Grove versie verhaal over dj
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

sam-46    posted on 21-10-2009 15:22
Mede dankzij al jullie hulp heb ik een eerste grove versie van mijn verhaal klaar. Ik ben erg benieuwd hoe jullie het vinden, natuurlijk vooral het gedeelte dat ze gaat draaien.
Hier is ie:

Het Michael meisje (voorlopige titel)
Op de achtste maat zet Iris de schuif rustig over naar deck B, draait aan de kleine knopjes in het midden tot alle frequenties naar haar zin staan. Haar hoofd beweegt op het ritme van de beat, haar ogen houden de lampjes in de gaten zonder dat het haar veel moeite kost. In haar hoofd hoort ze al een goede track en haar vingers gaan door het rek en pakken een schijfje. Die gaat in deck A, even de beat vastzetten met de cue, in haar rechteroor controleren of hij goed staat en dan heeft ze nog ruim tijd om te genieten van het publiek wat ze lekker los heeft gekregen.

Het was een hele omschakeling om van haar veilige studentenkamer te verhuizen naar een podium met betalende publiek wat op ieder moment weg kon lopen. Ze glimlacht bij de herinnering van haar eerste gestuntel. Wat is ze trots dat ze het nu zo op gevoel kan doen, omdat ze niet heeft opgegeven!Er komt een knul naar haar toe die haar iets te drinken aanbiedt, ze bedankt hem vriendelijk. Ze gaat nooit in op dat soort flirts, wetende dat hij haar op straat niet ??n blik waardig zou schenken. Voelde ze zich altijd maar zo goed als op het podium, het lijkt of daar een soort magie hangt, die verdwijnt als ze ook maar een stap ervan af doet. Hoe verder ze loopt, hoe kleiner en onopvallender ze wordt.

Op haar kamer fantaseert ze hoe ze de magie zou kunnen gebruiken om te dansen, tussen alle andere mensen die haar bewonderend aankijken. Haar heupen bewegen op de beat, tellend tot de volgende maat waarop ze vloeiend de volgende lijn in de muziek volgt, haar ogen gesloten. Een zachte stem streelt haar oren, stroomt verder naar binnen en laat haar gloeien en dansen alsof ze zweeft. De deurbel gaat en met een klap staat ze weer met beide benen aan de grond. Haar schouders zakken naar voren en met kleine stappen loopt ze naar de deur. Er staat een jongen en ze kijkt hem amper aan. In een glimp zag ze dat hij er leuk uitzag, maar als hij naar haar huisgenoot vraagt, durft ze niet meer naar hem te kijken.

Tijdens een van haar sets besluit ze een eigen mix erin te gooien, de sfeer zit er al goed in, dus ze waagt het erop. Een beatbox komt op, gevolgd door een hoog gilletje, Iris kijkt voorzichtig naar de dansvloer. Hier een daar een beetje geschuifel en heupen die swingen, ze lijken het te pikken.
?They don?t care about us? van Michael Jackson klinkt door de master output. Haar bruine ogen vallen op een jongen die ze hier wel vaker heeft gezien. De bewegingen van zijn benen, het knikken van zijn hoofd, het is net Michael maar dan met een eigen swing eraan. Ze is helemaal in trance en is bijna te laat voor de volgende track. Als ze weer naar hem kijkt, lijkt hij te zijn verdwenen.

De gigs komen en gaan en steeds vaker draait ze haar mix van Michael en hoopt stiekem dat ze die jongen weer ziet.
Als ze?haar mix op heeft staan, wordt ze geroerd door zijn stem, krijgt kippenvel en een traan rolt op haar wang. Op dat moment kijkt ze in de ogen van de jongen en ziet hetzelfde gevoel in hem. Maar ze kan niet naar hem toe, voor het eerst ziet ze het podium als een gevangenis.
Hoe moet ze hem nou benaderen? Naar hem toegaan durft ze eigenlijk niet. Maar ze heeft wel connecties en zou zo best weleens aan zijn telefoonnummer kunnen komen. Hij blijkt Mika te heten. Maar wat nu? Opeens schiet haar een idee te binnen.

