waaruit bestaat een house nummer (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

creeky    posted on 25-10-2009 15:34
waaruit bestaat een house nummer?
dan bedoel ik drum baslijn dat soort dingen

op internet zie ik altijd mensen die ableton helemaal vol hebben met "sporen" maar ik kom niet veder als 3 miss 4 dus ik vraag me af wat die "sporen" zijn

What do you think about waaruit bestaat een house nummer ??

Vote :   

LilQuint    posted on 25-10-2009 15:50
Maar 3 of 4?Cool
Je moet wel 1 spoor maken voor de Kick een voor de Hat enz.
Suc6!
Stagiar    posted on 25-10-2009 16:56
Luister er eens naar zou ik zeggen!

Probeer geluiden te scheiden, een kick is niet alleen een kick maar er zit vaak ook een andere bas onder, hihats worden vaak gedubbeld (2 hihats op hetzelfde moment). En ga zo maar door Happy, laughing
creeky    posted on 25-10-2009 17:19
ik heb ableton en gebruik daar in de drumcomputer dus ja
User edit by creeky on 25-10-2009 @ 17:21:12 (22%)
no-rush    posted on 25-10-2009 18:22
1/4???? ? 2/4????? 3/4?? ?? 4/4

kick???? ? kick???? kick??? kick
??????????? +clap???????????? +clap
??
?????? hi?????????? hi????? hi?????????? hi
ik hoop dat het een beetje duidelijk is Cool
bmp= ~127
creeky    posted on 25-10-2009 18:28
die heb ik idd maar ik heb nu de drum en ik heb de baslijn maar nu moet er nog een lead bij maar gaat die over de baslijn heen of houd de baslijn dan op ?

en hoeveel sporen hebben julie
User edit by creeky on 25-10-2009 @ 18:29:13 (21%)
Stefjuuh    posted on 25-10-2009 18:53
Poster: creeky
ik heb ableton en gebruik daar in de drumcomputer dus ja

Dat scheelt al. Ik gebruik ook de drumracks uit ableton, maar neem daar vaak wel 3, soms 4 sporen voor in beslag. Een voor de kick, 1 voor de clap en hihats en 1 voor de percussie, soms 2 dus..

Verder 1 voor bassline, FXVST (noises), FX audio, vaak 2-3 voor vocal (geen zin automation maken of sliced), en voor de leadsynth en de 2de synth ook 1 per stuk.
User edit by Stefjuuh on 25-10-2009 @ 18:54:57 (57%)
Ashley    posted on 25-10-2009 19:22
bij een track heb ik meestal zo rond de 10 sporen, gebruik ook ableton
Maar wat nou als het lukt, mama?
creeky    posted on 25-10-2009 21:26
Poster: Ashley
bij een track heb ik meestal zo rond de 10 sporen, gebruik ook ableton

en wat heb je daar in staan dan ?
Roov    posted on 25-10-2009 22:10
Dit heb ik in mijn sporen meestal :
bassline
kick
hats
snares
fx
lead synth 1
synth 2
eventuele vocals
creeky    posted on 25-10-2009 23:13
ik heb een vraag over de basljn wat is het nou eigenlijk want ik snap het gewoon niet :P
ik heb een baslijn ar blijft die constant doorlopen of houd ie ook nog op ergens?
Tomazos    posted on 25-10-2009 23:18
heb ooit eens een Hardstyle nummer gemaakt (toen k 14 was ofzo), en toen had ik iets van 54 sporen.. (natuurlijk niet allemaal tegelijk) was er wel een paar maanden mee bezig, en toen crashde de pc..

dit was met fruityloops..
turntablist,entertainer,allround dj, around the world
Estacy    posted on 26-10-2009 00:44
een bass blijft nooit constant doorlopen,wat dacht je van de breaks?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Stefjuuh    posted on 26-10-2009 07:53
Ik ken heerlijke nummers waarbij hij wel door blijft lopen! Dont put yourself in a box mate!Winking my eye
creeky    posted on 26-10-2009 16:13
laten julie de baslijn door spelen tijdens de lead?
Stagiar    posted on 26-10-2009 16:15
Creeky, ik zou als ik jou was eens gaan zoeken op youtube naar wat filmpjes. Zo te horen heb je nog helemaal 0 ervaring met het maken van electronische muziek. Een simpel antwoord op de vraag "Hoe maak je een housenummer" is gewoon niet te geven. De antwoorden die hier zijn gegeven zijn eigenlijk simpele weetjes die er onderdeel van uit maken.

Probeer eens een liedje na te maken (Vergelijk het met een nieuw bandje, die spelen 9 van de 10 keer ook alleen maar covers).

Luister goed naar elk element (elke hihat, Kick, Snare, Baslijn e.d.) En probeer die zo identiek mogelijk na te maken, ga er net zo lang voor zitten totdat jouw productie net zo tof klinkt als het origineel. Je komt er dan vanzelf achter dat er veel meer bij komt kijken dan een simpele kick, snare, hihat, bass en melodie.

