Onvoorstelbaar toch(betalen voor hobbyradio) (1/2)
  Dutch Topics, DO NOT reply in other languages than Dutch !  

BboyV    posted on 29-08-2009 18:21
Laatste Nieuws van 29/08/2009 http://www.hln.beDit gaat over een kennis van mij...Radio-amateur moet na Sabam nu ook betalen voor rechten muziekproducentenEen Brugse radio-amateur die welgeteld 16 luisteraars heeft, moet daarvoor jaatrlijks 1.300 euro aan muziekrechten betalen.<<Dat is 80 euro per luisteraar. Zijn ze nu helemaal gek geworden?>> vraagt Steve Deklerck zich af.

<<Een jaar geleden ben ik gestart met mijn internetradio www.bhotradio.be. Mijn computer speelt 24/24 dancemuziek, en ik presenteer ook tussen 19 en 20 uur. Om mijn hobby te mogen uitoefenen, betaal ik elke 3 maanden 191 euro auteursrechten aan Sabam, tot daar toe, maar deze week kreeg ik ook een brief in de bus van Simim. Zij rekenen mij nog eens 500 euro per jaar aan per jaar aan. Ik doe dit puur voor het plezier en verdien er geen cent aan. Pure geldklopperij!>>BHotradio is niet de enige amateurzender die zo'n brief ontving. <<We hebben die brief ook gekregen. Als dit zo doorgaat, is elke webradio in Belgi? genoodzaakt zijn uitzendingen te staken>>, luidt het bij Accent FM.Dat laatste is al het geval bij 2bfm. <<Door een nieuwe regeling zijn wij verplicht om naast Sabam een vergoeding betalen aan Simim. Dit kunnen wij niet blijven betalen. Daarom hebben wij besloten om onze uitzendingen stop te zetten. Bedankt voor het trouwe luisteren>>, luidt het op de site.Petitie
<<Wij zijn inderdaad bezig met het aanschrijven van een 50-tal kleine internetradio's voor de zogenaamde 'nevenrechten'(die aanverwant zijn aan de auteursrechten van Sabam, red.)>>, bevestigt Mark Catseels van Simim. <<Alleen beheren wij de rechten voor muziekproducenten. Dit is gebaseerd op internationale wetgeving en bovendien ligt het tarief in Belgi? lager dan in het buitenland. Ik kan het ongenoegen begrijpen, maar andere radio's moeten hiervoor al jaren betalen. Voor lokale radio's is het tarief min of meer hetzelfde bedrag, voor grote zenders ligt dit uiteraard veel hoger.>>
De amateur-webruimte nemen dit niet en op internet loopt zelfs een petitie.
<<Hoe meer handtekeningen wij verzamelen, hoe sterker we staan tegen die profiteurs>>, luidt het.(JR)

What do you think about Onvoorstelbaar toch(betalen voor hobbyradio) ??

Vote :   

bambamstudio    posted on 29-08-2009 18:23
16 luisteraars? dan was ik al lang eerder gestopt
CURSUSSEN VOOR PRODUCERS EN DJ WWW.BAMBAMOPLEIDINGEN.NL
Hardshort    posted on 29-08-2009 18:37
Niet iedereen is gelijk 538 of slam FM dus 16 luistraars is niks mis mee.

Tis lullig helaas. Maar ik denk er weinig aan te doen is.
Hardstyle tools @ http://www.rawfx.nl
BboyV    posted on 29-08-2009 18:57
tjah
die 16 is een ruw gemiddelde hoor denk ik
BboyV    posted on 29-08-2009 19:12
Idd is een gemiddelde,,, en is ook met reden waarom het zo in de krant staat Thumbs Up
Ben niet dom e
Greets
Digi
CEO Bhotradio
Illusion    posted on 29-08-2009 19:40
Poster: bambamstudio

Haha, ja ik ook
22-12-2012: Kratoz @ Shock (Huize Maas Groningen)
BboyV    posted on 29-08-2009 20:51
Poster: BboyV

Idd is een gemiddelde,,, en is ook met reden waarom het zo in de krant staat Thumbs Up