Zo gebeurt het dat ze via het radioprogramma ?Flirt je stijf om kwart voor vijf? Mika?s stem hoort en op van de zenuwen hoort ze dat hij ja tegen het flirten zegt. De eerste date is een etentje wat veel te snel voorbijgaat. Ze hebben een klik en als ze een half jaar samen zijn, verrast Mika haar met een reisje naar Neverland, als bedankje aan Michael omdat hij hen via zijn muziek heeft samengebracht.

Hier de aangepaste versie, de alinea's waren met het knippen en plakken weggevallen.
User edit by sam-46 on 21-10-2009 @ 19:19:31 (3%)

What do you think about Grove versie verhaal over dj ??

Vote :   

Limb-Girdle    posted on 21-10-2009 15:28
Misschien moet je stuk indelen in alinea's, zodat het een stuk makkelijker te lezen is.
Where the music meets the deejay!
hoppie    posted on 21-10-2009 15:32
idd leest egt lekkerder weg met alinea's. ben je een boek aan het schrijfen of zo?
Question everything
RiX    posted on 21-10-2009 15:44
Grappig concept, maar let op je Nederlands. Gebruik geen 'spreektaal'. Als je een proef geredigeerd wilt hebben, mag je hem wel naar mij pm-en, stuur ik hem in correct Nederlands weer terug... Happy, laughing
lek3ct    posted on 21-10-2009 15:52
je zou ook wat meer kunnen suggereren... Ik bedoel daarmee een paar elementen in het verhaal brengen die vaag zijn in het begin maar die op het einde heel het verhaal veranderen en verduidelijken. Dat bouwt spanning op=> aangenamer en boeiender om te lezen ook.
Volgens mij moet ik hierbij geen voorbeelden geven.
bambamstudio    posted on 21-10-2009 16:25
Even een tip aan de topic starter: Gebruik alinia's, dat maakt je verhaal veel leesbaarder.

CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
RiX    posted on 21-10-2009 17:31
Poster: lek3ct
je zou ook wat meer kunnen suggereren... Ik bedoel daarmee een paar elementen in het verhaal brengen die vaag zijn in het begin maar die op het einde heel het verhaal veranderen en verduidelijken. Dat bouwt spanning op=> aangenamer en boeiender om te lezen ook.
Volgens mij moet ik hierbij geen voorbeelden geven.

Mee eens... probeer de lezer mee te nemen in een sfeer / atmosfeer. Hoe ziet de zaal eruit, is het daar koud of warm, vetel iets over geuren, kleuren, smaken, enz... Iets meer detail, zodat de lezer de locatie en de gebeurtenissen voor zich gaat zien.

Succes!
Bambilaner    posted on 21-10-2009 17:35
Poster: sam-46
Hoe verder ze loopt, hoe kleiner en opvallender ze wordt.

moet dit niet zijn onopvallender?

Het heeft wel iets, al denk ik dat het begin een beetje moeilijk leest als niet-dj...
www.facebook.com/vinniebegooddj
JollyJunkie    posted on 21-10-2009 17:39
Het moet zijn waard of waardig ipv waarde neem ik aan?

En er moet noch ze tussen Als haar mix op heeft staan Winking my eye

Leuk verhaal!
Nood    posted on 21-10-2009 18:08
Ik zou er nog wat aan sleutelen. het verhaal vind ik leuk al heb ik soms de indruk dat je soms van de hak op de tak springt.

