Poster: wannes951
dit gebeurt nu al bijna, sommige dj's draaien met een midi paneel en er zijn er volgens mij die live uit gemakzucht of uit schriuk om iets verkeerd te doen gewoon op de sync knop duwen om alles mooi samen te laten lopen. dit heeft niet zo veel meer met dj'en te maken, dan moet je alleen de goede nummers kiezen, maar daar heb je dan tog tijd genoeg voor.
Time code werd overbodig, omdat de controllers beter en gemakkelijker werden.
Nu is gewone DJ software al helemaal overbodig, omdat je direct van een hard drive kunt werken. Bv. met de Cortex HDTT-5000, Denon DN-HS5500 en Pioneer x.
Ooit, en dat zal binnen 5 jaar zijn, zullen ook de mogelijkheden van ableton gewoon in de players worden verwerkt.
Poster: mentheman88
Hoop dat je wel begrijpt waar ik vandaan kom, autoloop is mischien niet zo erg als autosync maar ik ben er gewoon niet blij mee omdat het, het eigen werk van de dj weer een beetje weg neemt. Is dit nu echt zo raar?
En hoe populair Deadmau5 dan mag zijn, je kunt niet ontkennen dat het een enorm andere feel heeft dan het "normale" djen.
Alleen vergelijken van de technologie met vroeger is een beetje dom. Want het gaat niet alleen om technische ontwikkelingen. Ook de muziekwereld heeft belangrijke veranderingen ondergaan.
Financieel is muziek goedkoper geworden. Dus het aanleggen van een "discotheek" is voor een ieder weggelegd en niet alleen maar voor beroeps plaatjesdraaiers.
Ook werd vroeger alleen top 40 gedraaid. Nu is er veel meer muziek, zeker 600 nummers komen nieuw uit per week. Vroeger waren het er misschien maar 20.
DJ gear is ook goedkoper geworden. Nu zijn er ook meer mensen die willen deejayen als hobby. Vroeger had men voldoende aan een hifi toren thuis.
De electronische dansmuziek geeft ook veel meer remix mogelijkheden dan de gewone popmuziek van vroeger. Het aantal muziekstijlen is ook toegenomen, in ieder geval het aantal substromingen.
Alles bij elkaar (kosten voor gear, muziek en status) waren vroeger minder DJ's dan nu.
Om je nu te onderscheiden moet je meer doen dan gewoon beatmixen.
En daarbij helpt de autoloop. De laatste tijd heb ik naar veel mixjes geluisterd van bekende DJ's. Wat ik heb gemerkt is dat er veel loops, soms bijna continu, worden gebruikt. Dit doen ze om lange mixen te doen, of vloeiende overgangen te maken (i.p.v. eq wegdraaien, beter een loopje van de beat of de theme), en soms voor efx. Een element van een track, draait soms wel 6 minuten voordat de track zelf wordt gedraaid bv gewoon dwars door 2 andere nummers.
Vroeger moest je als DJ een mix hebben van technische skills, feeling voor muziek, en het creeren van chemistry met je publiek. Omdat nu een ieder DJ kan worden zijn technische skills minder belangrijk geworden t.o.v. feeling voor muziek met een heleboel creatieve tricks en chemistry met je publiek.
Doordat nu bepaalde dingen zoals beatmatchen, gain gelijkstellen en loops door de players wordt gedaan, heb je meer tijd voor de muziek en tricks.
Het punt wat ik wil maken dat er nu meer is dan het traditionele Deejayen. En de pioneer x is voor elke DJ, dus ook die autoloop nodig heeft om meer tijd te hebben voor tricks, om zich als top DJ te kunnen (blijven) profileren.
En door de ontwikkelingen op gebied van financien, muziekhandel, muziekstijlen is de technologische ontwikkeling (van o.a. beatsync en autoloop) heel welkom en onvermijdbaar. En als de pioneer x dat kan vindt ik het heel goed.
Poster: mentheman88
Maar iedereen zijn eigen mening toch? ik blijf bij de mijne.
Tuurlijk, maar je mag ook van mening veranderen als blijkt dat je bepaalde aspecten nog niet zag.