mac book processor (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

TheDutchDecks    posted on 08-10-2009 17:23
ik ben aan het kijken voor een macbook pro, de 15-inch.
dan kun je dus kiezen uit een processor van:?2.53GHz, 2.66GHz 2.8GHz of 3.06GHz.
deze laptop wil ik gaan halen in combinatie?met Traktor pro,
en later komt er misschien een keer Logic of Rekordbox op.
dus mijn vraag is welke processor jullie me hievoor aanraden ?

What do you think about mac book processor ??

Vote :   

TimmyV    posted on 08-10-2009 17:34
2.53 Ghz is meer dan genoeg hoor om Traktor Logic en Rekorbox te draaien(waarschijnlijk zelfs tegelijk). Zijn Core 2 duo's, dus 2x 2.53 Ghz.

Hoeveel intern geheugen neem je erbij? Dit speelt namelijk ook een rol.
Edit: Zie dat er standaard 4gb intern geheugen inzit. Ruim voldoende dus.
Sowieso zie je dat de prijs ook flink omhoog gaat als je een snellere processor kiest.
Als ik jou was zou ik voor de 2.53Ghz. Hier heb je echt genoeg aan.
Let's go f*cking mental
User edit by TimmyV on 08-10-2009 @ 17:39:10 (100%)
TheDutchDecks    posted on 08-10-2009 17:39
Poster: TimmyV
2.53 Ghz is meer dan genoeg hoor om Traktor Logic en Rekorbox tegelijk te draaien. Zijn Core 2 duo's, dus 2x 2.53 Ghz.

gewoon de standaard 4GB, 8GB kan ook maar ik ga er geen ?900,- voor neerleggen.
maar ik was wel van plan de 500GB 5400rpm harde schijf?als extra optie te nemen.
User edit by TheDutchDecks on 08-10-2009 @ 17:42:36 (53%)
Bootstrap    posted on 08-10-2009 17:52
Poster: TheDutchDecks
Poster: TimmyV
2.53 Ghz is meer dan genoeg hoor om Traktor Logic en Rekorbox tegelijk te draaien. Zijn Core 2 duo's, dus 2x 2.53 Ghz.

gewoon de standaard 4GB, 8GB kan ook maar ik ga er geen ?900,- voor neerleggen.
maar ik was wel van plan de 500GB 5400rpm harde schijf?als extra optie te nemen.

Als je toch zo'n dure laptop gaat kopen zou ik wel wat extra neertellen voor een 7200rpm schijf. Verschil merk je sowieso wel, zeker met bijvoorbeeld het laden van tracks in traktor.

Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
TheDutchDecks    posted on 08-10-2009 17:59
dat is ook het enige voordeel, de nadelen zijn dat die sneller stuk gaan en meer energie verbruiken.
Bouncy    posted on 08-10-2009 18:26
Voor het laden van tracks in traktor heb je echt niet per s? een 7200 schijf te hebben!!! Als je meer dan 32 sporen audio gaat editten (of HD video), is het wel verstandig om er eentje in te frutten.
Bootstrap    posted on 08-10-2009 18:29
Poster: Bouncy
Voor het laden van tracks in traktor heb je echt niet per s? een 7200 schijf te hebben!!! Als je meer dan 32 sporen audio gaat editten (of HD video), is het wel verstandig om er eentje in te frutten.

Ik zeg ook niet dat je het per se nodig hebt, maar dat je het verschil zeker merkt. Ik heb 2 macbooks, 1 met een 5400rpm schijf en 1 met een 7200. Verschil is er zeker. Maargoed, als je de voordelen niet vindt opwegen tegen de nadelen moet je het niet doen natuurlijk.
Sebasz    posted on 08-10-2009 19:05
Alsjeblieft geloof in het verhaal van Bootstrap, niks is zo frustrerend als lang moeten wachten omdat hij dingen moet gaan laden.
Met een 7200 merk je echt wel verschil tegenover 5400 rpm.

Daar komt bij dat als je toch al een duur apparaat koopt, je zeker niet moet besparen op zulke dingetjes!
TheDutchDecks    posted on 08-10-2009 19:12
Poster: Sebasz
Alsjeblieft geloof in het verhaal van Bootstrap, niks is zo frustrerend als lang moeten wachten omdat hij dingen moet gaan laden.
Met een 7200 merk je echt wel verschil tegenover 5400 rpm.

