Poster: MrDurkk
Mijn request is:
Wat is eq? hoe gebruik ik het? waar is het goed voor? Waar op welke plek plaats ik een eq voor een melodie/bassline/arpeggiate. En hoe belangrijk is eq'en?
Worden je nieuwe tutorials nederlands of engels?
EQ is het aanpassen van frequenties van een bepaald geluid. die kan boosten of juist cutten zijn (boosten versterk je, cutten demp je)
je gebruikt het op iedere sample/instrument in je track. waarom? omdat bijna iedere sample wel iets van geluid geeft van 20 tot 20.000 hertz. toch wil je niet dat ze dat doen want dan klinkt je track als 1 grote modderhoop van geluid.
daarom scheid je dus je samples in de frequenties waar in je ze wilt hebben. zo wil je bijv. dat je hihat niet bassfrequenties geven, of je kick mid frequenties geeft.
als je dat voor alles doet klinkt je track veel helderder en komen je samples veel duidelijker naar voren.
hoe belangrijk is het dus? het is het belangrijkste wat je kan doen aan je afmix dat pretty much direct toegankelijk en mogelijk is voor alle producers, beginnend of gevorderd.
nieuwe tutorials voor FL studio komen er niet meer. ik ben overgestapt op Logic en heb zelf geen FL studio. wel zijn dit soort vragen over EQ prima na te doen in FL studio als ik het in Logic voor doe. de werking verschilt niet per programma.
al mijn tutorials blijven ook Nederlands. dit omdat ik op die manier anders ben dan de duizenden anderen op YouTube. ik beperk mijn aantal views er heel erg mee, dat weet ik, maar ik heb meer het gevoel nuttig te zijn op deze manier.
verder is iedereen altijd welkom voor lessen bij mij thuis, Logic of FL studio