Wat gebruiken jullie voor het beatmatchen
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

niiicola    posted on 23-09-2009 07:50
Hey DRJ,

Ik vroeg me af, nadat ik wat video's op het internet had bekeken, of jullie alleen de pitch control gebruiken bij het beatmatchen of ook het jogwheel? Ikzelf wil namelijk graag weten wat handiger is Tongue Maar het kan ook als een algemeen topic ofzo gebruikt worden Tongue

Grtz.
Gewoon.
User edit by niiicola on 23-09-2009 @ 07:53:53 (66%)

What do you think about Wat gebruiken jullie voor het beatmatchen ??

Vote :   

bartezzz    posted on 23-09-2009 07:52
licht er echt per dj aan wat die chil vind.
ik gebruik zelf gewoon de jog nadat ik de plaat goed heb ge-pitched maar ik ken ook genoeg mensen die de jog tijdens het draaien helemaal niet aanraken.
FML    posted on 23-09-2009 08:16
bij mij blijft de pitch niet staan als ik via de jog doet dus pitch always
# fckMyLlF3/ fmlsound.tumblr.com /myspace.com/fckmylif3
Bootstrap    posted on 23-09-2009 08:25
Ik gebruik de pitch en de jog allebei. De DJ tutor gebruikt bijvoorbeeld alleen zijn pitch slider, omdat hij heeft leren draaien op een belt driven tt. Als je dan aan je plaat gaat zitten klinkt het nergens naar.
Xone 4D | MacBook | HD25 | Kaoss Pad mini
tairip    posted on 23-09-2009 08:38
Allebei, zo goed mogelijk gelijk zetten dan mee laten lopen en corrigeren met het jog!
Dyno    posted on 23-09-2009 08:39
Beide natuurlijk!

Met de pitch zet je em op de juiste snelheid en met de jog stuur je em elke keer bij, omdat de plaat er vrijwel altijd na een tijdje "uit loopt". Dat is met cd spelers zo, maar ook (juist) met draaitafels.
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
Lucalicious    posted on 23-09-2009 09:33
wat Dyno ook zegt; ik stel ze eerst met de pitch af en dan met de jog telkens waar nodig bijdraaien.
Xtremer    posted on 23-09-2009 09:34
Beide natuurlijk, je begint eerst met de grote stappen met je pitch en daarna beetje benden en pitchen tot ie gelijk staat.
DJ: www.djxtremer.nl - Portfolio: www.patrickheiloo.nl
Esmee    posted on 23-09-2009 18:50
Ik doe het op precies dezelfde manier als dyno. Ik wil wel graag nog een keer oefenen met alleen pitch, mocht ik dan een keer op een dubbele cd speler moeten draaien, kan ik het ook met alleen de pitch.
Prozei    posted on 23-09-2009 18:58
Op een dubbele cd speler zitten pitchbend knoppen die dezelfde functie hebben als een jog
Estacy    posted on 23-09-2009 19:21
en vaak ook een jogwheel, Ik gebruik liever een jog voor het benden dan pitch bend knopjes. maargoed, jog zit derop dus waarom niet gebruiken?
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
kuituhh    posted on 23-09-2009 19:25
ik gebruik op mijn rmp's idd allereerst de pitch om op gelijke snelheid te komen. dan benden om precies gelijk te laten lopen.

Eventueel precieser bij sturen doe ik dan weer met pitch bend knoppen aangezien deze op de RMP precieser zijn dan het jogweel. Teminste dat idee heb ik Happy, laughing
Spin that Sh!t BAM!
Ewoud    posted on 24-09-2009 12:27
Ik stel hem eerst gelijk met de pitch, en daarna met de jog "bijsturen", totdat ie mooi gebeatmatched is. Pitch bend gebruik ik nooit. Cool
DJ Ecs
Gerhard    posted on 24-09-2009 13:36
Bij het beatmatchen, laat je daarna hem ook weer op orgineel gaan als je maar 1 nummer afspeeld.
Bijvoorbeeld :
Plaat 1 mix je met plaat 2 plaat 1 is afgelopen plaat 2 ga je weer naar de normale bpm.
Dat doe ik iig jullie ?
Stagiar    posted on 24-09-2009 15:55
Poster: Gerhard
Bij het beatmatchen, laat je daarna hem ook weer op orgineel gaan als je maar 1 nummer afspeeld.

Bijvoorbeeld :

Plaat 1 mix je met plaat 2 plaat 1 is afgelopen plaat 2 ga je weer naar de normale bpm.

Dat doe ik iig jullie ?

Waarom doe je dat?

Ik vind het zelf nogal storend als?er steeds wisselende bpm zijn.?'t gros van het volk merkt het natuurlijk niet, maar als je blijft doortellen in een break (wat ik eigenlijk ben gaan doen toen ik een jaar of 12 was) komt de climax er ineens een halve tel later in, heel vreemd met dansen Winking my eye

Ik doe het zelf dus niet, als ik het wel doen is dat tijdens een breakmix ergens aan het einde van m'n set om de boel nog even lekker op te zwepen.
main    posted on 24-09-2009 15:58
eerst pitchen en tegelijk bijstellen met jog, verder met jog bijstellen als ie fout begint te lopen e.d.
Gerhard    posted on 24-09-2009 16:13
Poster: Stagiar

Bijvoorbeeld :

Dat doe ik iig jullie ?