Daar komt bij dat als je toch al een duur apparaat koopt, je zeker niet moet besparen op zulke dingetjes!

ik had net al 2 redenen gegeven waarom ik voor de 5400 zou kiezen,
het is dus niet om te besparen maar omdat die 7200 dingen een kortere levensduur hebben.
Sebasz    posted on 08-10-2009 20:00
Haha dat is best wel bullshit weet je. Tegen de tijd dat jij een nieuwe macbook nodig hebt is de harddisk nog prima. Tenzij je 10 jaar doet met een laptop en die heel erg intensief gebruikt, maar dat lijkt me niet.
En dat meer energie is ook best wel te verwaarlozen.. De hardeschijf gaat energie verbuiken wanneer je druk bezig bent. En juist in die periode wil je een snelle schijf hebben ipv heel lang moeten wachten op vanalles

Alert : EDIT je post, ipv te replyen op jezelf
Mod edit by Jorrit on 09-10-2009 09:04 (100%)
TheDutchDecks    posted on 08-10-2009 20:15
Poster: Sebasz
Haha dat is best wel bullshit weet je. Tegen de tijd dat jij een nieuwe macbook nodig hebt is de harddisk nog prima. Tenzij je 10 jaar doet met een laptop en die heel erg intensief gebruikt, maar dat lijkt me niet.

nee ik ga geen 10 jaar volhouden met deze laptop ik gok een jaar of 3/4.
maar ik wil het geen bullshit noemen, de 5400 kunnen gewoon wat meer hebben.
Bootstrap    posted on 08-10-2009 23:25

nee ik ga geen 10 jaar volhouden met deze laptop ik gok een jaar of 3/4.
maar ik wil het geen bullshit noemen, de 5400 kunnen gewoon wat meer hebben.

Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat zijn 7200 schijf ineens is vastgenaaid in een MacBook. Die van mij doet het al 2,5 jaar flawless. Dat terwijl hij een flinke smak heeft gemaakt waarbij het scherm is gebarsten. Geen enkel probleem.
Reind    posted on 09-10-2009 00:04
Prop er een SSD in en gebruik voor je muziek files een externe firewire disk... daar kan niets tegen op qua snelheid en een SSD heeft als voordeel dat ie mee solide is dan een conventionele HD, zuiniger is en veeeel sneller.

Gebruik deze config nu een maand of 3 en hij bevalt me prima.
Bootstrap    posted on 09-10-2009 00:17
Poster: Reind
Prop er een SSD in en gebruik voor je muziek files een externe firewire disk... daar kan niets tegen op qua snelheid en een SSD heeft als voordeel dat ie mee solide is dan een conventionele HD, zuiniger is en veeeel sneller.

Gebruik deze config nu een maand of 3 en hij bevalt me prima.

Jammer dat SSD zo ontiegelijk duur is..
Xtremer    posted on 09-10-2009 10:01
Ik gebruik zelf de 2,66 GHz en hij is onwijs rap. Zit een standaard 320 GB 5400 RPM schijf in en het werkt heerlijk. De Macbook is ook erg geschikt voor zwaar grafische dingen als games en video editting. En zoals Bootstrap al zei, SDD is leuk, maar nog te duurCool.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
montoya    posted on 09-10-2009 12:06
ik heb net een 2.8 ghz 4 gb ram 500gb gekocht en draai er logic pro 9 , ableton en traktor scratch op ik moet met logic echt rare dingen doen 20 zware vst's open zetten wil ik echt last hebben dat mijn cpu het niet trekt , dus denk dat dit wel iets is voor jou ...
Bootstrap    posted on 09-10-2009 13:46
Poster: montoya
ik heb net een 2.8 ghz 4 gb ram 500gb gekocht en draai er logic pro 9 , ableton en traktor scratch op ik moet met logic echt rare dingen doen 20 zware vst's open zetten wil ik echt last hebben dat mijn cpu het niet trekt , dus denk dat dit wel iets is voor jou ...

Maar wat voor schijf heb er erin? Want dat was nu een beetje de vraag. Een 5400rpm of een 7200rpm?
TheDutchDecks    posted on 09-10-2009 19:53
Poster: Bootstrap

Maar wat voor schijf heb er erin? Want dat was nu een beetje de vraag. Een 5400rpm of een 7200rpm?

standaard is die ook voorzien van de 5400.

boots ik kan natuurlijk het net de verkeerde hebben gevraagd natuurlijk.
maar nog niet zolang geleden waren er problemen met de 7200,
maar dat ging over standaard pc's daar valt mac buite volgens mij Cool

@montoya je gebruikt die dingen niet tegelijk lijkt mij of wel ?
Bootstrap    posted on 10-10-2009 02:46

standaard is die ook voorzien van de 5400.

boots ik kan natuurlijk het net de verkeerde hebben gevraagd natuurlijk.
maar nog niet zolang geleden waren er problemen met de 7200,
maar dat ging over standaard pc's daar valt mac buite volgens mij Cool

@montoya je gebruikt die dingen niet tegelijk lijkt mij of wel ?

