Geschreven door Ben Broens Van AboutDJ.nl. | |
woensdag, 06 april 2005 | |
Het is Pioneer weer gelukt om een SUPER CD-speler op de markt te brengen die zichzelf weet te bewijzen op professioneel vlak en voor de serieuze homejock. In deze review vind je alles terug wat je wilt weten over de CDJ-800. ![]() We beginnen met het uitpakken van de doos. Bij het openen kom je al snel een zakjetegen waarin de nodige cinch-kabel, stroomkabel, datakabel en de handleiding zitten. Als je iets verder in de stevig verpakte doos graaft kom je de speler tegen, ingepakt in een folie om het hele spel krasvrij te houden. De handleiding gooi je gewoon even opzij en je gaat natuurlijk eerst je nieuwe CD-speler aansluiten. Sluit de bijgeleverde cinch-kabels aan je op mengpaneel of versterker en steek de stroomkabel best ook in. Wat me meteen opviel was de grootte van de speler vergeleken met de foto's die je op het Internet tegenkomt. Hij is veel groter dan je eerst zou zeggen, maar hij is echt heel licht! De behuizing (ook het jogwheel) is van een stevig plastiek dat mooi grijs/zwart is opgespoten. Onderaan de speler bevind zich een staafje (goed vastgemaakt overigens) dat dient om de CD manueel uit de speler te halen, mocht hij je CD'tje ooit opslokken. Je hoort dit staafje in het onopvallende gaatje boven de laadgleuf te duwen. Dit staafje viel me pas op na enkele dagen, dus het zal je zeker niet in de weg zitten J Ik werk nu al ongeveer een half jaar met deze CD-speler, en ik heb het staafje nog nooit nodig gehad eigenlijk... ![]() En nu serieus aan de slag: de speler dient aangezet te worden met een drukknop achteraan. Dit opstarten duurt precies 4 seconden als er al een CD inzit (de CD wordt in één keer meegeladen), en 1.50 seconden zonder CD. Als je er geen CD in hebt zitten, doet hij eerst ter controle toch nog een eject. Een CD ejecten en insteken gaat vrij vlot. De CD inladen gaat over het algemeen ook sneller dan een gemiddelde CD-speler, behalve bij CD-RW. Hier durft hij af en toe wel iets langer te laden, oplopend tot 3-4 seconden. Vanaf het moment dat je een CD induwt en geladen is begint het automatisch te spelen bij track 1 op de ingestelde pitch. Master Tempo en Wide Pitch (100%) staan dus standaard niet aan, wat een groot voordeel is t.o.v. vele andere spelers. Dit ligt wel iets anders bij de CDJ/Vinyl mode: deze onthoudt namelijk in welke status de speler stond toen hij werd uitgezet. Ik draai eigenlijk altijd op Vinyl mode, dus maakt dit geen bal uit voor me J In Vinyl mode kan je al onmiddellijk beginnen scratchen. Geef de speler echter wel wat tijd als je een serieuze backspin wil doen, want hierop wil je hem toch enkele seconden laten bufferen. Scratchen gaat erg fijn, beter als met de CDJ-1000 naar mijn mening. Je kunt een beat zo traag trekken als je wil, de Pioneer geeft geen spoor van digitale ruis of vervorming. Terwijl je aan het scratchen bent kun je ook op CUE drukken. De speler "voelt' het als je het touch-sensitive jogwheel ingedrukt houdt en tegelijkertijd op CUE drukt. Hij creëert zo terwijl je aan het scratchen bent een CUE-piont. Dit vastleggen duurt een kleine seconde waarna je vrolijk kan verder doen. In Vinyl mode dient het pitch-benden gedaan te worden aan de buitenste ring van het jogwheel dat vasthangt aan het grotere deel van dit jog (in tegenstelling tot wat velen onder jullie denken). IN CD-mode kun je niet scratchen, maar dient het jogwheel als 1 grote pitch-bend jog. In veel discotheken/clubs kom je de CDJ-mode tegen, maar de Vinyl mode is zoveel leuker vind ik. In het midden van het jog bevind zich een schermpje met daarin een verlichte circel. Op de circel doet een onderbroken