Ben niet dom e

Greets

Digi

CEO Bhotradio

dit is dus digital deejay die even met mijn account (en mijn wetenCool) gereageerd heeft!heeft hier geen account en zou te lang duren voor hem om plus-member te worden heCool
XD
ArCee    posted on 29-08-2009 21:02
Simim? Dat lijkt hetzelfde als de Sena? Tjah, daar ontkom je niet aan. Met 500 euro ben je nog niet duur uit. Ik zal je besparen wat wij van TFM Radio op jaarbasis kwijt zijn, maar tis nu eensmaal een dure hobby. Cool

Sena rekend zo:
De vergoeding voor niet commerci?le webcasting wordt vastgesteld aan de hand van het listeners-log en de playlist die door het Internet radiostation wordt aangeleverd. De vergoeding wordt berekend volgens de volgende formule: Luisteraars (per uur) X tracks (per uur) X ? 0,00091 = uurvergoeding. Op basis van het aantal uitzenduren per dag / per week wordt een jaarvergoeding vastgesteld waarbij een minimum vergoeding van ? 571,- per jaar / per kanaal wordt gehanteerd.

Dus bij 1000 luisteraars betaal je 91 cent per nummer wat je speelt, x 10 a 15 nummer per uur, x 24 uur per dag, x 7 dagen per week, x 365 dagen per jaar. Ga maar rekenen Cool

Nu zijn er wel handigheidjes, maar die maak ik niet openbaar.
User edit by ArCee on 29-08-2009 @ 21:09:54 (100%)
ArCee    posted on 29-08-2009 21:03
Poster: bambamstudio

Niet iedereenheeft 3000.0000 luisteraars BamBam. Als hij er plezier een beleeft, dan doe je het nog voor 2 man!!
TranceXX    posted on 30-08-2009 11:37
Ik blijf het zeggen Belgi? is een apenland.
ArCee    posted on 30-08-2009 11:55
Net als Nederland, weinig verschil in, maar het is weer een weldoordachte opmerking van lik me vestje Cool
tek-zotic    posted on 30-08-2009 11:55
waar vind ik die petitie? wil wel tekenen

nuja auteursrechten in belgie zijn zo corrupt als het maar kan. Sabam is 1 van de meest corrupte organisaties die er bestaat. Ze proberen overal hun cent uit te slaan ( zelfs creches) en ik ken wel enkele artiesten die toch niet veel zien van sabam. kortom het inkomend geld moet zo veel mogelijk komen maar de artiesten hun deel geven, dat doen ze neit
walteur    posted on 30-08-2009 12:12
Als Sabam al geld krijgt, is het dan zo nodig om Simim ook geld te betalen?? Nu kan iedereen toch afkomen van : oh ik moet ook nog geld van je..
Ze moeten eens duidelijke regels gaan stellen!Cool
Sebasz    posted on 30-08-2009 13:28
Belgi?... :')
Daarbij, fix een server in het buitenland ofzo of ga te werk va een VPN tunnel. Kijken wat ze je dan nog kunnen maken, stelletje hufters dat het zijn Cool
BboyV    posted on 30-08-2009 14:18
Poster: tek-zotic
waar vind ik die petitie? wil wel tekenen

nuja auteursrechten in belgie zijn zo corrupt als het maar kan. Sabam is 1 van de meest corrupte organisaties die er bestaat. Ze proberen overal hun cent uit te slaan ( zelfs creches) en ik ken wel enkele artiesten die toch niet veel zien van sabam. kortom het inkomend geld moet zo veel mogelijk komen maar de artiesten hun deel geven, dat doen ze neit

wordt vandaag op bhotradio geplaatst, ik plaats een link hier als het er staat...
TranceXX    posted on 30-08-2009 14:49
Als de link er staat mag je mij erbij rekenen.Cool
the-melody    posted on 30-08-2009 14:50
nog even over sabam, zou sabam aan zichzelf betalen voor muziek af te spelen op hun eigen werk vloer?Cool
Roov    posted on 30-08-2009 15:11
Poster: ArCee

Niet iedereenheeft 3000.0000 luisteraars BamBam. Als hij er plezier een beleeft, dan doe je het nog voor 2 man!!

