Technics RP-DJ 1210/1200: review
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

Estacy    posted on 02-10-2009 19:22
Sinds kort heb ik de Technics RP-DJ 1210, en voor iedereen die het wil weten: hier een review.

Whats in the box?

Een Technics RP DJ 1210 met gekrulde kabel.

Een leren (en anders zeer goed nagemaakt) opbergtasje

Hoe zit dat nou precies met die oorschelpen?

De schelpen draaien iets anders dan de gemiddelde headphone. De meeste hebben een zogenaamd 'swivel cup' systeem, waarbij ?de schelpen 90 graden ronddraaien. hier een mooi voorbeeld:

Bij de technics heb je een ook een 'swivel' systeem, maar dan anders; de cups draaien 180 graden naar boven en naar beneden. zoiets dus:

Hoe kun je dan met een oor luisteren? simpel: schuif gewoon de desgewenste cup omhoog achter je oor. Voor zover ik weet gebruikt alleen Sennheiser dit systeem ook (bij bijv. de HP 205).

Is ie een beetje stevig?

Bij het bewegen van de cups kraakt en piept ie een beetje, en de oorschelpen wiebelen wat. Verder zit alles goed vast en heeft niet ?de neiging om er zo af te vallen. De hoofdband heeft een lekker zachte leren strip, en de oor kussentjes zijn goed zacht. Er zijn natuurlijk wel wat minpuntjes. als je niet wilt dat de oorschelpen draaien, kun je ze vastzetten met een schuifje, over dit schuifje heb ik zo m'n twijfels want ie ziet er nogal fragiel uit. Ook kun je kabel niet zomaar losmaken zoals dat kan bij een Stanton DJ pro 2000, dus als je kabel breuk hebt, heb je pech! Wat ik wel een plus punt vindt, is de 6.5mm jack connector, die kun je vastschroeven aan je kabel, dus laat je hem ook niet in een mengpaneel zitten ergens op een feestCool

Zit ie een beetje lekker?

Das voor iedereen persoonlijk, maar ik vindt hem lekker zitten! De cups zijn Supra-aural, wat betekend dat ze OP je oor zitten, in plaats van om je oor. De Technics heeft zoals gezegd lekker zachte kussentjes, dus ie vormt zich goed naar je oor, waardoor ie best goed afsluit. Ook wel handig: een gekrulde kabel, dus kun je lekker ver rondlopen in je booth zonder de HP af te zetten.

Het belangrijkste: het geluid!

'klinkt ie een beetje?' Nou, hij klinkt zeker, wat eigenlijk niet het geval zou moeten zijn bij een koptelefoon in deze prijsklasse, De bass is namelijk heel erg aangedikt, wat soms handig is bij het beatmatchen, maar persoonlijk vindt ik het niet even prettig om bijv. rock te luisteren. Bovendien mix ik toch vaak op de hi-hats. Trouwens geen probleem: het frequentie bereik loopt van 20hz tot 30khz, dus met die hoge noten zit het wel snorCool Verder heeft ie een mooi geluid, ik hoor dingen die ik eerst niet hoorde bij mijn HQ power koptelefoon, bijvoorbeeld de ruis van de HP versterker in mijn mixerCool

En de prijs?

Die is wel mooi: varierend van 120 tot 140 euro. Concurrenten: Sony MDR-V700, Pioneer SE DJ-500, Denon HP700 om maar wat op te noemen. Nou zijn die producten ook te vinden in goedkopere OEM modellen, de Technics niet. Dus heb je wel een design waarbij iedereen ziet, 'das een Technics!'

Oh, is er een verschil tussen de RP-DJ1200 en de RP-DJ1210?

Alleen de kleur, en bij sommige winkels wordt de 1200 met een gladde kabel geleverd, bij sommige met een gekrulde kabel. Wel even op letten, persoonlijk vindt ik de gekrulde veel fijner.