streepje zijn ronde dat de positie van de plaat onder de "naald" moet voorstellen. In het begin is dit misschien even wennen, maar het is echt ontzettend handig als je het eenmaal onder de knie hebt! Binnen de verlichte circel kun je ook je CUE-point zien staan aangeduid met een oranje streepje. Dit is handig bij het scratchen en loopen van stukken kleiner of gelijk aan 16 beats. Alle knopjes op de speler (buiten de reverse knop) zijn stevig gemaakt, en kunnen erg gemakkelijk en rap ingeduwd worden. De Pioneer geeft ook geen krimp bij het rap CUE'en. Ik krijg hem gewoon totaal niet aan het skippen en zo hoort het. De anti-shock is bij deze speler werkelijk verbazingwekkend. Zo heb ik de speler ooit op een 300W 15" subwoofer gelegd, deze met volle bass opengezet en de betreffende speler wat laten draaien. Wat bleek: hij sloeg niet over! Je kunt het ding ondersteboven houden en met je hoofd scratchen een hij zal niet overslaan! Voor skippen hoef je dus ab-so-luut niet bang te zijn op grote feestjes met veel bass. ![]() Nu even verder op de functies. De pitchcontrol is ongeveer het belangrijkste onderdeel aan een DJ-speler. Dat wisten ze bij Pioneer maar al te goed en ze hebben de CDJ-800 uitgerust met een heerlijk soepele pitch-slider die de pitch vast kan leggen op 0,05 % (in 10% pitchmode). Op Wide pitch (100%) gaat dit tot respectievelijk 0.50 %. Wide pitch is de bovenste knop boven de pitchcontrol. De knop eronder is het master tempo. Master tempo, voor als je het nog niet weet, is een functie die ervoor zorgt dat de toonhoogte gelijk blijft (aan 0% pitch), maar dat je het tempo (in BPM) van de huidige track wel kunt aanpassen. Erg handig bij liedjes met zang. Dit voorkomt het bekende hamsterstemmetje bij hoge pitch. Op housemuziek is deze functie echter iets minder van toepassing. Als je een TE hoog tempo haalt klinkt de bass bij master tempo een beetje "double-phase"-achtig. Bij lage pitch (< 0%) is het dan wel weer handig om je bassen niet te uitgestrekt te laten klinken. Master tempo in combinatie met Wide pitch geeft een origineel extra effectje dat te vergelijken is met een vervagend elektronisch geluid als je te snel of te langzaam gaat. Al bij al een leuke functie die volgens mij toch zeker en vast zijn nut kan vinden. Boven de pitchopties vinden we het blauw verlichte knopje waarmee je kunt schakelen tussen Vinyl- en CDJ-mode die beiden reeds werden uitgelegd. Rechtsbovenaan staat de touch/release draaiknop. Hiermee kon je zoals geraden de reactietijd van de speler instellen. Het emuleert het opstarten en afremmen van een draaitafel en werkt zowel in Vinyl mode en CDJ-mode op de startknoppen, maar enkel in Vinyl mode op het jogwheel. Boven deze draaiknop bevindt zich de eject-knop die met een omhoogstekend kringetje wordt afgeschermd tegen onvoorziene aanraking met de eject-knop... Bovenaan in het midden bevind zich het schermpje waarop wordt aangegeven hoe ver je in een track zit of hoe lang hij nog duurt. Dit kun je kiezen met de time mode knop. Als je deze knop enkele seconden ingedrukt houdt dan staat de speler in autocue mode. Dit betekent dat hij automatisch zoekt naar de eerste beat van het liedje en dit vervolgens insteld als CUE-point. Ikzelf heb de a.cue nooit aanstaan omdat ik liever zelf bepaal waar een liedje begint ![]() Rechts van het scherm vind je de knoppen waarmee je loops/CUE's kan opslaan/laden uit het interne geheugen (1 liedje per CD van 500 Cd's). In dit gedeelte staat ook de quick-return. Hiermee ga je echt nog veel lol beleven! Het gebruikt het ingestelde CUE-point als startpunt, en je kunt dmv. Aanraking en loslaten van je jogwheel onmiddellijk beginnen