Dat wilde ik dus ook net zeggen! Ik draai toch ook soms groep 7 feestjes omdat ik het leuk vind niet zozeer om het geld Winking my eye
Estacy    posted on 31-08-2009 14:19

Dus bij 1000 luisteraars betaal je 91 cent per nummer wat je speelt, x 10 a 15 nummer per uur, x 24 uur per dag, x 7 dagen per week, x 365 dagen per jaar. Ga maar rekenen Cool

Cool 0,91 x 10 = 9,1 x 24 = 218,4 x 365 = ?79.716 euro...
'George Clinton meeting Kraftwerk in an elevator'
Dolivieira    posted on 31-08-2009 14:39
Poster: TranceXX
Ik blijf het zeggen Belgi? is een apenland.

En hier is de bananen republiek. Panenkoeken land. ?
CDJ2000Nexus DDJFLX10 DDJ-XP1 RMX1000 SL1200MK2s
BboyV    posted on 31-08-2009 19:27
TranceXX    posted on 31-08-2009 19:49
Poster: djdolivieira

En hier is de bananen republiek. Panenkoeken land. ?

Dus het is niet alleen bij ons dan.Cool
TranceXX    posted on 31-08-2009 19:52
Poster: BboyV
http://www.axci.nl/axci/index.php?ln=ned&show=petitie&petitieID=8202
daar kun je tekenen!

De mijne heb je nu.Cool
wico    posted on 31-08-2009 21:13
das dom hij verdient er te kloten aan
hij verliest alleen maar geld
ArCee    posted on 01-09-2009 11:30
Het lullige is, zowel in Nederland als in Belgie, er zijn 2 instanties die geld willen innen. Voor Belgie is dat Sabam, vergelijkbaar met het Buma/Stemra in Nederland, voor alleen de artiest in het land van herkomst. Sena, of hoe het ook heet in andere landen, int het geld voor de artiest buiten het land van herkomst, de buitenlandse artiest en voor artiesten in het land van herkomst, waarvan de muziek word gebruikt buiten het land van herkomst. Ik heb inderdaad diverse bekende deejay/producers gesproken en geen van hen hadden ooit van Sena gehoord, laat staan er direct mee te maken gehad. Mijn vermoeden is dat het geld, door Sena ge-int, terug stroomt naar de artiest via de eventuele platenmaatschappij? Dat moet je dan maar geloven, op de site van Sena http://www.sena.nl/?kom je er niet echt achter hoe zij te werk gaan? Uberhaupt vind ik deze site uitblinken in onduidelijkheden, maar dat kan ook aan mij liggen Cool
BboyV    posted on 01-09-2009 20:11
Het lullige is, zowel in Nederland als in Belgie, er zijn 2 instanties die geld willen innen. Voor Belgie is dat Sabam, vergelijkbaar met het Buma/Stemra in Nederland, voor alleen de artiest in het land van herkomst. Sena, of hoe het ook heet in andere landen, int het geld voor de artiest buiten het land van herkomst, de buitenlandse artiest en voor artiesten in het land van herkomst, waarvan de muziek word gebruikt buiten het land van herkomst. Ik heb inderdaad diverse bekende deejay/producers gesproken en geen van hen hadden ooit van Sena gehoord, laat staan er direct mee te maken gehad. Mijn vermoeden is dat het geld, door Sena ge-int, terug stroomt naar de artiest via de eventuele platenmaatschappij? Dat moet je dan maar geloven, op de site van Sena http://www.sena.nl/?kom je er niet echt achter hoe zij te werk gaan? Uberhaupt vind ik deze site uitblinken in onduidelijkheden, maar dat kan ook aan mij liggen Cool

licht niet aan jou hoor...
is ook zo bij sabam en heel die zever!!!
volgens mij is hen bedoeling om alles zo onduidelijk te maken dat ze hopen je vanalles te kunne wijsmake!Coolmaar dat pakt niet hoor bij Digi Cool

222 Users online: 112 Guests (110 Unknown)
Pages generated today : 81.736
Most visitors online this month : 897
Lifetime Pageviews since 2003 : 242.878.773