Ok, het kan natuurlijk best dat mensen er problemen mee gehad hebben op een pc. Mijn ervaring is dat het totaal geen problemen met zich meebrengt op een MacBook Happy, laughing
Steephun    posted on 10-10-2009 08:24
Hoe snel een schijf stuk gaat ligt vooral aan de kwaliteit van het merk. Ik ga ervan uit dat Apple premium spullen inkoopt, dus je zult geen B-merk zooi krijgen.

Ik zou gaan voor de 7200 rpm schijf: de technologie voor dit soort schijven in particuliere toepassingen is nu al zo'n 8 jaar volwassen dat de stabiliteit doet zeker niet onder voor een? 5400 rpm schijf.

Het enige voordeel van de 5400 over de 7200 is het feit dat de 7200 wat meer stroom verbruikt. Echter, als je hem voor draaien gebruikt raad ik je sterk aan hem aan de adapter hangen, dus dan maakt het stroomverbruik ook niets meer uit.

Onthoud dat de 7200 rpm een maximum is. Als jij lekker aan het aankloten bent op internet of in pages/word dan verbruikt hij niet significant meer dan de 5400.
TheDutchDecks    posted on 10-10-2009 11:22
Poster: Steephun
Hoe snel een schijf stuk gaat ligt vooral aan de kwaliteit van het merk. Ik ga ervan uit dat Apple premium spullen inkoopt, dus je zult geen B-merk zooi krijgen.

Ik zou gaan voor de 7200 rpm schijf: de technologie voor dit soort schijven in particuliere toepassingen is nu al zo'n 8 jaar volwassen dat de stabiliteit doet zeker niet onder voor een? 5400 rpm schijf.

Het enige voordeel van de 5400 over de 7200 is het feit dat de 7200 wat meer stroom verbruikt. Echter, als je hem voor draaien gebruikt raad ik je sterk aan hem aan de adapter hangen, dus dan maakt het stroomverbruik ook niets meer uit.

Onthoud dat de 7200 rpm een maximum is. Als jij lekker aan het aankloten bent op internet of in pages/word dan verbruikt hij niet significant meer dan de 5400.

in een mac zit A-klasse dus daar zit wel een verschil in ja.
nu zetten jullie me wel aan het twijfelen zeg.
maar verlies niet uit het oog waar deze topic mee begonnen is.
Bootstrap    posted on 10-10-2009 12:19
Doen we ook niet hoor Cool Die 2,53GHz is zeker snel genoeg voor wat je wil gaan doen.
TheDutchDecks    posted on 10-10-2009 17:03
Poster: Bootstrap
Doen we ook niet hoor Cool Die 2,53GHz is zeker snel genoeg voor wat je wil gaan doen.

dus iedereen is het nu eens de 2,53GHz is snel genoeg en de 7200rpm is ook een goede keuzen?
RiX    posted on 10-10-2009 20:10
Ey all, ben zelf ook in het bezit van een Macbook Pro en draai met Traktor Scratch.
Ik zou zeker ook voor een 7200 drive gaan. Zijn sneller en kunnen meer aan in korte tijd.
Qua processor heb je aan 2,53 zat!! Ik heb een 2.16 en dat loopt al als een trein.
4 GB intern geheugen is ook meer dan zat!

En dan de hamvraag: Als je het geld hebt kan je nieuw kopen, maar op tweedehandsmac.nl kan je hele leuke dealtjes vinden. (Zo ben ik ook aan de mijne gekomen.)

PS: uitbreidingen op de standaardversies zijn bedacht ivm de zware werkzaamheden waar de Pro voor gebruikt wordt. Dus: audioprocessing, graphic design, movie editing, 3d apps, enz
TheDutchDecks    posted on 10-10-2009 20:22
Poster: RiX
Ey all, ben zelf ook in het bezit van een Macbook Pro en draai met Traktor Scratch.
Ik zou zeker ook voor een 7200 drive gaan. Zijn sneller en kunnen meer aan in korte tijd.
Qua processor heb je aan 2,53 zat!! Ik heb een 2.16 en dat loopt al als een trein.
4 GB intern geheugen is ook meer dan zat!

En dan de hamvraag: Als je het geld hebt kan je nieuw kopen, maar op tweedehandsmac.nl kan je hele leuke dealtjes vinden. (Zo ben ik ook aan de mijne gekomen.)

PS: uitbreidingen op de standaardversies zijn bedacht ivm de zware werkzaamheden waar de Pro voor gebruikt wordt. Dus: audioprocessing, graphic design, movie editing, 3d apps, enz

wort een nieuwe he ik denk niet dat er iemand is met een 2,53 en een 500GB 7200 drive
RiX    posted on 10-10-2009 20:42
never mind...
User edit by RiX on 10-10-2009 @ 20:44:07 (93%)

334 Users online: 109 Guests (225 Unknown)
Pages generated today : 54.793
Most visitors online this month : 361
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.443.167