Is dit een hobby of een schooltaak ofzo?
sam-46    posted on 21-10-2009 19:11
Even ter info voor degene die mijn stuk de vorige keer niet hebben gelezen. Ik ben een amateur schrijfster en wil een verhaal vanuit een dj schrijven. Dit is niet het verhaal zelf, alleen de eerste grove lijnen. Het geheel moet nog uitgewerkt en mooi gemaakt worden. Maar ik vroeg me meer af hoe het dj gedeelte overkomt als ik het zo opschrijf. Klopt het?
Gagarin12    posted on 23-10-2009 10:12
Even ter info voor degene die mijn stuk de vorige keer niet hebben gelezen. Ik ben een amateur schrijfster en wil een verhaal vanuit een dj schrijven. Dit is niet het verhaal zelf, alleen de eerste grove lijnen. Het geheel moet nog uitgewerkt en mooi gemaakt worden. Maar vroeg me meer af hoe het dj gedeelte overkomt als ik het zo opschrijf. Klopt het?

heb je al boeken uitgegeven, of ben je echt volledig amateur.

Het? spijt mij, maar ik denk de tweede optie.

Gagarin
ThijsG    posted on 23-10-2009 11:12
Poster: Bambilaner

Het heeft wel iets, al denk ik dat het begin een beetje moeilijk leest als niet-dj...

Ik denk dat het voor een niet-DJ ook wel spannend kan zijn, zoeits onbekends met allemaal knoppen en lampjes, hij/zij zal het misschien niet begrijpen, maar wel doorhebben dat het om Dj'en gaat en dat dat iets is waar hij/zij niets van begrijpt.
Mij moet je niet hebben voor goede recensies, maar het ziet er tot nu toe voor mij leuk uit zo.
PaulBrugel    posted on 23-10-2009 11:48
Erg leuk idee. Gaat het ook naar een uitgever?
Winston    posted on 23-10-2009 22:06
Klinkt spannend, laat me een beetje denken aan de bouquet reeks, hoop dat dat geen belediging is. Mooi vindt ik ook dat jou DJ een female DJ is. Ik ben een beetje expert hier wat dat betreft Cool

Op de achtste maat zet Iris de schuif ..

Wat me meteen opvalt waarom niet de engelse benaming? Echt een ieder die DJ is zegt fader. Ik zelf werk met beats en niet met maat. Misschien onderdeel van een mixtechniek waarmee ik niet bekend ben of is maat de vertaling van beat. Graag dan wat uitleg. Trouwens wat is een beatbox?

?Haar hoofd beweegt op het ritme van de beat, haar ogen houden de
lampjes in de gaten zonder dat het haar veel moeite kost. .

"Head boppen" is typisch, goed gezien. Behalve lampjes houden we stand van de knopjes en schuiven in de gaten. En ook het display van de CD players. Ik weet niet hoeveel detail je wilt. Maar ik erger me aan als details niet kloppen, kun je beter niks noemen. Maar wel goed gezien dat het in 1 oogopslag kan en geen moeite kost.

haar vingers gaan door het rek en pakken een schijfje. Die gaat in deck A,

DJ's die met cd's werken gebruiken meestal een cd map waardoor je bladert en geen rek.

even de beat vastzetten met de cue, .

Niet typische DJ term. Of je zou moeten zeggen de downbeat van een phrase (sorry ken nederlandse vertaling niet) vastzetten d.i. de eerste beat. And here are you suddenly english speaking 'miss'.

de beat vastzetten met de cue, in haar rechteroor controleren

Als wordt voorbeluisterd met 1 oor is het meestal de linkeroor. Er is nl. ook een functie split cue op de mixer. Standaard is de pfl output dan links en de master output rechts in je headphone te horen met deze functie geactiveerd.

Wel lastig om een overgang te beschrijven zonder dat het te technisch wordt heh....

I.p.v. deck A en B, zou ik gewoon de cd gaat in de vrije deck schrijven. En je schuift de schuif open (ja krijg je als je geen fader wil gebruiken, miss sam?Cool ) van de deck met het volgend nummer.