Conclusie:

plus punten:

+ gaat lekker hard (1500 mw, niet een record, maar wel genoeg)

+ sluit goed af

+ zit lekker, al is dat persoonlijk

+ frequentie bereik is heel goed

+ de prijs, hij is goedkoper dan een HDJ 1000, en in mijn ogen wel beter.

+ gekrulde kabel, kun je lekker ver uitrekken

+ jack connector is vastgeschroefd

Minpuntjes dan:

- de bass is erg aangedikt

- de hold knopjes ogen wat fragiel

- de kabel kun je niet zomaar vervangen

- de schelpen piepen een beetje bij het draaien.

Al met al is het een hele mooie HP, niet voor niks zie je hem bij veel DJ's op het hoofd. Ik kan hem iedereen aanraden, Ik hoop dat je wat aan m'n review heb gehad!

Edit: hier wat specs.

feature Driver units: 41mm (1 5/8in.) diameter
feature Frequency response: 5Hz - 30kHz
feature Dimensions (H x W x D) 10.2' x 11.0' x 22.4'
feature Weight 4.5 lbs

'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
User edit by Estacy on 27-08-2010 @ 19:51:21 (8%)

What do you think about Technics RP-DJ 1210/1200: review ??

Vote :   

Esmee    posted on 02-10-2009 19:34
zeer nette review!
sabrina    posted on 02-10-2009 20:09
Poster: Estacy

Minpuntjes dan:

- de bass is erg aangedikt

- de hold knopjes ogen wat fragiel

- de kabel kun je niet zomaar vervangen

- de schelpen piepen een beetje bij het draaien.

Die hold knopjes doen het bij mij na bijna 8 jaar nog altijd perfect.
Zelfs de kabel die is best stevig, de aansluiting in m'n DJM600 heb ik al meer dan eens terug recht mogen zetten.

Maar voor de rest zeer net stukje tekst!
User edit by sabrina on 02-10-2009 @ 20:32:16 (12%)
Estacy    posted on 02-10-2009 20:27
dat zal best, en gezien het feit dat je em al 8 jaar hebt, kun je zien dat ie toch best stevig is.
sabrina    posted on 02-10-2009 20:38
Het enige wat nu begint te slijten zijn m'n cups (die lekker zachte kussentjes).

Ik kijk nu al een beetje rond voor een nieuwe HP, maar 'k denk bijna zeker dat het opnieuw een Technics RP-DJ 1200 of 1210 zal worden.
tairip    posted on 02-10-2009 21:03
dat zal best, en gezien het feit dat je em al 8 jaar hebt, kun je zien dat ie toch best stevig is.

Het verschil tussen de 1210 en 1200 is idd de kleur en het krulsnoer. De 1200 wordt altijd gelever met een recht snoer en de 1210 met een krul.
Tekhead    posted on 03-10-2009 05:50
Knap werk deze review, respect. Zeg, gaat die niet nog lager dan 5 Hz , zoals vermeld ?
Floated on the waves of Fantasy, see my dream come true
Estacy    posted on 03-10-2009 10:25
op de doos stond volgens mij tot 30hz, wat overigens ook laag genoeg is. Bedankt allen!
Intricate    posted on 11-10-2009 22:53
Draai onderhand al 7 jaar met dezelfde 1200's, zegt genoeg denk ik.
RiX    posted on 11-10-2009 23:45
'k heb de mijne (1210) nu ook 2 jaar en ben er zeer tevreden over. vooral ideaal als je niet zo'n groot hoofd heb en/of brildrager bent, zoals ik... :D
Mixt-Ape    posted on 12-10-2009 07:45
Ik heb dit altijd een aantrekkelijk paar headphones gevonden! Moest de HD-25 niet bestaan had ik deze wel gekochtHappy, laughing.
Estacy    posted on 12-10-2009 15:48
Poster: RiX
'k heb de mijne (1210) nu ook 2 jaar en ben er zeer tevreden over. vooral ideaal als je niet zo'n groot hoofd heb en/of brildrager bent, zoals ik... :D

