ja, het gaat hier de behoorlijk de hoogte, maar het ruimte gebrek is in hongkong nog groter, daar is het net als in Tokyo, hier iets minder. Je kunt hongkong niet vergelijken met mainland china, jij kunt gewoon engels lullen tegen de meeste mensen, dat is hier niet mogelijk....
Vandaag een dagje sightseeing in shanghai, even wat must-see dingen gedaan. Eerst het hotel ontbijt geprobeert. Echt ongeloofelijk slecht. Rijst (koud) met rare saus... Probeerde een boterham te toasten, maar dat smaakte naar muffe rijst. Dan maar een gekookt ei of wat... Maar aan alles zit een muffe smaak, lijkt wel of ze de eieren hadden gekookt in het water waar de rijst in gekookt was. Toch maar even neus dicht en slikken, je moet toch wat eten...
Daarna naar de Old City (Yu garden) en wat prullaria aangeschaft voor thuis. Niet echt veel soeps maar toch wel een leuk aandenken gescoort (stempel met mijn naam, afbeelding volgt). Het blijkt dat als je mijn naam (jeroen) vrij vertaald krijgt je iets wat chinezen uitspreken als yi-long, wat krachtige draak betekent (klink beter dan mijn echte naam dus, dat betekent iets met Zon oid). Leuk om na het nieuwe staddeel ook het oude deel te bekijken. Het is echt als in de films: druk, warm, overal kraampjes met allerlei beesten die je gefrituurd aan een stokje kunt kopen (slang, schorpioen en vis). Ook hebben ze allerlei ondefinieerbaare shit dat in pannen met vocht ligt te borrelen. Natuurlijk niet gegeten, wil deze vakantie wel overleven

)
Ook een rondje gelopen om naar de Bund te kijken. Alleen doordat er in 2010 de Expo in Shanghai ligt zijn ze alles aan het opknappen. Vind het een grote schijn vertoning. Iedereen die naar de Expo gaat krijgt een beeld van Shanghai (modern en schoon) terwijl dat eigenlijk alleen maar in de gebieden wordt gedaan in de omgeving van de expo. Goed natuurlijk voor Shanghai, maar is eigenlijk niet echt zoals dingen zijn.
De Bund was dan ook helemaal afgezet, deze wordt volledig nieuw gebouwd voor die Expo. De Bund is een boulevard aan de rivier, net zoiets als de boulevard in Scheveningnen. Vol met souveniers enzo, maar nu is het een grote bouwput. Wel met een treintje onder de rivier door geweest, grappige lichtshow maar niet meer dan dat.
Aan de andere kant staan de hogo gebouwen van Shanghai. Ik ben in het Shanghai World Financial Centre geweest. Het hoogste gebouw in china, 475 meter hoog. Fantastisch uitzicht. Maar erg touristisch opgezet. Je moet toegang betalen (zoals voor alles hier) om er te komen, hoe hoger je wil, des te meer moet je betalen. De 100e verdieping kost 150 rmb (20 euro)... Mooi uitzicht over de hele stad, dat zeker....
's avond verder weinig speciaals gedaan behalve BaCo zuipen (zoals de hele dag), nog geen clubs kunnen vinden, wel een locatie waar zaterdag feest is tot zondag ochtend. Hoop daar wat van die vaag dansende chinezen te kunnen bekijken (als ik niet dubbel zie tegen die tijd, gaat pas om 2 uur 's nachts open.