Waarom doe je dat?

Ik vind het zelf nogal storend als?er steeds wisselende bpm zijn.?'t gros van het volk merkt het natuurlijk niet, maar als je blijft doortellen in een break (wat ik eigenlijk ben gaan doen toen ik een jaar of 12 was) komt de climax er ineens een halve tel later in, heel vreemd met dansen Winking my eye

Ik doe het zelf dus niet, als ik het wel doen is dat tijdens een breakmix ergens aan het einde van m'n set om de boel nog even lekker op te zwepen.

Omdat heel veel nummers niet mooi klinken als ze langzamer gaan of sneller dan orgineel bpm.

Bijvoorbeeld :

Dat doe ik iig jullie ?

Waarom doe je dat?

Omdat heel veel nummers niet mooi klinken als ze langzamer gaan of sneller dan orgineel bpm.

Bijvoorbeeld :

Dat doe ik iig jullie ?

Waarom doe je dat?

ArCee    posted on 24-09-2009 17:37
Domme vraag misschien, maar kan zonder beide dan? Met de pitch de snelheid goed zetten voor het inmixen van de draaiende plaat, met de jog corrigeren tot hij er in loopt, daarna pas de schuif open. Dus, kan het zonder? Ja, als je een set samen stelt waarbij alle platen dezelfde bpm hebben, dan kan het zonder pitch maar anders??
Stagiar    posted on 25-09-2009 12:35

Ik praat dan niet over grote verschillen he, hooguit een verschil van 2 BPM. Het ligt er maar net aan wat de omstandigheden zijn. Als ik een feest moet openen begin ik meestal rond de 126 en eindig zo rond de 128. De platen die ik draai zitten origineel eigenlijk allemaal tussen de 125 en 129 BPM.

@ Arcee,

Natuurlijk kan dat, in mijn allereerste begindagen durfde ik de jog niet eens aan te raken. Ik maakte een cuepoint en speelde die gewoon steeds af en met de pitch stelde ik steeds bij. Telkens ging ik weer terug naar hetzelfde cuepoint. Na 3 weken lukte het beatmatchen aardig en durfde ik de jog aan te raken.

Een wereld ging voor me open, maar het kan dus wel zonder.

Als je trouwens ook naar vinyl kijkt, ik deed eigenlijk alleen het afremmen van de plaat met de jog, het is bijna niet te doen om een draaiende plaat nog eens te versnellen via de jog. Dat deed ik dus altijd met de pitchcontrol. Terwijl het bij cd's juist een stuk makkelijker is om met de Jog te versnellen, aangezien die stilstaat. (Afgezien van de DN-S3200 geloof ik).
Dyno    posted on 25-09-2009 12:55
Poster: ArCee
Domme vraag misschien, maar kan zonder beide dan? Met de pitch de snelheid goed zetten voor het inmixen van de draaiende plaat, met de jog corrigeren tot hij er in loopt, daarna pas de schuif open. Dus, kan het zonder? Ja, als je een set samen stelt waarbij alle platen dezelfde bpm hebben, dan kan het zonder pitch maar anders??

Nee, zonder beide kan natuurlijk niet. Deze vraag zou ook eigenlijk in het "Beginners" deel moeten staan.
http://www.beatport.com/artist/rick-dyno/306081
ArCee    posted on 25-09-2009 13:04
Als je trouwens ook naar vinyl kijkt, ik deed eigenlijk alleen het afremmen van de plaat met de jog, het is bijna niet te doen om een draaiende plaat nog eens te versnellen via de jog. Dat deed ik dus altijd met de pitchcontrol. Terwijl het bij cd's juist een stuk makkelijker is om met de Jog te versnellen, aangezien die stilstaat. (Afgezien van de DN-S3200 geloof ik).

Bij de sl1200 was het juist de bedoeling om te versnellen en af te remmen op de draaiende platter, via de zijkant. Net als met cd spelers nu, met de pitch de juiste snelheid instellen, darna met de hand zogenaamd fine tunen. Dat is uberhaupt de basis van mix technieken, maar iedereen kan zich natuurlijk een eigen manier of stijl aanmeten Cool?
Gerhard    posted on 25-09-2009 13:19
Ik heb toch altijd wel veel verschil in de BPM, moet het ook echt aanhoren want heb geen BPM meter. Gister plaatje met Tiesto en Digi Agostino nou daar zit veel verschil tussen dus ook pitch veel hoger. Opzich klonk het niet raar maar bij sommige plaatjes gaat het nummer gewoon te snel en doe ik de pitch rustig terug naar het midden.
A-flex    posted on 25-09-2009 14:15
jog om bij te sturen en erna de pitch om gelijk te laten lopen. en tijdens het mixen soms eens de jog om bij te sturen.

This is an old Topic

No new postings for 5.829 days.
 Post CommentThat would be 194.3 months
or a whopping 16 years
You might consider opening a new topic or reply anyway by pressing the green button...

197 Users online: 114 Guests (83 Unknown)
Pages generated today : 22.873
Most visitors online this month : 699
Lifetime Pageviews since 2003 : 243.716.264