Zelfe hiero! bovendien vindt ik cups OP je oor echt veeel lekkerder zitten dan cups OM je oor.
Ook is die draai functie van de cups even wennen, maar als je eraan gewend bent is het zoveel beter dan van die gewone draaiende cups.
User edit by Estacy on 12-10-2009 @ 15:49:41 (49%)
Tekhead    posted on 04-11-2009 01:56
Dit is idd een veel beter systeem dan de gebruikelijke swivel, was een reden temeer om mijn Sennheiser destijds aan te schaffen.
Verder vind ik je review eentje van hoog niveau, kort en bondig, maar vooral zeer duidelijk geschreven, zelfs leken zullen het snel snappen. Gefeliciteerd man Cool
User edit by Tekhead on 04-11-2009 @ 01:58:15 (100%)
Estacy    posted on 04-11-2009 10:03
tnx! Een minpuntje is wel dat als je bijv. 's avonds (als de muziek uit moet) met je HP op aan het mixen bent, dat ie na een uur behoorlijk begint te knellen. En dat ie stevig is, ben ik intussen ook achtergekomen, hij is al een paar keer op de grond gevallen, en nog geen krasje!

edit: sinds ik mijn Nuo 3 heb (waar een veeeel betere HP versterker inzit) is de Technics NOG beter. Zeker omdat er echt bijna geen ruis in de Nuo zit, en ie best hard gaat!?
User edit by Estacy on 04-11-2009 @ 10:06:08 (67%)
Nood    posted on 04-11-2009 16:32
op de doos stond volgens mij tot 30hz, wat overigens ook laag genoeg is.

op de doos staat 5 Hz
heb em nu ook twee weken en hij bevalt me enorm!:d
Estacy    posted on 04-11-2009 16:46
klopt ja, net ook ff gekeken. 30hz is zowiezo al laag genoeg Winking my eye
ThirTeen    posted on 06-01-2010 09:04
Heb hem reeds een maandje, en heb hem gekocht omdat ik er zoveel goede dingen over hoorde. Voor de leeftijd van de meest die hem gebruikte sprak me zeer aan toen ik aan het elimineren was tussen de overige.
Music makes my day.
Ronn-Sastro    posted on 06-01-2010 16:14
De mijne (1210) gaat ook al een aardig tijdje mee, enig probleem wat ik heb gehad, is dat de dunne kabel naar de linkerspeaker het begaf en kabelbreuk had. (slijtage door het vele kantelen van de oorschelpen)

Nieuw kabeltje erin gesoldeerd (1 euro) en het werkt weer perfect. Helaas moet je voor deze ingreep wel de hele Headphone uitelkaar schroeven. Kabelloopt namelijk vanaf de ene oorschelp door de hoofdband naar de andere kant.

Het swivellock mechanisme werkt goed en is niet kapot te krijgen. Wel komt er met de loop van de tijd meer speling in. De speling in het lock mechanisme kan je wel weer strakker aandraaien met een steeksleuteltje.

Versleten oorkussentjes kunnen trouwens simpel worden vervangen. Nieuwe in allerlei kleuren zijn te koop voor rond de 30 euro.
Life=Music=Life
Estacy    posted on 28-09-2014 23:42

(mega topic bump)

Ietwat late update:

Duss... ik heb deze koptelefoon nu precies 5 jaar. En holy shit wat heeft dat ding een hoop meegemaakt. Gesmeten, gevallen, gereisd, geplet, veels te hard gezet, van mn kop getrokken, op gaan staan.... En dat stomme ding is nog precies zoals ie uit de doos kwam. Ook de kabel is nog helemaal heel. Geen kabelbreuken ofzo. 