spelen vanaf het CUE-punt. Quick-return is een pain-in-the-ass bij het normale beatmixen, maar bij scratchen en loopen is het dikke fun! Links van het scherm bevinden zich dan de Loop-knoppen. De grote gele knoppen dienen om manueel een loop in te stellen. Loop in + loop out waarbij deze laatste ook de mogelijkheid heeft de loop-out aan te passen (tot op 1 frame of 1/75ste van een seconde nauwkeurig). Door loop in te gebruiken zet je een nieuw CUE-point vast dat ook begrepen is door de Quick return. Met de reloop/exit knop eindig je de loop en kan je hem terug oproepen. Langs deze manuele loopknoppen staan de auto-beatloops. Ook weer uiterst handig gemaakt! Je kunt kiezen tussen een loop van 8/4/2/1 beat(s). De speler vind automatisch een punt vanwaar geloopt moet worden, en zal in 90% van de gevallen een perfecte loop neerzetten. De overige 10% ligt in sommige muziek die een nogal chaotische opbouw heeft. In het scherm staat ook ten alle tijden de BPM-waarde. Deze waarde durft er heel soms nog wel eens langs te liggen, maar een goede DJ heeft dit eigenlijk niet nodig... De autoloopknoppen hebben zelfs een bijkomende leuke functie: als je een manuele loop hebt ingesteld kan de autoloop dienen als beatcutter. Hiermee snij je de zelfgemaakte loop in stukken van 8/4/2/1 beat(s). Ook weer te laden/stoppen met de reloop/exit knop. Onder deze autoloopknoppen staat de reverse play knop. Een zachte knop die mooi rood oplicht als je hem hebt ingedrukt. De plaat speelt onmiddellijk achterstevoren af. Hierbij kan je zelf waarschijnlijk wel enkele leuken dingen bedenken J De trackselectie- en doorspoelknoppen zijn in combinatie met het jogwheel te gebruiken. Als je een toets houdt ingedrukt en vervolgens draai je met het jogwheel zul je merken dat het doorspoelen en trackselecteren erg snel gaat. ![]() De CD-speler is aan de achterkant voorzien van enkele handige features zoals de data in. Met de datakabel kan je zo loops/cue uitwisselen met een andere CDJ-800. De digitale mode kan ingesteld worden op normal en op DJ. Als hij is ingesteld op DJ werkt de speler in zijn volledige mogelijkheden op digitale uitgang. Niet dat je dit snel zal nodig hebben, maar het is er toch maar weer ![]() ![]() Hij kan ook worden aangestuurd door een controlekabel via een mixer als de Pioneer DJM-600 of 500. Autostart e.d. zijn nu ook via het mengpaneel oproepbaar. Niet zichtbaar, maar toch aanwezig is de legato-link conversion. Deze zorgt ervoor dat ook tonen boven 40 KHz worden gespeeld, wat door de meeste andere Cd-spelers niet wordt gedaan. Om het kort samen te vatten: van deze CD-speler ga je absoluut geen spijt krijgen! Je kunt er ontzettend veel mee en hij bied een erg goede kwaliteit. Enigszins is hij nog betaalbaar dus, mocht je budget het net niet toelaten, zou het geen kwade zaak zijn even door te sparen. Je hebt dan een Cd-speler waar je U tegen kan zeggen! De pioneer krijgt na het testen door mijzelf (Reind Dooyeweerd, niet de reviewer zelf dus) 5 sterren mee naar huis. De CDJ800 is namelijk de ultieme sleep duw en trek cd speler voor in de verhuur die een hoop kan hebben. Er is ook weinig meer aan te verbeteren en ondertussen heeft de speler zichzelf prima bewezen in de loop der tijd. |
Kan ik hier wat aan laten doen zodat ze weer "klikken" ?
ik heb ze liever als de cdj-1000's (als ik ze niet krijg dan he)
waarom de fijne auto loop options
Poster: Jorrit
Heb je ook al eens de tijd genomen om uit te pluizen wat de 1000 meer kan dan de 800, en heb je wel eens op een 1000 gedraaid?
Poster: ArCee
Ik vind de 800 ook de rolls onder de spelers. Alles wat ik nodig heb zit erop.
Poster: ArCee
ik ben een gelukkig en tevreden mens