indd onkosten, reiskosten, onderhoud, verbruik, afschrijving apparatuur, nieuwe platen etc, mocht je pro dj willen worden/zijn kun je ervan uitgaan dat je zo rond de 100 euro per uur moet vragen voor een optreden. anders hou je niks over, voor je eigen levensonderhoud.
plus dat het voor degene die je boekt heel veel geld is, dus zul je alles maar dan ook alles moeten geven en uit de kast moeten halen om te zorgen dat je telkens weer wordt geboekt of bekendheid krijgt.
plus dat we momenteel in een mindere periode zitten qua economie (weet iedereen) dus ook de dance industrie leid er nu onder vroeger, laten we zeggen 3 jaar geleden kon ik overal komen te draaien, geld speelde geen rol (want de zaken liepen toen goed) (zat immers altijd vol). nu is het zo dat de clubs die vroeger voor een bepaald geluid/style stonden nu elke avond wat anders moeten doen om de zaak te vullen. vrijdags dance classic zaterdag dance aangevuld met urban/regeaton en zondag house etc. dus voor de dj die een specifieke eigen geluid draait, heeft het momenteel best moeilijk. meer moeite voor boekingen doen meer kosten etc etc. dus het wordt steeds moeilijker voor de dj om ervan te leven. ik zou zeggen dat het zeer moeilijk is pro te worden en ervan te leven. tenzij je tiesto heet en 3 nieuwe auto's per jaar kan kopen of gewoon een vette nr 1 hit scoort.
ik kan er inmiddels goed van leven, maar dat heeft ook jarenlang geduurd voordat dat mogelijk was.