Succes en houd ons op de hoogte van wat je maakt Winking my eye

creeky    posted on 26-10-2009 16:29
heb op internet al zitten kijken naar filmpje maar voor ableton zijn niet zo veel filmpjes en al helemaal 0 voor house dus ja

maar ik zal julie cker op de hoogte houde als ik een x wat af heb
T_G    posted on 26-10-2009 17:24
nou je hebt ook nummers er tussen zitten waar een windows foutmelding geluidje in zit en dat word en hit Cool Maar ja vooral een goede melodie denk
DJ T_G | www.djtg.nl | DJ T_G
Stagiar    posted on 26-10-2009 18:17
Poster: T_G
nou je hebt ook nummers er tussen zitten waar een windows foutmelding geluidje in zit en dat word en hit Cool Maar ja vooral een goede melodie denk

Het is wel meer dan vooral een goede melodie. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje en het gevoel dat luisteraars erbij krijgen.

De Aardappeleters van van Gogh is ook niet bekend geworden omdat er een lampje aan het plafond hangt, maar door het lampje kon van Gogh het schilderij wel cre?ren omdat?ie anders niets had kunnen zien van wat er gaande was aan die tafel.

De Aardappeleters
Roov    posted on 26-10-2009 18:19
Poster: Stagiar
De Aardappeleters van van Gogh is ook niet bekend geworden omdat er een lampje aan het plafond hangt, maar door het lampje kon van Gogh het schilderij wel cre?ren omdat?ie anders niets had kunnen zien van wat er gaande was aan die tafel.

De Aardappeleters

Goed voorbeeld! Heb de aardappeleters afgelopen vrijdag nog in het echt gezien Winking my eye
creeky    posted on 26-10-2009 19:11
moet ik nu een nummer gaan make over de aardappelschilders van van gogh ?

:P grapje!
LilQuint    posted on 26-10-2009 19:14
heb op internet al zitten kijken naar filmpje maar voor ableton zijn niet zo veel filmpjes en al helemaal 0 voor house dus ja

maar ik zal julie cker op de hoogte houde als ik een x wat af heb

Typ: House Making In Abelton ... Dik veel filmpjes!
Stagiar    posted on 26-10-2009 23:27
Poster: Roov

Goed voorbeeld! Heb de aardappeleters afgelopen vrijdag nog in het echt gezien Winking my eye

Hehe, thanks. Vond 'm zelf ook aardig ok Happy, laughing Ik heb 'm helaas nog niet mogen aanschouwen, wordt eens tijd.

moet ik nu een nummer gaan make over de aardappelschilders van van gogh ?

:P grapje!

Op zich is "Potato" nog best een ideetje waar een 'cheesy' tekst aan verbonden kan worden :D

Ik zou zeggen, leef je uit. Wellicht dat ik 't zelf ook nog eens doe Happy, laughing
User edit by Stagiar on 26-10-2009 @ 23:27:45 (1%)
Sandr    posted on 27-10-2009 08:49
Ja zoiets als:

parapapapapotato!

ongetwijfeld dikke hit!!
Play that funky music white boy....
RenéKuppens    posted on 27-10-2009 09:32
Er zijn geen vaste regels voor wat je wel en niet nodig hebt in een house track..

Oke onder de Kick kun je niet uitkomen..
Wat je voor je zelf zou kunnen aan houden is dit:

De kick geeft het ritme aan.

De Clap kan hier een hulpje bij worden.

Hithats gebruik je om het geheel te laten lopen (of ter op vulling van bepaalde plaatsen)

Baslijn kun je gebruiken als hoofd lijn dus dan laat je alles om de baslijn draaien en rockt hij als de malle maar je kunt hem ook gebruiken om je plaat te laten door lopen of om op bepaalde plekken extra accent te leggen en je kunt er extra plaatsen mee op te vullen.

Dan je Melo die kan bestaan uit een paar noten uit een hele moeilijke melodie uit een hele simpele melodie en uit een paar shotjes. ook hier is het waar wil ik hem voor gebruiken.. als hoofd lijn als decoratie of als opvulling

op den duur merk je nou mijn plaat is vol. alles wat ik er nu bij doe verziekt het en soms heb je zoiets van ik mis iets.. dan blijf je net zo lang zoeken met percusie baslijntjes synth shotjes of hele melodien tot dat je het gevoel hebt dat het vol zit....

en waneer is iets vol? pas als jij denkt dat het zo is..
zoek de verschillen eens tussen Quintino - Rap das armas en TV Rock - In The Air (Axwell remix)

beide mega hits maar ik denk dat ik toch wel weet welke meer 'sporen' heeft
creeky    posted on 27-10-2009 15:51
?thx allemaal ga cker wat al die tips doen en als je nog meer tips hebt laat maar horen:P?

?en waar beginnen julie mee make julie eerst de lead of maken julie eerst de baslijn of hoe?
en nog een vraag:P
gebruiken julie plug ins in ableton voor de mensen die ableton gebruiken?
User edit by creeky on 27-10-2009 @ 20:41:16 (100%)

257 Users online: 171 Guests (86 Unknown)
Pages generated today : 20.933
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.914.478