Nou hoop ik niet dat al mijn vele negatieve kritiek je heeft gedemotiveerd. Want volgens mij wordt het een mooi en spannend verhaal. Trouwens is je DJ een heel erg mooi meisje?
Tic Toc
User edit by Winston on 23-10-2009 @ 22:27:40 (15%)
Snoey    posted on 24-10-2009 08:21
'Het podium een gavangenis is', voor mij ontzettend herkenbaar! Iets wat de meeste mensen niet snappen, geweldig geschreven! Ook het stukje met het draaien van der eigen plaat, voor mij vaak ook een dilemma, in de zin van: zal ik hem draaien of niet, want ik wil niet dat de dansvloer leeg loopt. Je weet namelijk niet of mensen het accepteren omdat voor hen onbekend is. En inderdaad ik draai het wanneer de sfeer er goed in zit. Dus weer heel herkenbaar. Cool, ben benieuwd naar de rest!?

Ik mis alleen het stukje stress bij het uitzoeken welke plaat je nou moet draaien, en het oneindig doorbladeren van de cd map, opzoek naar dat ene cdtje.?

Andere dingen die voor mij vrij typisch zijn bij het draaien, de heen en de terugreis, het branden van het cdtje voor het weg gaan, het bezoeken van de platen/cd winkel en het geval dat je als dj altijd moet werken en niet uit kan, soort gevangenis gevoel.?

En het stukje zelfvertrouwen dat overweldigend is als je een avond succes vol draait.
www.soundcloud.com/ten-hooven
RiX    posted on 24-10-2009 16:53
@ Winston: niet op alle slakken zout leggen, mierenneuker. De taal- en grammaticafoutjes zag ik ook wel, maar ze zei zelf al dat het een grove eerste opzet is. Ze wil dus een algemene mening over het stuk en of het dj-verhaal duidelijk zou overkomen bij een leek.

Redigeren, spelcheck e.d. komt later wel...

Ben benieuwd naar uiteindelijke versie!
Winston    posted on 24-10-2009 17:29
Op taal en grammatica heb ik niet gelet. De delen over haar leven, belevenissen, gevoelens etc. vindt ik wel boeiend geschreven en geven ook een redelijk goed beeld van hoe het leven van een female DJ kan zijn. Maar de beschrijving van de mixtechniek klopt niet helemaal, en dat is iets waar ik me aan zou ergeren. Het is zoiets als een actiefilm waarbij er zonder bijladen oneindig wordt geschoten met een machinegeweer, of dat de held 1 minuut door een kogelregen van spervuur rent zonder te worden geraakt, of dat iemand die door een kogel wordt geraakt 10 meer achteruit vliegt, of een acteur die het stuur tijdens een carchase naar rechts rukt, terwijl de auto een linkse bocht maakt en meer van dat soort filmfouten. De echte leek merkt misschien wel niets, maar ook amateur DJ's zullen het verhaal lezen neem ik aan. En dan zou sam een figuur slaan, als een ieder hier haar alleen maar naar de mond praat. En sam had trouwens specifiek om commentaar gevraagd over het draaien.
Tic Toc
User edit by Winston on 24-10-2009 @ 17:30:37 (1%)
sam-46    posted on 26-10-2009 16:11
Bedankt Winston en Snoey, nu weet ik dat ik een beetje het goede beeld neergezet heb! Ik wilde idd graag weten of het dj gedeelte geloofwaardig overkomt, want ik heb zelf nog nooit gedraaid.

En eh Gargardin12, als ik uitgegeven zou zijn, dus betaald, dan was ik toch geen amateur?!? Het is een hobby, soms stuur ik een verhaal naar een uitgever. Ik denk dat het vergelijkbaar is met een dj die pro wil worden. Veel netwerken om erin te komen, heel goed zijn en een flinke dosis geluk hebben! Appeltje eitje, dus dat gaat me met dit verhaal vast lukken! De lancering van mijn boek (!) zal vast in een disco zijn!!!

Create your FREE ACCOUNT now !

Some parts of this website require you to login. Using an account on DJResource has a lot of advantages such as:
Adding Content, getting Notifications, Like content, Downloading and Uploading Images and much more.

Sign Up

Create your account to get involved with the Community

227 Users online: 110 Guests (117 Unknown)
Pages generated today : 18.230
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.711.621