Echt waar er zijn gewoon geen DJ producten die mij zo onder de indruk hebben gebracht als deze kleine krachtpatser (en dan tel ik SL1210s, Rodecs etc mee). Geluid is ook nog steeds gewoon super, elke keer weer genieten, op elk volume.

Als ik die verhalen hoor van de zoveelste koptelefoon van 300 euro die kapot gaat na een jaartje, dan kijk ik toch altijd gniffelend naar mijn trouwe RP-DJ. Als deze ooit eens kapot zou gaan ga ik gelijk een nieuwe kopen. Maar dan wel voor de verandering een zwarte. Nu kosten ze trouwens maar 100 euro ipv 140 dus helemaal een no-brainer.

Over 5 jaar weer een bump en dan kan ik je verzekeren dat dit dingetje nog vrolijk doorspeelt

Tekhead    posted on 03-10-2014 23:29

(mega topic bump) Ietwat late update: Duss... ik heb deze koptelefoon nu precies 5 jaar. En holy shit wat heeft dat ding een hoop meegemaakt. Gesmeten, gevallen, gereisd, geplet, veels te hard gezet, van mn kop getrokken, op gaan staan.... En dat stomme ding is nog precies zoals ie uit de doos kwam. Ook de kabel is nog helemaal heel. Geen kabelbreuken ofzo.  Echt waar er zijn gewoon geen DJ producten die mij zo onder de indruk hebben gebracht als deze kleine krachtpatser (en dan tel ik SL1210s, Rodecs etc mee). Geluid is ook nog steeds gewoon super, elke keer weer genieten, op elk volume. Als ik die verhalen hoor van de zoveelste koptelefoon van 300 euro die kapot gaat na een jaartje, dan kijk ik toch altijd gniffelend naar mijn trouwe RP-DJ. Als deze ooit eens kapot zou gaan ga ik gelijk een nieuwe kopen. Maar dan wel voor de verandering een zwarte. Nu kosten ze trouwens maar 100 euro ipv 140 dus helemaal een no-brainer. Over 5 jaar weer een bump en dan kan ik je verzekeren dat dit dingetje nog vrolijk doorspeelt  

(mega topic bump) Ietwat late update: Duss... ik heb deze koptelefoon nu precies 5 jaar. En holy shit wat heeft dat ding een hoop meegemaakt. Gesmeten, gevallen, gereisd, geplet, veels te hard gezet, van mn kop getrokken, op gaan staan.... En dat stomme ding is nog precies zoals ie uit de doos kwam. Ook de kabel is nog helemaal heel. Geen kabelbreuken ofzo.  Echt waar er zijn gewoon geen DJ producten die mij zo onder de indruk hebben gebracht als deze kleine krachtpatser (en dan tel ik SL1210s, Rodecs etc mee). Geluid is ook nog steeds gewoon super, elke keer weer genieten, op elk volume. Als ik die verhalen hoor van de zoveelste koptelefoon van 300 euro die kapot gaat na een jaartje, dan kijk ik toch altijd gniffelend naar mijn trouwe RP-DJ. Als deze ooit eens kapot zou gaan ga ik gelijk een nieuwe kopen. Maar dan wel voor de verandering een zwarte. Nu kosten ze trouwens maar 100 euro ipv 140 dus helemaal een no-brainer. Over 5 jaar weer een bump en dan kan ik je verzekeren dat dit dingetje nog vrolijk doorspeelt  

Heb er gisteren een nieuwe gaan halen daar ze de mijne (die btw 7 jaar oud was) gejat hebben enkele dagen geleden. Ik moest niet nadenken ook niet, gewoon kopen dat beest.

This is an old Topic

No new postings for 3.873 days.
 Post CommentThat would be 129.1 months
or a whopping 10.6 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

118 Users online: 13 Guests (105 Unknown)
Pages generated today : 46.804
Most visitors online this month : 380
Lifetime Pageviews since 2003 : 238.654.555