26-10-2009 15:21
Cd map open laten liggen dus! :D
Tomazos    posted on 26-10-2009 15:41
ai..
dus cd's in de vochtige auto laten liggen enzo is niet zo best:O:P,
vocht vreter zakjes bij je cd's:P
(die kleine witte zakjes die weleens bij producten zitten, met korrels erin)

maja..

komt ook grotendeels voor bij de cd's voor in me map. dus dat scheelt..

ook bij aangekochte cd's gebeurt ditWinking my eye
User edit by Tomazos on 26-10-2009 @ 15:42:31 (58%)
struner    posted on 26-10-2009 19:22
Heb ook in heel veel cd"s "gaatjes" zitten. Gelukkig lezen mijn 1000mk3"s ze nog goed, maar wel vervelend als je over andere spelers draait.
-Richard-    posted on 26-10-2009 19:51
Heb het momenteel gelukkig niet. Wel ooit gehad, met hele oude goudkleurige Philips cd-r's.
Begon ook zo, en bij sommigen leek zelfs gewoon de toplaag er af te komen. raar geluidje uit cd-speler, dus eject, komt ie er gedeeltelijk zonder toplaagje uit... Da's weer iets anders dan de putjes die jij laat zien natuurlijk, maar ook een voorbeeld van cd's die na bepaalde tijd de geest geven. Plus dat die 't huis niet eens uitgeweest waren!
Dacht dat dat met de huidige cd-r's een eind opgelost was, maar hier te lezen hebben ze nog wel degelijk problemen helaas.
PaulBrugel    posted on 27-10-2009 08:15
Bij mij zit er ook een gaatje middenin de CD,?is dat bij?jullie ook?
User edit by PaulBrugel on 27-10-2009 @ 08:18:25 (44%)
ArCee    posted on 27-10-2009 09:25
Dan waren die oude vinyls helemaal zo gek nog niet? Okay, beetje kraken na verloop van tijd, maar het geluid van een open haartvuur geeft wel gezelligheid toch? Ik zeg, alle cdj's eruit en weer massaal aan de SL1200 (mag ik dan voor een matsprijs 2 x cdj 1000 van 1 van jullie kopen?). Cool
Bartjens    posted on 27-10-2009 09:28
Poster: PaulBrugel

Lol, Cool

Ik heb het zelfde probleem. Alleen bij oude cd's, dus van 4 jaar of ouder.
Gewoon opnieuw branden, niets aan te doen volgens mij Cool
www.djbrowbeat.com
ccc    posted on 27-10-2009 09:31
Poster: PaulBrugel

Nee dan heb je echt van die cd's uit de jaren 50. Is troep man.

200 Users online: 105 Guests (95 Unknown)
Pages generated today : 18.474
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.711.865